• Anonym (sotis­)
    Wed 10 Aug 2022 09:03
    4584 visningar
    38 svar
    38
    4584

    Är jag för krävande?

    Jag har varit tillsammans med min kille i 6 år. Jag har aldrig varit klängig av mig eller svartsjuk än så länge. I andra relationer har jag alltid varit besatt av deras snygga ex eller nåt. Men med denne man har jag äntligen känt mig normal. 
    Jag känner mig lite konstig när jag fäster mig så vid honom när vi är tillsammans, som tex en helg eller en semester. Då fäster jag mig så mycket att det sen gör ont att skiljas åt. Jag blir klängig och krävande. När vi sen ska vara skilda åt (olika boende) så tar det en eller 2 dagar då det är jättejobbigt och jag vill att han skriver eller ringer direkt för att jag ska känna mig lugn. När han inte gör det så känner jag mig oälskad och kontaktar någon annan. För om jag skulle skriva eller ringa för mycket, så tycker han jag är jobbig.

    Han tycker det är lagom att höras 1 gång om dagen, men inte jag.

    Jag har även blivit lite svartsjuk, eftersom vi haft det lite sämre och jag märker att han inte är lika galet förälskad längre som han var innan. Jag är livrädd för att han ska råka träffa någon annan nu. Han är den mest lojala och trogne mannen, men galet snygg och attraktiv och charmigt trevlig, så han kan få i princip vem han vill. Tidigare var alltid bara han svartsjuk, men nu är det jag som är den jobbiga som inte litar på honom.

    Som nu är han på resande fot med jobb och har inte hört av sig på morgonen med  ett godmorgon, då blir jag genast orolig, eftersom de hade sen middag med drinkar igår. Men vill inte skriva och vara jobbig. Är jag konstig?

  • Svar på tråden Är jag för krävande?
  • Anonym (sotis­) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 11:30
    #21

    Tack snälla ni! Finns där någon som varit i min sits eller om ni haft relation med någon som mig? Hur har det gått? Några tips?

  • Anonym (Rutan­)
    Wed 10 Aug 2022 11:35
    #22

    Han kanske är ute och raggar nytt

  • Anonym (?)
    Wed 10 Aug 2022 11:37
    #23
    Anonym (sotis) skrev 2022-08-10 11:30:10 följande:

    Tack snälla ni! Finns där någon som varit i min sits eller om ni haft relation med någon som mig? Hur har det gått? Några tips?


    Jag har haft. Jag dumpade rätt tidigt, blev fort ohållbart.
  • Anonym (L)
    Wed 10 Aug 2022 11:53
    #24
    +1
    Anonym (sotis) skrev 2022-08-10 10:20:04 följande:

    I början är jag aldrig klängig av mig (typ 1 år) eftersom männen jagar mig och jag vet att de är så förälskade i mig att inget kan få dem att lämna. Men när så jag fäster mig och blir jättekär, typ efter 1 år, så blir jag klängig, krävande och svartsjuk.
    Med denne man var det annorlunda och jag var inte klängig eller svartsjuk som jag brukar på tex hans ex tjejer, eftersom jag inte såg dem som något hot. Han är dessutom extremt lojal, trogen och har bara ögon för mig och har aldrig ens tittat åt någon annan tjej. Jag vet att han är en man att lita på.

    Men senaste året har jag märkt att han inte är lika besatt och kär i mig längre som han var innan. Han kämpar inte lika mycket för mig längre, och han kan titta på andra tjejer ibland. Han säger själv att så mycket har hänt mellan oss med alla slut, mina otroheter etc, att han inte orkar bry sig längre. Detta har fått mig att bli orolig och rädd för att han är på väg bort ifrån mig. Han gillar inte förändringar och han gillar inte att vara ensam, så han gör nog inte slut med mig innan han träffar någon annan. Just det är hemskt att tänka på nu.

    Vad hade ni gjort i min sits, förutom att söka hjälpa ASAP? Har tid hos psykolog och väntar på psykiatrin. Är en blandning mellan narcissist, borderline och histrionisk personlighetsstörning.

    Det tog många år att inse att det är MIG det är fel på, men bättre sent än aldrig.


    Fast om du varit otrogen flera gånger så förstår jag om han inte är lika intresserad längre. Det är ju ett stort svek att utsätta någon för. Det är mycket värre än klängighet.
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 10 Aug 2022 12:11
    #25

    Så du har vart otrogen TS?  om du nu är så himlastormande kär i honom. 


