• Anonym (Behöver hjälp)

    Förhållande på god väg att kollapsa på grund av värnplikt!

    Rynkar på näsan

    Hej familjeliv!

    Mitt förhållande håller på att helt och hållet fallera, jag vet inte vad jag ska göra och söker inspiration och kloka ord. 


    Jag och min partner har varit tillsammans i ungefär 2 år nu. Vill ej uppge kön då personen kanske läser inlägget och refererar därför till personen som ?G? och mig själv som ?jag?. 


    Om jag ska komma till saken så är det som ställer till det rejält att jag ska göra lumpen. Min respektive har grov psykisk ohälsa och har flertalet gånger sagt att G inte klarar av  det då jag fick en lång utbildning på 12 månader. G klarar ej av att vi är ifrån varandra någon enstaka dag och har flertalet gånger sagt till mig hur jag vågar att strunta i G och göra värnplikten i stället. G har flera gånger under vårt förhållande pratat om andra personer och vårt förhållande har präglats av extremt bråkande, dåligt samvete, misstro och även otrohet under en väldigt svår period (ej från min sida) samtidigt som jag försökt stötta och lugna ner situationen. Det har dessutom bestått av en kärlek som känns helt unik och den bästa känslan som existerar, men jag vet att under värnplikten kommer detta vara ett rent helvete och jag frågar både för Gs skull samt min egen om det är värt att stanna kvar i relationen? 


    Om ni behöver mer information kring hela sitsen svarar jag gärna. 


    mvh

  • Svar på tråden Förhållande på god väg att kollapsa på grund av värnplikt!
  • Anonym (Behöver hjälp)
    BuoBä skrev 2022-08-10 00:12:04 följande:
    Det är inte din uppgift att rädda G från lidande. Klart man stöttar varandra i ett förhållande, men var och en måste ta ansvar för sitt eget mående. Ingen blir bättre av att du ger upp ditt liv och dina planer för att ständigt hålla G under armarna. Det är inte kärlek. Inte åt något håll.

    Du kanske skulle läsa på om medberoende. Det låter som att du hamnat där. Kolla upp om det rent av finns en stödgrupp där du bor.

     


    Tack! Ska söka upp det direkt, haft de tankarna att det kanske är så men alltid skönt att höra flera andra bekräfta det. Uppskattar att du lagt din energi på detta :)

    mvh 

  • Anonym (Plikten framför allt)

    Såvida det inte är andra regler sedan de återinförde värnplikten (vilket vore märkligt) är det en plikt som du måste göra när du väl blivit placerad efter mönstringen så tycker jag att det är bättre att du lämnar förhållandet. Du måste ju åka oavsett vad G tycker om saken.
    Med tanke på hur du beskriver att förhållandet varit och att det till och med varit en otrohet från G:s sida låter det inte som att det är ett speciellt sunt förhållande oavsett vilken kärlek som finns.

    I mina ögon finns det så många röda flaggor gällande G att jag skulle lägga benen på ryggen och sticka illa kvickt. Om du lyssnar på hjärnan och tänker logiskt på det hela tror jag att du innerst inne känner att relationen inte är bra för dig i längden. En person med psykisk ohälsa har förmodligen en del att jobba på innan den är redo för att långvarigt förhållande.

  • Anonym (zzz)

    Oerhört vanligt att relationer spricker när folk gör militärtjänsten. Man är ung, det är lång mellan man kan ses osv. Det händer alltså i relationer där folk mår bra, inte bara för att ena parten mår psykiskt dåligt. 

    Du kan göra slut eller inte, men i praktiken kommer allt ställas på sin spets den dagen du rycker in, oavsett, utifrån hår du beskriver don partners situation. 

    Hur mycket stöd har personen från tex sina föräldrar? Vet de om att personen säger till dig att den inte klarar sig om du inte finns där osv? Som redan skrivits är detta inte ditt ansvar, och finns andra personer runtom, så får de stötta din partner till att söka hjälp. 

  • Anonym (Xyz)

    Självklart ska du göra lumpen, Gs hälsa är Gs ansvar.

    Sen undrar jag vad du har för framtidsplaner? Utgår från att du är ung, vill du inte ha familj på lite sikt? Hus? Resa eller plugga utomlands en period kanske?

    Vardagen med en person med psykisk ohälsa blir nästan oundvikligen anpassning, att ständigt kratta och fixa för partnern, ta huvudansvar för allt.

    Vill du verkligen leva så?

  • Anonym (Sita)

    Psykisk ohälsa är en sak, psykisk ohälsa där man gör sig helt beroende av en person är en annan.

    G överlevde innan hen träffade dig. G måste lära sig sin sjukdom och hitta strategier för att klara sig själv och hantera sin sjukdom.
    Det är vården som ska hjälpa G.
    En partner ska bara vara en partner. Visst ska man hjälpa och stötta men det finns ju en gräns till när det är sunt och när det är osunt.
    Kan inte G stötta DIG när det gäller, tex nu när du gör lumpen, är förhållandet osunt.

