• Anonym (Potentiell partner?)

    Är han ngt att satsa på?

    Har precis börjat dejta en jättehärlig och rolig man, vi är både 40 år.
    han har tydligen hållt på endel med droger, främst i ungdomen, men ändå ganska långt upp i Åren? nu säger han att han har slutat på grund av att han blir trött och han har inget behov av det, och det har jag ingen anledning att inte tro på. Ingen stor grej enligt honom, en festarperiod som han lämnat bakom sig. Han är inte alls den pundiga typen om man säger så, typiskt festardrogare.
    är jag konstig som ändå blir, tja, avtänd av detta? Eller liksom lite tveksam på hans karaktär?själv relaterar jag droger till min syrra som fick LSD i sin drink och utvecklade en psykos, eller en annan vän som blev våldtagen efter ngn som drogat henne. Jag hatar det.
    han har testat allt förutom heroin, och gräs har han tidigare rökt kontinuerligt. 
    Är jag löjlig som inte accepterar att detta var förr?

  • Svar på tråden Är han ngt att satsa på?
  • Anonymaaas111

    Nej det är inte konstigt alls Jag blir också sjukt avtänd av de även om ja hade en kort period då jag umgicks med fel människor och testade jag med. Men man kan förändras såklart och idag vill jag absolut inte hålla på med sånt. Frågan är då om han umgås med bra personer idag? Och vad som gjorde att han hade ett ?behov? av att ta droger? en riktig man kan väll hantera de på bättre sätt 

  • Anonym (Potentiell partner?)
    Myten7891 skrev 2022-08-11 00:53:42 följande:

    Från droger till sex? Avtönd?? Hmm


    Nja, inte nödvändigtvis sex, jag menar väl mer att jag drar öronen väldigt mkt åt mig i största allmänhet.
    vi har inte haft sex än öht.
  • Anonym (aaa)

    jag hade inte vågat mig in i relation med honom, på din beskrivning. 

  • Anonym (Potentiell partner?)
    Anonym (aaa) skrev 2022-08-11 07:23:02 följande:

    jag hade inte vågat mig in i relation med honom, på din beskrivning. 


    Även om det var flera år sedan? Han trycker på att han gör andra val nu och är en annan person nu?men jag blir fan lite skraj ändå alltså 
  • Anonym (Potentiell partner?)
    Anonym (aaa) skrev 2022-08-11 07:23:02 följande:

    jag hade inte vågat mig in i relation med honom, på din beskrivning. 


    Även om det var flera år sedan? Han trycker på att han gör andra val nu och är en annan person nu?men jag blir fan lite skraj ändå alltså 
  • Anonym (Hm…)

    Detta var svårt? Hur är hans inställning till droger idag? Festdrogare kan ha en rätt liberal syn på droger och tycka en himla massa. Men om han har lämnat det bakom sig kanske han har en mer restriktiv inställning idag? 


    För mig hade det berott rätt mycket på hur hans inställning är idag, dvs när han berättade detta för dig var han typ lyrisk och talade aldrig om det som nått dåligt eller var han mer ?Ja herregud var dumt detta var, det hade kunnat gå hur som helst jag slutade när xxx? I ärlighetens namn förstår jag Inte varför han ens nämnt detta för dig så tidigt? är väll bra iofs men om det nu var så länge sen så ah. 

    Under denna tid i livet som han verkar ha hållit på med detta brukar man studera och komma framåt med nått yrke, gjorde han det eller jobbade han på nått bara så han kunde spendera helgerna med att festa och droga? 

  • Anonym (aaa)
    Anonym (Potentiell partner?) skrev 2022-08-11 08:02:34 följande:
    Även om det var flera år sedan? Han trycker på att han gör andra val nu och är en annan person nu?men jag blir fan lite skraj ändå alltså 
    Jag är högst tveksam i alla fall. Att ha, som du skriver, testat nästan allt, ger mig en bild av någon som har lätt att halka in på saker, kanske lätt att övertala till saker, kanske också lätt för att bli beroende av saker (det är ju samma beteende hos oss som skapar beroende av godis, som alkohol mm). 

