• Anonym (Dina)
    Fri 5 Aug 2022 00:00
    13452 visningar
    69 svar
    69
    13452

    Odräglig vuxen son

    Min äldsta son är 19 år och bor hemma.  Han har sedan tidiga tonåren betett sig illa, städar inte efter sig, hjälper inte till i hushållet,  är otrevlig mot mig osv.
    Nu är jag ju inte skyldig att försörja honom längre, men kan ju inte slänga ut honom på gatan, men han fortsätter i samma stil;  dåligt humör som han låter gå ut över alla här hemma, klagar på maten, tjafsar och vill bråka med mig om allt möjligt,  hjälper inte till i hushållet, han kan sträcka sig till att tvätta sina kläder ibland och städa sitt rum.  Men alldeles för sällan. 
    Tips på hur man kommer ur denna situationen? 

  • Svar på tråden Odräglig vuxen son
  • Anonym (Mia)
    Sun 14 Aug 2022 08:24
    #51
    Anonym (Dina) skrev 2022-08-07 02:13:43 följande:
    Problemet nu är att han tvättar för sällan och städar för sällan,  och han menar på att det är hans rum och hans kläder.  
    Jag har försökt förklara att hans smutstvätt och smutsiga rum påverkar oss också, men det struntar han ju i, på tonåringars sätt..
    Det här brottas Jag också med. Jag försöker att blunda för hans rum och tänka att vill han bo i skiten får han göra det sålänge det inte kryper utanför hans rum. Min son är dock snart 17år och tvättar inte själv. Men jag har på min to do att köpa en tvättkorg och ställa in på hans rum. Men hur gör man med tvätten (vi har egen tvättstuga i huset) Tänker om han tvättar o inte tar rätt på sina blöta kläder eller hänger och inte tar ner? Då drabbar de ju mig rätt mycket. 
  • Anonym (Miaz)
    Sun 14 Aug 2022 08:41
    #52

    Spontant känns det som om det skulle göra honom gott att få möta verkligheten och ett väldbehövligt wake up call. Att du sätter dig ner med honom. Förklarar att han är vuxen nu och tillsammans gå igenom vad du förväntar dig från honom. Till exempel vilka hushållssysslor han ska utföra medan han bor hemma, hur ni ska bete er mot varandra, hur mycket hyra han ska betala, vilka kostnader du väntar dig att han ska stå för etc. Du kanske kan tänka ut i förväg vad du kan hjälpa honom med och vad du inte kan hjälpa honom med?

    Det kommer troligen vara väldigt ovant för honom. Så hans attityd kommer säkert inte vara bra till en början. Ge det lite tid tills han vant sig vid tanken och skaffar sig bättre attityd. Gör han inte det så gå igenom alternativen. Antingen bor han kvar med dig eller så får han se till att skaffa jobb eller börja studera och skaffa bostad. 

    Jag vet inte varför det är så otänkbart för många att ta hyra av sina barn? Jag betalade hyra (dock ganska låg) när jag bodde hemma efter studenten. Jag tror vi satte ett datum några månader efter studenten då jag skulle börja betala för mig. Jag stod även för vissa kostnader (till exempel min egen mat, tvättmedel, toalettpapper osv) och min förälder gjorde klart för mig vilka hushållsysslor jag förväntades utföra. 

    Det är säkert lättare sagt än gjort. Du behöver nog en tydlig gameplan, fasta gränser och gärna en bra kompis att prata med om du behöver stöd. Men det behöver göras! För bådas er skull. Det är orimligt att han som vuxen man ska kunna fortsätta drälla runt hemma, med dålig attityd och utan att göra rätt för sig!

    Hoppas det löser sig! All lycka till!

  • Anonym (M)
    Sun 14 Aug 2022 12:52
    #53

    Sköter han inte sitt rum så får han inte ha det kvar. Ska han ha ett eget rum så får han också ta ansvar.

    Stäng av elen till hans rum.

    Eller gå så långt att meddela att nu ska vi ha det här rummet, du får bära ut dina grejer, skaffa ett förråd eller så gör vi oss av med allting. Enbart sängen får stå kvar så att han har någonstans att sova. 

  • Anonym (Mia)
    Sun 14 Aug 2022 21:26
    #54
    Anonym (M) skrev 2022-08-14 12:52:20 följande:

    Sköter han inte sitt rum så får han inte ha det kvar. Ska han ha ett eget rum så får han också ta ansvar.

    Stäng av elen till hans rum.

    Eller gå så långt att meddela att nu ska vi ha det här rummet, du får bära ut dina grejer, skaffa ett förråd eller så gör vi oss av med allting. Enbart sängen får stå kvar så att han har någonstans att sova. 


