• Anonym (Emil)

    vår bvc-sköterska stalkar oss

    Jag och min tjej har gått hos en bvc-sköterska i 6 månader innan hon gjorde en anmälan på våran son till soc. Hon har sen dag ett anmärkt på allt. Kunde läsa i journalen att hon hade skrivit att barnet kom för tunt klädd för årstiden. Då det var kallt. Samt har vid ett besök haft långa naglar. Det skrevs om direkt i jornalen. Har skrivit att barnet varit smutsigt. Men det har aldrig hänt, dock kräks och dreglar vårat barn och det kan ha varit en dreggelfläck på bodyn. Men har aldrig satt på smutsiga kläder på vårat barn. Hon får det att låta som barnet sett ovårdat ut med intorkat smuts. Vårat barn började plana av på vikten när han var 3 månader ungefär. Vi försökte då ge ersättning på flaska men vår son vägrade alla sorters flaskor. Det sa vi även till bvs-sköterskan. Hon skickade remiss till en annan mottagning som skulle kolla vårat barn. Vår bvc-sköterska sa att det berodde på att våran son inte gått upp så bra i vikt och för att vi ska få stöd kring maten. Men när vi då kommer till mottagningen så visar de sig att våran sköterska hört av sig till den mottagnigen om det råder omsorgsvikt. Dom på mottagningen skriver remiss direkt till akuten då dom blir oroliga för barnet. På akuten så vill dom skicka hem oss, då dom ser en glad, harmonisk liten pojk som har bebishull. Men tillslut kommer vi överens att vi ska få stanna ändå, då de står så i remissen. Förösker få igång amningen mera samt ge barnmat och ersättning på flaska. Men vår son vill inte ha. Så till sist får han en sond. Dom ser även att tungbandet är något kort. Så vi får tid till att klippa tungbandet. Trots vi klippt tungbandet så vill inte våran son äta. Mottagningen som vår sköterska skrev remiss till angående viktkurvan som planat av samt om de råder omsorgsvikt anmäler vårat barn till socialtjänsten. Men dom meddelar oss innan. Samt dom berättar att de är deras skyldighet när ett barn inte ökar. Kan ju vara så att föräldrar inte vill ge 

  • Svar på tråden vår bvc-sköterska stalkar oss
  • Anonym (Emil)
    Anonym (Ph) skrev 2022-08-11 15:26:12 följande:
    Mycket av det du skriver går inte ihop. Ni har ett barn som inte äter men som ändå "är pigg och glad med massa hull så då är det inget akut" . Sjukhuset ville skicka hem er för de såg inget konstigt. Ändå sätter de SOND. Och skickar INTE hem er. Osv. Låter som du inte själv riktigt kan ta in vad som sker omkring dig. Allt är frid och fröjd men din sambo har förlossningsdepression och barnet ökar inte i vikt och äter inte. Röd i rumpan och dålig hygien. Nej EN lite fläck leder inte till orosanmälan. Bvc är vana vid att barn är ledsna, skriker, kräks och allt men om de reagerar såhär så är det ju något utöver det vanliga. Trots allt du skrivit så tycker du inte det fanns något som helst att vara orolig över. Det i sig tyder på dålig insikt. 

    Så skumt då att den bvc vi nu går till förstår oss till 100 %? har inget att anmärka på? samt tycker vår gamla bvc-sköterska verkar bete sig märkligt?? Säger inte de rätt mycket? 
    Du kanske också tycker det är normalt att hon fortsätter logga in i våra barns journaler när hon inte får?? Vi har listat om oss........

    Min tjej förklarade att hon hade eksem i rumpan som bebis, hon fick ha tygblöja. Så känsliga hyn är nåt han ärft av sin mor.. inget ovanligt. Som vi dessutom fick bukt med rätt fort. Sen kom de efter ett vaccin? Hade lika gärna kunnat varit en biverkning. 

    Vi har ingen dålig insikt. Men våran gamla bvc-sköterska tjatade att vi skulle gå till en socionom som skulle få en överblick om oss som familj. Samt samspelet. Socinomen tyckte vi verkade vara en bra familj och hade inget att anmärka på. Hon försökte lugna bvc-sköterskan. men inte ens det fick henne att lugna ner sig. inte heller utredningen soc gjorde fick henne att lugna ner sig verkar det som. Då hon än idag inte låter oss vara ifred? 


