• Lissa123

    Hur startar er mens?

    Hej!

    Jag är 30 år och nu är jag less på att stressa över min mens men få höra "det är normalt" av vården.

    Min cykel kan variera 30-36 dagar ungefär. Har svårt att veta vilken dag som räknas som dag 1.

    Jag får alltid nån typ av spotting. Går på toa, ser färskt blod på pappret och antar att mensen är ingång, men icke. Inget mer på hela dagen. Samma sak händer dagen efter, blod vid ett tillfälle (oftast på morgonen). Dagen efter det är det lite bruna flytningar. Dagen efter det (dag 4 efter första färska). Sätter mensen igång på riktigt. 

    Ibland är det bruna flytningar i fler dagar.

    Hur startar er mens? Nån som känner igen sig i detta?

  • Svar på tråden Hur startar er mens?
  • Anonym (Förr)
    Lissa123 skrev 2022-05-24 10:47:19 följande:
    Jag förstår, tack!

    Ska göra Progesteron-test via Werlabs sen när jag är på rätt dagar i cykeln, förhoppningsvis ger det svar/lugnar min oro
    Återkom när du vet. Kan hjälpa andra också. Lycka till!
  • assistent 13

     Jag får en blödning 1 dagen lite mindre än de andra dagarna men inte som dig att de bara är droppar. Måste ta på skydd direkt

  • Lissa123
    Anonym (Förr) skrev 2022-05-24 12:18:38 följande:
    Återkom när du vet. Kan hjälpa andra också. Lycka till!
    Det ska jag absolut göra!
  • Anonym (Q)

    Finns det någon korrelation till hur mycket du tränar eller hur aktiv du är? Jag upplever att min mens ibland börjar väldigt långsamt om jag är stillasittande och att ett hårt träningspass får igång den på riktigt. 

  • Lissa123
    Anonym (Q) skrev 2022-05-24 12:43:51 följande:

    Finns det någon korrelation till hur mycket du tränar eller hur aktiv du är? Jag upplever att min mens ibland börjar väldigt långsamt om jag är stillasittande och att ett hårt träningspass får igång den på riktigt. 


    Nä  jag har inte märkt att det har påverkat. Min mens har varit såhär i flera flera år och jag har haft perioder av mycket stillasittande med också långa perioder då jag tränar 4-5 ggr i veckan
  • Anonym

    Jag har aldrig haft någon regelbunden cykel. Den var mer regelbunden när jag var tonåring, då var cykeln mellan 30-34 dagar. Kunde även ha lite, lite mensvärk första/andra dagen.
    Mensen kom som blodblandad flytning de första 12 timmarna.
    Den höll i sig i 4-5 dagar ungefär.

    Började med p-piller vid 15 och då vart ju mensen regelbunden. När jag var 18 började jag med p-spruta och sedan p-stav så hade inte mens på lite mer än 10 år.

    Nu har jag en konstig cykel och haft i 10 år ca. Den kan vara från 30 upp till 65 dagar. Känner ingen smärta eller annan förvarning om att mensen kommer, men den kommer igång långsamt. Har bara blodblandade minimala flytningar i ca 24 timmar innan det blir vanlig mens. Flödet är från trosskydd när det är som minst, via minitampong till normaltampong de 2 dagarna när det är som mest, binda under en natt vanligtvis. Mensen håller i sig i 3-4 dagar. Aldrig mensvärk. Möjligtvis kan jag känna ibland att huden på yttre blygdläpparna känns väldigt känslig på något sätt.

    Har aldrig känt av någon ägglossning eller några hormonella humörsvängningar.

    Vad tror ni har hänt? Är det orsakat av preventivmedel eller är det bara åldern (är 40)?
    Har aldrig blivit gravid trots samlag utan skydd i vissa perioder. Är det något av den här informationen som talar emot att allt står rätt till nere?

    (Om du ursäktar att jag frågar i din tråd, ts)

  • Lissa123
    Anonym skrev 2022-05-24 23:58:40 följande:

    Vad är spottings?


    Spotting är en mycket lätt blödning, oftast bara brun-/rosaaktig vätska eller några droppar blod
  • Lissa123
    Anonym skrev 2022-05-24 23:55:57 följande:

    Jag har aldrig haft någon regelbunden cykel. Den var mer regelbunden när jag var tonåring, då var cykeln mellan 30-34 dagar. Kunde även ha lite, lite mensvärk första/andra dagen.
    Mensen kom som blodblandad flytning de första 12 timmarna.
    Den höll i sig i 4-5 dagar ungefär.

    Började med p-piller vid 15 och då vart ju mensen regelbunden. När jag var 18 började jag med p-spruta och sedan p-stav så hade inte mens på lite mer än 10 år.

