• Anonym (Börjar bli less)

    Är jag orättvis eller han en slacker?

    Blir så provocerad av min killes sätt att se på jobb. Vet inte om det är mig det är fel på. Nu ikväll sa han att jobb tar honom bort från saker han gillar att göra och det kändes som att proppen gick i skallen på mig. Han verkar tro att jobb är något man ska älska, annars får det vara. Tappat räkningen på hur många jobb han slutat på de senaste åren. Nu ska han tydligen försöka gå ner i tid, vilket innebär att han inom ett par månder kommer att ha sagt upp sig. Igen. Dessutom måste han gå 20 minuter till och från jobbet och det gör honom såååå trött. (Kan ju naturligtvis inte köra bil för han har inte råd med bil.) Han är fin i övrigt, men jag tycker att det här slacker-beteendet är så oattraktivt. Han jobbar så lite att han måste vända på varenda krona. Vi bor dock inte tillsammans (kommer aldrig att göra heller) så jag kanske inte ska bry mig? Men känner samtidigt så starkt att jag bara vill skrika när han börjar klaga. När vi börjar diskutera framstår jag som en ytlig bitch. Han vill ju bara njuta av livet, säger han. 

  • Svar på tråden Är jag orättvis eller han en slacker?
  • Anonym (Börjar bli less)
    Anonym (Cunningham) skrev 2022-08-11 19:10:08 följande:
    Nej, kvinnor är aldrig nöjda. Här säger jag att män alltid har fel, och att kvinnor alltid har rätt.
    Ja, fy fan.
    Som jag skrev i föregående inlägg får du gärna skriva utifrån min trådstart, det andra skipper vi. Finns redan trådar för det. Vänligen respektera.
  • Anonym (man2)
    Anonym (Börjar bli less) skrev 2022-08-11 18:22:56 följande:
    Tyvärr blev han jätteledsen. Tror inte att han förstår hur det påverkade min attraktion till honom och jag ville inte heller vara för taskig mot honom och förklara alltför ingående så sa mer att vi är för olika när det kommer till arbete. Han ville att vi skulle "jobba på det" men det går ju inte. 
    Hoppas han tar sig samman nu! Tycker inte heller om att se människor ledsna men att bara låta det rulla på blir som en tyst acceptans för hans livsstil.
  • Anonym (Börjar bli less)
    Anonym (man2) skrev 2022-08-11 19:16:33 följande:
    Hoppas han tar sig samman nu! Tycker inte heller om att se människor ledsna men att bara låta det rulla på blir som en tyst acceptans för hans livsstil.
    Ja men precis, vi får hoppas det. Känns sorgligt om han slösar bort sin långa utbildning på att göra ingenting. Tack för ditt stöd och din förståelse. 
  • Anonym (korven)
    Anonym (Börjar bli less) skrev 2022-08-10 18:50:59 följande:
    Japp, du har rätt. Jag stör mig på hans sätt. Tycker att han är omogen för 45. Ligger i soffan och kollar Family Guy hela nätterna, aldrig rest någonstans. Han vill inte det heller, "för man kan ju läsa och kolla allt på nätet nu". Det konstiga är att han är väldigt välutbildad och smart. Han skulle kunna göra så mycket, men nej, inga ambitioner. Inget driv.

    Men ja, jag håller verkligen med dig. Det är precis det som händer i mig. Jag börjar fundera på mina värderingar. För trots att han har 100 fantastiska sidor, så kryper det i mig när han börjar klaga över att jobba. Det är så oattraktivt.

    Tack för att fint svar, du läste mig bra.
    tack själv. vad tänker du göra? går det att prata om från en annan (mer positiv) vinkel, typ, "ska vi resa till Portugal i oktober?" och sedan ta det därifrån?
  • Anonym (korven)
    Anonym (Börjar bli less) skrev 2022-08-10 18:56:07 följande:
    Nja, alla fel man kan ha har han inte. Han är nog den mest lojala person jag träffat. Men ja, jag har oerhört svårt för den lata sidan. Kommer inte över det. Tror inte jag dras med av hans mentalitet dock, blir snarare tvärtom för att jag tror att det ska peppa honom. Det gör INTE Tyst 
    han kanske har ADD eller Asperger?
  • Anonym (korven)

    såg nu att du gjort slut. hur känns det nu för dig?

