• Anonym (syster)

    Hur går det ihop? Har hon diabetes eller inte?

    Min syster fick en diabetesdiagnos i januari. Hon var på sjukhuset för en helt annan grej och då tog de blodsocker på rutin och båda var skyhöga. över 25 på korta och nästan 6 på låga. Enligt vården var det ganska illa över lag. Sen dess har så klart familjen frågat lite, kollat hur hon mår, frågat hut det går. Hon har alltid bara ryckt på axlarna och sagt att hon mår bra. Denna attityd har för övrigt varit genomgående för henne hela hennes liv. Alltid till lags, aldrig till last liksom. 

    Så här i sluttampen på sommarlovet umgås vi ganska mycket. Jag har tre barn som älskar sin moster så vi frågar ständigt om hon vill följa med på dittan och dattan. Sen i fredags har bott ihop pga resa och inte ens nu när vi setts så intensivt har jag sett henne ta någon slags medicin, eller ens gått ifrån på ett sätt eller tillfälle som kan tolkas som att hon gör det. Hon har inte heller tvekat vad gäller sin kosthållning. Hon delar glatt i barnens glasspaket, köper godis till sig själv, äter bröd och pasta, gofika på stan osv. Inget jag missunnar henne med det gjör mig lite brydd. Så idag när mina barn var ute med sin pappa frågade jag henne, om hon tar sin medicin och så. Hon svara att nej, det gör hon inte. Hon tog det som hon fick med sig hem från sjukhuset men sen inget mer. Hon känner inget behov, säger hon. Då min ena dotter har diabetes typ 1 och vi har en sockermätare så bad jag henne ta blodsockret. Det var bara en halvtimme efter frukost så det borde ligga högt. Döm om min förvåning när det bara låg på 7,6. Jag frågade henne om hon lurades om medicinen, men samtidigt vet jag att hon aldrig skulle ljuga rent ut. Undanhålla, ja, för att inte få andra att må dåligt, men inte ljuga. Att hon svarade innan att hon inte tar mediciner var ett stort förtroende hon gav mig, hon skulle aldrig ljuga i nästa mening så att säga.

    Nu sitter jag här och känner mig förvirrad. Enligt vården har hon diabetes. Hon fick både metformin, inuslinpennan och nålar, sockermätare, stickor och stickpenna med sig hem från jsukhuset. Hon tog enligt egen utsago slut på sticknålar i pennan på 5 dagar, insulinet på ca en vecka, metforminet på två och sen dess, alltså typ i början av februari, har hon inte tagit någon medicin alls. Hon har inte ändrat matvanor eller motionsvanor, hon lever på som vanligt. och ohn säger rent ut att hon faktiskt inte bryr sig. Hon lider av dystymi också sedan tonåren så ibland känner jag att jag liksom behöver fånga henne så hon inte går ner i depressioner.

    Vad fan händer? Jag vet inte vad jag ska tänka eller tro. Jag vet inte vad jag ska göra, om jag ska göra något. Någon som kan hjälpa mig att reflektera lite?

  • Svar på tråden Hur går det ihop? Har hon diabetes eller inte?
  • Glinda från Oz
    Anonym (tragik) skrev 2022-08-10 21:03:01 följande:

    Jag kan inte rekommendera att försöka dö via misskött diabetes.

    Känner en person vars fötter håller på att ruttna bort och lämnar variga spår efter sig.

    Och det var innan hen hamnade i rullstol för att skelettbenen i fötterna mjukats upp av cirkulations- och näringsbrist och gått sönder, så att hen inte får ens stötta på sina fötter på 6-12 månader.


    Ts syster har bra värden, hennes kropp tar inte skada på något vis. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ingen tystnadsplikt) skrev 2022-08-10 20:47:43 följande:
    Det var väldigt vad du klarar bedöma på tämligen lite information. Det är mycket möjligt att TS syster inte ska ta medicin, men slutenvård har ju rapporterat över till öppenvård vad som hänt.

    TS beskriver att systern har dystemi och att hon stöttar så att systern inte går ner i depressioner.... I min värld betyder det att det finns en problematik med depressioner.