    Klart att han inte orkar bry sig längre. Och de som är otrogna brukar alltid vara de som är mest svartsjuka för dom utgår från att alla andra är likadana

  • Anonym (sotis­) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 15:18
    #26

    Var inte direkt otrogen, utan det var under de gångerna han gjort "slut" eller då vi pausade. Han har gjort slut med mig säkert 25 gånger, då han säger att NU är det slut till 100% och en ny tjej kommer att komma in så fort du lämnar bla bla.  Så jag tar ju honom på orden såklart och antar att han menar vad han säger. I efterhand när vi träffas igen så säger han att han såklart inte menar vad han säger när han är arg. Hur f-n ska jag då veta när han verkligen menar det??

    Han vet hur han ska göra mig arg och osäker när han är förbannad på mig och då blir jag såklart hämndlysten. Enligt honom så borde jag först lugna ner mig och inte göra någonting drastiskt ÄVEN om han säger att det är 100 slut, utan jag borde avvakta en månad minst med att kontakta någon annan, för så fungerar han. Men vi är alla olika. Så jag vet ärligt inte om jag gör fel och är otrogen, som han påstår, när det faktiskt har varit slut i min värld. Oftast går vi tillbaka till varandra efter 1-2 veckor igen. 

  • Anonym (Lisa)
    Wed 10 Aug 2022 15:35
    #27

    Ja, du är för krävande.

    Du beter dig själv som ett as mot honom men kräver total lojalitet tillbaka? Hur länge ska han stå ut med det tänker du?

  • Anonym (orka)
    Wed 10 Aug 2022 15:42
    #28

    Blir mycket fundersam över relationen som helhet. Ni har gjort slut minst 25 ggr på 6 år och du har då varit med andra??? Och du eftersträvar en trygg och tillitsfull relation....
    Hur gamla är ni? Hur pratar ni om framtiden? Jag tänker att man efter 6 år brukar ha tagit steget och bli sambo, kanske börja fundera på barn etc.

    Sen det här med svartsjuka. Utöver att vara en bra partner kan man ju inte påverka den relation man är i. Man kan inte tvinga den andre till att känna något. Om kärleken tar slut gör den. Om den andre är otrogen vill man väl ändå inte vara med den. Man kan förstås bli ledsen, men jag tror att det är den inställningen man måste ha i en relation. Varje individ har sin egen vilja i en relation, man är inte bunden eller tvingad utan det bygger på ömsesidighet. Med den tanken är det liksom ingen idé att vara svartsjuk. Man kan bara ta ansvar för sina egna handlingar.  

  • Anonym (?)
    Wed 10 Aug 2022 15:42
    #29
    +1
    Anonym (sotis) skrev 2022-08-10 15:18:35 följande:

    Var inte direkt otrogen, utan det var under de gångerna han gjort "slut" eller då vi pausade. Han har gjort slut med mig säkert 25 gånger, då han säger att NU är det slut till 100% och en ny tjej kommer att komma in så fort du lämnar bla bla.  Så jag tar ju honom på orden såklart och antar att han menar vad han säger. I efterhand när vi träffas igen så säger han att han såklart inte menar vad han säger när han är arg. Hur f-n ska jag då veta när han verkligen menar det??

    Han vet hur han ska göra mig arg och osäker när han är förbannad på mig och då blir jag såklart hämndlysten. Enligt honom så borde jag först lugna ner mig och inte göra någonting drastiskt ÄVEN om han säger att det är 100 slut, utan jag borde avvakta en månad minst med att kontakta någon annan, för så fungerar han. Men vi är alla olika. Så jag vet ärligt inte om jag gör fel och är otrogen, som han påstår, när det faktiskt har varit slut i min värld. Oftast går vi tillbaka till varandra efter 1-2 veckor igen. 


    Så han gör slut och direkt hittar du någon ny gång efter gång. Sen tar ni tillbaka varandra?