    Enda sättet att veta är väl att du ger det lite tid, och samtidigt försöker vara vaksam på signaler hos honom, som skulle kunna tyda på att han (även om han är ren nu),  är beroende av något annat. Psykologerna brukar säga att någon som varit beroende av något, behöver ersätta det med något annat. tex en rökare snusar i stället etc. En del blir träningsnarkomaner för att ersätta suget. 
    Tar han tex en massa värktabletter, eller något annat som kanske kan ge lite "feeling" men som ändå inte anses vara lika dumt och farligt som droger? 

    Man vet en hel del idag om effekterna på hjärnan av att röka på tex. Kidsen idag tror ju inte det är så noga men har man rökt sen unga år så försämras bland annat vårt iq. Du kan googla om det om du inte känner till. Inte samma risker om man startade efter man blev vuxen. 

    Jag hade nog frågat honom mer om alltsammans, få höra mer om varför han började, hur hans attityd är till droger och hur du kan se att han förändrats. vad sker om han hamnar i en kris? Kommer han falla tillbaka då? osv. Är han drogliberal, tycker att våra lagar är fåniga? Såna saker skulle kunna få mig att tveka. 
  • Anonym (Potentiell partner?)
    Anonym (Hm?) skrev 2022-08-11 08:20:47 följande:

    Detta var svårt? Hur är hans inställning till droger idag? Festdrogare kan ha en rätt liberal syn på droger och tycka en himla massa. Men om han har lämnat det bakom sig kanske han har en mer restriktiv inställning idag? 


    För mig hade det berott rätt mycket på hur hans inställning är idag, dvs när han berättade detta för dig var han typ lyrisk och talade aldrig om det som nått dåligt eller var han mer ?Ja herregud var dumt detta var, det hade kunnat gå hur som helst jag slutade när xxx? I ärlighetens namn förstår jag Inte varför han ens nämnt detta för dig så tidigt? är väll bra iofs men om det nu var så länge sen så ah. 

    Under denna tid i livet som han verkar ha hållit på med detta brukar man studera och komma framåt med nått yrke, gjorde han det eller jobbade han på nått bara så han kunde spendera helgerna med att festa och droga? 


    reagerade också pga ty det kom tidigt-men skönt att få veta. Men det säger också något om hur lättvindigt och enkelt han slänger ur sig detta. Han resonerar som att han är en annan person nu och skulle inte göra det igen. så det är lite som du säger, en viss tid i livet.
  • Anonym (Potentiell partner?)
    Anonym (aaa) skrev 2022-08-11 08:28:40 följande:
    Jag är högst tveksam i alla fall. Att ha, som du skriver, testat nästan allt, ger mig en bild av någon som har lätt att halka in på saker, kanske lätt att övertala till saker, kanske också lätt för att bli beroende av saker (det är ju samma beteende hos oss som skapar beroende av godis, som alkohol mm). 

    Enda sättet att veta är väl att du ger det lite tid, och samtidigt försöker vara vaksam på signaler hos honom, som skulle kunna tyda på att han (även om han är ren nu),  är beroende av något annat. Psykologerna brukar säga att någon som varit beroende av något, behöver ersätta det med något annat. tex en rökare snusar i stället etc. En del blir träningsnarkomaner för att ersätta suget. 
    Tar han tex en massa värktabletter, eller något annat som kanske kan ge lite "feeling" men som ändå inte anses vara lika dumt och farligt som droger? 

    Man vet en hel del idag om effekterna på hjärnan av att röka på tex. Kidsen idag tror ju inte det är så noga men har man rökt sen unga år så försämras bland annat vårt iq. Du kan googla om det om du inte känner till. Inte samma risker om man startade efter man blev vuxen. 

