• Anonym (Problem)

    Han vill inte bo i hyreslägenhet

    jag och min kille har varit tillsammans i 3 år. Vi är 27 och 23 år gamla och bor för tillfället hemma. Vårt problem är att han verkligen inte vill bo i en hyreslägenhet då han tycker det är ovärt och onödiga pengar går till hyresvärden, man gör ingen vinst plus man får ej göra större ändringar i lägenheten. Trots att vi inte kommer ha råd med en bostadsrätt inom snar framtid då jag har ett års plugg kvar. Jag vill gärna börja med en hyresrätt för att kunna flytta ihop ialafall börja någonstans, testa på att bo tillsammans och för att kunna ha ett vuxenliv utan varandras familjer och syskon. Tills vi har råd med en bostadsrätt. men han tycker dem pengarna vi betalar hyran med ska ist gå till en bostadsrätt. han tror man ska få det bästa först jämt, vilket stör mig. Han är väldigt hemmakär med, trots att hans syskon som är yngre flyttat och börjar flytta ut till hyres. För att få bo tillsammans. hur ska jag agera och tycks gällande detta? Känns meningslöst och som att han hellre bor hemma hos mamma tills vi har råd vilket kommer ta iaf 2 år. men han vill skaffa barn och stadga sig snart. Så förstår ej varför man inte kan börja någonstans ? Bara för att få bo ihop. Vad hade ni gjort ?

  • Svar på tråden Han vill inte bo i hyreslägenhet
  • Anonym (Lågkonjunktur)
    Anonym (P) skrev 2022-08-13 09:25:27 följande:

    För mig är det istället självklart att ta ekonomiska beslut som jag och min familj mår bra av. Barnen är barn nu. Inte när jag är 50.  Genom att hyra har vi råd att bo centralt och vi behöver inte köra en massa bil - det mår både vi, vår ekonomi och miljön bra av. Ingen av oss vill sköta en villa, sitta i en brf-styrelse eller lägga våra pengar i händerna på en brf-styrelse bestående av en bunt amatörer. Vi har jobbat deltid i över 10 år för att få tid med våra barn. Det hade inte gått om vi hade ett stort lån att betala av (En br där vi bor kostar ca 4 milj.) 


    Omkring oss har vi folk som jobbar som f-n för att betala lån på bostadsrätter, renovera dem för att gå med vinst, sälja, köpa villa och sen renovera där också. De är så trötta! De lönearbetar 8 timmar och sen går de hem och målar lister. Jättekul liv. Särskilt för deras barn... 


    Vi sitter lugnt i vår hyresrätt, ingen stress över räntor eller elpriser, har tid för barnen. Ångrar inte vårt val en sekund. 

    Man kan slita som f-n som yngre och sen njuta av tillgångarna som äldre (om man inte dör medelålders, då fick man ett liv med bara slit). Eller så kan man tuffa på i sakta mak och leva med ungefär samma standard livet igenom. Pengar behöver jag för att kunna leva. Jag lever inte för att få in mer pengar och min lycka är inte beroende av ett ekonomiskt överflöd. Den hittar jag någon helt annanstans. 


    Håller med dig, vi tänkte också så. Idag är det också finemang, att även om man bor i ett hyreshusområde (vilket KAN innebära stökiga kommunala skolor i närheten), så har man möjlighet att sätta barnen i friskolor inne i stan eller något annat område. Så barnen kan få det bästa av två världar: mycket ledig tid i stället för att vara på dagis och fritis, och föräldrar som har ork och tid - men ändå en bra skolmiljö.

    "På min tid" var det värre, för då fanns inga friskolor, och om man då bodde i hyreshus och var tvungen att gå i den närmaste kommunala skolan (vilket nästan alla var), så kunde det påverka hela livet i negativ riktning. Man får hoppas att inget händer med friskolorna nu efter valet... :o
  • ElaineBenes

    Är ingen superbra idé att flytta direkt hemifrån till samboskap.

    Tror alla behöver bo ensamma ett tag och känna på allt som innebär ett eget boende. Tvätt, städ, ha koll på försäkringar, byta batteri i brandvarnaren, rensa vattenlåstet, ha koll på att det finns toapapper hemma osv. 
    När man bor ihop är det enkelt att det delas upp och har ni aldrig bott själva har ni ingen som helst kunskap om det den andra gör.
    Dels behöver man ju ha förståelse för den andra personens arbetsbörda, och dels för att kunna klara sig själv om det behövs. Din partner kan lämna dig, bli sjuk, gå bort eller kan komma att behöva vistas från dig av andra anledningar

  • Anonym (Lågkonjunktur)
    ElaineBenes skrev 2022-08-13 10:17:37 följande:

    Är ingen superbra idé att flytta direkt hemifrån till samboskap.