    För mig känns det där väldigt hårt. Men det beror ju på om rummet är stökigt eller en sanitär olägenhet på riktigt. Oftast har ju tonåringar och mammor olika sinnebilder av ordning och reda. Någon annan skrev att ta ut hyra det är väl bra? Så får det se ut hur som helst på rummet som han förfogar över? Däremot självklart plocka undan disk och Göra rent efter sig i gemensamma utrymmen.
  • Anonym (A)
    Sun 14 Aug 2022 21:27
    #55
    Anonym (Miaz) skrev 2022-08-14 08:41:28 följande:
    Spontant känns det som om det skulle göra honom gott att få möta verkligheten och ett väldbehövligt wake up call. Att du sätter dig ner med honom. Förklarar att han är vuxen nu och tillsammans gå igenom vad du förväntar dig från honom. Till exempel vilka hushållssysslor han ska utföra medan han bor hemma, hur ni ska bete er mot varandra, hur mycket hyra han ska betala, vilka kostnader du väntar dig att han ska stå för etc. Du kanske kan tänka ut i förväg vad du kan hjälpa honom med och vad du inte kan hjälpa honom med?

    Det kommer troligen vara väldigt ovant för honom. Så hans attityd kommer säkert inte vara bra till en början. Ge det lite tid tills han vant sig vid tanken och skaffar sig bättre attityd. Gör han inte det så gå igenom alternativen. Antingen bor han kvar med dig eller så får han se till att skaffa jobb eller börja studera och skaffa bostad. 

    Jag vet inte varför det är så otänkbart för många att ta hyra av sina barn? Jag betalade hyra (dock ganska låg) när jag bodde hemma efter studenten. Jag tror vi satte ett datum några månader efter studenten då jag skulle börja betala för mig. Jag stod även för vissa kostnader (till exempel min egen mat, tvättmedel, toalettpapper osv) och min förälder gjorde klart för mig vilka hushållsysslor jag förväntades utföra. 

    Det är säkert lättare sagt än gjort. Du behöver nog en tydlig gameplan, fasta gränser och gärna en bra kompis att prata med om du behöver stöd. Men det behöver göras! För bådas er skull. Det är orimligt att han som vuxen man ska kunna fortsätta drälla runt hemma, med dålig attityd och utan att göra rätt för sig!

    Hoppas det löser sig! All lycka till!
    +1
  • Anonym (Dina) Trådstartaren
    Mon 15 Aug 2022 01:20
    #56

    Kan inte citera, men "Mia":   Min son har haft tvättkorg i sitt rum, och det blev en vidrig stank tillslut.   Han fick flytta över tvättkorgen till ena badrummet, men där svämmade det också över av smutsig tvätt, så vi andra undviker det badrummet..
    Det har också hänt att gammal tvätt blivit "glömd" i tvättmaskinen.

  • Anonym (M)
    Mon 15 Aug 2022 01:20
    #57
    Anonym (Mia) skrev 2022-08-14 21:26:11 följande:
    För mig känns det där väldigt hårt. Men det beror ju på om rummet är stökigt eller en sanitär olägenhet på riktigt. Oftast har ju tonåringar och mammor olika sinnebilder av ordning och reda. Någon annan skrev att ta ut hyra det är väl bra? Så får det se ut hur som helst på rummet som han förfogar över? Däremot självklart plocka undan disk och Göra rent efter sig i gemensamma utrymmen.
    Resonemanget bygger på att ett eget rum i en fastighet som någon annan äger är ingen rättighet utan ett privilegium. Man belönar inte dåligt beteende.

    Men ser du inga problem med eller kan acceptera att sonen inte sköter rummet så är det givetvis upp till dig.
  • Anonym (Dina) Trådstartaren
    Mon 15 Aug 2022 01:22
    #58

    Vi har också egen tvättstuga. 

  • Anonym (Dina) Trådstartaren
    Mon 15 Aug 2022 01:25
    #59

    Anonym (M):  Vad ska man göra då?   Jag kommer inte kasta ut min son på gatan,  vi bor i storstad och det är svårt att få bostad,  men väldigt lätt att hamna i kriminalitet. 

  • Mon 15 Aug 2022 01:40
    #60
    -1

    Den här 19 åringen har det inte bra, hur bekvämt det än låter så är det ingen som medvetet önskar att vara så ansvarslös.
    Detta faller tyvärr på föräldrar och deras brister, då barnens beteende ofta är ett resultat av just föräldrarnas omedvetna mönster.

    Först hade jag satt mig ner och pratat med sonen.
    Hur är den mentala hälsan egentligen när man inte tar ansvar för sig själv?
    Vad och vem önskar han att bli i framtiden?

    Förklara att ju längre man väntar ju svårare blir det.

    Nu tycker jag att dagens samhälle med sociala medier, pressande studier och ändlösa förväntningar distraherar våra ungdomar så pass att dem är inte mogna nog vid 18 att veta vad som är bäst för dem. Speciellt inte välja utbildning och yrke i livet redan som 15 åring, detta är för mig helt sjukt!
    Vi lever också mycket längre idag än det vi gjorde förr och dår får man också räkna med att 25 år idag är som det var att vara 18 år var förr. Så det att ungen ska vara helt självständig och vuxen vid 19 förekommer men dem är en minoritet!