    Jag hade nog frågat honom mer om alltsammans, få höra mer om varför han började, hur hans attityd är till droger och hur du kan se att han förändrats. vad sker om han hamnar i en kris? Kommer han falla tillbaka då? osv. Är han drogliberal, tycker att våra lagar är fåniga? Såna saker skulle kunna få mig att tveka. 
    Tack för väldigt klokt resonemang. Ska ta upp detta med honom ikväll när vi pratar.
  • Kockobello

    En gång missbrukare alltid missbrukare. Efter 50 år kan det bli återfall och ruta ett inom ett par dagar. 

  • Anonym (Teddy)

    Om man under en längre tid haft ett behov av att använda droger så finns det en anledning till det. Även någon som använder droger "bara" på helgerna kan räknas som en missbrukare. Missbruk är ett symptom på något annat tex mental ohälsa, psykisk sjukdom, funktionsnedsättning, trauma, stark ångest. Man använder drogerna som självmedicinering.
    Jag hade tyckt det allra viktigaste hade varit graden av självinsikt. Är han medveten om detta jag skrev? Vet han varför han tog droger eller han försöker få det att framstå som nåt som bara hände, hoppsan liksom? Har han bytt drogerna mot något annat missbruk tex överdriven träning, religion eller annat? 

  • Anonym (A)
    Kockobello skrev 2022-08-11 08:59:40 följande:
    En gång missbrukare alltid missbrukare. Efter 50 år kan det bli återfall och ruta ett inom ett par dagar. 
    Så dant.
  • Anonym (Cunningham)

    Varför dejta män?
    Bäddat för besvikelser.

  • Anonym (Nilla)
    Kockobello skrev 2022-08-11 08:59:40 följande:

    En gång missbrukare alltid missbrukare. Efter 50 år kan det bli återfall och ruta ett inom ett par dagar. 


    OM man utvecklat ett beroende. Annars, nej.
  • Anonym (...)

    Min erfarenhet är att han snackar skit. Har han hållit på så länge lär han inte sluta nu. Det låter bara bättre att låta lite halvcool.

    Hur gick det för din syster?

  • Aurora h
    Anonym (...) skrev 2022-08-11 20:28:55 följande:

    Min erfarenhet är att han snackar skit. Har han hållit på så länge lär han inte sluta nu. Det låter bara bättre att låta lite halvcool.

    Hur gick det för din syster?


    Han höll på under åren 20-30. så i ca 10 år menar han att han inte har rört ngt. man blir ju också orolig över hans vänskapskrets också också. Om det är så lättsamt med droger, vad gör att han inte skulle ta sig en liten åktur igen för gamla tider skull liksom. Men tydligen umgås han inte i det partytältet längre.

    min syster mår jättebra idag tack <3 bra, jobb, hälsan, dricker inte ens en droppe och är försiktig.
  • Anonym (Anna)
    Aurora h skrev 2022-08-11 21:16:45 följande:
    Han höll på under åren 20-30. så i ca 10 år menar han att han inte har rört ngt. man blir ju också orolig över hans vänskapskrets också också. Om det är så lättsamt med droger, vad gör att han inte skulle ta sig en liten åktur igen för gamla tider skull liksom. Men tydligen umgås han inte i det partytältet längre.

    min syster mår jättebra idag tack <3 bra, jobb, hälsan, dricker inte ens en droppe och är försiktig.
    Har många barndomsvänner som levde rövare upp till 30 års ålder för att idag kring 40 års åldern inte rört en drog på åratal samt ha både ordnat familje och yrkesliv. Det viktiga är väl hur han lever idag? Har han jobb, ordnat boende och bra umgängeskrets? Man behöver inte vara en dålig människa för att man har knarkat i unga dagar. Men om du ser ner på honom för det kanske ni helt enkelt inte passar för varandra.
Svar på tråden Är han ngt att satsa på?