• Anonym (Mannen)

    Hur skapar man motivation utan att såra?

    Min fru beklagar sig ofta att hon känner sig tjock, framförallt när det ska väljas kläder på morgonen. Hon har lagt på sig de senaste åren BMI någon decimal under 30 och midjemåttet/stuss är nära 1 sammantaget med att hon tappat mycket energi jämfört med för. Ser man till helheten så har hon blivit ohälsosam rent medicinskt. Jag tycker hon är vacker på alla sätt så ur den aspecten skiter jag i det men jag vill att hon ska hålla sig frisk och att vi ska kunna göra sånt som vi gjorde för bara något år sedan som hon inte orkar längre. Hon är 90-talistså så en stunds lek med barn borde inte var något som gör henne matt på 5-10 minuter.

    Det enda sättet jag lider är som sagt gnället på morgonen när hon ska klä sig och att hon några gånger i veckan klagar på att hon är tjock. Men jag vill att hon ska sluta bete sig så mot sig själv och må bra i sig själv. Hellst vill jag föesåss att hon ska återfå energin och uppskattningen till sin egen kropp men hur fan gör jag och säger för att inte få henne att känna sig dålig?
    Det jag hittills har gjort är att ta ännu mer av hushållsarbetet och uppmuntra till att hon ska ta en promenad medans men hon hittar alltid ursäkter för att undvika att motionera eller äta ett mellanmål till,för även intaget av energi spelar ju roll. Jag kan ju inte ändra på henne men är det någon som lyckats att vägleda en partner så att hen trivs med sig själv? 

  • Svar på tråden Hur skapar man motivation utan att såra?
  • Jemp
    Anonym (Mannen) skrev 2022-06-12 23:04:13 följande:
    Hur skapar man motivation utan att såra?

    Min fru beklagar sig ofta att hon känner sig tjock, framförallt när det ska väljas kläder på morgonen. Hon har lagt på sig de senaste åren BMI någon decimal under 30 och midjemåttet/stuss är nära 1 sammantaget med att hon tappat mycket energi jämfört med för. Ser man till helheten så har hon blivit ohälsosam rent medicinskt. Jag tycker hon är vacker på alla sätt så ur den aspecten skiter jag i det men jag vill att hon ska hålla sig frisk och att vi ska kunna göra sånt som vi gjorde för bara något år sedan som hon inte orkar längre. Hon är 90-talistså så en stunds lek med barn borde inte var något som gör henne matt på 5-10 minuter.

    Det enda sättet jag lider är som sagt gnället på morgonen när hon ska klä sig och att hon några gånger i veckan klagar på att hon är tjock. Men jag vill att hon ska sluta bete sig så mot sig själv och må bra i sig själv. Hellst vill jag föesåss att hon ska återfå energin och uppskattningen till sin egen kropp men hur fan gör jag och säger för att inte få henne att känna sig dålig?
    Det jag hittills har gjort är att ta ännu mer av hushållsarbetet och uppmuntra till att hon ska ta en promenad medans men hon hittar alltid ursäkter för att undvika att motionera eller äta ett mellanmål till,för även intaget av energi spelar ju roll. Jag kan ju inte ändra på henne men är det någon som lyckats att vägleda en partner så att hen trivs med sig själv? 


    det enda du kan/bör göra är att underlätta för henne om hon själv tar initiativ till det, eller fråga om hon vill att du gör något/tar barnen för träning osv. 

    Vägleda är bäst att hålla dig ifrån, och hälsan är generellt inte direkt i riskzpn där. 
  • Anonym (X)

    Finns det ingen aktivitet ni kan göra ihop? Eller hon och barnen - typ orientering, där föräldern måste följa med. Så blir det ju rörelse ihop, det blir lek med barnen och inget ?träna för att blir smal??

  • Anonym (Mannen)
    Anonym (H) skrev 2022-06-13 11:49:55 följande:

    Jag har blivit tjockare med åren. Min man säger att han älskar mig som jag är - men också att om jag inte är nöjd, så får jag göra något åt det. Så typ sluta gnäll eller gör något åt det - det måste vi kunna ta


    Jag håller med om att man bör kunna ta detta men med tanke på humör och samtalsklimatet i samhället så kan jag bädda i garaget om jag tar det när det kommer. Hon blir ju alltid på dåligt humör när kläderna klämmer och att då säga sluta gnäll blir nog bara bensin på brasan.
    Dessutom så lär man bli "mannen som kallade sin fru tjock" i umgängeskretsen. (Kanske fördomsfullt men samtidigt min genomgående erfarenhet från livet).
    Jag ska försöka ta det i ett bättre läge. 
  • Anonym (Tjockis2!)

    Personligen tycker jag att ni ska rensa ur era garderober. Det finns ingen anledning att ha massa kläder hängande som inte passar och som hånar en varje morgon.

    Du behöver också se till att själv träna, vara aktiv och att ni gör saker med familjen där det förväntas att hon medverkar och själv får en känsla av att formen är lite väl dålig.

    Du bör ju inte sätta igång och stötta som att hon har en funktionsnedsättning, när hon ju inte har det.... Och hoppas att hon själv ska ta initiativ till rörelse om hon faktiskt har valet att sitta ner och ta det lugnt som alternativ till att promenera/gymma/cykla.

    Eftersom du lagt tråden under sex och samlevnad förutsätter jag att det påverkar er båda, såväl BMI:ett som missnöjet över kroppen.

  • Anonym (soffpotatisen)

    Ta med hela familjen ut.
    Få en aktiv vardag.
    Köp inte hem gofika som ni vuxna gillar.

