• Anonym (WTF)

    Omskärelse

    Jag såg på ett tv program en man från etipipen som ville omskära sin son på den 7 levnadsdagen. Det var tydligen viktigt att göra de nu för då menade han på att bebisen inte skulle känna ngt. 


    Är dem verkligen så outbildade fortfarande i såna länder att dem tror att bebisar inte känner något när dem gör En operation. 


    tydligen helt utan bedövning. 


    vilket vansinne!!!!!

  • Svar på tråden Omskärelse
  • Anonym (Man kan rösta på de som vill ha ett förbud)
    Gullvivor skrev 2022-08-26 20:22:14 följande:
    Det är inte samma sak. 

    Frågan är otydlig, därför svarar jag inte. Antar att du är kristen? Anser Gud att mina (eventuella) söner ska "korrigeras" medan dina är perfekta? Eller menar du att Allah anser att just dina är perfekta medan mina behöver "korrigeras"?

    Svaret är det enkla att Gud inte anser att någon ska omskäras, varken dina eller mina söner, medan Allah anser att pojkar ska omskäras, både dina och mina söner.

    Obs: I detta inlägg menar jag den kristna versionen eller hur man ska säga av Gud när jag skriver "Gud" och den islamiska när jag skriver "Allah". Tänker att det blir mer tydligt så i just detta inlägg då jag inte vill använda "Din Gud" och "Min Gud" eftersom det bara finns en enda Gud.
    De flesta i Sverige är inte kristna. Jag är det, men vi är synnerligen få i detta land. Sverige har sagts tillsammans med Japan vara mest sekulariserade landet i världen.
  • Anonym (Man kan rösta på de som vill ha ett förbud)
    Gullvivor skrev 2022-08-26 21:13:04 följande:
    Nja, mer som att jämföra naglar och en arm. 
    Men det viktiga i det här är ju att förhuden ska bort enligt Gud medan öronen inte ska bort, så där är den stora skillnaden egentligen.
    Tänk om du har fel. Är det 100% uteslutet? Tänk om inte Gud då kräver någon religiös omskärelse, även om du lärt dig den synen.
  • EnAnonumius
    Anonym (Grodan) skrev 2022-08-30 07:03:53 följande:
    Det görs inte enbart av religiösa skäl och är helt ok i andra samhällen.
    Jag har heller aldrig påstått att det görs av religiösa skäl i USA, eller att det inte finns andra sammhällen som inte kunde göra det av andra skäl än religöäs.

    Är det något nästa påstående du skall komma med som som bevis på att du struntar i att läsa vad folk skriver.

    Men som sagt, banko in i din skalle nu en gång för alla.
    Denna tråden handlar om Sverige och vi är många svenskar som anser att det är fel med omskärelse.
    Skulle det vara av medicinsk orsak så blir det ju en helt annan sak. 

    Bara för att omskärelse sker i USA (även av icke religiösa) och även i andra samhällen hör inte hit, det är inget argument för att vi svenskar skall tillåta onödiga omskärelser på pojkar utan medicins orsak för den saken skull.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Gullvivor
    Anonym (Man kan rösta på de som vill ha ett förbud) skrev 2022-08-30 18:59:45 följande:
    Tänk om du har fel. Är det 100% uteslutet? Tänk om inte Gud då kräver någon religiös omskärelse, även om du lärt dig den synen.
    Nej, jag har inte fel. 
    EnAnonumius skrev 2022-08-30 20:36:17 följande:
    Jag har heller aldrig påstått att det görs av religiösa skäl i USA, eller att det inte finns andra sammhällen som inte kunde göra det av andra skäl än religöäs.

    Är det något nästa påstående du skall komma med som som bevis på att du struntar i att läsa vad folk skriver.

    Men som sagt, banko in i din skalle nu en gång för alla.
    Denna tråden handlar om Sverige och vi är många svenskar som anser att det är fel med omskärelse.
    Skulle det vara av medicinsk orsak så blir det ju en helt annan sak. 