    Lämna både för din och för Gs skull. G har fastnat i sin psykiska ohälsa och bör lägga all tid på att lära sig hantera sjukdomen.

  • Anonym (Erfaren_man)

    Alltså, jag förstår verkligen inte alla varför du håller dig fast vid den här personen. 
    Psykisk ohälsa är verkligen ingen ursäkt för att vara otrogen!!

    Personen vill alltså inte enbart ge dig dåligt samvete för att du ska göra militär grundutbildning, och därmed försöker begränsa ditt liv, utan är en person som varit otrogen mot dig. Du inser väl att det kommer hända igen?

    Detta är ett solklart fall där jag tveklöst råder dig att göra slut. Personens psykiska ohälsa är inte ditt ansvar, och du ska inte låta dig pressas att stanna kvar genom eventuella hot om självmord. Det är inte ditt ansvar. 

  • Anonym (Flora)
    Anonym (Behöver hjälp) skrev 2022-08-09 22:40:47 följande:
    Förhållande på god väg att kollapsa på grund av värnplikt!
    Rynkar på näsan

    Hej familjeliv!

    Mitt förhållande håller på att helt och hållet fallera, jag vet inte vad jag ska göra och söker inspiration och kloka ord. 


    Jag och min partner har varit tillsammans i ungefär 2 år nu. Vill ej uppge kön då personen kanske läser inlägget och refererar därför till personen som ?G? och mig själv som ?jag?. 


    Om jag ska komma till saken så är det som ställer till det rejält att jag ska göra lumpen. Min respektive har grov psykisk ohälsa och har flertalet gånger sagt att G inte klarar av  det då jag fick en lång utbildning på 12 månader. G klarar ej av att vi är ifrån varandra någon enstaka dag och har flertalet gånger sagt till mig hur jag vågar att strunta i G och göra värnplikten i stället. G har flera gånger under vårt förhållande pratat om andra personer och vårt förhållande har präglats av extremt bråkande, dåligt samvete, misstro och även otrohet under en väldigt svår period (ej från min sida) samtidigt som jag försökt stötta och lugna ner situationen. Det har dessutom bestått av en kärlek som känns helt unik och den bästa känslan som existerar, men jag vet att under värnplikten kommer detta vara ett rent helvete och jag frågar både för Gs skull samt min egen om det är värt att stanna kvar i relationen? 


    Om ni behöver mer information kring hela sitsen svarar jag gärna. 


    mvh


    Jag tycker faktiskt inte att du bör vara med den här personen alls. Om man bortser från allt annat, från lumpen, bråken och otroheten, du ska inte behöva känna dig fysiskt låst till din partner för att hen inte klarar sig utan dig ens en dag. Det är absolut inte hälsosamt. Din partners psykiska hälsa kan inte ligga på dig.

    När du sen lägger till att ert förhållande i övrigt också är rätt dåligt finns det absolut ingen anledning att stanna kvar. Gör slut och gör lumpen om det nu är det du vill. 
  • Mrs Moneybags

    En relation ska inte vara såhär knepig. Det finns lättare människor därute. Låt G vara fri och söka sig en ny kille/tjej. Du har hela livet framför dig och världen är full av fina människor som är mentalt stabila. 

  • Anonym (Vidare)

    Gör slut, gör lumpen, gå vidare i livet. Det finns - i brist på bättre ord - enklare personer att vara ihop med än denna mänska. H*n behöver hjälp som du inte kan ge.

  • Anonym (bortsett)

    Jag tycker att helt bortsett från värnplikten så låter det där som en väldigt krävande relation som du nog kommer att fara illa av i längden om du låter det fortgå. Antingen får din partner söka hjälp så att hen kan klara sig utan dig i en dag eller flera. Eller så skulle jag lämna relationen om jag var du, för din partner låter inte mogen nog att leva i en relation.

    Jag skulle aldrig stå i vägen för min partner på det viset som din partner gör för dig, inte heller skulle jag acceptera det från min partner. Och visst, 12 mån är lång tid, men du kommer ju att ha permissioner, möjlighet att ringa med mera och ni har inte barn som kräver passning heller. 

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Behöver hjälp) skrev 2022-08-09 22:45:58 följande:

     


    Ja alltså, jag har mitt datum prickat och klart sedan jag lyckades på mönstringen. Frågan var mer om det var hälsosamt att stanna i förhållandet eller inte. Med tanke på den grova psykiska ohälsan och oron om att G ska ta livet av sig medan jag är borta. Frågan är på sätt och vis för både mig och G.


     


    Väldigt lätt: den där relationen är otroligt ohälsosam! Ni borde gå ifrån varandra, G har massor med jobb att göra och du är redan nu indragen i en negativ spiral.
Svar på tråden Förhållande på god väg att kollapsa på grund av värnplikt!