• Anonym (besviken)

    Är det överdrivet att jag är sur att dom inte ställde in?

    Hade bestämt att våra barn skulle leka ihop och vi åkte hem tidigare från sommarstugan för att dom skulle kunna göra detta. Har inte  blivit så mycket lek med kompisar i sommar. Var tågkaos så det var en rätt jobbig resa. Väl hemma så meddelar jag att nu är vi hemma och dom får gärna komma förbi. Vi bor väldigt nära varandra och vi hade bara bestämt att barnen skulle leka på eftermiddagen. 
    Mitt barn såg jättemycket fram emot detta förberedde vad dom skulle leka osv.

    Då får jag som svar att dom hade åkt till några andra kompisar. Mitt barn blev jätteledsen, hela kvällen blev förstörd, det var försent att göra några andra planer och h*n var så besviken. Jag gör massor för deras barn, hittar på aktiviteter som dom följer med på och dom är här ofta. Jag är ensamstående och jag har alltid dåligt samvete över att vi inte är en familj, att h*n inte har några syskon att leka med. Det hade kanske underlättat. Känner mig otillräcklig och att jag inte räcker till när dom ställde in sådär.

    Jag blev själv ledsen och sur, ledsen för att mitt barn blev så ledset och sur för att dom kunde väl ha sagt något? Vi hade ju stannat kvar i stugan annars.


    Jag känner mig bara sur och har ingen lust att träffa dom men det är kanske överdrivet? Det kanske inte är så stor grej?
  • Svar på tråden Är det överdrivet att jag är sur att dom inte ställde in?
  • Anonym (A 2)
    molly50 skrev 2022-08-10 16:51:31 följande:
    Vet du,det skulle faktiskt inte göra mig något.
    En vän som ställer in träffar utan att höra av sig och därigenom gör barnen besvikna är ändå inte en vän jag skulle vilja ha. 
    En gång må vara hänt. Saker kan ju hända akut.
    Och det skulle jag inte göra någon affär av.
    Men händer det upprepade gånger så skulle jag ifrågasätta.
    +1
  • molly50
    Kockobello skrev 2022-08-10 17:23:27 följande:
    Det brukar ofta vara riktigt pack som inte är uppfostrade som beter sig sådär, så ingen större förlust med andra ord.
    Nej,precis. 
  • molly50
    Anonym (såklart) skrev 2022-08-11 09:44:33 följande:
    Som jag uppfattar det så är det barnen som är vänner, inte TS och barnets föräldrar. Och det är inte säkert att barnets förälder uppfattade lekträffen som lika fast planerad som TS gjorde. 
    Men då hör det väl till god ton att höra av sig och stämma av så att man har uppfattat planeringen rätt.
  • Anonym (såklart)
    molly50 skrev 2022-08-12 19:18:04 följande:
    Men då hör det väl till god ton att höra av sig och stämma av så att man har uppfattat planeringen rätt.
    Det gör det definitivt, men det kan hända saker som gör att man missar det och det är mänskligt att glömma eller missförstå eller tappa bort saker som man tänkt att man skulle göra. Om man ska vara så stingslig att man bryter kontakten eller river upp himmel och jord för såna småsaker så blir det svårt med vänner och relationer. Är det återkommande med samma person får man väl tänka över relationen, men en gång fr man bara komma över och gå vidare.
  • molly50
    Anonym (såklart) skrev 2022-08-15 10:50:26 följande:
    Det gör det definitivt, men det kan hända saker som gör att man missar det och det är mänskligt att glömma eller missförstå eller tappa bort saker som man tänkt att man skulle göra. Om man ska vara så stingslig att man bryter kontakten eller river upp himmel och jord för såna småsaker så blir det svårt med vänner och relationer. Är det återkommande med samma person får man väl tänka över relationen, men en gång fr man bara komma över och gå vidare.
    Ja,som jag skrev i ett tidigare inlägg.
    En gång må vara hänt. Det kan ju hända saker som du också skriver.
    Men händer det upprepade gånger så hade i alla fall jag funderat över om det är någon jag vill umgås med.
    Men i TS fall så hade de planerat att barnen skulle få träffas och leka.
    Och de visste att TS och hennes dotter åkte tåg hem från sommarstugan och alltså avbröt sin ledighet.
    Hade de vetat så hade de ju kunnat planera med någon annan kompis eller stanna kvar i stugan några dagar extra.
    Så jag kan förstå att TS blev irriterad på att de inte ens hörde av sig och talade om att planerna var ändrade. 
    Speciellt när hennes dotter blev så besviken.
  • Anonym (såklart)
    molly50 skrev 2022-08-15 11:07:45 följande:
    Ja,som jag skrev i ett tidigare inlägg.
    En gång må vara hänt. Det kan ju hända saker som du också skriver.
    Men händer det upprepade gånger så hade i alla fall jag funderat över om det är någon jag vill umgås med.
    Men i TS fall så hade de planerat att barnen skulle få träffas och leka.
    Och de visste att TS och hennes dotter åkte tåg hem från sommarstugan och alltså avbröt sin ledighet.
    Hade de vetat så hade de ju kunnat planera med någon annan kompis eller stanna kvar i stugan några dagar extra.
    Så jag kan förstå att TS blev irriterad på att de inte ens hörde av sig och talade om att planerna var ändrade. 
    Speciellt när hennes dotter blev så besviken.
    Jag fattar också att TS blev irriterad, det hade vem som helst blivit., såklart. Men vad man gör av den irritationen är väl inte att i första hand, första gången nåt sån här händer, genast tänka att man ska bryta hela relationen och säga upp kontakten. Det är att dra det hela lite väl långt. I synnerhet om det är barnets relation som barnet kanske väldigt gärna vill ha kvar. 
  • molly50
    Anonym (såklart) skrev 2022-08-15 11:10:47 följande:
    Jag fattar också att TS blev irriterad, det hade vem som helst blivit., såklart. Men vad man gör av den irritationen är väl inte att i första hand, första gången nåt sån här händer, genast tänka att man ska bryta hela relationen och säga upp kontakten. Det är att dra det hela lite väl långt. I synnerhet om det är barnets relation som barnet kanske väldigt gärna vill ha kvar. 
    Jag har inte uppfattat det som att TS genast vile bryta relationen.
    Snarare som att hon inte hade lust att träffa dem igen. (Vilket kan ha berott på att hon var irriterad.)
    Men hon frågade ju också om det var överdrivet att tänka så.
    Och hon verkar ju ha släppt det nu. 
  • Anonym (såklart)
    molly50 skrev 2022-08-10 16:51:31 följande:
    Vet du,det skulle faktiskt inte göra mig något.
    En vän som ställer in träffar utan att höra av sig och därigenom gör barnen besvikna är ändå inte en vän jag skulle vilja ha. 
    En gång må vara hänt. Saker kan ju hända akut.
    Och det skulle jag inte göra någon affär av.
    Men händer det upprepade gånger så skulle jag ifrågasätta.
    molly50 skrev 2022-08-15 11:31:06 följande:
    Jag har inte uppfattat det som att TS genast vile bryta relationen.
    Snarare som att hon inte hade lust att träffa dem igen. (Vilket kan ha berott på att hon var irriterad.)
    Men hon frågade ju också om det var överdrivet att tänka så.
    Och hon verkar ju ha släppt det nu. 