    Sätt tydligare gränser i hemmet, visa vem som bestämmer.
    Låter som du har tappat kontrollen i hemmet och det är det du som behöver jobba på, inte din 19 åring.

  • Anonym (M)
    Mon 15 Aug 2022 01:45
    #61
    Anonym (Dina) skrev 2022-08-15 01:25:20 följande:

    Anonym (M):  Vad ska man göra då?   Jag kommer inte kasta ut min son på gatan,  vi bor i storstad och det är svårt att få bostad,  men väldigt lätt att hamna i kriminalitet. 


    Jag skrev inget om att kasta ut honom, enbart att han inte har rätt till ett eget rum. Kanske börja med att stänga av elen till rummet. Det är ingen rättighet för honom att ha. Han har ingen rätt att använda någonting annat i erat hem utöver vad som krävs för de grundläggande behoven.
  • Anonym (Dina) Trådstartaren
    Tue 16 Aug 2022 02:16
    #62

    Liten fågel:  Men såklart har jag och sonen haft diskussioner om detta. 

    Anonym M:  Jag tycker nog att el tillhör ett grundläggande behov. 

  • Anonym (Mia)
    Tue 16 Aug 2022 08:24
    #63

    Jag tror att du ska börja ta betalt av sonen. En summa han har råd med men som ändå signalerar att nu är du vuxen och jobbar. I övrigt är det nog så att trägen vinner. Välj dina fighter vad är viktigast att han sköter? Är det tvätten? Ge dig inte. Hans rum kan stinka, bär in tvättkorgen dit igen. Säg också tydligg vad du förväntar dig av honom. Ex man tvättar två maskiner i veckan 

  • Anonym (M)
    Tue 16 Aug 2022 09:53
    #64
    Anonym (Dina) skrev 2022-08-16 02:16:46 följande:

    Liten fågel:  Men såklart har jag och sonen haft diskussioner om detta. 

    Anonym M:  Jag tycker nog att el tillhör ett grundläggande behov. 


    verkligen inte att ha el i ett eget rum. Det finns ju i huset till det som behövs, tvättmaskin, dammsugare, matlagning. Han behöver ingen el i sitt rum. Men det är ju upp till dig om du vill fortsätta att acceptera hans dåliga beteende och belöna det. Han får ju allt han vill ha ifrån er och det funkar bra även om han beter sig illa och missköter sig.
  • Anonym (M)
    Tue 16 Aug 2022 09:59
    #65
    Anonym (Dina) skrev 2022-08-16 02:16:46 följande:

    Liten fågel:  Men såklart har jag och sonen haft diskussioner om detta. 

    Anonym M:  Jag tycker nog att el tillhör ett grundläggande behov. 


    Anonym (M) skrev 2022-08-16 09:53:14 följande:
    verkligen inte att ha el i ett eget rum. Det finns ju i huset till det som behövs, tvättmaskin, dammsugare, matlagning. Han behöver ingen el i sitt rum. Men det är ju upp till dig om du vill fortsätta att acceptera hans dåliga beteende och belöna det. Han får ju allt han vill ha ifrån er och det funkar bra även om han beter sig illa och missköter sig.

    Det blir ju liksom upp till honom om han vill ha det så. Sköta sig och ha el eller missköta sig och vara utan.
  • Anonym (,,,,)
    Tue 16 Aug 2022 10:59
    #66

    Du nämner ingenting om hans pappa o ev syskon?

  • Anonym (Dina) Trådstartaren
    Wed 17 Aug 2022 02:35
    #67
    Anonym (,,,,) skrev 2022-08-16 10:59:38 följande:

    Du nämner ingenting om hans pappa o ev syskon?


    Hans pappa valde att bryta all kontakt med oss när jag gjorde slut.    Detta var när sonen var ett par månader gammal.   Han ville ha familj eller inget, inte intresserad av att bli ensamstående förälder...  
    Jag är omgift och har två barn till. 
  • Anonym
    Wed 17 Aug 2022 03:13
    #68
    Anonym (M) skrev 2022-08-14 12:52:20 följande:

    Sköter han inte sitt rum så får han inte ha det kvar. Ska han ha ett eget rum så får han också ta ansvar.

    Stäng av elen till hans rum.

    Eller gå så långt att meddela att nu ska vi ha det här rummet, du får bära ut dina grejer, skaffa ett förråd eller så gör vi oss av med allting. Enbart sängen får stå kvar så att han har någonstans att sova. 


    Hur kan du veta hur TS elcentral är sektionerad?

    Känns som inside-spioneri, detta ...
  • Anonym (Dina) Trådstartaren
    Wed 17 Aug 2022 23:06
    #69
    Anonym skrev 2022-08-17 03:13:59 följande:
    Hur kan du veta hur TS elcentral är sektionerad?

    Känns som inside-spioneri, detta ...
    Det går inte att göra så i vår bostad.
Svar på tråden Odräglig vuxen son