• Anonym (Var ska vi flytta­?)
    Fri 22 Jul 2022 16:53
    4705 visningar
    37 svar
    37
    4705

    Var kan vi bo? Utlandsflytt!

    Hej!


    jag är lite sugen på att flytta utomlands med familjen. Har två barn och sambo så måste övertala familjen först. Men tänkte jag skulle göra min research innan. Jag känner mig lite villrådig. Skulle helst flytta till Australien då vi bott där innan barnen kom men känner nu att det är lite väl långt och lite väl mycket tidsskillnad. har följande önskemål:

    *måste finnas svensk skola 
    *ej marbella men gärna övriga Spanien 
    *inte mer än någon timmes tidsskillnad (skulle inte funka med arbete) 
    *varmt klimat men inte för hett
    *billigare än Sverige att bo och leva
    *ska vara enkelt att hyra bostad 
    *får gärna finnas svenskt community 
    *helst inte allt för lång flygresa 

    tacksam för input. Gärna från någon annan som bor utomlands med barn. 

  • Svar på tråden Var kan vi bo? Utlandsflytt!
  • Anonym (Jury)
    Fri 22 Jul 2022 20:58
    #21
    +1

    Schweiz, Geneve eller Lausanne. Men låt barnen gå i fransk skola 

  • Anonym (Varfö­r svensk skola?­)
    Fri 22 Jul 2022 21:04
    #22
    +1
    Cissy67 skrev 2022-07-22 20:57:37 följande:

    Finns svensk skola i Carcavelos strax utanför Lissabon. Dock ganska dyr - men det beror ju pa vad du har for skolbudget. Annars ar det mesta i Portugal billigare utom hyra kanske. Titta pa idealista.pt


    ?6,483 per år i svenska skolan i Lissabon, men varför inte Portugisisk skola? 
  • Fri 22 Jul 2022 21:22
    #23

    Om svensk skola är ett måste eller önskemål så kan du kolla på skolverket var dessa finns och välja utifrån det. Det finns inte så många så det blir ett lätt urval Med tanke på att du vill ha kort flygresa och liten tidsskillnad så får det ju bli Europa. Paris är kanske bättre än Spanien/Portugal om du vill ha mindre varmt, men med tanke på kostnaderna är det nog tvärt om. 

  • Anonym (Ex-pa­t)
    Sat 23 Jul 2022 15:30
    #24
    +2

    Varför är svensk skola så viktigt?  De flesta länder har bättre skola än Sverige om du ser på PISA-studier. Vi flyttade till Tyskland, dottern var nio lärde sig tyska genom lek och lite extra undervisning i tyska de första månaderna.   Vi valde bort international scool, var mer angelägna om tyskan. Svenska barn är ändå bra på engelska.

    Men det kräver att föräldrarna har tid att stötta sina barn och hjälpa. Går även att komplettera med att läsa några kurser på Sofia Distans.

  • Sat 23 Jul 2022 16:50
    #25

    Kanarieöarna bockar av det mesta på listan.

    Svensk skola finns på Gran Canaria och Teneriffa, möjligen även på Fuerteventura om den nu finns kvar. Sen finns ju alternativet "Sofia Distans" också (Googla). Rätt poppis på de ställen jag bott.

    En hyfsat lyxig och rymlig lägenhet med community pool och nära stranden kostar ?1000-1400/mån. Själv betalar jag ?500/mån för en 2:a på 45m2 inkl. el och vatten. Kolla på www.idealista.com

    Mat kostar ungefär som i Sverige. Momsen är 7% på mat här men kostar lite mer att frakta från fastlandet. Närproducerat är betydligt billigare (Frukt & Grönt) 

    På GC finns en Svensk/Skandinavisk klubb som är aktiv Oktober-April. Mycket aktiviteter men rätt hög medelålder. Finns dock en del barer/restauranger där det yngre gardet träffas och trivs. Har inte koll på de andra öarna dock.


    Klimatet är världens bästa. På Sydsidan är det högsommar året om. Något varmare i Puerto Rico/Mogan än Maspalomas där det i princip är 25-29C året om.Det regnar dock väldigt sällan. I Las Palmas är det svalare och regnar en del vintertid. Uppe i bergen kan det tom snöa (gjorde det i Januari faktiskt).

  • Anonym (Valen­tina)
    Sat 23 Jul 2022 18:53
    #26

    Om det viktiga är att det finns just svensk skola kollar ni ju först var dom finns. Sen sållar ni bort de platser som är för långt borta/ointressanta etc och börjar kolla COL i de ställena som är kvar och hur det fungerar att fixa bostad där.

    Finns det rent av en svensk skola finns det troligtvis också ett svenskt community i området för väldigt få som inte är svenskar väljer nog en svensk skola utomlands... 

