• Sun 10 Jul 2022 08:06
    1997 visningar
    9 svar
    9
    1997

    Fria till min tjej

    Hej, 
    Tack för insläppet. 
    Vi har varit tillsammans, jag och min tjej i 2 år. Lite mer kanske. 
    Vid 2 tillfällen kände att hon är besviken på att jag inte friat till henne trots våran djup kärlek. Jag hade mina egna bekymmer tyvärr. Nu tänker jag göra det????????.. Dvs fria till henne. Men vill överraska henne. Min fråga är
    Om man vill överraska henne hur väljer man vigselringen, menar finns risk att den inte passar i storlek eller att den är inte i hennes smak.. Hur brukar man göra?.. Tycker att det konstigt att hon väljer det själv nnör man vill överraska fint????.
    Tack på förhand och trevlig förutsättning på dagen. 

  • Svar på tråden Fria till min tjej
  • Magica­l
    Sun 10 Jul 2022 08:31
    #1

    Ring går man väl tillsammans och väljer ut? Då blir det inga problem med vare sig storlek eller hur den ska se ut. (så har vi gjort, det är kul att göra det tillsammans). 

    Fria utan ring, är mitt tips. En del köper en billig ring bara som en symbol, och friar med den, om man känner att man bör ge något. 

    Annars fixa en romantisk middag. Berätta vad hon betyder för dig, hur du ser på framtiden osv och sen friar du. 

  • Sun 10 Jul 2022 08:50
    #2
    Jason1976 skrev 2022-07-10 08:06:11 följande:
    Fria till min tjej

    Hej, 
    Tack för insläppet. 
    Vi har varit tillsammans, jag och min tjej i 2 år. Lite mer kanske. 
    Vid 2 tillfällen kände att hon är besviken på att jag inte friat till henne trots våran djup kärlek. Jag hade mina egna bekymmer tyvärr. Nu tänker jag göra det????????.. Dvs fria till henne. Men vill överraska henne. Min fråga är
    Om man vill överraska henne hur väljer man vigselringen, menar finns risk att den inte passar i storlek eller att den är inte i hennes smak.. Hur brukar man göra?.. Tycker att det konstigt att hon väljer det själv nnör man vill överraska fint????.
    Tack på förhand och trevlig förutsättning på dagen. 


    Att gifta sig är ett stort steg så jag hoppas att du friar för du verkligen vill och inte för att hon vill.
    Fria med en provisorisk, billig ring och köp sen en ihop som passar.
  • Sun 10 Jul 2022 09:18
    #3
    Jason1976 skrev 2022-07-10 08:06:11 följande:
    Fria till min tjej

    Hej, 
    Tack för insläppet. 
    Vi har varit tillsammans, jag och min tjej i 2 år. Lite mer kanske. 
    Vid 2 tillfällen kände att hon är besviken på att jag inte friat till henne trots våran djup kärlek. Jag hade mina egna bekymmer tyvärr. Nu tänker jag göra det????????.. Dvs fria till henne. Men vill överraska henne. Min fråga är
    Om man vill överraska henne hur väljer man vigselringen, menar finns risk att den inte passar i storlek eller att den är inte i hennes smak.. Hur brukar man göra?.. Tycker att det konstigt att hon väljer det själv nnör man vill överraska fint????.
    Tack på förhand och trevlig förutsättning på dagen. 


    Sett för mycket på Amerikanska filmer?

    Jag skall ge dig "cliff notes" på Svenska traditioner.

    I Sverige så friar man utan ring och både mannen och kvinnan har sedan förlovningsring.

    När man gifter sig sedan i Sverige så ger man kvinna en vigselring och mannen har bara en ring. Fast under ceremonin så tar mannen av sig ringen som kvinna sedan trä på när man ger löftena.

    Att fria med ring är en anglosaxis tradition..
    D.v.s Angolsaxerna har en förlovningsring och sedan så friar de till tjejen med förlovningsringen.