  • Anonym (Börjar bli less)
    Anonym (korven) skrev 2022-08-12 15:48:42 följande:
    tack själv. vad tänker du göra? går det att prata om från en annan (mer positiv) vinkel, typ, "ska vi resa till Portugal i oktober?" och sedan ta det därifrån?
    Försökte det tidigare. Hälsade på min familj som bor utomlands tidigare i somras och föreslog att han skulle hänga på. Men några pengar till resande fanns inte och han började läsa om landet i fråga istället. Det är tydligen samma sak.

    Ja, jag tror att han har något, vet dock inte vad. Han är otroligt smart och är oerhört välutbildad. Universitetstiden verkar ha varit den bästa i hans liv. Har dock inte blivit något av honom, trots alla år där.

    Tack för att du frågor. Det känns ledsamt. Både att han blev så ledsen och jag är självklart ledsen själv också. Men samtidigt känner jag mig lättad. Är helt säker på att han snart kommer att säga upp sig mycket snart och jag hade blivit så besviken då. Nu slipper jag det. Kände igen mönstret och pallade inte gå igenom det igen.

    Tack än en gång för dina inlägg.
  • Anonym (man2)
    Anonym (Börjar bli less) skrev 2022-08-12 19:15:55 följande:
    Försökte det tidigare. Hälsade på min familj som bor utomlands tidigare i somras och föreslog att han skulle hänga på. Men några pengar till resande fanns inte och han började läsa om landet i fråga istället. Det är tydligen samma sak.

    Ja, jag tror att han har något, vet dock inte vad. Han är otroligt smart och är oerhört välutbildad. Universitetstiden verkar ha varit den bästa i hans liv. Har dock inte blivit något av honom, trots alla år där.

    Tack för att du frågor. Det känns ledsamt. Både att han blev så ledsen och jag är självklart ledsen själv också. Men samtidigt känner jag mig lättad. Är helt säker på att han snart kommer att säga upp sig mycket snart och jag hade blivit så besviken då. Nu slipper jag det. Kände igen mönstret och pallade inte gå igenom det igen.

    Tack än en gång för dina inlägg.
    Det är intressant det där hur vissa börjar se bakåt och fastnar i sin utveckling.

    Av min erfarenhet att döma kan man vara väldigt olika om man vill leva samma liv. I det här fallet vill du leva aktivt och han vill sitta i soffan och kolla TV-serier. Ohållbart i längden. 
  • Anonym (carrera)
    Anonym (Börjar bli less) skrev 2022-08-12 19:15:55 följande:
    Försökte det tidigare. Hälsade på min familj som bor utomlands tidigare i somras och föreslog att han skulle hänga på. Men några pengar till resande fanns inte och han började läsa om landet i fråga istället. Det är tydligen samma sak.

    Ja, jag tror att han har något, vet dock inte vad. Han är otroligt smart och är oerhört välutbildad. Universitetstiden verkar ha varit den bästa i hans liv. Har dock inte blivit något av honom, trots alla år där.

    Tack för att du frågor. Det känns ledsamt. Både att han blev så ledsen och jag är självklart ledsen själv också. Men samtidigt känner jag mig lättad. Är helt säker på att han snart kommer att säga upp sig mycket snart och jag hade blivit så besviken då. Nu slipper jag det. Kände igen mönstret och pallade inte gå igenom det igen.

    Tack än en gång för dina inlägg.
    Eftersom jag själv känner några vilsegångna akademiker:

    Det man har vid 35 är i regel det man får. De personer som inte använt sin utbildning då kommer inte in i branschen utan får göra annat om de vill ha jobb. Och då måste man vilja ha jobb, för det första.

    Psykologiskt är det klart jobbigt att släppa den dröm man en gång hade. Ett sätt att försvara sig är "surt sa räven" d.v.s. man intalar sig att man egentligen aldrig ville ha det som man en gång försökte få till. Så länge den här 45-åringen upprätthåller den illusionen har han inte misslyckats med att nå några mål utan är en djärv outsider som kan se ner på alla stackars vanliga lönearbetare.

