• Anonym (Mamma)

    Underlivssvamp hos barn, hur länge och behandling?

    Min sexåriga dotter diagnostiserades med underlivssvamp tidigare i veckan. Läkaren tog ett prov och ska återkomma nästa vecka med om det verkligen är svamp, även om hon verkligen tyckte att det såg ut så. 

    Vi fick tills dess råder att smörja med yoghurt och lufta så mycket som möjligt. Det har vi gjort, men jag tycker att det nästan ser värre ut. Rodnaden har spritt sig och hon är mer smetig (vi sökte för långvarig klåda och nyligen uppkomna flytningar). 


    Ni andra vars barn drabbats av svamp, vad har ni fått för behandlingsrekommendationer? Och hur länge har det hållit i sig? Jag ska självfallet fråga läkaren när hon ringer igen, men det lär dröja några dagar tills dess. 

  • Svar på tråden Underlivssvamp hos barn, hur länge och behandling?
  • Anonym (X)

    Cortimyk fick min dotter när hon pga cellgifter fick svamp. Ingen läkare rekommenderar huskuren yoghurt. Det är inte vetenskapligt tror jag.

  • Guppy

    Köp Daktacort på apoteket och smörj med. Det svaret fick vi när ett av våra barn var bebis och fick svamp i underlivet.

  • Anonym (Mamma)

    Tack för svar. Jag var lite förvånad över rådet om yoghurt, men kan meddela att det gett noll effekt hittills. Jag inväntar läkarens samtal, men vi får nog inrikta oss på någon annan behandling, eller låta det läka ut av sig självt om det går. 

  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-02 12:17:15 följande:

    Tack för svar. Jag var lite förvånad över rådet om yoghurt, men kan meddela att det gett noll effekt hittills. Jag inväntar läkarens samtal, men vi får nog inrikta oss på någon annan behandling, eller låta det läka ut av sig självt om det går. 


    Känns lite taskigt att låta det läka ut av sig själv. Det är ju fruktansvärt att ha svamp i underlivet. Köp salva på apoteket och lufta. Jag hade börjat med lite lite salva till natten och sova naken för att se om det hjälper barnet.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2022-07-02 13:01:45 följande:
    Känns lite taskigt att låta det läka ut av sig själv. Det är ju fruktansvärt att ha svamp i underlivet. Köp salva på apoteket och lufta. Jag hade börjat med lite lite salva till natten och sova naken för att se om det hjälper barnet.
    Fast hon har inte så stora problem. Det kliar ibland och är rött, det är allt. Vi sökte för att hon fick flytningar vilket jag trodde berodde på en infektion. Hade hon haft större problem, hade läkaren skrivit ut medicin innan provsvaret kom. 
  • elmadumle
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-02 13:07:39 följande:
    Fast hon har inte så stora problem. Det kliar ibland och är rött, det är allt. Vi sökte för att hon fick flytningar vilket jag trodde berodde på en infektion. Hade hon haft större problem, hade läkaren skrivit ut medicin innan provsvaret kom. 
    "Bara lite klåda ibland och rött- det är fruktansvärt att ha svamp som kliar, till slut har man rivit sönder sig totalt och det svider till slut när man kissar. Självklart måste det behandlas.
  • Anonym (Mamma)
    elmadumle skrev 2022-07-02 20:49:18 följande:
    "Bara lite klåda ibland och rött- det är fruktansvärt att ha svamp som kliar, till slut har man rivit sönder sig totalt och det svider till slut när man kissar. Självklart måste det behandlas.

    Fast det är inte så nu och tydligen är det här inte ovanligt när barn har svamp. Besvären är tämligen modesta och behöver inte alltid behandlas. 


    Vi sökte för att vi upptäckte flytningar i barnets trosor och kopplade sen ihop med andra symptom, som att det kliade ibland och var rött då och då. Det är absolut inte plågsamt eller akut, utan vi sökte då vi misstänkte infektion. 

  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-02 21:04:17 följande:

    Fast det är inte så nu och tydligen är det här inte ovanligt när barn har svamp. Besvären är tämligen modesta och behöver inte alltid behandlas. 