    Vigselringen är ringen man använder när man viger sig. Inte när man friar....
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Sun 10 Jul 2022 09:48
    #4

    Tack för tips alla ????????
    Jag vet inte.. Jag såg att när man friar så blir det ring
    . Vet dock inte riktigt det kanske bara förlovningsring isf.. Men betyder det att hon måste köpa till mig med?. 

  • Magica­l
    Sun 10 Jul 2022 12:59
    #5
    Jason1976 skrev 2022-07-10 09:48:16 följande:

    Tack för tips alla ????????
    Jag vet inte.. Jag såg att när man friar så blir det ring
    . Vet dock inte riktigt det kanske bara förlovningsring isf.. Men betyder det att hon måste köpa till mig med?. 


    Är ni inte förlovade alltså, jag utgick från att du menade vigselring eftersom du skrev det. Då förlovar man det först och då brukar man ha varsin ring. (Man måste förstås ingenting egentligen, nu för tiden är det väldigt fritt och man behöver inte hålla på traditioner om man inte vill).

    Ja, någon måste ju betala era ringar, så det är väl brukligt att man delar på summan, eller betala en var - om inte en av er vill betala båda. Ofta brukar det finnas olika erbjudanden i smyckesbutikerna så titta efter det. 

    Men oavsett så går man tillsammans och väljer ut vilken stil det ska vara på ringarna. Ni kanske inte alls har samma smak så ni behöver titta runt och fundera, jämföra, se på priser osv. 
  • Sun 10 Jul 2022 13:07
    #6

    Du kan fria utan ring. 


    Men innan du friar, kolla upp exakt vad äktenskap innebär ekonomiskt och juridiskt. Om ni gifter er ändras ju tex arvsrätten och hur era tillgångar delas vid eventuell separation. Läs på ordentligt båda två så ni vet vad ni skriver under på. 

  • Sun 10 Jul 2022 13:10
    #7
    Jason1976 skrev 2022-07-10 09:48:16 följande:

    Tack för tips alla ????????
    Jag vet inte.. Jag såg att när man friar så blir det ring
    . Vet dock inte riktigt det kanske bara förlovningsring isf.. Men betyder det att hon måste köpa till mig med?. 


    Som jag frågade dig i ett tidigare inlägg.
    Sett för mycket på amerikanska filmer?
    I de länder som använder en ring och visar upp vid frieri, kallas för förlovningsring den med.

    I Sverige så går man gemensamt och köper förlovningsringar och väljer ut förlovningsringar som båda gillar och matchar varandra och så delar man oftast på priset på ringarna.

    Enligt äldre traditioner så betalar mannen för vigselringen, den som kvinnan får på vigseln. 
    Fast i de mer moderna traditionerna så delar man på alla kostnaderna, inklusive vigselringen, när man gifter sig.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Sun 10 Jul 2022 13:13
    #8
    Litorina skrev 2022-07-10 13:07:48 följande:

    Du kan fria utan ring. 


    Men innan du friar, kolla upp exakt vad äktenskap innebär ekonomiskt och juridiskt. Om ni gifter er ändras ju tex arvsrätten och hur era tillgångar delas vid eventuell separation. Läs på ordentligt båda två så ni vet vad ni skriver under på. 


    Plus

    Ett riktigt klokt råd till TS.

    Många som förväxlar sambolagen och äktenskapsbalken, som gifta.

    För all den del många sambopar förväxlar äktenskapsbalken med sambolagen.

    Så detta var ett riktigt klokt råd faktiskt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Sun 10 Jul 2022 14:03
    #9

    Som folk säger du kan fria utan ring, det är vanligt i Sverige, eller köpa en billig ring för symboliken. 
    Annars om du känner att du vill fria med med en ring så kan du hålla koll om hon använder någon ring på de fingret och använd de för att se storleken. Sen med design så tänker jag lite smått att om du är beredd på att fria så borde du nog redan veta lite vad hon gillar. 

Svar på tråden Fria till min tjej