    De flesta växer dock ur försvarsfasen och satsar på något som går att realisera.
    Istället för arbetslös arkeolog blir man kanske administratör eller chef på ett lager. Den strandade filosofen jobbar i hemtjänsten. Den som inte klarade ingenjörsjobbet skolade om sig till lärare. Den som bröt ihop under sina studier p.g.a. pressen från högakademiska föräldrar gick via p-vakt till en teknikertjänst i regionen.

    Man är kanske inte helt nöjd, men man har en inkomst och ett liv som i någon mån fungerar. Och ur den nya självkänslan kan de flesta intelligenta personer bygga något som de ändå är tacksamma för.

    Din man har nog fastnat lite mentalt, och du kan inte ändra på honom. Så då återstår om du kan leva med en person som i princip behöver försörjas delvis av dig på obestämd tid och troligen kommer att göra att du inte kan få till en hel del saker materiellt. Kanske är han så skön som person att det går ett tag, men funkar det i längden, eller kommer det att göra dig bitter?
  • Anonym (Börjar bli less)

    Liten uppdatering. Såg på FB nu att han har sagt upp sig "med omedelbar verkan". Så professionell. Han hade magsjuka och var hemma från jobbet. Tyckte inte att de brydde sig om hans hälsa, för de hade bara sagt krya på dig och kom tillbaka när du mår bättre. "De vill bara att jag ska jobba mina skift". Vet inte vilken värld han lever i, men känner mig så glad att det är slut. 

  • Anonym (Börjar bli less)
    Anonym (carrera) skrev 2022-08-13 15:20:14 följande:
    Eftersom jag själv känner några vilsegångna akademiker:

    Det man har vid 35 är i regel det man får. De personer som inte använt sin utbildning då kommer inte in i branschen utan får göra annat om de vill ha jobb. Och då måste man vilja ha jobb, för det första.

    Psykologiskt är det klart jobbigt att släppa den dröm man en gång hade. Ett sätt att försvara sig är "surt sa räven" d.v.s. man intalar sig att man egentligen aldrig ville ha det som man en gång försökte få till. Så länge den här 45-åringen upprätthåller den illusionen har han inte misslyckats med att nå några mål utan är en djärv outsider som kan se ner på alla stackars vanliga lönearbetare.

    De flesta växer dock ur försvarsfasen och satsar på något som går att realisera.
    Istället för arbetslös arkeolog blir man kanske administratör eller chef på ett lager. Den strandade filosofen jobbar i hemtjänsten. Den som inte klarade ingenjörsjobbet skolade om sig till lärare. Den som bröt ihop under sina studier p.g.a. pressen från högakademiska föräldrar gick via p-vakt till en teknikertjänst i regionen.

    Man är kanske inte helt nöjd, men man har en inkomst och ett liv som i någon mån fungerar. Och ur den nya självkänslan kan de flesta intelligenta personer bygga något som de ändå är tacksamma för.

    Din man har nog fastnat lite mentalt, och du kan inte ändra på honom. Så då återstår om du kan leva med en person som i princip behöver försörjas delvis av dig på obestämd tid och troligen kommer att göra att du inte kan få till en hel del saker materiellt. Kanske är han så skön som person att det går ett tag, men funkar det i längden, eller kommer det att göra dig bitter?
    Tack för ditt kloka svar. Det beskriver honom mycket bra. Han har helt klart fastnat i universitetstiden då allt tydligen var så bra. 
  • nihka

    Nej, du är inte ett dugg orättvis. Han ÄR lat. Han gör ju ingenting och brinner inte för något, mer än möjligen för att vila. Saknar helt ambitioner. Barlast. Men tråkigast måste det ändå vara för honom själv. Vilket otroligt grått liv han verkar leva.

    Med hans arbetsmoral tar det väl så småningom också slut på arbetsplatser och då kommer han att få svårt att försörja sig på riktigt. Då behöver han någon annans Netflix soffa. Bra att det inte blir din!

Svar på tråden Är jag orättvis eller han en slacker?