    Dålig hygien? Har du ens sett vårat barn?? Vi är noga, men inte fanatiska. Vi låter barnet kladda och leka med maten. 

    Om vi var så dåliga föräldrar så borde nåt kommit fram för länge sen? Då vi har flera barn?? Ingen i vår familj elelr granne eller förskola har anat nåt lurt. 

  • Anonym (....)
    Anonym (Emil) skrev 2022-08-11 15:59:34 följande:
    ååååååååå va trött jag blir på sånna som du
    Vi fick träffa 2 läkare. Den första gjorde bedömningen att vi skulle åka hem, så var påväg hem... men eftersom mottagningen innan hade bedömt det som akut då det varit så, så himla länge. Så pratade hon ihop sig med en annan kollega. Dom fick se hur vi matade barnet samt hur vårat barn tog nappflaska, samt amningsteknik. Dom kunde se att de var svårt för oss, även omöjligt när dom provade. Och just därför kom dom överens om att barnet skulle få en sond, tills han lärt sig äta. Men dom ansåg inte läget som akut då dom sa och även skrev i jorunalen att dom såg en levnadsglad välmående baby....
    Min tjej hade haft covid och även fått mjökstockning, och barnet hade ingen bra teknik vid amning. Så just av dom anledningarna fick vi stanna........
    Hon var nedstämd min tjej, men var fortfarande en fantastisk mamma. Man kunde inte se utåt sätt att hon mådde så dåligt. Men hon valde att söka hjälp o vara öppen o ärlig. men att vara skör eller öppen biter en bara i arslet har jag märkt. Vården stjälper mer än hjälper
    Att du inte uppfattade som akut är för att du inte har förmågan att se saker som inte är rätt. Ett barn som får en sond pga att den inte får i seg mat ÄR akut. 

    Jag börjar mer och mer förstå varför ni fick en orosanmälan på er. Du har uppenbarligen stora problem med att se vad ni gör fel. Och det har även din sambo. 

    Det innebär dock inte att ni inte är bra föräldrar, för det tror jag absolut ni är. Men ni saknar självkritik. Ni saknar att se och förstå varför ni blev orosanmälda, varför saker är som det är. 
  • Anonym (Emil)
    Anonym (Stina) skrev 2022-08-11 14:30:47 följande:

    Ja faktiskt så är det ett helt normalt förhållningssätt med tanke på att ni blivit orosanmälda osv. Om
    du nu misstror BVC så otroligt så varför inte ta på dig ett par strumpor om det nu gör livet enklare? Om de tror att ni inte klär barnen ordentligt så visa att ni gör det. Att av ren princip utmana ödet fattar jag inte poängen med. Det är inga extrema eller förnedrande grejer ni ska göra. Det är att klä er efter årstid och visa att ni bryr er. 


    Vad du har rätt att göra är inte meningsfullt att diskutera eftersom ni faktiskt dragit på er en orosanmälan och borde vara lite oroliga. 


    Kommer aldrig ändra mig för nån annans skull. Sen var allt perfekt när min tjej var på besöken. Allt var helt och rent och barnet nöjt. Men allt var fel när jag var på besöket. När vi kom hela familjen var det också perfekt allt. Hon skrev endast negativt i journalen när jag var själv på besöken. Hon såg väl sin chans att svartmåla mig utan några vittnen. 
  • Anonym (Emil)
    Anonym (....) skrev 2022-08-11 16:06:58 följande:
    Att du inte uppfattade som akut är för att du inte har förmågan att se saker som inte är rätt. Ett barn som får en sond pga att den inte får i seg mat ÄR akut. 

    Jag börjar mer och mer förstå varför ni fick en orosanmälan på er. Du har uppenbarligen stora problem med att se vad ni gör fel. Och det har även din sambo. 

    Det innebär dock inte att ni inte är bra föräldrar, för det tror jag absolut ni är. Men ni saknar självkritik. Ni saknar att se och förstå varför ni blev orosanmälda, varför saker är som det är. 
     Vad hade vi kunnat göra annorlunda? Vi hade ingen som helst erfarenhet av bebisar som inte äter eller kan ta flaska. 
    Vi gick till läkaren samt bvc besöken. Vi ansåg att det räckte. Samt ringde 1177 och frågade om vi borde åka in. men hon ställde frågor om barnet verkade trött eller slö. Sa då att hon är pigg och glad. Just av den anledningen åkte vi inte in akut. Och det var inte enda anledningen att vi fick åka till akuten. Mottagingen gjorde en bedömning att vi behövde få avlastning av sjukvården också, då min tjej va rätt slutkörd med vakna nätter under så lång tid. Hon såg hur svårt vi hade det. SÅ det var inte fara för vårat barns hälsa. Men såklart på sikt hade det nog kunnat bli det ja. men inte där och då. 
    Hade vi sett en undernärd svag orkeslös bebis så hade vi självklart åkt in akut. Vilket vi gjort många gånger nu med tanke på att vårat bebis varit magsjuk. Vi tar vårat ansvar på största allvar. Men kan inte ta åt mig av vad du säger tyvärr
  • Anonym (Emil)
    Anonym (Stina) skrev 2022-08-11 14:30:47 följande:

    Ja faktiskt så är det ett helt normalt förhållningssätt med tanke på att ni blivit orosanmälda osv. Om
    du nu misstror BVC så otroligt så varför inte ta på dig ett par strumpor om det nu gör livet enklare? Om de tror att ni inte klär barnen ordentligt så visa att ni gör det. Att av ren princip utmana ödet fattar jag inte poängen med. Det är inga extrema eller förnedrande grejer ni ska göra. Det är att klä er efter årstid och visa att ni bryr er. 


    Vad du har rätt att göra är inte meningsfullt att diskutera eftersom ni faktiskt dragit på er en orosanmälan och borde vara lite oroliga. 


    Förlåt men har du otur när du tänker?? Jag har sagt tusen gånger att orosanmälan lagt ner. Vad finns det ens att vara oroliga för? Vi är långt ifrån perfekta men vi gör vårat bästa för våra barn. Så lägg ner
  • Vladdis

    Vi har ett myndighetshaveri med sockärringar utan familj som vill förstöra för vanligt folk. Eller så har hon en poäng med den anmälan som utfördes. Vad är mest troligt?Att ni brister lite i ert föräldraskap eller myndighetshaveri? Vad är mest troligast? Jag gissar på första alternativet. 

  • Idadenfina02
    Vladdis skrev 2022-08-11 16:48:08 följande:

    Vi har ett myndighetshaveri med sockärringar utan familj som vill förstöra för vanligt folk. Eller så har hon en poäng med den anmälan som utfördes. Vad är mest troligt?Att ni brister lite i ert föräldraskap eller myndighetshaveri? Vad är mest troligast? Jag gissar på första alternativet. 


    Håller med. Har en bekant som fick en anmälan på sig. Skrev upp sen ankomst. När familjen var 1 min sen. Men denna bvc-sköterska fick minsan själv vara sen, då var det inte hennes fel...

    Hon hakade upp sig på en liten fläck som dessutom hade kommit väntrummet. Sen hade pappan långa ovårdade naglar. Det var det enda hon hade att anmärka på. Så hon gjorde en orosanmälan. orolig att barnet inte får den omsorg den förtjänar, med ett rent hem, samt rena kläder.