    Tror alla behöver bo ensamma ett tag och känna på allt som innebär ett eget boende. Tvätt, städ, ha koll på försäkringar, byta batteri i brandvarnaren, rensa vattenlåstet, ha koll på att det finns toapapper hemma osv. 
    När man bor ihop är det enkelt att det delas upp och har ni aldrig bott själva har ni ingen som helst kunskap om det den andra gör.
    Dels behöver man ju ha förståelse för den andra personens arbetsbörda, och dels för att kunna klara sig själv om det behövs. Din partner kan lämna dig, bli sjuk, gå bort eller kan komma att behöva vistas från dig av andra anledningar


    Men då får man väl be någon annan om hjälp. Jag har aldrig i mitt liv bytt batterier i en brandvarnare eller rensat ett vattenlås (är inte ens säker på vad det är...), men det har gått bra hittills och jag är närmare 60 år! Verkar dumt att ta livsavgörande beslut, om man nu har träffat en fin man, för att den ena eller båda på var sitt håll måste rensa mystiska "vattenlås" och handla toalettpapper först! Och sedan blir det kanske aldrig något samboskap, äktenskap eller familjebildande, för att andra saker händer på vägen när kontrahenterna bor ensamma.

    Förr i tiden gifte man sig alltid direkt från föräldrahemmet, i alla tider. Bruden fördes från föräldrahemmet till makens gård, efter bröllopet. Och i borgarklassen bodde också både mannen och kvinnan hos respektive föräldrar, tills mannen fått upp sin lön så mycket att han kunde hyra eller köpa en bostad. Då gifte sig paret och flyttade dit på en gång. Och i större delen av världen (världen är inte bara Västvärlden!) är det helt otänkbart att i synnerhet en ogift ung kvinna skulle bo ensam... På något sätt fungerar äkenskapen ändå. Det är HÄR och NU de inte fungerar..!
  • Anonym (Bob)
    Anonym (Lågkonjunktur) skrev 2022-08-13 10:49:28 följande:
    Förr i tiden gifte man sig alltid direkt från föräldrahemmet, i alla tider. Bruden fördes från föräldrahemmet till makens gård, efter bröllopet. Och i borgarklassen bodde också både mannen och kvinnan hos respektive föräldrar, tills mannen fått upp sin lön så mycket att han kunde hyra eller köpa en bostad. Då gifte sig paret och flyttade dit på en gång. Och i större delen av världen (världen är inte bara Västvärlden!) är det helt otänkbart att i synnerhet en ogift ung kvinna skulle bo ensam... På något sätt fungerar äkenskapen ändå. Det är HÄR och NU de inte fungerar..!
    Äktenskapen ?fungerade? förr och fortfarande i länder där kvinnor inte har rättigheter för att man inte hade nåt val.
  • Anonym (P)
    Anonym (Lågkonjunktur) skrev 2022-08-13 10:07:55 följande:
    Håller med dig, vi tänkte också så. Idag är det också finemang, att även om man bor i ett hyreshusområde (vilket KAN innebära stökiga kommunala skolor i närheten), så har man möjlighet att sätta barnen i friskolor inne i stan eller något annat område. Så barnen kan få det bästa av två världar: mycket ledig tid i stället för att vara på dagis och fritis, och föräldrar som har ork och tid - men ändå en bra skolmiljö.

    "På min tid" var det värre, för då fanns inga friskolor, och om man då bodde i hyreshus och var tvungen att gå i den närmaste kommunala skolan (vilket nästan alla var), så kunde det påverka hela livet i negativ riktning. Man får hoppas att inget händer med friskolorna nu efter valet... :o
    Nu svävar vi ut lite, men varför skulle den kommunala skolan vara dålig? Den vi bor 5 minuters promenad ifrån är en av de skolor i stan som anses bäst.
  • Gullvivor
    Anonym (Lågkonjunktur) skrev 2022-08-13 10:49:28 följande:
    Men då får man väl be någon annan om hjälp. Jag har aldrig i mitt liv bytt batterier i en brandvarnare eller rensat ett vattenlås (är inte ens säker på vad det är...), men det har gått bra hittills och jag är närmare 60 år! Verkar dumt att ta livsavgörande beslut, om man nu har träffat en fin man, för att den ena eller båda på var sitt håll måste rensa mystiska "vattenlås" och handla toalettpapper först! Och sedan blir det kanske aldrig något samboskap, äktenskap eller familjebildande, för att andra saker händer på vägen när kontrahenterna bor ensamma.

