• Anonym (MamaZ­ita)
    Sun 7 Aug 2022 16:39
    655 visningar
    16 svar
    16
    655

    Namnval

    Varför är det så många som är oroliga för sina val av namn till deras bebisar?


    För min del var det namn för både flicka och pojke som jag kände att jag gillade. INTE vad andra gillade eller inte gillade. Varför är så många osäkra på sina val nu? 


    Det spelar ingen roll om det är WT namn eller andra nedsättande namn om man verkligen gillar det namnet. 


    Ingen annan ska kunna bestämma vad jag eller du tycker om! 
    Blir lite ledsen av att många är så osäkra över namnval pga vad andra tycker!


    Låt ditt hjärta bestämma vad som känns bäst! INTE vad FM tycker. Här kommer du få motstånd till vad du än väljer {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Namnval
  • Anonym (Valfr­itt)
    Sun 7 Aug 2022 16:51
    #1

    Jag håller i princip med. Vi frågade absolut ingen när vi namngav våra barn. Vi bestämde oss och så blev det. Jag kan tänka mig när det gäller alla namnvalslistor här på F.L att kvinnan och mannen tycker olika och då vill kvinnan (
    till 99,9% garanterat kvinnan som skriver de trådarna) ha lite input vad andra tycker. Eller också kan de verkligen inte bestämma sig för de tycker om så många namn. Ja, jag vet inte. Frågar folk svarar jag. De får ta mitt svar.

  • Sun 7 Aug 2022 16:55
    #2
    +1

    Klart man ska bry sig om hur andra människor ser på sitt barns namn innan man tar ett så stort beslut. Det betyder inte att man ska låta bli att välja ett namn man gillar pga andras åsikter, utan att man kan ha det i åtanke när man väljer namn. Varför skulle det vara konstigt? 

    Det är en helt annan sak om man själv byter namn, men ger man ett barn namnet så tycker jag att det är ens skyldighet att se till så att det blir ett bra namn (sedan vad bra är beror ju på och är inte hugget i sten). 

    Man behöver dessutom inte vara "orolig" bara för att man är intresserad av hur andra uppfattar olika namn. Många är faktiskt namnintresserade och då är detta en kul grej, medan andra inte alls är så intresserade utan bara väljer ett namn de tycker låter fint utan att ens veta betydelse.

  • Anonym (MamaZ­ita) Trådstartaren
    Sun 7 Aug 2022 17:10
    #3
    Gullvivor skrev 2022-08-07 16:55:46 följande:

    Klart man ska bry sig om hur andra människor ser på sitt barns namn innan man tar ett så stort beslut. Det betyder inte att man ska låta bli att välja ett namn man gillar pga andras åsikter, utan att man kan ha det i åtanke när man väljer namn. Varför skulle det vara konstigt? 

    Det är en helt annan sak om man själv byter namn, men ger man ett barn namnet så tycker jag att det är ens skyldighet att se till så att det blir ett bra namn (sedan vad bra är beror ju på och är inte hugget i sten). 

    Man behöver dessutom inte vara "orolig" bara för att man är intresserad av hur andra uppfattar olika namn. Många är faktiskt namnintresserade och då är detta en kul grej, medan andra inte alls är så intresserade utan bara väljer ett namn de tycker låter fint utan att ens veta betydelse.


    Men varför tycker du att det är en förälders "skyldighet" att namna sitt barn så det passar in på alla andra? 
    Låter sjukt i mitt tycke. Hur gjorde alla mammor för typ 50 år sen när de namngav sina barn?
    Det fanns ju absolut favorit namn som snurrade runt då också. Men har svårt att tro att mammorna sprang runt och kollade vilka namn de skulle välja till sin lilla telning.
    Varför är det så svårt idag att välja ett namn som mamma o pappa gillar. Inte vad alla andra tycker att just ditt barn ska heta.