    Nä, inte jag heller. Mitt svar var till dig i det första inlägget som jag citerat här ovanför, där du skrev att en vän som ställer in vill du inte ha. Sen har vår diskussion fortsatt.... Men du kanske menade om det händer upprepade gånger, inte bara ett tillfälle där man väl får räkna med att det är mänskligt att glömma, missa, fela osv?
  • molly50
    Anonym (såklart) skrev 2022-08-15 11:35:15 följande:
    molly50 skrev 2022-08-15 11:31:06 följande:
    Jag har inte uppfattat det som att TS genast vile bryta relationen.
    Snarare som att hon inte hade lust att träffa dem igen. (Vilket kan ha berott på att hon var irriterad.)
    Men hon frågade ju också om det var överdrivet att tänka så.
    Och hon verkar ju ha släppt det nu. 

    Nä, inte jag heller. Mitt svar var till dig i det första inlägget som jag citerat här ovanför, där du skrev att en vän som ställer in vill du inte ha. Sen har vår diskussion fortsatt.... Men du kanske menade om det händer upprepade gånger, inte bara ett tillfälle där man väl får räkna med att det är mänskligt att glömma, missa, fela osv?
    Ja,det trodde jag att jag var tydlig med att det var det jag menade.
    Jag har ju dessutom skrivit det igen att en gång må vara hänt.
    Men upprepas det så kanske man börjar fundera. 

    Detta skrev jag i inlägget du citerade:

    En gång må vara hänt. Saker kan ju hända akut.
    Och det skulle jag inte göra någon affär av.
    Men händer det upprepade gånger så skulle jag ifrågasätta.
  • Anonym (såklart)
    molly50 skrev 2022-08-15 13:42:45 följande:
    Ja,det trodde jag att jag var tydlig med att det var det jag menade.
    Jag har ju dessutom skrivit det igen att en gång må vara hänt.
    Men upprepas det så kanske man börjar fundera. 

    Detta skrev jag i inlägget du citerade:

    En gång må vara hänt. Saker kan ju hända akut.
    Och det skulle jag inte göra någon affär av.
    Men händer det upprepade gånger så skulle jag ifrågasätta.
    Okej, då har du förtydligat, tackar tackar. 
  • molly50
    Anonym (såklart) skrev 2022-08-15 13:49:56 följande:
    Okej, då har du förtydligat, tackar tackar. 
    Varsågod. 
  • Ddny

    Klart som fan man skulle bli irriterad!

    Men det kan bero på kommunikationsmiss hos det andra paret, mammorna har pratat ihop sig, pappan släppte iväg barnen till nån annan kompis ovetandes, barnen lever i nuet.
    Men jag hade ringt hem/hämtat dom när det uppdagades OM det var så.
    Även om vi glömt hade jag hämtat dom, och förklarat för den tredje barnfamiljen att vi glömt en lekbokning där de andra rest hem tidigare.

Svar på tråden Är det överdrivet att jag är sur att dom inte ställde in?