    Förr i tiden gifte man sig alltid direkt från föräldrahemmet, i alla tider. Bruden fördes från föräldrahemmet till makens gård, efter bröllopet. Och i borgarklassen bodde också både mannen och kvinnan hos respektive föräldrar, tills mannen fått upp sin lön så mycket att han kunde hyra eller köpa en bostad. Då gifte sig paret och flyttade dit på en gång. Och i större delen av världen (världen är inte bara Västvärlden!) är det helt otänkbart att i synnerhet en ogift ung kvinna skulle bo ensam... På något sätt fungerar äkenskapen ändå. Det är HÄR och NU de inte fungerar..!
    Håller med.
    Låter jättekonstigt att låta bli att flytta ihop trots att man hittat personen man vill leva med bara för att man inte bott själv ett tag. Flytta hemifrån direkt fungerar lika bra.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Lågkonjunktur) skrev 2022-08-13 10:49:28 följande:
    Men då får man väl be någon annan om hjälp. Jag har aldrig i mitt liv bytt batterier i en brandvarnare eller rensat ett vattenlås (är inte ens säker på vad det är...), men det har gått bra hittills och jag är närmare 60 år! Verkar dumt att ta livsavgörande beslut, om man nu har träffat en fin man, för att den ena eller båda på var sitt håll måste rensa mystiska "vattenlås" och handla toalettpapper först! Och sedan blir det kanske aldrig något samboskap, äktenskap eller familjebildande, för att andra saker händer på vägen när kontrahenterna bor ensamma.

    Förr i tiden gifte man sig alltid direkt från föräldrahemmet, i alla tider. Bruden fördes från föräldrahemmet till makens gård, efter bröllopet. Och i borgarklassen bodde också både mannen och kvinnan hos respektive föräldrar, tills mannen fått upp sin lön så mycket att han kunde hyra eller köpa en bostad. Då gifte sig paret och flyttade dit på en gång. Och i större delen av världen (världen är inte bara Västvärlden!) är det helt otänkbart att i synnerhet en ogift ung kvinna skulle bo ensam... På något sätt fungerar äkenskapen ändå. Det är HÄR och NU de inte fungerar..!

    Har du någon gång fixat stopp avloppet? Då har du rensat vattenlås. Under köksbänken kallas sektionen där röret böjer sig för vattenlås (ser ut som ett U) och i duschen hittar du det i golvbrunnen. 


    Kvinnorna har inget val i de länder du pratar om. Hon kan inte ens lämna även om hon blir våldtagen regelbundet och sönderslagen varje dag. 

  • Anonym (P)
    Anonym (Lågkonjunktur) skrev 2022-08-13 10:49:28 följande:
    Men då får man väl be någon annan om hjälp. Jag har aldrig i mitt liv bytt batterier i en brandvarnare eller rensat ett vattenlås (är inte ens säker på vad det är...), men det har gått bra hittills och jag är närmare 60 år! Verkar dumt att ta livsavgörande beslut, om man nu har träffat en fin man, för att den ena eller båda på var sitt håll måste rensa mystiska "vattenlås" och handla toalettpapper först! Och sedan blir det kanske aldrig något samboskap, äktenskap eller familjebildande, för att andra saker händer på vägen när kontrahenterna bor ensamma.

    Förr i tiden gifte man sig alltid direkt från föräldrahemmet, i alla tider. Bruden fördes från föräldrahemmet till makens gård, efter bröllopet. Och i borgarklassen bodde också både mannen och kvinnan hos respektive föräldrar, tills mannen fått upp sin lön så mycket att han kunde hyra eller köpa en bostad. Då gifte sig paret och flyttade dit på en gång. Och i större delen av världen (världen är inte bara Västvärlden!) är det helt otänkbart fatt i synnerhet en ogift ung kvinna skulle bo ensam... På något sätt fungerar äkenskapen ändå. Det är HÄR och NU de inte fungerar..!

    Nej, före industrialiseringen flyttade man generellt hemifrån i tonåren och jobbade som piga eller dräng eller liknande (som Alfred o Lina hos Emil i Lönneberga). De bodde i pig- eller drängkammaren, i kökssoffan eller värsta fall i stallet. Folk hann ofta bli 30 innan de hade råd att gifta sig och bilda familj. 