  • Anonym (Var ska vi flytta­?) Trådstartaren
    Sat 23 Jul 2022 23:28
    #27
    Anonym (Ex-pat) skrev 2022-07-23 15:30:38 följande:

    Varför är svensk skola så viktigt?  De flesta länder har bättre skola än Sverige om du ser på PISA-studier. Vi flyttade till Tyskland, dottern var nio lärde sig tyska genom lek och lite extra undervisning i tyska de första månaderna.   Vi valde bort international scool, var mer angelägna om tyskan. Svenska barn är ändå bra på engelska.

    Men det kräver att föräldrarna har tid att stötta sina barn och hjälpa. Går även att komplettera med att läsa några kurser på Sofia Distans.


    tänker svensk skola för att barnen ska kunna tillgodogöra sig skolgången bra den Dagen vi återkommer till Sverige. På så sätt kan de hoppa rätt in i sin ordinarie årskurs. Ser inte framför mig att vi bor för all framtid i ett annat land utan kanske 3-5 år eller så 
  • Anonym (Flesk­nes)
    Sun 24 Jul 2022 02:54
    #28
    Anonym (Var ska vi flytta?) skrev 2022-07-22 16:53:43 följande:
    Var kan vi bo? Utlandsflytt!

    Hej!


    jag är lite sugen på att flytta utomlands med familjen. Har två barn och sambo så måste övertala familjen först. Men tänkte jag skulle göra min research innan. Jag känner mig lite villrådig. Skulle helst flytta till Australien då vi bott där innan barnen kom men känner nu att det är lite väl långt och lite väl mycket tidsskillnad. har följande önskemål:

    *måste finnas svensk skola 
    *ej marbella men gärna övriga Spanien 
    *inte mer än någon timmes tidsskillnad (skulle inte funka med arbete) 
    *varmt klimat men inte för hett
    *billigare än Sverige att bo och leva
    *ska vara enkelt att hyra bostad 
    *får gärna finnas svenskt community 
    *helst inte allt för lång flygresa 

    tacksam för input. Gärna från någon annan som bor utomlands med barn. 


    Öööö, Norge?
  • Anonym (Fågel­)
    Sun 24 Jul 2022 04:05
    #29
    -1 +1
    Anonym (Var ska vi flytta?) skrev 2022-07-23 23:28:33 följande:
    tänker svensk skola för att barnen ska kunna tillgodogöra sig skolgången bra den Dagen vi återkommer till Sverige. På så sätt kan de hoppa rätt in i sin ordinarie årskurs. Ser inte framför mig att vi bor för all framtid i ett annat land utan kanske 3-5 år eller så 
    Förlåt, men fan va onödigt att först rycka ut barnens rötter till ett nytt land för att bara några år senare flytta tillbaka. För att du har fått ex fix idé att ha det lite varmare. 

    Barnen mående går först, inte dina egna preferenser. Snacka om att vara egoistisk. Förstår inte varför man skaffat barn när man är mer intresserad av sitt eget liv och barnen får bara hänga med som en blindtarm utan åsikt.

    De jag känner som flyttat runt till olika länder som barn (är några faktist) har tyckt de var väldigt jobbigt. Förlora vänner, skaffar nya som de senare också förlorar med ny flytt. Kontakten håller i sig ett tag men sen dör ut.

    Barn behöver trygghet, inte egocentriska föräldrar. Många verkar ha missat den delen.
  • Anonym (Vänta­)
    Sun 24 Jul 2022 07:22
    #30
    +1

    Har man små barn tycker jag man ska hålla sig i samma land, behöver inte nödvändigtvis vara Sverige, men undvika flyttar fram och tillbaka under barndomsåren. 

  • Sun 24 Jul 2022 11:01
    #31
    +1
    Anonym (Var ska vi flytta?) skrev 2022-07-23 23:28:33 följande:
    tänker svensk skola för att barnen ska kunna tillgodogöra sig skolgången bra den Dagen vi återkommer till Sverige. På så sätt kan de hoppa rätt in i sin ordinarie årskurs. Ser inte framför mig att vi bor för all framtid i ett annat land utan kanske 3-5 år eller så 
    Jag tror inte att det blir problem med skolan när ni flyttar tillbaka till Sverige. Det är ju bara svenska och saker som är specifisk för Sverige som de inte får i en utländsk skola, och det kan ni hålla själva i hemmet. 
    Kanske vet de lite mindre om svensk historia/samhälle/geografi när ni flyttar tillbaka, samtidig vet och kan de mycket annat, som deras kollegor i Sverige inta har haft möjlighet att lära sig. Som ett till spr
    åk flytande och att ha kunnat dyka in helt i en annan kultur. Att bo i ett annat land är väldig berikande, du tar bort en stor del av det om du sätter barnen i en svensk skola.
  • Kockob­ello
    Sun 24 Jul 2022 13:23
    #32

    Kan Thailand vara något? De har svensk skola. Likaså Moçambique. 