    Nu har jag en konstig cykel och haft i 10 år ca. Den kan vara från 30 upp till 65 dagar. Känner ingen smärta eller annan förvarning om att mensen kommer, men den kommer igång långsamt. Har bara blodblandade minimala flytningar i ca 24 timmar innan det blir vanlig mens. Flödet är från trosskydd när det är som minst, via minitampong till normaltampong de 2 dagarna när det är som mest, binda under en natt vanligtvis. Mensen håller i sig i 3-4 dagar. Aldrig mensvärk. Möjligtvis kan jag känna ibland att huden på yttre blygdläpparna känns väldigt känslig på något sätt.

    Har aldrig känt av någon ägglossning eller några hormonella humörsvängningar.

    Vad tror ni har hänt? Är det orsakat av preventivmedel eller är det bara åldern (är 40)?
    Har aldrig blivit gravid trots samlag utan skydd i vissa perioder. Är det något av den här informationen som talar emot att allt står rätt till nere?

    (Om du ursäktar att jag frågar i din tråd, ts)


    Jag känner att min cykel också ändrades efter jag slutat med p-piller. Alltså att den var kortare innan och längre efter. Har tagit upp detta med gynekologer men flera har sagt att p-piller inte ska påverka sånt och att cykeln kan ändras ju äldre man blir. Men vet inte om jag litar på det 100%

    Men att ha en så oregelbunden är nog inte helt normalt. Har du varit och kollat upp detta?
  • sasom

    Jag är i samma ålder och har exakt samma! Vet inte heller vilken dag är "den första", men jag brukar räkna från den dagen det faktiskt kommer "riktigt" blod. Jag har haft det så här sedan jag var 18. Har också fått höra att det är normalt. Tror inte du behöver vara orolig för att inte kunna bli gravid pga detta. Det verkar vara mer vanligt än man själv tror. 

  • Lissa123
    sasom skrev 2022-05-25 10:24:20 följande:

    Jag är i samma ålder och har exakt samma! Vet inte heller vilken dag är "den första", men jag brukar räkna från den dagen det faktiskt kommer "riktigt" blod. Jag har haft det så här sedan jag var 18. Har också fått höra att det är normalt. Tror inte du behöver vara orolig för att inte kunna bli gravid pga detta. Det verkar vara mer vanligt än man själv tror. 


    Tack för svar! Känns alltid lite tryggare när man hör andra som har samma 
  • Anonym (typ samma)

    Hej,

    Jag är 32 och har alltid haft spottings, eller mer bruna flytningar flera dagar innan mens. Samt väldigt oregelbundna cykler. Nu när jag ville få barn för två år sedan sökte vi hjälp direkt när vi skulle börja försöka och fick då hjälp med letrozol samt lutinus (som man tar mot lågt progesteron, dock ingen bevisad effekt). Så tror inte du behöver vara orolig när du väl vill bli med barn, det finns hjälp att få! Blev gravid på tredje försöket. 

    Men håller med om att det är jobbigt med spottings/bruna flytningar, men nu tycker jag det är ganska skönt att få en förvarning om när mensen är på väg, får alltid en större blödning efter några dagar så jag vet att det är då mensen startar. dock blöder jag bara kanske 3 dagar och mindre nån dag efter det så ganska sparsam mens. 

  • Anonym
    Lissa123 skrev 2022-05-25 10:15:33 följande:
    Jag känner att min cykel också ändrades efter jag slutat med p-piller. Alltså att den var kortare innan och längre efter. Har tagit upp detta med gynekologer men flera har sagt att p-piller inte ska påverka sånt och att cykeln kan ändras ju äldre man blir. Men vet inte om jag litar på det 100%

    Men att ha en så oregelbunden är nog inte helt normalt. Har du varit och kollat upp detta?
    Men eller hur! Gynekologer säger alltid att preventivmedel inte ger långvariga biverkningar.
    När jag skulle sätta in min andra eller tredje p-stav frågade jag om det inte var negativt att på konstgjord väg ta bort mensen under så lång tid. hon svarade att "det är väl skönt att slippa mens? Oroa dig inte för det."

    Har inte kollat upp det, men kanske borde göra?
  • Anonym (T)

    Min cykel varierar ca 28-31 dagar, inom det normala alltså men väldigt jobbigt att upp till 4-5 dagar varje månad är osäkra då jag alltid får mer eller mindre ont första timmarna så jag måste lägga mig, på ca 5 minuter kan dwt börja göra ont plötsligt och jag blir kallsvettig/illamående, om man är ute på nån aktivitet då är det inte kul... Kan inte bestämma något för dessa dagar... vissa gånger är det bruna flytningar flera dagar innan också. 

  • Lissa123

    Tog test för progesteron i tisdags (dag 22 i min cykel) 
    Fick resultat 48 nmol/L, vilket är inom referensintervallet (Lutealfas: 11-81 nmol/L)

    Kommentar från läkaren var att det är normalt. Men har ingen aning om det är bra eller bara helt ok.

    Hade en tid bokad hos gyn idag, men det blev avbokad då läkaren blivit 
    sjuk.

Svar på tråden Hur startar er mens?