    Bara för att omskärelse sker i USA (även av icke religiösa) och även i andra samhällen hör inte hit, det är inget argument för att vi svenskar skall tillåta onödiga omskärelser på pojkar utan medicins orsak för den saken skull.
    Du avgör inte vad andra får skriva och inte i tråden. Tråden handlar egentligen inte alls om Sverige utan om en pappa i Etiopien. Helt okej att någon då drar in USA.
  • Anonym (bell)
    Gullvivor skrev 2022-08-30 20:57:45 följande:
    Nej, jag har inte fel. 
    EnAnonumius skrev 2022-08-30 20:36:17 följande:
    Jag har heller aldrig påstått att det görs av religiösa skäl i USA, eller att det inte finns andra sammhällen som inte kunde göra det av andra skäl än religöäs.

    Är det något nästa påstående du skall komma med som som bevis på att du struntar i att läsa vad folk skriver.

    Men som sagt, banko in i din skalle nu en gång för alla.
    Denna tråden handlar om Sverige och vi är många svenskar som anser att det är fel med omskärelse.
    Skulle det vara av medicinsk orsak så blir det ju en helt annan sak. 

    Bara för att omskärelse sker i USA (även av icke religiösa) och även i andra samhällen hör inte hit, det är inget argument för att vi svenskar skall tillåta onödiga omskärelser på pojkar utan medicins orsak för den saken skull.
    Du avgör inte vad andra får skriva och inte i tråden. Tråden handlar egentligen inte alls om Sverige utan om en pappa i Etiopien. Helt okej att någon då drar in USA.
    Hur kan du vara så säker på att du inte har fel?
    När det kommer till fantasifoster som gudar, ufon, big foots och tomtar, då är det rätt stor risk att man har fel. Trots det får man självfallet tro på vad man vill.

    Du skrev någonstans ovan att alla föds religiösa. Nej, absolut inte. Ingen föds religiös, det är föräldrarna och släkten eller i vissa skrämmande fall även samhället (Iran, Saudi mm.) som påtvingar barnen religionen. I många fall hotas den som tvivlar eller inte tror med döden-av sin egen familj. Det är så fruktansvärt hemskt att jag inte vet vad jag ska säga. Lider så med dem som inte får välja själva och blir invaggade i något som ingen vet om det ens finns ett korn av sanning i.

    Tror du inte alls på vetenskap, forskning, "big bang" osv?
  • EnAnonumius
    Gullvivor skrev 2022-08-30 20:57:45 följande:
     
    EnAnonumius skrev 2022-08-30 20:36:17 följande:
    Jag har heller aldrig påstått att det görs av religiösa skäl i USA, eller att det inte finns andra sammhällen som inte kunde göra det av andra skäl än religöäs.

    Är det något nästa påstående du skall komma med som som bevis på att du struntar i att läsa vad folk skriver.

    Men som sagt, banko in i din skalle nu en gång för alla.
    Denna tråden handlar om Sverige och vi är många svenskar som anser att det är fel med omskärelse.
    Skulle det vara av medicinsk orsak så blir det ju en helt annan sak. 

    Bara för att omskärelse sker i USA (även av icke religiösa) och även i andra samhällen hör inte hit, det är inget argument för att vi svenskar skall tillåta onödiga omskärelser på pojkar utan medicins orsak för den saken skull.
    Du avgör inte vad andra får skriva och inte i tråden. Tråden handlar egentligen inte alls om Sverige utan om en pappa i Etiopien. Helt okej att någon då drar in USA.
    Även om du har rät i sak att trådstarten handla om en pappa i Etiopien, så är det bara direkt dumt av dig att säga att andra "inte få avgöra" vad som skall skriva i denna tråden. I synnerhet när du har var riktig duktig på att säga åt andra vad de får skriva och inte skriva i denna tråden flera gånger. Även om de nu inte råkar handla om "TS topic i sig", men på andra sätt så har du försökt flera gånger.
    Det går att bevisa och överbevisa att du har gjort detta. Säg till så skall jag ge dig en lista, och jag kommer då att använda citabox och inläggsnummer så du ser att jag inte fuskar.