    Överklassen och storbönder kunde göra som du beskriver och låta vuxna barn bo kvar hemma, men fram till en bra bit in på 1900-talet bestod den svenska befolkningen till största delen av jordbrukare, många av dem utan egen ägd jord. 

  • Fiona M

    Jag skulle aldrig råda ngn att flytta ihop innan man bott själv, och att då direkt köpa lägenhet ihop innan man vet hur kompatibla man är? det är ren odioti.

  • Anonym (Lågkonjunktur)
    Anonym (P) skrev 2022-08-13 11:18:42 följande:
    Nu svävar vi ut lite, men varför skulle den kommunala skolan vara dålig? Den vi bor 5 minuters promenad ifrån är en av de skolor i stan som anses bäst.
    Det sker ju inget urval av elever i kommunala skolor. Ja jag vet att jag är hemskt politiskt inkorrekt. Men trots att jag har valt att bo i hyreslägenhet, för att det är billigast och mest praktiskt, samt inte innebär några risker för hemlöshet (hyreslägenheten får man ju alltid ha kvar, t.o.m. om man måste gå till soc - men att FÅ ett hyreskontrakt när man redan är arbetslös och har skulder, det blir svårare...), så är det ett faktum att det bor fler invandrare från tredje världen samt White Trash i dessa områden. Och en majoritet av dom barnen, är kanske inte de klasskamrater man vill att ens barn ska ha.
  • Anonym (Lågkonjunktur)
    Gullvivor skrev 2022-08-13 11:22:45 följande:
    Håller med.
    Låter jättekonstigt att låta bli att flytta ihop trots att man hittat personen man vill leva med bara för att man inte bott själv ett tag. Flytta hemifrån direkt fungerar lika bra.
    Ja, sedan sitter man där med 20 balar toalettpapper i förrådet och full rörmokarkompetens när man fyller 40 liksom, men ensamstående, bitter och barnlös...
  • Anonym (Lågkonjunktur)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-13 11:23:18 följande:

    Har du någon gång fixat stopp avloppet? Då har du rensat vattenlås. Under köksbänken kallas sektionen där röret böjer sig för vattenlås (ser ut som ett U) och i duschen hittar du det i golvbrunnen. 


     


    Usch, det där lät för komplicerat... Först fixade min pappa allt sådant, sedan min man (även efter att han blivit min exman), och nu är det min son som får ta sådant... Verkar som jag kommer klara mig livet ut utan att behöva göra det, ha ha! 
  • Anonym (P)
    Anonym (Lågkonjunktur) skrev 2022-08-13 11:47:55 följande:
    Det sker ju inget urval av elever i kommunala skolor. Ja jag vet att jag är hemskt politiskt inkorrekt. Men trots att jag har valt att bo i hyreslägenhet, för att det är billigast och mest praktiskt, samt inte innebär några risker för hemlöshet (hyreslägenheten får man ju alltid ha kvar, t.o.m. om man måste gå till soc - men att FÅ ett hyreskontrakt när man redan är arbetslös och har skulder, det blir svårare...), så är det ett faktum att det bor fler invandrare från tredje världen samt White Trash i dessa områden. Och en majoritet av dom barnen, är kanske inte de klasskamrater man vill att ens barn ska ha.
    Man måste ju inte bo i ett billigt förortsområde bara för att man har hyresrätt. I vår stad iaf finns hyresrätter i stadskärnan. Vi bor i ett lugnt område 10-15 min promenad från stadskärnan. Skulle säga att det är välmående medel- och arbetarklass som bor här. Och man kan ju hyra radhus eller villa på landet också om man vill. 
  • Anonym (Lågkonjunktur)
    Anonym (P) skrev 2022-08-13 12:12:38 följande:
    Man måste ju inte bo i ett billigt förortsområde bara för att man har hyresrätt. I vår stad iaf finns hyresrätter i stadskärnan. Vi bor i ett lugnt område 10-15 min promenad från stadskärnan. Skulle säga att det är välmående medel- och arbetarklass som bor här. Och man kan ju hyra radhus eller villa på landet också om man vill. 
    Jo, men det blir svårare och svårare att hitta något tillräckligt billigt och bra nu, efter ombildningsraseriet (till bostadsrätter) och mer och mer marknadshyror överallt. Väldigt tråkigt - jag minns när man kunde göra boendekarriär inom sitt hyresbolag. Alla köpoäng man hade innan man fick lägenhet, och alla köpoäng man fick medan man bodde där, räknades ihop - och rätt som det var hade man en mysig 3:a på Söder, till samma hyra som en lika stor lägenhet i Tensta! Men allt måste ju förstöras tyvärr, och NEJ det var inte bara moderaterna - ombildningen till bostadsrätter började på sossarnas tid. 
  • Anonym
    Gullvivor skrev 2022-08-13 11:22:45 följande:
    Håller med.
    Låter jättekonstigt att låta bli att flytta ihop trots att man hittat personen man vill leva med bara för att man inte bott själv ett tag. Flytta hemifrån direkt fungerar lika bra.
    Det är inte "brukligt" bland svensk ungdom. Sätter citattecken runt brukligt eftersom det finns undantag. Det vanliga är att man flyttar till eget först. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Lågkonjunktur) skrev 2022-08-13 12:20:48 följande:
    Jo, men det blir svårare och svårare att hitta något tillräckligt billigt och bra nu, efter ombildningsraseriet (till bostadsrätter) och mer och mer marknadshyror överallt. Väldigt tråkigt - jag minns när man kunde göra boendekarriär inom sitt hyresbolag. Alla köpoäng man hade innan man fick lägenhet, och alla köpoäng man fick medan man bodde där, räknades ihop - och rätt som det var hade man en mysig 3:a på Söder, till samma hyra som en lika stor lägenhet i Tensta! Men allt måste ju förstöras tyvärr, och NEJ det var inte bara moderaterna - ombildningen till bostadsrätter började på sossarnas tid. 

