• Anonym (Embla)

    Du har 8500 kr att leva för i månaden. GO!

    Scenario: Du är sjukpensionär. Du är ensamstående utan barn. Du har betalat hyran men inget annat. Andra nödvändiga utgifter du har är hushållsel, utgifter för din sjukdom, mat hygien och hushållsartiklar, internet så du kan hålla kontakt med omvärlden och försäkringar. Med detta i åtanke, hur ser din budget ut? 

  • Svar på tråden Du har 8500 kr att leva för i månaden. GO!
  • Anonym (Förvånad)

    Jag önskar jag vore sjukpensionär. 
    Tänk att vara ledig varje dag och ändå få så pass mycket pengar. 
    Jag hade spelat dataspel, umgåtts med mina vänner och engagerat mig politiskt för att öka bidragen för sjukpensionärer. 

  • Anonym (gg)
    Anonym (Förvånad) skrev 2022-08-11 18:14:52 följande:

    Jag önskar jag vore sjukpensionär. 
    Tänk att vara ledig varje dag och ändå få så pass mycket pengar. 
    Jag hade spelat dataspel, umgåtts med mina vänner och engagerat mig politiskt för att öka bidragen för sjukpensionärer. 


    Typiskt att tänka så när man är frisk. Mina föräldrar är båda sjukpensionärer, den ena fick tidigt alzheimers sjukdom, den andra fick cancer och kotkompressioner i hela ryggen och klarar bara av att sitta korta stunder. Måste gå med rullator. Upptäcktes även nyligen att denne fått över tio stycken blödningar i hjärnan vid olika tillfällen, utan att veta att det var det som hänt.

    Ingen av dem skulle ju klara att vara poltiskt aktiv, umgås med vänner (känner inte ens igen familjen) eller att spela dataspel.
  • MammAmma

    Jag har under en period i mitt liv fått klara mig på totalt 15.000 efter skatt/månad;

    Med en hyra på ~8000. Ca 7000 skulle då räcka till:
    El ~350kr
    Barnomsorg (minns inte)~450kr för 2 barn? 
    A-kassa ~400kr
    Bredband ~250kr
    Mobil ~300kr
    Busskort ~330kr x 2
    CSN ~500-600kr (efter nedsättning pga liten inkomst)

    = ca 2910kr ~4090kr kvar till mat+hygienartiklar. 

    Jag medicinerar dagligen med centralstimulantia, men fick prioritera bort det eftersom det inte är livsviktigt och jag hade inte högkostnadsskydd.
    Jag är ensamstående med 4 barn.

    Det var väl inte roligt, men det gick. Jag är glad att jag inte behövt ha det så kontinuerligt, men skulle jag av nån anledning hamna i en sån ekonomisk sits igen (jag har inte varit med om nåt extremt än själv, annat än en separation, men livet kan ju drabba vem som helst om man har otur, t ex lång arbetslöshet eller långtidssjukskrivning) så vet jag att jag är magisk när det gäller att få pengar att räcka. 

  • Anonym (Giga)
    Anonym (Förvånad) skrev 2022-08-11 18:14:52 följande:

    Jag önskar jag vore sjukpensionär. 
    Tänk att vara ledig varje dag och ändå få så pass mycket pengar. 
    Jag hade spelat dataspel, umgåtts med mina vänner och engagerat mig politiskt för att öka bidragen för sjukpensionärer. 


    Är man så sjuk att man inte kan jobba består ju vardagen mest av problem.
    Det är nog inte jätteroligt med tex konstant smärta eller att ha ett funktionshinder.

    Jag känner några sjukpensionärer och deras liv är inte så roligt. Jag hade inte velat byta. 
  • Mascaraklumpar

    El: 500
    Telefon/mobilt internet 550 (räknar in kostnad för telefon, 6000 kr varannat år)
    Mat: 2500
    Kläder 450
    Saker till hemmet (Tex byta ut köksutrustning och möbler vid behov) 500
    Hygien, läkemedel 500
    Nöjen 1000
    Kortsiktigt sparande (för oförutsedda utgifter) 1000
    Långsiktigt sparande 1500


    Totalt: 8500

  • Anonym (Luke)
    Mascaraklumpar skrev 2022-08-12 08:55:35 följande:

    El: 500
    Telefon/mobilt internet 550 (räknar in kostnad för telefon, 6000 kr varannat år)
    Mat: 2500
    Kläder 450
    Saker till hemmet (Tex byta ut köksutrustning och möbler vid behov) 500
    Hygien, läkemedel 500
    Nöjen 1000
    Kortsiktigt sparande (för oförutsedda utgifter) 1000
    Långsiktigt sparande 1500


    Totalt: 8500


    El: 500
    Telefon: 200 (räknar med kostnad för mobil, 2000 vartannat år)
    Mat: 2000
    Kläder: 200
    Saker till hemmet: 500
    Hygien, läkemedel: 100
    Nöjen: 1000
    Kortsiktigt sparande 1000
    Långsiktigt sparande: 3000