    Men att ha ett smutsigt hem, ska soc ta alla barn ifrån dom föräldrarna. bara för man har smutsigt hem är det inte skäl nog. Många sköterskor vill verka så himla bra och ambitiösa. Men i själva verket anmäler många vid minsta lilla oro, kring smågrejer. istället för att faktiskt se helheten. 
  • Anonym (Ph)
    Anonym (Emil) skrev 2022-08-11 15:59:34 följande:
    ååååååååå va trött jag blir på sånna som du
    Vi fick träffa 2 läkare. Den första gjorde bedömningen att vi skulle åka hem, så var påväg hem... men eftersom mottagningen innan hade bedömt det som akut då det varit så, så himla länge. Så pratade hon ihop sig med en annan kollega. Dom fick se hur vi matade barnet samt hur vårat barn tog nappflaska, samt amningsteknik. Dom kunde se att de var svårt för oss, även omöjligt när dom provade. Och just därför kom dom överens om att barnet skulle få en sond, tills han lärt sig äta. Men dom ansåg inte läget som akut då dom sa och även skrev i jorunalen att dom såg en levnadsglad välmående baby....
    Min tjej hade haft covid och även fått mjökstockning, och barnet hade ingen bra teknik vid amning. Så just av dom anledningarna fick vi stanna........
    Hon var nedstämd min tjej, men var fortfarande en fantastisk mamma. Man kunde inte se utåt sätt att hon mådde så dåligt. Men hon valde att söka hjälp o vara öppen o ärlig. men att vara skör eller öppen biter en bara i arslet har jag märkt. Vården stjälper mer än hjälper
    Du säger emot dig själv och ju mer du skriver desto mer förstår man... Att sätta sond på ett litet barn är en akut åtgärd när barnet inte får i sig tillräckligt med näring. Ni skickades inte hem, barnet fick sond! Du har tagit upp så många saker själv nu som är alarmerande som du själv skriver inte var så farligt. Du har dålig insikt och då är det lätt att tro att den där orosanmälan var på sin plats. Inser man inte att man brister kan man inte heller förbättra sig. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Emil) skrev 2022-08-11 16:14:52 följande:
    Förlåt men har du otur när du tänker?? Jag har sagt tusen gånger att orosanmälan lagt ner. Vad finns det ens att vara oroliga för? Vi är långt ifrån perfekta men vi gör vårat bästa för våra barn. Så lägg ner
    Läs på om fallet Esmeralda. Där las också ärendet ner pga en dom. Det slutade i katastrof. Du måste förstå att ingen gör detta för att jävlas med er. Och om du nu har rent mjöl i påsen, varför går du då inte bara vidare med nya BVC och lägger gamla bakom dig?
  • Anonym (Emil)
    Anonym (C) skrev 2022-08-11 17:32:48 följande:
    Läs på om fallet Esmeralda. Där las också ärendet ner pga en dom. Det slutade i katastrof. Du måste förstå att ingen gör detta för att jävlas med er. Och om du nu har rent mjöl i påsen, varför går du då inte bara vidare med nya BVC och lägger gamla bakom dig?
    Asså snälla människor ..............
    Kommer sluta svara här. Ni behöver inte jämföra med det värsta fallet nånsin. Spelar ingen roll att 50 personer ser hur bra föräldrar vi är, trots att läkaren sa det till oss. Att det märks att barnet får mycket kärlek hemifrån. Spelar ingen roll, ni har hakat upp er på sonden och bvc-sköterskan som inte trodde vi var lämpliga föräldrar. 
    Vi var på akuten och dom bad min tjej att inte amma vårat barn, för att barnet skulle bli riktigt hungrigt. Och så gick barnet ner i vikt på akuten, därför sattes sonden in andra dygnet. Barnet hade hela tiden ökat i vikt hemma, men inte tillräckligt, och det var oroväckande. Men vi fick direktiv av läkaren att inte amma så mycket, för att barnen då skulle visa intresse av mat. Men blev värre, och barnet gick ner i vikt, och därför sattes sonden in.. Men lätt att tro det värsta och vara kritisk här.
    Jag tror hon gjorde detta för att jävlas. Annars hade hon pratat med oss innan om oron hon känner. Dessutom behandlade hon inte mig bra. Socialen tyckte vi skulle ringa hennes chef dessutom. Hur många säger ens så? Om det inte är under kall kritik?
    Vi har gått vidare, inte vår bvc, därför jag ältar om henne. Hela tråden handlar om att hon stalkar oss fortfarande. Har ni begärt att få logg på alla gånger hon varit inne i journalen... är de fler gånger än vi vet så lär det bli en anmälan
  • Anonym (Emil)

    Även sa 1177 att barn som börjar krypa och röra sig går oftare inte upp så mycket i vikt. Så jag trodde inte det var nån fara. Men tog såklart det på allvar, då jag ville att bebis skulle öka i vikt och följa sin kurva. Men inget blir bättre av att man stressar upp sig själv. Vi gjorde det bästa och det vi tyckte var bra då. Med facit i hand hade vi nog sökt hjälp på egen hand än att bli kopplad till olika mottagningar pga bvc, samt bytt bvc. Men har man haft barn som äter och tar flaska, och så får man ett barn som inte är så, inte lätt hur man ska göra. Annat än att kolla att barnet ser ut att må bra för övrigt. 
    Satte till och med upp matschema på mat vi skulle testa, samt schema hur ofta vi skulle försöka med flaskan. Provade allt.. samt lät barnet sitta och kladda själv. Satt och åt tillsammans(gemensam trevlig måltid) hela familjen samlade. Försökte göra maten till nåt kul och trevligt. 
    Men hur mycket vi än försökte gick det inte? Samt vi hörde av oss till kunniga personer som sa att det är normalt att barn inte ökar så bra när dom blir mer rörliga, och jag trodde då att det var så och blev inte för orolig

