• Anonym (Ts)

    Lön - hur vet man om den är bra?

    Blir inte klok på lön. Är civilingenjör med 14 års arbetslivserfarenhet. Tjänar idag 45000. För mig är det en hög lön - men jag får allt oftare höra att jag borde kunna ha mer - och att andra civilingenjörer har helt andra löner. Blir då så fundersam - är det jag som är kass på löneförhandling eller ljuger folk?

    Jag vet om att jag ofta är för mesig - men i min värld tjänar jag bra. Jag har dock inget att jämföra med och vill ju såklart inte bli blåst om jag söker nya jobb heller.

    Borde jag tjäna mer eller har jag rätt att jag har en bra lön för min arbetserfarenhet?

  • Svar på tråden Lön - hur vet man om den är bra?
  • Anonym (Flexitime)
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-10 15:17:30 följande:

    Av det du skrev verkar jag ju ligga efter. 


    Har lång erfarenhet inom mitt område och borde nog kunna förhandla upp det vid byte av arbetsgivare...

    Så mkt för att vara den duktiga snälla tjejen som jobbar kvar och försöker vara trogen arbetsgivare.


    Det finns ingen premie alls för att stanna kvar på ett jobb tyvärr, man måste byta.

    Jag är själv inte bra på det men jag lär mig.
  • Anonym (Johan)

    Var bor du? 


    Är ju stor skillnad på
    smästad och storstäderna.
     Tycker också 55-65k inte är konstigt.
    Ligger på 54k som systemvetare utan personalansvar i större stad. Kan lätt öka till 60k men jobbar 30h/v och nöjd?

    Bara sök var kaxig med vad du kan göra för förtjäna jobbet. 


    Kör hårt ????

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Johan) skrev 2022-08-10 19:53:14 följande:

    Var bor du? 


    Är ju stor skillnad på
    smästad och storstäderna.
     Tycker också 55-65k inte är konstigt.
    Ligger på 54k som systemvetare utan personalansvar i större stad. Kan lätt öka till 60k men jobbar 30h/v och nöjd?

    Bara sök var kaxig med vad du kan göra för förtjäna jobbet. 


    Kör hårt ????


    Bor på penfelavstånd till Stockholm, Uppsala och Västerås så det är Mälardalen som gäller kan man nog säga. Det är ju ändå inte små orter.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Flexitime) skrev 2022-08-10 19:49:41 följande:
    Det finns ingen premie alls för att stanna kvar på ett jobb tyvärr, man måste byta.

    Jag är själv inte bra på det men jag lär mig.
    Ja... jag låste nog bli tuffare på löneförhandling med. Är 41, så jag ångrar ju bittert att jag inte varit bättre på detta.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-10 20:35:04 följande:
    Ja... jag låste nog bli tuffare på löneförhandling med. Är 41, så jag ångrar ju bittert att jag inte varit bättre på detta.
    *måste
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-10 20:35:04 följande:
    Ja... jag låste nog bli tuffare på löneförhandling med. Är 41, så jag ångrar ju bittert att jag inte varit bättre på detta.
    *måste
  • Anonym (Mimmi)

    Min man jobbar som civilingenjör och har gjort det lite längre än du, 20 år. Så kanske svårt att översätta lönen helt men han tjänar  67 tusen i månaden och har utöver det två årliga bonusar på ca 20-30 tusen.
    Vi bor i Stockholm och det är möjligt att lönerna är högre här (var bor du?)

    Men han har arbetat på samma ställe nu i 12 år, och skulle kunna få ett lönelyft om han byter men är nöjd med det han gör idag. 

  • Anonym (Kop)

    Tror inte att bli tuffare på löneförhandling fungerar. De har redan en idé på vad du ska tjäna innan du sätter dig vid bordet. Har varit i samma bransch, civilingenjör konsult infrastruktur. Det enda som fungerar är att byta jobb. Gärna någons där du med hjälp av din kompetens har möjlighet att bli delägare 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kop) skrev 2022-08-10 22:29:01 följande:

    Tror inte att bli tuffare på löneförhandling fungerar. De har redan en idé på vad du ska tjäna innan du sätter dig vid bordet. Har varit i samma bransch, civilingenjör konsult infrastruktur. Det enda som fungerar är att byta jobb. Gärna någons där du med hjälp av din kompetens har möjlighet att bli delägare 


    Så kanske det är. Känns så trist bara att jobbyte är det enda som ska funka...
  • Studentpappa
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-10 22:42:03 följande:
    Så kanske det är. Känns så trist bara att jobbyte är det enda som ska funka...
    Du förlorar inget på att boka in ett möte med chefen där du tar upp ditt missnöje och vill se en lösning. Du får ju givetvis ha kollat upp hur du ligger till mot kollegorna först. 

    Kan blir en direkt justering, en trappa med höjning stegvis mot någon prestation eller kalla handen... Men du får till 99% ändå ett högre påslag om du byter. Jag gjorde så en gång hos min förra arbetsgivare för kanske 8-9 år sedan. Begärde 4tkr, fick 3tkr efter lite kohandel. Bytte sen jobb 1,5 år senare och fick 6tkr i höjning.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Förhandla)

    Låter lågt med tanke på utbildningen. Min man har bara gått yrkesprogram på gymnasiet och har 51+bonus(inte ingenjör).

Svar på tråden Lön - hur vet man om den är bra?