    Vi sökte för att vi upptäckte flytningar i barnets trosor och kopplade sen ihop med andra symptom, som att det kliade ibland och var rött då och då. Det är absolut inte plågsamt eller akut, utan vi sökte då vi misstänkte infektion. 


    Och ändå talar du om att rodnade har sprit sig och hon är smetig?! Då är det inget som läker ut av sig själv. Det måste du väl också förstå?

    Vad sa läkaren? Var det svamp?

    Sedan känns det inte helt bra att en läkare rekommenderar att smörja med yoghurt, även om yoghurt lindrar kliande en aning. 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2022-07-06 21:55:44 följande:
    Och ändå talar du om att rodnade har sprit sig och hon är smetig?! Då är det inget som läker ut av sig själv. Det måste du väl också förstå?

    Vad sa läkaren? Var det svamp?

    Sedan känns det inte helt bra att en läkare rekommenderar att smörja med yoghurt, även om yoghurt lindrar kliande en aning. 

    Nej, det var inte svamp. Sannolikt någon infektion, men läkaren ville ändå inte skriva ut medicin utan ville se om det kunde läka ut av sig själv under veckan. Det har det inte gjort, varför jag ska ringa imorgon. Hon har dock inga besvär längre.


    Jag känner mig inte heller helt bekväm med yoghurten, men det var som sagt rådet jag fick. 

  • Anonym (Mamma)

    Är det någon som har någon tanke:

    Till slut skrev läkaren ut penicillin, trots att streptokockerprovet var negativt. Efter två dagar var flytningarna borta och ingen rodnad syntes. I torsdags tog dottern sista tabletten och idag kom flytningarna och rodnad tillbaka. Det känns dock helt normalt, menar dottern. Jag ska ringa imorgon igen, men vad tusan kan det vara?

  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-09 20:40:50 följande:

    Är det någon som har någon tanke:

    Till slut skrev läkaren ut penicillin, trots att streptokockerprovet var negativt. Efter två dagar var flytningarna borta och ingen rodnad syntes. I torsdags tog dottern sista tabletten och idag kom flytningarna och rodnad tillbaka. Det känns dock helt normalt, menar dottern. Jag ska ringa imorgon igen, men vad tusan kan det vara?


    Helt normalt är det verkligen inte. Kan vara en infektion som det behövs en starkare och längre antibiotika kur.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2022-08-09 20:45:05 följande:
    Helt normalt är det verkligen inte. Kan vara en infektion som det behövs en starkare och längre antibiotika kur.
    Infektion känns rätt, eftersom det försvann när hon åt penicillin. Och så snabbt också. Hon har haft trassel med småont i halsen av och till sen i våras, så doktorn var rätt säker på streptokocker. 
  • NilsKPyss

    Hej

    mina tjejer hade samma för några år sen, vi vuxna hade halsfluss och barnen fick snippfluss/stjärtfluss (låter som det är påhittat men googla). Det kom tillbaka två ggr efter varandra. Alla i familjen fick tillslut antibiotika då man kan vara bärare av streptokocker utan att ha symptom.

    Jag reagerade först på att min ena dotter som då var 7 år hade flytningar och klåda.

    Hoppas ni får hjälp!

  • Anonym (Mamma)
    NilsKPyss skrev 2022-08-10 09:39:03 följande:

    Hej

    mina tjejer hade samma för några år sen, vi vuxna hade halsfluss och barnen fick snippfluss/stjärtfluss (låter som det är påhittat men googla). Det kom tillbaka två ggr efter varandra. Alla i familjen fick tillslut antibiotika då man kan vara bärare av streptokocker utan att ha symptom.

    Jag reagerade först på att min ena dotter som då var 7 år hade flytningar och klåda.

    Hoppas ni får hjälp!


    Det var snippfluss som läkaren misstänkte, och som hon fick medicin mot. Men det låter rimligt att hon återsmittats, vi är ju fler  familjen och det ska ju vara väldigt smittsamt. 
Svar på tråden Underlivssvamp hos barn, hur länge och behandling?