  • Kockob­ello
    Sun 24 Jul 2022 14:58
    #33

    Var själv inne på de där tankarna, men kom aldrig till skott, tyvärr. Hade dock tänkt mig endast ett år. Nackdelen med Moçambique är väl att det inte är ett särskilt tryggt land och det vill man ju att det är. Annars är nog natur och stränder fantastiskt.

  • Anonym (Ex-pa­t)
    Sat 30 Jul 2022 18:41
    #34
    Anonym (Fågel) skrev 2022-07-24 04:05:19 följande:
    Förlåt, men fan va onödigt att först rycka ut barnens rötter till ett nytt land för att bara några år senare flytta tillbaka. För att du har fått ex fix idé att ha det lite varmare. 

    Barnen mående går först, inte dina egna preferenser. Snacka om att vara egoistisk. Förstår inte varför man skaffat barn när man är mer intresserad av sitt eget liv och barnen får bara hänga med som en blindtarm utan åsikt.

    De jag känner som flyttat runt till olika länder som barn (är några faktist) har tyckt de var väldigt jobbigt. Förlora vänner, skaffar nya som de senare också förlorar med ny flytt. Kontakten håller i sig ett tag men sen dör ut.

    Barn behöver trygghet, inte egocentriska föräldrar. Många verkar ha missat den delen.
    våra barn kom tillbaks i sina respektive klasser när vi flyttade hem och hade inga problem med att deras kunskaper inte räckte till. Vi körde med Sofia Distans i svenska för gymnasiebehörighet till sonen som kom på det gymnasiet  han önskade med specialkvot. Båda barnen är glada över attraktiv fått vara med om detta, känner inte att de ryckts upp. De tycker att  i gjort dem en tjänst, gett dem ett extra språk och ett öppet sinne.
  • Anonym (Var ska vi flytta­?) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 22:04
    #35
    -1
    Anonym (Fågel) skrev 2022-07-24 04:05:19 följande:
    Förlåt, men fan va onödigt att först rycka ut barnens rötter till ett nytt land för att bara några år senare flytta tillbaka. För att du har fått ex fix idé att ha det lite varmare. 

    Barnen mående går först, inte dina egna preferenser. Snacka om att vara egoistisk. Förstår inte varför man skaffat barn när man är mer intresserad av sitt eget liv och barnen får bara hänga med som en blindtarm utan åsikt.

    De jag känner som flyttat runt till olika länder som barn (är några faktist) har tyckt de var väldigt jobbigt. Förlora vänner, skaffar nya som de senare också förlorar med ny flytt. Kontakten håller i sig ett tag men sen dör ut.

    Barn behöver trygghet, inte egocentriska föräldrar. Många verkar ha missat den delen.
    Barnens trygghet är där föräldrarna är. De är flexibla och anpassar sig, så länge de har trygghet och kärlek från familjen, så jag tror inte det är ett problem. bodde själv utomlands ett par år som barn och det har inte varit några problev. Är glad att jag har den erfarenheten. 
  • Anonym (Var ska vi flytta­?) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 22:05
    #36
    -1
    Kockobello skrev 2022-07-24 13:23:01 följande:

    Kan Thailand vara något? De har svensk skola. Likaså Moçambique. 


    Jag funderade på det då det verkar finnas svensk skola men kom på att det är lite stor tidsskillnad. Tänkte fortsätta jobba på mitt nuvarande jobb men på distans då... eller jag jobbar på distans nu med men ännu mer på distans eller vad man ska säga ????
  • Anonym (Uu)
    Thu 11 Aug 2022 22:15
    #37
    -1
    Anonym (Fågel) skrev 2022-07-24 04:05:19 följande:
    Förlåt, men fan va onödigt att först rycka ut barnens rötter till ett nytt land för att bara några år senare flytta tillbaka. För att du har fått ex fix idé att ha det lite varmare. 

    Barnen mående går först, inte dina egna preferenser. Snacka om att vara egoistisk. Förstår inte varför man skaffat barn när man är mer intresserad av sitt eget liv och barnen får bara hänga med som en blindtarm utan åsikt.

    De jag känner som flyttat runt till olika länder som barn (är några faktist) har tyckt de var väldigt jobbigt. Förlora vänner, skaffar nya som de senare också förlorar med ny flytt. Kontakten håller i sig ett tag men sen dör ut.

    Barn behöver trygghet, inte egocentriska föräldrar. Många verkar ha missat den delen.

    Hur barnen reagerar är nog en personlighetsfråga. Med mitt ena barn (med särskilda behov) skulle en flytt bara inom stan bli jättejobbig, medan jag vet flera som bott utomlands några år som barn och som ser det som enbart positivt och väldigt berikande. Tryggheten har de barnen hos föräldrarna. 

Svar på tråden Var kan vi bo? Utlandsflytt!