    Ni bör lämna varandra och leva som ensamståede till nu blir vuxna.
  • Anonym (S)
    Wed 10 Aug 2022 16:52
    #30
    +1
    Anonym (sotis) skrev 2022-08-10 15:18:35 följande:

    Var inte direkt otrogen, utan det var under de gångerna han gjort "slut" eller då vi pausade. Han har gjort slut med mig säkert 25 gånger, då han säger att NU är det slut till 100% och en ny tjej kommer att komma in så fort du lämnar bla bla.  Så jag tar ju honom på orden såklart och antar att han menar vad han säger. I efterhand när vi träffas igen så säger han att han såklart inte menar vad han säger när han är arg. Hur f-n ska jag då veta när han verkligen menar det??

    Han vet hur han ska göra mig arg och osäker när han är förbannad på mig och då blir jag såklart hämndlysten. Enligt honom så borde jag först lugna ner mig och inte göra någonting drastiskt ÄVEN om han säger att det är 100 slut, utan jag borde avvakta en månad minst med att kontakta någon annan, för så fungerar han. Men vi är alla olika. Så jag vet ärligt inte om jag gör fel och är otrogen, som han påstår, när det faktiskt har varit slut i min värld. Oftast går vi tillbaka till varandra efter 1-2 veckor igen. 


    Usch vilken destruktiv relation.
    Jag ryser när jag läser
    Han låter inte ett dugg trevlig. Manipulativ och kontrollerande
    Göra slut, beskriva att han minsann ska byta ut dig och sen diktera hur du borde  bete dig när HAN har gjort slut.
    Han tar ju inte ansvar för sitt beteende.

    Ta hjälp för ditt beteende men ta absoluuuut inte ansvar för hans.
    Svårt att se hur ni ska få ert förhållande att fungera när ni skapat så destruktiva mönster.
  • Anonym (K)
    Wed 10 Aug 2022 17:08
    #31

    Ja ts du är krävande. Man måste inte ens höras varje dag om man är i en relation.

    Undrar lite också varför ni inte bor ihop om ni varit ett par så länge. Vill han inte egentligen...?

  • Anonym (hipps­an)
    Wed 10 Aug 2022 17:55
    #32

    Ja, ts du är extremt krävande. Jag har varit singel ett par år och funderat lite på att börja dejta.... tack ts... jag känner mej plötsligt väldigt nöjd med att vara singel. Så lugnt och skönt och inget drama. 

  • Anonym (sotis­) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 20:26
    #33
    -1

    Vi har varit sambo i flera år men jag flyttade ut när han gjorde slut gång 10 typ. Fick nog.
    'jag kanske gjort honom till en elak man och kräver mycket. Men han kan ju göra slut och gå vidare. Han gör bara slut en vecka.

  • Anonym (S2)
    Wed 10 Aug 2022 20:28
    #34
    Anonym (sotis) skrev 2022-08-10 20:26:11 följande:

    Vi har varit sambo i flera år men jag flyttade ut när han gjorde slut gång 10 typ. Fick nog.
    'jag kanske gjort honom till en elak man och kräver mycket. Men han kan ju göra slut och gå vidare. Han gör bara slut en vecka.


    Du är inte mogen att ha ett förhållande just nu. Lös dina problem istället.
  • Anonym (Mindf­ulness­)
    Thu 11 Aug 2022 23:35
    #35
    +1

    Hej, 

    Jag har också borderline och adhd,.min relation med min livskärlek som jag varit tillsammans med i 10 år har varit på sätt och vis så som du beskriver. 
    Jag brukade alltid vara svartsjuk och "allt för på" med killar jag träffade innan. Men med HAN med stort H visste jag att att här måste jag bete mig coool lugnt! 
    Så kär i han dirket, men så bra på att låta förhållandet växa fram utan stress från min sida. 

    Tyvärr förstörde jag det efter ett halvår, vi hade fortfarande inte gått ut offentligt med att vi dejtade, även om vi sagt att vi älskade varandra osv.. 
    Jag var på semester och sista dagarna jag var där fick jag inte tag i han.. jag blev såå orolig, och började få för mig saker som att han lämnat mig för att gå tillbaka till sitt ex men inte ville förstöra min semester.. där av inte svarade på mina sms och telefonsamtal. 
    Så jag, Full som jag var en kväll på en bar hånglade med en snubbe som jag inte var sugen på för 5 öre. 

    Vill inte dra borderline kortet, men du/ni som har borderline fattar kanske. Jag = övergiven. Han = gav mig uppmärksamhet. time'ing = kunde varit vem fan som helst som fick den kyssen.. en uteliggare, en tandlös gubbe, en tjej, vem som helst..