  • Anonym (Linda)

    Eg spelar inte motionen in så mycket på vikten men rörelse är alltid bra. Bestäm dig för att följa ett kostschema (o träning) i 60 dagar (finns mängder att köpa). Be henne att haka på. Gör det till en grej att ni klarar det tillsammans. Du kanske inte behöver gå ner i vikt men följ schemat ändå. Köp inget extremt schema med svält utan ett där man faktiskt får äta. Men man skippar allt fika, onyttigheter och allt extra. 

  • Anonya

    Ett litet tips angående kosten: Säg att du bestämt dig för att börja äta som livsmedelsverket och andra rekommenderar dvs frukt, bär och grönt minst 500g per dag. Får du med henne på det är det en bra början till ett hälsosammare liv och kan lätt få igång sundare vanor. Även om det inte skulle bli så bra eller hon ens skulle hoppa på, så blir det ändå lätt att hon äter åtminstone lite hälsosammare. Perfekt att få in 500g nu med sommarens alla bär. 

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Mannen) skrev 2022-06-13 12:03:20 följande:
    Men jag vill ju inte ljuga för jag tycker hon är den vackraste kvinnan i världen. Problemet är att hon inte själv känner det. 

    Jag lever också med en man som har samma problematik som din fru. Men för mig är han världens vackraste man och jag älskar honom mest av allt.
    Vet inte heller hur jag ska få honom må bättre. Han kommer från en familj där yta är viktigt och jag tror det bottnar i det. 


    Han har heller aldrig haft något rörligt fritidsintresse och har ett inbyggt motstånd mot rörelse. Jag måste lirka och locka för att ens få ut honom i trädgården.
    Ibland tar han tag i sin vikt med någon diet och håller det typ 1,5 månad sen tillbaka till choklad chips och kakor. 
    Vi har världens bästa samliv när han går ner i vikt och han får energi och mår så mycket bättre och ändå lyckas han inte hitta någon bra nivå.
    Jag är som du orolig för hans hälsa och vill bara han ska vara nöjd med sig själv oavsett vad han väger.
    Har tyvärr inget råd men följer tråden då mitt problem är som ditt.

  • Anonym (Något halvfysiskt intresse)

    Kan ni hitta aktiviteter som ger lite motion och framför allt rörelse?
    - Simma, kanske i simhall som har bubbelpool, relax etc också
    - Bowling
    - Minigolf
    -Geocaching
    - Skogspromenad
    - Cykelutflykt 

  • Anonym (Varit där själv)

    Jag har själv varit överviktig och haft ungefär samma BMI som din fru. 


    När jag nämnt det för min man att jag behöver ta tag i min vikt så har han ofta hjälpt kommit Med kommentarer som att du har ju stressigt nu eller du är fin som du är. Sånt har inte hjälpt mig alls eftersom det då inte blir någon motivation för mig. Jag hade hellre velat att han skulle säga att om du känner så tycker jag att du sk göra något åt det, kan jag underlätta på något sätt för dig. jag Tog tag i det ändå så I fjol gick jag ner runt 25 kilo och jag orkar och mår så mycket bättre.

  • Anonym (Mannen)
    Jemp skrev 2022-06-13 12:04:53 följande:
    det enda du kan/bör göra är att underlätta för henne om hon själv tar initiativ till det, eller fråga om hon vill att du gör något/tar barnen för träning osv. 

    Vägleda är bäst att hålla dig ifrån, och hälsan är generellt inte direkt i riskzpn där. 
    Jag gör ändå bedömningen att hennes övervikt är ett stort hälsoproblem. Hennes föräldrar har båda ungefär samma nivå av övervikt och jag vet vilka konsekvenser det har haft för dem. Dessutom påverkar det hennes livskvalitet negativt på flera plan. 
  • Klangen

    Jag har kraftig övervikt och har nog liknande problem.. Saker som sex är väldigt svårt att få till för man är inte bekväm att vara fysisk med en annan människa, men jag jobbar på det. Att bli smal är inte lätt och tar tid och man kan inte sluta leva..

    Mitt tips är att skaffa sig vänner, en terapeut eller liknande för att jobba emot känslorna som uppstår när besvikelsen är för stor.


    Jag känner ofta att jag får chanser med tjejer men kan inte ta dom av någon anledning. Tror att vikten har mycket att göra med det..

    Min kropp är inte inställd för reproduktion när den väger som jag gör.. Allt den säger är att jag ska överleva så gott det går.. Det var skillnad när jag vägde naturligt, så kunde jag närma mig folk fysiskt med mod.

    Vikt gör mycket med hur vi närmar oss saker, mitt stop kom när jag kände att jag inte kunde promenera längre som jag ville.. Det var värt att kämpa för i mitt liv..

    Idag går jag 10 km per dag och har gått ner några kilon.. På något sätt har sex och kvinnor inte motiverat mig att hålla mig smal.. Något att tänka på!

  • Anonym (Ja)

    Alltså det beror ju också på hur mycket man väger och om det bara är utseende eller även hälsan.

    Jag väger lite över normalvikt med BMI på ca 25. Jag har fett på magen och vet att det vore bra att gå ner några kilon men eftersom jag inte känner att orken påverkats av det eller att det går ut över hälsan så har jag svårt att motivera mig till att gå ner i vikt. 

    Det ser inte vackert ut men jag kan jogga på löpbandet lite långsamt i någon mil. 

    Tyvärr bryr jag mig inte så mycket om mitt utseende just nu då jag har så mycket annat att tänka på. Så motivationen lyser med sin frånvaro. 

    Om det tydligt skulle påverka hälsan t.ex. att jag inte skulle kunna gå eller orka i vardagen då tror jag att motivationen skulle öka. 

Svar på tråden Hur skapar man motivation utan att såra?