  • Sun 7 Aug 2022 17:21
    #4
    Anonym (MamaZita) skrev 2022-08-07 17:10:42 följande:

    Men varför tycker du att det är en förälders "skyldighet" att namna sitt barn så det passar in på alla andra? 
    Låter sjukt i mitt tycke. Hur gjorde alla mammor för typ 50 år sen när de namngav sina barn?
    Det fanns ju absolut favorit namn som snurrade runt då också. Men har svårt att tro att mammorna sprang runt och kollade vilka namn de skulle välja till sin lilla telning.
    Varför är det så svårt idag att välja ett namn som mamma o pappa gillar. Inte vad alla andra tycker att just ditt barn ska heta.


    Det skrev jag ju inte, utan att det är en förälders skyldighet att se till så att det blir ett bra namn, eftersom det är barnet som kommer drabbas om det får ett namn som andra har negativa kopplingar till. Det betyder återigen inte att man ska låta andra bestämma åt en, utan att man bör tänka på hur namnet uppfattas av andra innan man tar ett så stort beslut. Därför är det inte konstigt att fråga.
  • Sun 7 Aug 2022 17:29
    #5
    Gullvivor skrev 2022-08-07 16:55:46 följande:

    Klart man ska bry sig om hur andra människor ser på sitt barns namn innan man tar ett så stort beslut. Det betyder inte att man ska låta bli att välja ett namn man gillar pga andras åsikter, utan att man kan ha det i åtanke när man väljer namn. Varför skulle det vara konstigt? 

    Det är en helt annan sak om man själv byter namn, men ger man ett barn namnet så tycker jag att det är ens skyldighet att se till så att det blir ett bra namn (sedan vad bra är beror ju på och är inte hugget i sten). 

    Man behöver dessutom inte vara "orolig" bara för att man är intresserad av hur andra uppfattar olika namn. Många är faktiskt namnintresserade och då är detta en kul grej, medan andra inte alls är så intresserade utan bara väljer ett namn de tycker låter fint utan att ens veta betydelse.


    Precis.

    Jag hade faktiskt en vän som fick ett barn och där pappan väldigt gärna ville ett namn och min vän tyckte att det var okej. Senare fick hon reda på att namnet både betydde något otrevligt och att många hade negativa associationer med namnet, något hon inte hade koll på innan. Hon sade uttryckligen att om hon hade vetat namnbetydelsen och insett de negativa associationerna, hade hon aldrig gått med på att kalla barnet detta.
  • Sun 7 Aug 2022 17:36
    #6

    Ingen aning. Vi valde det vi tyckte. Var överens  kanska fort och rådfrågade ingen och har aldrig ens funderat på om någon skulle kunna tänkas ha åsikter.

    Visserligen är det ett tämligen okontroversiellt namn och jag har heller aldrig haft något behov av att ge min unge nåt namn som ska sticka ut eller vara så jäkla speciellt. Det är väl mer om man ska krångla till saker som osäkerheten med all rätt kanske kommer krypande.

  • Anonym (Så kan det gå)
    Sun 7 Aug 2022 17:41
    #7

    Jag fick mitt namn genom att min mamma hörde det namnet när hon var ute och handlade .Så ibland vet man inte riktigt.

  • Anonym (MamaZ­ita) Trådstartaren
    Sun 7 Aug 2022 17:48
    #8
    Embla twopointoh skrev 2022-08-07 17:29:24 följande:
    Precis.

    Jag hade faktiskt en vän som fick ett barn och där pappan väldigt gärna ville ett namn och min vän tyckte att det var okej. Senare fick hon reda på att namnet både betydde något otrevligt och att många hade negativa associationer med namnet, något hon inte hade koll på innan. Hon sade uttryckligen att om hon hade vetat namnbetydelsen och insett de negativa associationerna, hade hon aldrig gått med på att kalla barnet detta.

    Nu menade jag inte att man väljer namn som kan associeras till något otrevligt. Självklart kollar man upp namn som man tycker om!  Men för min del handlade mitt namnval till vad JAG tyckte och vad min SAMBO tyckte!! Inte vad någon random person tyckte om vårt val. Vi tävlade inte ens om vilket namn som var bäst...

