Jag hade ett förhållande med en person med bp typ 2 och adhd i 2 år. Han var outredd för bipolariteten då, men jag sa redan från början att det var något i hans mående som inte stämde, som inte var "bara" adhd. Sen är det ibland svårt att veta vad som är vad. Men just detta att ligga i sängen en hel dag, inte orka något, gråta och få panik när man måste göra något man inte har lust med, och att den andra får ta allt ansvar själv - vet inte hur många gånger jag fick ta hand om hans barn när han bara sket i det - blir ohållbart. Och att i en hypomani bara dra när man får en lysande idé, spendera massor av pengar eller knulla bakom ryggen på sin partner.
Det slutade iaf för mig (kortfattat) med att han var otrogen och lämnade mig. När han sen kom ur sin maniska period så ville han ju komma tillbaka till mig och mådde skit över vad han gjort, men då var det lite för sent för det, jag hade gått in i en depression efter allt han utsatt mig för under sitt maniska skov och kan aldrig mer lita på honom, trots att han idag är utredd och medicinerad och mår ok så är jag ärrad för livet av det som hände och har fått ägna snart 3 år åt att gå i terapi.
Jag skulle väl säga att det går säkert bra att ha en relation med någon som har diagnoser om personen är väl medveten om detta själv och tar sina mediciner och sköter om sig och tar ansvar, alltså inte struntar i att sova, äta, ta medicin osv. Gör personen inte det eller vägrar medicinera skulle jag springa åt andra hållet.