• Anonym (Litev­ilseno­chleds­en)
    Sat 4 Jun 2022 11:17
    6322 visningar
    1 svar
    1
    6322

    Ont vid sex efter gynbesök

    Som rubriken lyder så har jag sedan ett gynbesök i december ont vid sex. (långt inlägg) 
     
    Jag (27 år kvinna) genomförde en abort sommaren 2021 och hela den situationen var väldigt traumatisk och hemsk, det var det svårare beslut jag tagit. Jag nämner detta för jag tror det har ett sammanhang. Gynekologen jag hade var nämligen fruktansvärt hemsk och fick mig att gråta och känna mig som världens sämsta person, sa att kondomer i princip var som att ha oskyddat sex, sa att om jag fortsätter ha bara kondom så kmr jag sitta där inom 1 år igen.. (Jag är vid detta tillfälle 26 år gammal, har fast förhållade med min sambo sedan 4 år tillbaka och vart sexuellt aktiv sen jag var 16, utan att någonsin tidigare gjort en abort) 
     
    I alla fall.. 
     
    Sen i november 2021 fick jag kallelse att komma in på screening på nytt eftersom de upptäckt cellförändringar när jag va in 2019, och ville kolla upp det. Jag hade otroligt svårt att komma dit, fick så mycket minnen av hur mitt senaste besök hade varit och fått mig att känna.. (Det var så sjukt jobbigt helt enkelt.)
     
    När jag kommer dit är det 2 personer i rummet, jag säger att jag är obekväm med hela situationen och inte vill ha 2 pers där, men de säger att hon ena bara ska sitta vid bordet på sidan.. Motvilligt klär jag av mig, känner mig trängd och sårbar och ledsen.. 
     
    Och något händer i mig, liskom det gör så fruktansvärt ont. Jag gör allt jag kan för att slappna av, men varje muskel i kroppen verkar göra uppror och jag känner hur adrenalinet pumpar och gör kroppen på helspänn. Jag kan inte alls slappna av, det känns som att gynekologen tvingar in den där "tången" i mig.. Den hinner va i mig i typ 5 sekunder innan den liksom "skjuts ut" för att jag är så spänd.. Jag blir rädd och frågar vad hon gör, det gör ont och tårarna kommer.. Och då blir gynekologen nästan som irriterad och säger att jag ska slappna av med sträng röst.. Jag försökte verkligen.. Tårarna rann och när hon tryckte in den igen trodde jag jag skulle svimma.. Känns som resten av besöket är som i en dimma.. Kom i alla fall därifrån och grät hela kvällen och natten i min sambos famn.. 
     
    Får ännu sån sjuk ångest när jag tänker på det.. Liskom bara att skriva detta tog så länge för jag upplevde det på nytt.. Känner mig smutsig och äcklig och det börjar klia under huden.. Vill slå på saker, skrika, slita mig i håret och krypa ur mitt eget skinn.
     
    Och efter detta kan jag inte ha sex med min sambo, det bara går inte.. Inte bara det att det gör ont.. Jag som aldrig haft problem med att bli/va våt, är nu snustorr.. Jag som varit den som egentligen varit mer sexuellt driven, blir nu obekväm av tanken på sex. Vi har försökt några gånger men det gör antingen ont eller känns bara jobbigt. Jag brukar måsta avsluta efter bara några sekunder och istället "hjälper" jag han avsluta med händerna istället.. Jag vill liskom ha närhet men vill inte ha mer, känns som jag är en fruktansvärt dålig sambo och partner.
     
    Jag kan inte heller använda min menskopp längre? Känns som jag bokstavligen ska dö när jag satt in den nu den senaste gången.. (har haft kopp I över 3 år och det har aldrig varit ett problem tidigare..) Det gör även ont att sätta in en tampong. Inte heller fingrar.. Eller egentligen något.. Allt för ont, allt ger mig ångest.. 
     
    Fick en remiss till gyn i januari för magsmärtor.. Men klarade inte av att gå dit.. Jag kräktes bokstavligen av ångesten jag fick, så jag måste ringa och avboka det dagen före.. 
     
    Vet inte vem jag ska prata med.. Liskom jag vet att det kanske borde va en gynekolog.. Men jag klarar inte av det. Det går inte. 
     
    Någon som har något råd? Känner mig ledsen och vilsen 
  • Svar på tråden Ont vid sex efter gynbesök
  • Anonym (Teddy­)
    Sat 4 Jun 2022 11:29
    #1
    -2

    För det första så kan det göra ont att ta ett cellprov, det är normalt och inte något som gynekologen har gjort fel. Man står ut eftersom smärtan är kortvarig och det är ett oerhört viktigt prov att ta. Vad gäller din abort så förstår jag inte riktigt. Ville du göra abort eller kände du dig pressad? Gynekologen varnade dig för att förlita dig alltför mycket på kondom som preventivmedel vilket väl var bra av henne. Kondom är inte hundraprocentigt säkert och bör kombineras med andra metoder för att sänka risken för graviditet. Var inte det bra att hon informerade dig om det? 
    Man kan inte alltid förvänta sig att människor förmedlar information med sin finaste och lenaste röst, ibland är folk stressade eller mår inte bra av olika anledningar, det får man vara beredd på här i livet. 
    Det verkar som att din ångest du har utvecklat är kopplat till ditt underliv och det faktum att du den senaste tiden har varit med om flera olika negativa upplevelser kopplat till underlivet. Du bör kanske pausa penetrationssex för ett tag och fokusera på annan närhet och ta det i etapper. Och du kanske också borde vända dig till en kurator för att prata om dina upplevelser.

Svar på tråden Ont vid sex efter gynbesök