    Här får du ett klassiskt svenskt ordspråk att fundera på  som passar att säga till dig med ditt tillsägelse till mig:
    Städa i din farstu först innan du städar hos grannen.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Gullvivor
    EnAnonumius skrev 2022-08-30 21:40:27 följande:
    Även om du har rät i sak att trådstarten handla om en pappa i Etiopien, så är det bara direkt dumt av dig att säga att andra "inte få avgöra" vad som skall skriva i denna tråden. I synnerhet när du har var riktig duktig på att säga åt andra vad de får skriva och inte skriva i denna tråden flera gånger. Även om de nu inte råkar handla om "TS topic i sig", men på andra sätt så har du försökt flera gånger.
    Det går att bevisa och överbevisa att du har gjort detta. Säg till så skall jag ge dig en lista, och jag kommer då att använda citabox och inläggsnummer så du ser att jag inte fuskar.

    Här får du ett klassiskt svenskt ordspråk att fundera på  som passar att säga till dig med ditt tillsägelse till mig:
    Städa i din farstu först innan du städar hos grannen.
    Jag minns inte att jag försökt ställa krav på vad som får skrivas och inte i tråden, jag har bara påpekat några gånger att det är onödigt att komma med personangrepp, anklagelser osv när omskärelse är lagligt samt har med religionsfriheten att göra. Man kan diskutera på ett bättre sätt istället. Har inte försökt tysta ner andra såsom du gör varje gång USA tas upp.
  • Anonym (Jadu)
    Gullvivor skrev 2022-08-30 22:39:14 följande:
    Jag minns inte att jag försökt ställa krav på vad som får skrivas och inte i tråden, jag har bara påpekat några gånger att det är onödigt att komma med personangrepp, anklagelser osv när omskärelse är lagligt samt har med religionsfriheten att göra. Man kan diskutera på ett bättre sätt istället. Har inte försökt tysta ner andra såsom du gör varje gång USA tas upp.
    Men du vill hävda att man inte ska säga till bara för att något man ser är fel inte är olagligt än.

    Då hade många saker fortfarande varit lagliga som vi ser som hemska idag.

    Och jag vill också hålla med ovanstående talare om att du inte kan veta att du har rätt. Det är därför det kallas tro.
  • Anonym (Jadu)

    Det ska för övrigt bli kul att se hur ditt argument, Gullvivor, kommer  bli när manlig omskärelse blir olagligt. För tro mig, det kommer det att bli en dag.

  • EnAnonumius
    Gullvivor skrev 2022-08-30 22:39:14 följande:
    Jag minns inte att jag försökt ställa krav på vad som får skrivas och inte i tråden, jag har bara påpekat några gånger att det är onödigt att komma med personangrepp, anklagelser osv när omskärelse är lagligt samt har med religionsfriheten att göra. Man kan diskutera på ett bättre sätt istället. Har inte försökt tysta ner andra såsom du gör varje gång USA tas upp.
    Förutom alla de gånger du kommer med "men det är ju lagligt" och "det går ju inte att jämföra för det är lagligt och det andra är olagligt.
    Det är en variant på att säga åt folk vad de får säga och inte säga.

    Men skit samma. Du kommer att göra något som är långt mycket värre egentligen. Om du får en son så kommer du att komma att frånta honom rätten att välja själv om han skall bli omskuren eller inte.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Jadu) skrev 2022-08-30 22:57:58 följande:

    Det ska för övrigt bli kul att se hur ditt argument, Gullvivor, kommer  bli när manlig omskärelse blir olagligt. För tro mig, det kommer det att bli en dag.


