• Anonym (Lustful)

    Spontan vs responsiv lust

    Lyssnade på ett avsnitt av den intressanta podden "Sex på riktigt" med sexinspiratören Marika Smith där hon pratade om en grej som jag själv aldrig reflekterat över.

    Det handlar om "spontan" kontra "responsiv" lust, dvs vad som gör att man känner lust till sex. Enkelt sammanfattat är spontan lust att man får lust och därför vill ha sex, medan responsiv lust innebär att man får lust av att ha sex.

    Med tanke på hur många trådar det finns i forumet som handlar om att det är olika sexlust inom vissa förhållanden tänkte jag att ville dela med mig av avsnittet. Det gav iallafall mig några saker som jag inte tänkt på tidigare.

    Ämnet startar ca 7.15 in i avsnittet
    open.spotify.com/episode/4xobcpIXc8VyXEJ2oGbc1N
  • Svar på tråden Spontan vs responsiv lust
  • HrSam

    Jag känner igen känslan av aha-upplevelsen av det här avsnittet. Hela podden är väldigt bra och hon tar upp det lite då och då. 

    Vill man fördjupa sig mer i ämnet kan jag rekommendera "Come as you are" med Emily Nagoski. Förutom responsiv och spontan lust presenterar Nagoski en 3-4 aha-upplevelsen till.

  • Anonym (Japp)

    Jag känner igen responsiv sexlust och den är stark hos mig, vilket är ett problem för min man har spontan sexlust.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har inget behov av att fördjupa mig.
    Jag är både ytlig och korkad, så jag känner spontan lust när jag ser tjejerna på jobbet.

Svar på tråden Spontan vs responsiv lust