    Totalt: 8500
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Embla) skrev 2022-08-06 16:36:20 följande:
    Ja precis, nu ska resten av livet betalas. 
    Då skulle jag säga, skänk 4000 till någon som VERKLIGEN behöver pengar varje månad. 
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-08-12 10:20:55 följande:
    Då skulle jag säga, skänk 4000 till någon som VERKLIGEN behöver pengar varje månad. 
    Finns ingen sann glädje i att få på det sättet  Man lurar dem bara in i ett liv på fel grund 
  • Anonym (gg)
    Anonym (Luke) skrev 2022-08-12 09:57:59 följande:
    El: 500
    Telefon: 200 (räknar med kostnad för mobil, 2000 vartannat år)
    Mat: 2000
    Kläder: 200
    Saker till hemmet: 500
    Hygien, läkemedel: 100
    Nöjen: 1000
    Kortsiktigt sparande 1000
    Långsiktigt sparande: 3000

    Totalt: 8500
    Hur kan alla ha så låga utgifter. Jag lägger runt 4000 i månaden på mat och hushållskostnader just nu, då är det iof hushållskostnader för två, men mat för en. Jag äter tex inte rött kött, för det blir för dyrt.

    Elräkning får jag aldrig under 700 kr, inte ens nu på sommaren, har varit tvungen att ta rörligt pris till min hyreslägenhet eftersom det kostade 1500 i månaden i två år att binda det, väldigt få vill binda elpriset också.

    Har du inget internet?

    Läkemedel kostar ju ofta mer än jag la som budget här i tråden, eftersom jag även köper receptfria mediciner, allergimedicin, öronproppar, d-vitaminer som vc vägrar skriva ut recept på vintertid, speciell tandkräm pga dåliga tänder, flour samt alvedon/ipren eller billigare motsvarigheter.

    Hygien så kostar ju schampo och balsam mer än 100 för mig även om jag köper de billigaste i mataffären.

    Underskattar inte många av er era utgifter?
  • me33
    Anonym (gg) skrev 2022-08-12 16:14:54 följande:
    Underskattar inte många av er era utgifter?
    Hahaha.
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (gg) skrev 2022-08-12 16:14:54 följande:
    Hur kan alla ha så låga utgifter. Jag lägger runt 4000 i månaden på mat och hushållskostnader just nu, då är det iof hushållskostnader för två, men mat för en. Jag äter tex inte rött kött, för det blir för dyrt.

    Elräkning får jag aldrig under 700 kr, inte ens nu på sommaren, har varit tvungen att ta rörligt pris till min hyreslägenhet eftersom det kostade 1500 i månaden i två år att binda det, väldigt få vill binda elpriset också.

    Har du inget internet?

    Läkemedel kostar ju ofta mer än jag la som budget här i tråden, eftersom jag även köper receptfria mediciner, allergimedicin, öronproppar, d-vitaminer som vc vägrar skriva ut recept på vintertid, speciell tandkräm pga dåliga tänder, flour samt alvedon/ipren eller billigare motsvarigheter.

    Hygien så kostar ju schampo och balsam mer än 100 för mig även om jag köper de billigaste i mataffären.

    Underskattar inte många av er era utgifter?
    Det verkar som att du utgår väldigt mycket från din egen situation, vilket i och för sig är intressant att få läsa och ta del av. Men de utgifter du har för din son och dina läkemedel är det ju liksom inte givet att man har. Samma sak med din höga elkostnad.

    Luke är förmodligen sorten som bara har en ask Ipren och ett paket plåster hemma och sällan använder dem. Internetkostnaden ryms i hans nöjesbudget och en flaska billig duschkräm räcker länge för den som är kortklippt. Kanske bor han också nära en butik som säljer storpack med torkade linser och bönor för en spottstyver.

    Det är inte konstigt att en budget för en person med gott om tid, enkla behov och bara sig själv att tänka på inte fungerar för dig. Alla har olika förutsättningar.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Lilly) skrev 2022-08-14 06:43:35 följande:
    Det verkar som att du utgår väldigt mycket från din egen situation, vilket i och för sig är intressant att få läsa och ta del av. Men de utgifter du har för din son och dina läkemedel är det ju liksom inte givet att man har. Samma sak med din höga elkostnad.

    Luke är förmodligen sorten som bara har en ask Ipren och ett paket plåster hemma och sällan använder dem. Internetkostnaden ryms i hans nöjesbudget och en flaska billig duschkräm räcker länge för den som är kortklippt. Kanske bor han också nära en butik som säljer storpack med torkade linser och bönor för en spottstyver.

    Det är inte konstigt att en budget för en person med gott om tid, enkla behov och bara sig själv att tänka på inte fungerar för dig. Alla har olika förutsättningar.
    Bra inlägg. Du är väldigt nära sanningen beträffande mig.

    Handlar mat utifrån pris/kvalitet till vardags. Så det blir mycket mat som linser, frysta grönsaker, havregryn, ägg, sill etc.

    Kostar mer att ha besök över en middag än hela matkostnaden för en vecka. Men fest är fest och viktigt det med! :D
Svar på tråden Du har 8500 kr att leva för i månaden. GO!