• Anonym (rthgt­4)
    Thu 11 Aug 2022 05:01
    379 visningar
    5 svar
    5
    379

    anti-depression mediciner

    Vad finns det för mediciner egentligen?


    Själv har jag testat Lergigan, atarax och någon mer jag inte minns namnet på.


    Inget av dom fungerade.


    Jag söker den medicin som statistikt har bevisat att den fungerar bäst samt skadar minst på kroppen och som inte är placebo tablett.


    Kom inte o säg ; "går inte att svara på då det fungerar olika för alla".


    För isåfall kan man ju fråga sig vilken antidepressiva som inte är tillgängligt för den "fria" marknaden. Vilken är isåfall dyrast o säljs minst utav ? För den frågan kan man svara på åtminstone isåfall.

  • Svar på tråden anti-depression mediciner
  • Anonym (Vera)
    Thu 11 Aug 2022 05:18
    #1

    De medicinerna du nämner är varken antidepressiva eller är placebo. Apoteken får inte sälja receptbelagda placebo tabletter i Sverige. 


    Det vanligaste är att börja med SSRI, sen SNRI, Voxra, Mirtazapin mm 

  • Anonym (rthgt­4) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 05:25
    #2
    Anonym (Vera) skrev 2022-08-11 05:18:37 följande:

    De medicinerna du nämner är varken antidepressiva eller är placebo. Apoteken får inte sälja receptbelagda placebo tabletter i Sverige. 


    Det vanligaste är att börja med SSRI, sen SNRI, Voxra, Mirtazapin mm 


    Jag kan inte detta så bra som du märker. Jag undrar bara varför i helvete har en adopterad (jag) med flera självmordsförsök samt självskadebeteende och flertal traumatiska händelser,  aldrig fått någon riktig antidepressiva läkemedel? 


    De jag nämnde som atarax o den jag inte minns på har jag för mig att det är emot allergier ? 


    Har man tagit mitt dåliga mående som ett jävla skämt hos sjukvården eller ??

  • Anonym (Maria­)
    Thu 11 Aug 2022 05:38
    #3

    Inga av de nämnda är antidepressiva. Det är antihistamin. Mot klåda t ex Atarax. Kan ibland ges för ångest. Effekt dålig. Men man kan bli väldigt trött av dessa. Dosberoende.
    Lergigan även främst mot illamående. 

    Antidepressiva är nog Cipralex (cipramil) bland de mest beprövade. Sertralin. Alltså SSRI. 
    Skulle råda dig att googla. Det finns den såkallade "klokalistan" som man utgår från mest effekt och kostnadseffektivt för samhället. 
    Sedan finns SNRI som Cymbalta mfl. 
    Har haft bra effekt av Voxra. Det är inte förstahandsval. Den går på enbart noradrenalin och dopaminreceptorer. Inte serotonin som SSRI.
     
    Vad menar du med fria marknaden här? Man få prova vilket antidepressiva som finns. Vissa är dyrare ja, vissa kanske inte ingår i läkemedelförmånen. Därav man letar efter samma verksamma ämnet i läkemedel som ingår i förmånen. Men ibland får man betala lite mer helt enkelt. Men de flesta antidepp är billiga så sett. Om man jämför med många andra meds. 

  • Anonym (Maria­)
    Thu 11 Aug 2022 05:44
    #4

    Låter märkligt att du inte får prova något antidepressiva. Har du varit tydlig med ditt mående? Har du andra mediciner som inte går ihop med SSRI, snri? Det finns också andra typer av antidepp.
    Man brukar ofta få prova olika antidepp, det är ungefär de verktygen vården har råd med idag tyvärr. O de brukar skrivas ut väldigt lättvindigt. Ibland någon enklare form av  terapi erbjudas. 

    Tyvärr. Sorglig utveckling man har från politikerhåll bortprioriterat vård för sjuka till förmån för Kry och andra nätläkartjänster för främst friska personer. 

  • Anonym (Vera)
    Thu 11 Aug 2022 06:24
    #5
    Anonym (rthgt4) skrev 2022-08-11 05:25:58 följande:

    Jag kan inte detta så bra som du märker. Jag undrar bara varför i helvete har en adopterad (jag) med flera självmordsförsök samt självskadebeteende och flertal traumatiska händelser,  aldrig fått någon riktig antidepressiva läkemedel? 


    De jag nämnde som atarax o den jag inte minns på har jag för mig att det är emot allergier ? 


    Har man tagit mitt dåliga mående som ett jävla skämt hos sjukvården eller ??


    De du nämner är lugnande, det är inte meningen att de ska verka hela dagen. Vad har vården sagt när du vill ha antidepressiva? Det brukar delas ut som godis så jag har svårt att förstå varför du inte ens fått dem i slutenvården. 
Svar på tråden anti-depression mediciner