  • Anonym (M)
    Anonym (Emil) skrev 2022-08-11 20:18:37 följande:
    Asså snälla människor ..............
    Kommer sluta svara här. Ni behöver inte jämföra med det värsta fallet nånsin. Spelar ingen roll att 50 personer ser hur bra föräldrar vi är, trots att läkaren sa det till oss. Att det märks att barnet får mycket kärlek hemifrån. Spelar ingen roll, ni har hakat upp er på sonden och bvc-sköterskan som inte trodde vi var lämpliga föräldrar. 
    Vi var på akuten och dom bad min tjej att inte amma vårat barn, för att barnet skulle bli riktigt hungrigt. Och så gick barnet ner i vikt på akuten, därför sattes sonden in andra dygnet. Barnet hade hela tiden ökat i vikt hemma, men inte tillräckligt, och det var oroväckande. Men vi fick direktiv av läkaren att inte amma så mycket, för att barnen då skulle visa intresse av mat. Men blev värre, och barnet gick ner i vikt, och därför sattes sonden in.. Men lätt att tro det värsta och vara kritisk här.
    Jag tror hon gjorde detta för att jävlas. Annars hade hon pratat med oss innan om oron hon känner. Dessutom behandlade hon inte mig bra. Socialen tyckte vi skulle ringa hennes chef dessutom. Hur många säger ens så? Om det inte är under kall kritik?
    Vi har gått vidare, inte vår bvc, därför jag ältar om henne. Hela tråden handlar om att hon stalkar oss fortfarande. Har ni begärt att få logg på alla gånger hon varit inne i journalen... är de fler gånger än vi vet så lär det bli en anmälan
    När ska du få loggen då?
  • Anonym (Stina)
    Vladdis skrev 2022-08-11 16:48:08 följande:

    Vi har ett myndighetshaveri med sockärringar utan familj som vill förstöra för vanligt folk. Eller så har hon en poäng med den anmälan som utfördes. Vad är mest troligt?Att ni brister lite i ert föräldraskap eller myndighetshaveri? Vad är mest troligast? Jag gissar på första alternativet. 


    Du verkar ha missat att socialtjänsten lade ner utredningen. Men du kanske tillhör den del av befolkningen som kallar alla för sockärringar oavsett om de arbetar på försäkringskassan, förskola, Skatteverket eller polisen. Säger det inte för att raljera, har mött ett flertal personer som faktiskt inte förstår vad olika myndigheter gör. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Stina) skrev 2022-08-12 10:24:11 följande:
    Du verkar ha missat att socialtjänsten lade ner utredningen. Men du kanske tillhör den del av befolkningen som kallar alla för sockärringar oavsett om de arbetar på försäkringskassan, förskola, Skatteverket eller polisen. Säger det inte för att raljera, har mött ett flertal personer som faktiskt inte förstår vad olika myndigheter gör. 
    Att de la ner utredningen betyder inte att misstanken om oro var obefogad utan enbart att det inte finns bevis för att barnet far illa.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (....) skrev 2022-08-12 14:08:43 följande:
    Att de la ner utredningen betyder inte att misstanken om oro var obefogad utan enbart att det inte finns bevis för att barnet far illa.
    Det är överhuvudtaget inte det jag pratar om utan jag svarar på Vladdis inlägg. Försöker visa på det ologiska resonemanget att påstå att detta handlar om vad han kallar elaka sockärringar, fast just socialtjänsten är de som valt att lägga ner utredningen. Det är ett sidospår alltså. 
  • Anonym (Emil)
    Anonym (M) skrev 2022-08-13 20:37:31 följande:

    Hur gammal är den här sköterskan?


    Vill inte hänga ut detaljer kring det
  • Anonym (M)
    Anonym (Emil) skrev 2022-08-14 14:07:27 följande:
    Vill inte hänga ut detaljer kring det
    OK jag förstår. Har du fått loggen än då?
  • Anonym (Emil)
    Anonym (M) skrev 2022-08-14 14:39:24 följande:
    OK jag förstår. Har du fått loggen än då?
    Lite jobb bakom. Men har fyllt i papper sen ska jag posta. Sen kommer jag få det i brevlådan...
  • Anonym (....)
    Anonym (Emil) skrev 2022-08-15 20:23:05 följande:
    Lite jobb bakom. Men har fyllt i papper sen ska jag posta. Sen kommer jag få det i brevlådan...
    Du vet du kan göra allt digitalt.... 
Svar på tråden vår bvc-sköterska stalkar oss