    Jag hänvisar TS till vårdcentral. Inte för att de kan tvinga på systern vård, men de kan åtminstone ERBJUDA vård.
    Jag har varit tydlig med att det mesta är spekulationer. Det enda jag vet med 100% sannolikhet är att ts mår bra nu och att hennes kropp inte tar skada på något vis. Oavsett varför det är så verkar situationen vara under kontroll och att då ringa Vården när systern mår bra är hysteriskt. 
  • Anonym (Ingen tystnadsplikt)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-10 22:06:14 följande:
    Jag har varit tydlig med att det mesta är spekulationer. Det enda jag vet med 100% sannolikhet är att ts mår bra nu och att hennes kropp inte tar skada på något vis. Oavsett varför det är så verkar situationen vara under kontroll och att då ringa Vården när systern mår bra är hysteriskt. 
    Det är inte hysteriskt att meddela rätt instans om behov av uppföljning.
    TS får dock själv ta ställning till vad hon tycker är lämpligt eller inte. Jag säger bara att det är ett alternativ.
  • Anonym (först)
    Anonym (syster) skrev 2022-08-10 16:42:03 följande:
    Det ska stå 6 på långa, inte låga. Ursäkta, mobilen valde tydligen att byta ord, förmodligen på grund av felslag av mig och jag uppmärksammade det inte.

    Förmodligen, men jag har inte frågat henne, har hon helt enkelt nekat till/struntat i att kolla upp något eller gå på eventuella kallelser. Hon är inte den som vänder sig till vården om hon inte är typ döende, vilket ungefär var orsaken till hennes sjukhusbesök från början.
    Jag fattar fortfarande inte: vad är korta och långa blodsocker? 

    Om hon hade normalt socker efter frukost har hon ju helt normala värden, så vad är problemet då? Vet du att hon skulle följas upp eller har vården konstaterat att värden berodde på annan sjukdom, skulle behandlas under en period och sedan lever hon som vanligt pga frisk?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ingen tystnadsplikt) skrev 2022-08-11 07:16:12 följande:
    Det är inte hysteriskt att meddela rätt instans om behov av uppföljning.
    TS får dock själv ta ställning till vad hon tycker är lämpligt eller inte. Jag säger bara att det är ett alternativ.
    Det är inte ts sak och situationen är under kontroll. 
  • Anonym (Ingen tystnadsplikt)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-11 16:40:58 följande:
    Det är inte ts sak och situationen är under kontroll. 
    Säger du det, så får vi väl lita på din bedömning.

    Är du diabetes-sköterska? Man blir ju minst sagt nyfiken hur du kan få så fantastiskt bra koll på TS systers hälsa så att du vara på ett enstaka sockervärde kan bedöma att allt är under kontroll.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ingen tystnadsplikt) skrev 2022-08-11 16:56:55 följande:
    Säger du det, så får vi väl lita på din bedömning.

    Är du diabetes-sköterska? Man blir ju minst sagt nyfiken hur du kan få så fantastiskt bra koll på TS systers hälsa så att du vara på ett enstaka sockervärde kan bedöma att allt är under kontroll.
    Jag är sjuksköterska och ger både ger insulin och tar sockervärden flera gånger om dagen. Tror du mig inte kan du med en enkel Googling se att hennes sockervärde är normalt. 
  • Anonym (F)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-11 19:59:52 följande:
    Jag är sjuksköterska och ger både ger insulin och tar sockervärden flera gånger om dagen. Tror du mig inte kan du med en enkel Googling se att hennes sockervärde är normalt. 
    En svala gör ingen sommar.
  • Anonym (....)

    Glinda från Oz: Du vet att det är straffbart att utge sig för att vara sjuksköterska när man inte är det?!

    Undersköterska och sjuksköterska är två skilda yrken. 

  • Anonym (Ingen tystnadsplikt)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-11 19:59:52 följande:
    Jag är sjuksköterska och ger både ger insulin och tar sockervärden flera gånger om dagen. Tror du mig inte kan du med en enkel Googling se att hennes sockervärde är normalt. 
    Om du är sjuksköterska borde du verkligen ha respekt för att inte ge människor som du aldrig träffat medicinska råd helt utan att ha koll på medicinsk bakgrund. Du borde ju också ha koll på att alla inte förmår att ta hand om sin medicinering helt självständigt och att man inte ska googla för att se om något är normalt.