    Håller med dig..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (what??)
    Anonym (bell) skrev 2022-08-30 21:35:10 följande:
    Du skrev någonstans ovan att alla föds religiösa. Nej, absolut inte. Ingen föds religiös, det är föräldrarna och släkten eller i vissa skrämmande fall även samhället (Iran, Saudi mm.) som påtvingar barnen religionen. I många fall hotas den som tvivlar eller inte tror med döden-av sin egen familj. Det är så fruktansvärt hemskt att jag inte vet vad jag ska säga. Lider så med dem som inte får välja själva och blir invaggade i något som ingen vet om det ens finns ett korn av sanning i.
    Nu tycker jag att hon har fel i den här frågan, men det kan vara bra att veta att det är en muslimsk trosföreställning att alla föds religiösa (specifikt som muslimer). Man anser att det är människans naturliga tillstånd att vara muslim, innan vi eventuellt korrumperas av annat.

    Jag håller som sagt inte med, men jag tror att det förklarar hennes åsikt i den frågan: det är en del av hennes religion att tro att människor föds religiösa.

    Bara för att förtydliga, inte för att vara dryg på något sätt.
  • Anonym (bell)
    Anonym (what??) skrev 2022-08-31 12:17:59 följande:
    Nu tycker jag att hon har fel i den här frågan, men det kan vara bra att veta att det är en muslimsk trosföreställning att alla föds religiösa (specifikt som muslimer). Man anser att det är människans naturliga tillstånd att vara muslim, innan vi eventuellt korrumperas av annat.

    Jag håller som sagt inte med, men jag tror att det förklarar hennes åsikt i den frågan: det är en del av hennes religion att tro att människor föds religiösa.

    Bara för att förtydliga, inte för att vara dryg på något sätt.
    Okej, ja det visste jag inte faktiskt. Alltid kul att lära sig något nytt: )
  • Anonym (Man kan rösta på de som vill ha ett förbud)
    Gullvivor skrev 2022-08-30 20:57:45 följande:
    Nej, jag har inte fel. 
    EnAnonumius skrev 2022-08-30 20:36:17 följande:
    Jag har heller aldrig påstått att det görs av religiösa skäl i USA, eller att det inte finns andra sammhällen som inte kunde göra det av andra skäl än religöäs.

    Är det något nästa påstående du skall komma med som som bevis på att du struntar i att läsa vad folk skriver.

    Men som sagt, banko in i din skalle nu en gång för alla.
    Denna tråden handlar om Sverige och vi är många svenskar som anser att det är fel med omskärelse.
    Skulle det vara av medicinsk orsak så blir det ju en helt annan sak. 

    Bara för att omskärelse sker i USA (även av icke religiösa) och även i andra samhällen hör inte hit, det är inget argument för att vi svenskar skall tillåta onödiga omskärelser på pojkar utan medicins orsak för den saken skull.
    Du avgör inte vad andra får skriva och inte i tråden. Tråden handlar egentligen inte alls om Sverige utan om en pappa i Etiopien. Helt okej att någon då drar in USA.
    och jag tror att du har fel i den grejen.
  • Anonym (Man kan rösta på de som vill ha ett förbud)
    Anonym (Jadu) skrev 2022-08-30 22:57:58 följande:

    Det ska för övrigt bli kul att se hur ditt argument, Gullvivor, kommer  bli när manlig omskärelse blir olagligt. För tro mig, det kommer det att bli en dag.


    Dock är vägen dit tämligen lång. Inget parti driver nämligen frågan i riksdagen. Visserligen tog Center-stämman ett beslut 2019 att verka för förbud, men partiet tänker ju så att säga inte följa sitt eget stämmobeslut.


    Jag tror inget parti vill riskera det nu med tanke på att den muslimska gruppen genom migration är så pass stor som den nu är.  On man räknar antalet faktiska troende, dvs inte de som är medlemmar i samfund på papperet - utan reellt troende - kan det redan vara så att islam i dagens nuläge ev. är törsta religionen i Sverige ?

Svar på tråden Omskärelse