    Jag ville aldrig "vara otrogen" jag fick inte ut ett skit av det mer än att i min borderline hjärna var jag inte övergiven i den stunden.

    Men sen kom ångesten, och skammen och lögnerna för att inte förlora det enda i mitt liv som hade varit positivt på år och dar. 

    När jag kom hem från semestern fick jag se på hans telefon och han hade svarat på alla mina sms men dom eller samtalen hade aldrig kommit fram då jag var på andra sidan jorden. Då kände jag mig ännu dummare.. 

    vi är fortfarande tillsammans, för jag tillslut erkände vad jag gjort efter 1 år av att tappa mitt hår och varje vaken minut försöka samla mod till att berätta sanningen.. 

    Jag älskade han alltid, och vet hur mycket det sårade han att jag ljög för han + kysste någon annan .. 
    Det går inte att förklara hur man man göra som jag gjorde men fortfarande älska personen man gör så mot


    ... 

    Jag vet att det går att ändra sig, jag gick i gruppterapi för kvinnor med borderline i 2 år, jag fick hjälp att förstå hur jag fungerar och hur det påverkar dom jag älskar. 
    Mindfulness är det absolut bästa hjälpmedel ja har fått. Att leva i "wisemind" istället för att leva i bara känslor eller bara logiskt tänkande är det som hjälpt mig! 

    Jag vet att du också kan ändra hur du är, och vad jag läst av det du skriver så vet jag inte om din kille också behöver hjälp. Om du varit otrogen mot han innan han började göra slut hela tiden och säga elaka saker så kanske han inte är så bra kille för dig. 
    Men ifall du skapat osäkerhet i han, och din borderline påverkar han också (omöjligt att det inte gör det om den är obehandlad) så tror jag han kommer ända sitt sätt att vara när du ändrar hur du är mot han. 

    Lycka till 
  • Anonym (sotis­) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 14:04
    #36
    Så skönt att läsa om någon som förstår och som är likadan. Den enda skillnaden är att jag aldrig har dåligt samvete eller ånger när jag gör saker bakom hans rygg och jag kan iskallt förneka allt och tänker aldrig på det ens.

    Jag tror att han har sina issues, men att han kan bli en bättre person om man ger honom tilliten.

    Hur fick du din diagnos konstaterad? Tar du något läkemedel som förbättrar?
  • Anonym (Mindf­ulness­)
    Sat 13 Aug 2022 09:10
    #37
    Anonym (sotis) skrev 2022-08-12 14:04:28 följande:
    Så skönt att läsa om någon som förstår och som är likadan. Den enda skillnaden är att jag aldrig har dåligt samvete eller ånger när jag gör saker bakom hans rygg och jag kan iskallt förneka allt och tänker aldrig på det ens.

    Jag tror att han har sina issues, men att han kan bli en bättre person om man ger honom tilliten.

    Hur fick du din diagnos konstaterad? Tar du något läkemedel som förbättrar?
    Jag har gått på bpd utredning ett par gånger, första gången jag fick den konstaterar var jag 18. Sen har jag gått igenom fler utredningar efter det där samma diagnos blivit satt. 

    Du känner säkert inte dåligt samvete för du är narsissist, antar det skiljer oss och din histrionisk personlighetsstörning. Jag vet inte hur man fungerar med dom personlighetsstörningarna.
    Men gissar att det blir en ganska stor förändring. 
    Oavsett så kan du få hjälp
    .

    Jag har ätit antidepressiva i perioder i mitt liv, men tyvärr tycker inte jag det fungerar så bra, det har varit mer i perioder där jag varit självmordsbenägen i större grad och läkare och psykologer inte velat behandla mig om jag inte tagit medicinen. 

    Det som hjälpt mig var intensiv behandling med grupp terapi och samtals terapi som var inriktad på borderline personlighetsstörning. 

    Det finns säkert någon som är rätt för dig också, ta kontakt med psykiatrin och be om en utredning så du frå rätt ut vilka personlighetsstörningar du faktiskt har. 

  • Anonym (sotis­) Trådstartaren
    Thu 18 Aug 2022 09:13
    #38

    Jag kan känna empati när jag fått distans när det lugnat ner sig, men aldrig när jag är mitt inne i handlingen. När vi bråkar eller direkt efter så vill jag bara hämnas och känner ingenting alls. Men långt efter så tycker jag synd om den andra.

Svar på tråden Är jag för krävande?