    Men min fråga handlar om att man kollar med personer som de inte ens känner eller ens finns i deras vänskapskrets. 


    Varför är okända människors åsikt så viktig? 


     

  • Sun 7 Aug 2022 18:03
    #9
    Anonym (MamaZita) skrev 2022-08-07 17:48:34 följande:

    Nu menade jag inte att man väljer namn som kan associeras till något otrevligt. Självklart kollar man upp namn som man tycker om!  Men för min del handlade mitt namnval till vad JAG tyckte och vad min SAMBO tyckte!! Inte vad någon random person tyckte om vårt val. Vi tävlade inte ens om vilket namn som var bäst...

    Men min fråga handlar om att man kollar med personer som de inte ens känner eller ens finns i deras vänskapskrets. 


    Varför är okända människors åsikt så viktig? 


     


    Att fråga efter folks åsikter om namn kan ju vara en del av att kolla upp namnet, eller hur?  Det kan ge insikt i hur andra uppfattar ett visst namn, vilket kan vara svårt att googla sig fram till. Fördelen med till exempel FL är att alla möjliga människor kan svara, inte bara folk från ens egen lilla bekantskapsbubbla.

    Det betyder ju inte automatiskt att man är osäker och tänker slaviskt följa vad okända människor på nätet tycker, det tycker jag ärligt talat är en fultolkning. De flesta föräldrar väljer i slutändan det namn som de själva tycker bäst om, oavsett om de frågat efter andras åsikter eller inte.

  • Anonym (Kolla upp namnen innan du namnge­r)
    Sun 7 Aug 2022 18:19
    #10
    Embla twopointoh skrev 2022-08-07 18:03:59 följande:
    Att fråga efter folks åsikter om namn kan ju vara en del av att kolla upp namnet, eller hur?  Det kan ge insikt i hur andra uppfattar ett visst namn, vilket kan vara svårt att googla sig fram till. Fördelen med till exempel FL är att alla möjliga människor kan svara, inte bara folk från ens egen lilla bekantskapsbubbla.

    Det betyder ju inte automatiskt att man är osäker och tänker slaviskt följa vad okända människor på nätet tycker, det tycker jag ärligt talat är en fultolkning. De flesta föräldrar väljer i slutändan det namn som de själva tycker bäst om, oavsett om de frågat efter andras åsikter eller inte.
    +1
  • Anonym (A)
    Sun 7 Aug 2022 19:15
    #11
    Embla twopointoh skrev 2022-08-07 18:03:59 följande:
    Att fråga efter folks åsikter om namn kan ju vara en del av att kolla upp namnet, eller hur?  Det kan ge insikt i hur andra uppfattar ett visst namn, vilket kan vara svårt att googla sig fram till. Fördelen med till exempel FL är att alla möjliga människor kan svara, inte bara folk från ens egen lilla bekantskapsbubbla.

    Det betyder ju inte automatiskt att man är osäker och tänker slaviskt följa vad okända människor på nätet tycker, det tycker jag ärligt talat är en fultolkning. De flesta föräldrar väljer i slutändan det namn som de själva tycker bäst om, oavsett om de frågat efter andras åsikter eller inte.

    +1
  • Anonym (MamaZ­ita) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 17:08
    #12
    Embla twopointoh skrev 2022-08-07 18:03:59 följande:
    Att fråga efter folks åsikter om namn kan ju vara en del av att kolla upp namnet, eller hur?  Det kan ge insikt i hur andra uppfattar ett visst namn, vilket kan vara svårt att googla sig fram till. Fördelen med till exempel FL är att alla möjliga människor kan svara, inte bara folk från ens egen lilla bekantskapsbubbla.

    Det betyder ju inte automatiskt att man är osäker och tänker slaviskt följa vad okända människor på nätet tycker, det tycker jag ärligt talat är en fultolkning. De flesta föräldrar väljer i slutändan det namn som de själva tycker bäst om, oavsett om de frågat efter andras åsikter eller inte.

