• Tinykangaroo

    Ta med eller lämna bebis hemma?

    Hej familjeliv!

    Min kära mamma, som bor i USA, gick nyligen bort. Jag behöver åka dit om ett par dagar för att ordna med begravning, tömma hennes boende och sånt.

    Till saken hör att jag har en liten tjej på 11 månader här hemma. Jag har lite separationsångest och vill helst inte lämna henne, men att köa med henne för provisoriskt pass, ta med henne på en 16h lång flygning enkel resa och släpa med henne på lägenhetssanering etc känns inte heller som ett alternativ.

    Jag kommer vara borta totalt 5 dagar. Dotterns pappa, som är en toppenpappa, kan dessvärre inte följa med. Om dottern stannar hemma så kommer hon vara med honom.

    Min fråga är nu, hur hade ni tänkt och gjort om ni var i min situation? Lämnat dottern hemma eller tagit med henne?

  • Svar på tråden Ta med eller lämna bebis hemma?
  • Anonym (Sara)

    Lämna såklart. Annars blir det svårt för dig att fokusera på det du måste göra. Vad skulle hon göra medan du tömmer lägenheten? blir svårt att jobba om man måste fokusera på ett litet barn. 

  • Anonym (din)

    I din sist hade jag lämnat barnet och varit helt trygg med att barnet har det bra.

    Om du har henne med dig kommer hennes omsorgskrav att hindra dig i allt du behöver göra, och det kanske också ske oförutsedda saker, med henne eller med dina planer där som gör det olämpligt att hon är med. Då är det bättre att hon är hemma. 

  • Anonym (Lämna)

    Självklart lämna med pappan. 
    Vore jag pappan och mamma tog med sig barnet skulle jag ta riktigt illa upp och även tycka det var ett dåligt beslut för barnets skull.

  • Anonym (Mmmm)

    Jag skulle frågat mig var jag tror dottern har det bättre, med på resa till USA eller hemma? 


    I din ts låter det som att du vill ta med dotter till USA för din skulle och inte för hennes skull. Eftersom hon har en toppenpappa och inte ammar (?) så låter det som att dottern skulle ha det bättre hemma. 

    Sen förstår jag att det blir jobbigt för dig men det är liksom inte viktigt när man ställer det mot en 11 månaders behov? Sorry. 


    Beklagar sorgen ts! Hoppas du får ett fint avslut för sin mamma. 

  • Tinykangaroo

    Tack för alla kloka svar, det uppskattas Hjärta

    Jag inser att jag fått det att låta som att min fråga helt baserade sig på mig och min separationsångest, det var inte alls meningen. Jag är mest orolig för att lilltjejen ska känna sig övergiven om jag helt plötsligt försvinner iväg.

    Men med det sagt så tycker jag mig ändå ha fått svar, det skulle så klart vara en enorm ansträngning för dottern att göra en så intensiv resa. Jag borde kanske ha kommit till den insikten på egen hand, men allt är lite upp och ner just nu.

  • Tow2Mater

    I tillägg till vad andra sagt, med tidsskillnaden och din egen trötthet efter resan dit kommer du själv inte vara i toppform, och att måsta ta hand om barnet som ju inte heller justerat sin inre klocka samtidigt som du har en hel del tufft jobb som måste utföras har ni nog alla det bättre om hon stannar hemma. 

  • Anonym (X)
    Tinykangaroo skrev 2022-06-28 16:27:22 följande:

    Tack för alla kloka svar, det uppskattas  // Hjärta

    Jag inser att jag fått det att låta som att min fråga helt baserade sig på mig och min separationsångest, det var inte alls meningen. Jag är mest orolig för att lilltjejen ska känna sig övergiven om jag helt plötsligt försvinner iväg.

    Men med det sagt så tycker jag mig ändå ha fått svar, det skulle så klart vara en enorm ansträngning för dottern att göra en så intensiv resa. Jag borde kanske ha kommit till den insikten på egen hand, men allt är lite upp och ner just nu.


    Dottern får 5 dagar med helt fokus på pappa-dotter-relation. Se det som en fin sak, det är väl jättebra att pappan också är en toppenförälder till ert barn?
  • Anonym (Mmmm)
    Tinykangaroo skrev 2022-06-28 16:27:22 följande:

    Tack för alla kloka svar, det uppskattas  // Hjärta

    Jag inser att jag fått det att låta som att min fråga helt baserade sig på mig och min separationsångest, det var inte alls meningen. Jag är mest orolig för att lilltjejen ska känna sig övergiven om jag helt plötsligt försvinner iväg.

    Men med det sagt så tycker jag mig ändå ha fått svar, det skulle så klart vara en enorm ansträngning för dottern att göra en så intensiv resa. Jag borde kanske ha kommit till den insikten på egen hand, men allt är lite upp och ner just nu.


    Det kan mycket väl vara likadan separationsångest om dottern separeras från sin pappa 5 dagar? 


    Förklara för henne några dagar innan att du ska iväg i 5 dagar och att du kommer tillbaka. Mina barn förstod ändå en hel del i den åldern. Deras pappa jobbade borta under veckorna. Barn märker oftast inte av att föräldern är borta för de lever mest i nuet. De kunde absolut ibland fråga efter pappa men de släppte det efter att jag förklarat att han är på jobbet och kommer hem på fredag. 


    Jag tror det kommer gå helt fint och att det blir värst för dig själv, flickan och pappan kommer inte lida. 


    Det är alltid fint att be om råd och fråga. Ibland behöver man även andras inspel även om man själv har en bestämd åsikt. 

  • Anonym (E)

    Hade det handlat om att du skulle på solsemester i 5 dar hade jag tyckt det var egoistiskt och fel att lämna henne så länge, man brukar kunna tänka barn på ett år vara borta en natt, osv...
    Men som flera sagt, du kommer inte kunna ta hand om henne och fokusera på allt som behöver göras, en så lång resa är tuff för ett barn och tidsomställningen blir nog jobbig för henne också så jag tror absolut det bästa för henne är att vara hemma med sin pappa. Där behöver du inte känna nån ångest för att du lämnar henne.

Svar på tråden Ta med eller lämna bebis hemma?