    Jävligt mycket vettigare att kontakta vården än och tro på din bedömning!
  • Anonym (Mia)

    Jag kan inget om diabetes så ta svaret utifrån det. Men det är ju skillnad på diabetes 1 och 2. Min bror har diabetes typ 2 och kunde vara utan mediciner rätt länge när sjukdomen först uppdagades (han var inte överviktig - en vanlig fördom). Kan det vara det som din syster diagnostiserades med? Diabetes brukar väl inte heller ställas som diagnos av enskilt höga sockervärden? Hon borde helt klart ta sin hälsa på allvar och det kan du ju vädja till henne att göra men du kan inte tvinga henne.

  • EpicF
    Anonym (Ingen tystnadsplikt) skrev 2022-08-11 20:55:43 följande:
    Om du är sjuksköterska borde du verkligen ha respekt för att inte ge människor som du aldrig träffat medicinska råd helt utan att ha koll på medicinsk bakgrund. Du borde ju också ha koll på att alla inte förmår att ta hand om sin medicinering helt självständigt och att man inte ska googla för att se om något är normalt.

    Jävligt mycket vettigare att kontakta vården än och tro på din bedömning!
    Fast om ts syster har bra värden så har per definition inte diabetes. Höga blodsocker värden kan man få av exempelvis höga doser av prednisolon. Och mycket annat. Kan ha varit tillfälligt och behandligen/medicinerna hon fick var tillfälliga. Dvs inget nytt recept behövdes. 

    Jag tror personligen att ts syster inte berättat allt för ts. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ingen tystnadsplikt) skrev 2022-08-11 20:55:43 följande:
    Om du är sjuksköterska borde du verkligen ha respekt för att inte ge människor som du aldrig träffat medicinska råd helt utan att ha koll på medicinsk bakgrund. Du borde ju också ha koll på att alla inte förmår att ta hand om sin medicinering helt självständigt och att man inte ska googla för att se om något är normalt.

    Jävligt mycket vettigare att kontakta vården än och tro på din bedömning!
    Jag har inte gett någon medicinska råd, vad får du det ifrån? Det är inte ts det handlar om han har inget att göra med sin systers sjukdom överhuvudtaget. Att sockervärden var bra när de mätte det är bara fakta inget råd. 
    Anonym (....) skrev 2022-08-11 20:36:28 följande:

    Glinda från Oz: Du vet att det är straffbart att utge sig för att vara sjuksköterska när man inte är det?!

    Undersköterska och sjuksköterska är två skilda yrken. 


    Tror du att jag som sjuksköterska inte vet skillnaden på mitt jobb och en undersköterskas? Tror du mig inte så kan du kolla upp någon av mina andra trådar långt tillbaka i tiden om du vill jag har nämnt det förr. 


    Googla själv upp hennes värden också så ser du att jag har rätt. 

  • Glinda från Oz
    Anonym (F) skrev 2022-08-11 20:27:15 följande:
    En svala gör ingen sommar.
    Att ha ett så bra värde när man har obehandlad diabetes är en medicinsk omöjlighet. 
  • MajaMaria79

    systerns höga värde i januari kan ha berott på andra saker, hög stressnivå i kroppen, glucosinfusioner etc. så vanligtvis sätter man inte diagnosen diabetes efter endast några enstaka sådana värden. mig veterligen brukar man ta ett blodprov som heter HbA1c som visar blodsockernivåerna de senaste månaderna innan man ställer diagnos. Rimligen borde kanske ts syster be att få göra ett sådant prov (igen) för att se om insulin eller tablettbehandling behövs. 


    men, det är ju knappast något ts kan lägga sig i tycker jag. Det borde ligga i systerns egenintresse då diabeteskomplikationer kan vara ordentligt inskränkande på livet man är van vid. 

Svar på tråden Hur går det ihop? Har hon diabetes eller inte?