    Men min fråga handlar om varför blivande föräldrar är så osäkra på vad de vill att deras barn ska heta. 
    Varför är det inte i så fall bättre att vända sig till sin familj? 
    Som de flesta vet så finns det en hel del åsikter ang. namn på FL. Jag förstår inte rädslan att döpa sitt barn som passar mamma o pappa. Sen att man räknar in släktingar så är ju också det en faktor. 
    Men varför räkna in okända personers åsikter kring namn? 

  • Fri 12 Aug 2022 17:18
    #13
    Anonym (MamaZita) skrev 2022-08-12 17:08:15 följande:

    Men min fråga handlar om varför blivande föräldrar är så osäkra på vad de vill att deras barn ska heta. 
    Varför är det inte i så fall bättre att vända sig till sin familj? 
    Som de flesta vet så finns det en hel del åsikter ang. namn på FL. Jag förstår inte rädslan att döpa sitt barn som passar mamma o pappa. Sen att man räknar in släktingar så är ju också det en faktor. 
    Men varför räkna in okända personers åsikter kring namn? 


    Hur vet du att de som startar dessa trådar inte frågat sina vänner och släktingar om namnet? Det ena utesluter ju inte det andra.

    Och återigen, att man vill veta vad andra tycker om vissa namn är inte samma sak som att vara osäker eller rädd.
  • Fri 12 Aug 2022 17:24
    #14
    +2

    Det är absolut vettigt att känna av vad namnet sänder ut. Barnet ska leva med namnet och kommer att vara den som möter alla associationer. Man själv kan helt ha missat en trend eller association som är rotad hos många andra.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fri 12 Aug 2022 17:35
    #15
    Anonym (MamaZita) skrev 2022-08-07 17:10:42 följande:

    Men varför tycker du att det är en förälders "skyldighet" att namna sitt barn så det passar in på alla andra? 
    Låter sjukt i mitt tycke. Hur gjorde alla mammor för typ 50 år sen när de namngav sina barn?
    Det fanns ju absolut favorit namn som snurrade runt då också. Men har svårt att tro att mammorna sprang runt och kollade vilka namn de skulle välja till sin lilla telning.
    Varför är det så svårt idag att välja ett namn som mamma o pappa gillar. Inte vad alla andra tycker att just ditt barn ska heta.


    För 50 år sedan fanns det inte så många olika namn att välja på som idag. För 100 år ännu färre. Det var då man riskerade att bli en av många med samma namn. Då hade man också fler barn, nu har man kanske bara två barn och då är det viktigt att de får de "perfekta" namnen.

    Jag förstår inte varför du är så kritisk mot att blivande föräldrar vill kolla runt först. De kanske har flera namn de funderar på och då kan vad de får veta hjälpa till. De kan få tips på liknande namn som de inte tänkt på. Det är väl aldrig fel att veta så mycket som möjligt?

    Det är ändå föräldrarna som väljer i slutändan, det är inte så att de måste välja det namn som är populärast på FL.
  • Fri 12 Aug 2022 17:38
    #16
    Anonym (MamaZita) skrev 2022-08-12 17:08:15 följande:

    Men min fråga handlar om varför blivande föräldrar är så osäkra på vad de vill att deras barn ska heta. 
    Varför är det inte i så fall bättre att vända sig till sin familj? 
    Som de flesta vet så finns det en hel del åsikter ang. namn på FL. Jag förstår inte rädslan att döpa sitt barn som passar mamma o pappa. Sen att man räknar in släktingar så är ju också det en faktor. 
    Men varför räkna in okända personers åsikter kring namn? 


    Jag skulle då hellre fråga okända på nätet än släktingar. Tänk om släktingen säger "Nej, X är jättefult, välja Y i stället". Jag har helt annan smak och tycker att Y är fult och väljer X iaf. Men då ligger släktingens ord om X och irriterar. Vad okända tycker kan jag välja att ta till mig av eller strunta i  på ett helt annat sätt.
Svar på tråden Namnval