• Anonym (Bindan)

    Allergisk mot bindor

    Har börjat bli känslig mot bindor..kan inte ha tampong så det är uteslutet. 
    Har en rätt långdragen mens så har bindor mycket. Det kliar framme i underlivet så jag kan klia ihjäl mig. Även flera dagar efter jag slutat med bindor. Har testat att köpa ekologiska som skulle vara bra men har samma problem nu. Är liksom på blyg läpparna å framme på klitoris. 
    Så fort mensen är slut så åker trosor av å jag försöker lufta så mycket jag bara kan. 

    Någon som har tips? 

  • Svar på tråden Allergisk mot bindor
  • Anonym (Läk)

    Menskopp borde lösa ditt problem. Om du inte känner dig bekväm med det så kan du satsa på att byta din binda oftare, kanske så ofta som varje eller varannan timme. Anledningen till att man får klåda är att det blir varmt och fuktigt. Det ökar risken för infektioner också, bland annat svamp som i sig kan ge klåda.

  • Anonym (Tyg)

    Byt till tygbindor. Då slipper du plasten som stänger inne fukt och värme. 

  • Anonym (,)
    Det behöver inte vara allergi utan kan vara en reaktion på att det är fuktigt och instängt. Kanske en liten svampinfektion som blossar upp?

    Tygbindor eller menstrosor tror jag kan vara lite luftigare i alla fall. Det finns också olika preparat som skapar bättre balans i mikrofloran. Mer mjölksyrabakterier gör att miljön inte blir så gynnsam för svamp.

    Och så finns det läkemedel som dödar svampen, men tyvärr brukar de inte vara så snälla mot slemhinnorna, så efter att man fått kål på svampen får man fortsätta att gå med klåda i underlivet ett tag tills irritationen lagt sig.
  • Anonym (....)

    När jag hade samma problem smörjde jag noggrant in hela underlivet med kokosolja innan jag gick och lade mig. 

  • Anonym (klådan)

    Jag hade liknande problem under större delar av mitt menstruerande liv men i mitt fall även annan tid. Det blev värre i samband med mens.
    Jag utreddes noga av gynekolog som när hon uteslutit alla andra orsaker ordinerade mig Cortimyk creme  (Daktakort  är samma preparat men kräver kylförvaring). Den finns receptfritt om du vill prova.

    Det är samma preparat som används mot fotsvamp och innehåller både kortison och svampdödande ämnen. Jag varvar denna med fuktkräm/gel. 

  • Anonym (Svid)

    Jag har inget bra tips. Jag tåler inte heller bindor. Det ser ut som om jag har fått en brännskada ända ner på låren. Det kliar som bara den i underliv, ljumskar och lår. Jag brukar smörja in med babyolja för att dämpa lite.

  • Lyckligalotta

    Jag rekommenderar också menskopp. Sedan jag köpte mina så behövs inte binda mer än vid fest där det verkligen inte får läcka.

    Kanske hjälper det om du låter könshåret växa ut och dessutom använder tygbindor. Det fungerar ju med trosor så bindor av tyg borde ju inte vara något problem 

  • Anonym (Bindan)

    Tack snälla för tips och råd. Ska kolla upp både tygbindor och menskopp. Å byta binda oftare. Har något med det att göra för efter några dagar efter mens så lägger sig kliandet.  Men man blir fasen knäpp när det kliar! Demon 

  • Anonym (Tygbindor)
    Anonym (Bindan) skrev 2022-07-25 23:46:40 följande:

    Tack snälla för tips och råd. Ska kolla upp både tygbindor och menskopp. Å byta binda oftare. Har något med det att göra för efter några dagar efter mens så lägger sig kliandet.  Men man blir fasen knäpp när det kliar! Demon 


    Kan varmt rekommendera tygbindor.
    Om du tanker efter sa ar engangsbindor i princip en plastbit med ett lager kemikalier (som suger upp). Sa du lagger kemikalier narmast huden, sen ett lager plast (sa att huden inte kan andas) och sen fuktas kemikalierna av mens och svett. Klart det blir rott, kliar och en bra grogrund for svamp att ga om kring sa en hel dag (eller rattare sagt flera dagar i rad).
    Du kan ju forestalla dig om killar hade behovt ett likadant skydd. Ett lager kemikalier pa snoppen, tra over en liten plastpase och hall i lite saltvatten (for att simulera svett). Lat dem ga runt sa en hel dag, garna med tajta byxor sa att det skaver (sasom vara byxor gor mot bindorna). De hade nog snabbt insett att "tubsockar" hade varit ett battre alternativ.
    Bli inte avskrackt av priset. Jag har anvant tygbindor i 20 ar och mina haller an, sa i langden blir det faktiskt mycket billigare an plastbindor.
  • Anonym (Tyg)
    Anonym (Bindan) skrev 2022-07-25 23:46:40 följande:

    Tack snälla för tips och råd. Ska kolla upp både tygbindor och menskopp. Å byta binda oftare. Har något med det att göra för efter några dagar efter mens så lägger sig kliandet.  Men man blir fasen knäpp när det kliar! Demon 


    Testa tygbindor. Jag bytte faktiskt till tygbindor av ren desperation en period när jag inte hade råd att köpa bindor, som jag ändå inte gillat någonsin. Satt fast mellan soc och FK och hade ingen inkomst på 3 månader så när mitt gamla paket tog slut hade jag först panik i två timmar och sen tänkte jag efter. Bindor är ett modernt påfund, mensskydd har funnit i århundraden. Och jag hade ett gammalt uttjänt påslakan och säkerhetsnålar. Första omgången klippte jag bara till så det täckte precis i grenen och tänkte att det får vara så tills imorgon, det var mitt i natten, när jag orkar klippa ordentligt, 6 lager. Och vet du? Det räckte. Trots att jag med längsta bindorna från Libress med vingar bak brukar läcka. Dessutom släppte de inte, så klart, de var ju fästa med nålar, och de luktade inte. Det luktar ingenting längre, och det klliar inte längre.

    När jag sen fick pengar köpte jag lite sytillbehör, ett vitt tyg (för insidan) och några mönstrade (för utsidan) och sydde ett gäng tygbindor och menstrosor och stoppade med bitar det gamla påslakanet. Annars kan man köpa frotté för uppsugningen om man gör egna. Jag kan säga något som låter underligt nuförtiden: Jag har snygga bindor, haha.
  • Anonym (Liv)

    Tygbindor kanske kan vara ett alterntiv,  annars finns ju även menskoppen.

  • Anonym (Bindan)

    Beppy lät väldigt spännande. Så beställde en ask. Ska bli kul att testa. 

Svar på tråden Allergisk mot bindor