    Håller helt med! 


    Du bor dessutom i Sthlm, gissar jag, som ju är ett ärkegräsligt ställe vad gäller bostadsmarknaden. Jag fattar inte att så många står ut. 

  • Glinda från Oz
    Anonym (Lågkonjunktur) skrev 2022-08-13 11:53:31 följande:
    Usch, det där lät för komplicerat... Först fixade min pappa allt sådant, sedan min man (även efter att han blivit min exman), och nu är det min son som får ta sådant... Verkar som jag kommer klara mig livet ut utan att behöva göra det, ha ha! 
    Det går att lägga det mesta på omgivningen och leva osjälvständig om man vill. 
  • Fiona M
    Anonym (Lågkonjunktur) skrev 2022-08-13 11:53:31 följande:
    Usch, det där lät för komplicerat... Först fixade min pappa allt sådant, sedan min man (även efter att han blivit min exman), och nu är det min son som får ta sådant... Verkar som jag kommer klara mig livet ut utan att behöva göra det, ha ha! 
    Komplicerat? På riktigt? 
  • Anonym (Lågkonjunktur)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-13 12:58:07 följande:
    Det går att lägga det mesta på omgivningen och leva osjälvständig om man vill. 
    Fast då ställer ju jag upp för männen i mitt liv på andra sätt. Alla måste inte kunna allt. Jag kan fortfarande sy upp ett par byxor åt min exman, och jag lagade maten och var värdinna på hans 50-årskalas flera år efter skilsmässan.
  • Anonym (köparen)
    Anonym (Lågkonjunktur) skrev 2022-08-11 10:57:17 följande:
    Du måste ju ha missat att hus och ägda lägenheter minskar i värde nu? Vi är på väg in i en lågkonjunktur. Och den kan vara länge. Det är många som kommer att bli tvungna att sälja med förlust nu, när de blir arbetslösa. En hyreslägenhet med rimlig hyra är dessutom en trygghet på det sättet, att behöver man gå till soc blir man inte nekad hyran. Man kan bo kvar. En bostadsrätt eller villa blir du tvungen att sälja, och samtidigt är det nästan omöjligt att få ett hyreskonrakt när man bara har socialbidrag. Och då har du plötsligt ingen bostad alls... 
    Beror lite på var man bor också.
    Jag vet bara en enda person sen år 1975 som har lyckats gå back på en BRF-lgh i min närmsta studentstad t.ex., och det har varit ett antal dåliga år sedan dess.

    Inflationen bromsade redan i USA i juli. Om vi inte får ytterligare oroligheter eller ett nytt och värre virus så kommer ekonomin att stabiliseras till 2024.

    Just nu ser jag mest ett rätt bra köpläge för BRF/ fastigheter om man inte

    a) måste låna max och
    b) planerar att sälja dem igen om ett år.
Svar på tråden Han vill inte bo i hyreslägenhet