• Anonym (deadm­anwalk­ing)
    Thu 11 Aug 2022 09:00
    4597 visningar
    10 svar
    10
    4597

    Ska (sannolikt) få en jobbig diagnos idag

    Ska gå och sannolikt få en jobbig diagnos idag. Jag genomgick en datortomografi tidigare i år. Där såg man ärrbildning i lungorna och något med lungsäckarna. Läkaren tror att jag har KOL.

    Hostar mer eller mindre konstant och har en molande värk när jag andras i omgångar. I övrigt är jag stark och frisk, ingen du bråkar med så att säga. Är inte rökare. Läkaren tror att jag har en enklare obehandlad astma som lett fram till det här. Lite ironiskt med tanke på att jag sökt för min hosta typ en kvadriljon gånger sedan jag var liten och blivit stadigt avvisad av sjukvården under alla år. Jag inbillar mig hette det, för övrigt det enda jag sökt för annat än brutna ben. Läkaren trodde att jag om jag sköter mig och har tur kan jag nå pensionsålder även om det kanske inte blir så skoj på slutet. -"Om jag har tur"?!

    Senaste gången var första gången någonsin en läkare tog det på allvar. Det var när han berättade den glada nyheten vad han trodde baserat på vad han såg.

    Vet inte varför jag skriver. Är inte sådan som brukar gnälla. Inte så skoj antar jag och jag vill inte belasta min omgivning.

    Har inte orkat googla på saken... Jag började men slutade efter ett tag. Är det något man kan göra för att förbättra situationen?

  • Svar på tråden Ska (sannolikt) få en jobbig diagnos idag
  • Anonym (Hej)
    Thu 11 Aug 2022 09:33
    #1

    Så jobbigt för dig!
    Vad har gjorts för tidigare undersökningar och vad har de visat? 
    Har du haft Covid, jag tänker framförallt på om du hade det 2020 när den var lite värre? 


    Har du tagit prover på Alfa 1 antitrypsin? Vid brist kan man få kol trots att man inte röker. 


    Har du fått nån form av kortisonspray utskrivet? Hjälper det minsta lilla så använd det. Sov med öppet fönster, huvudet lite högre. Drick mycket vatten, gärna varmt vatten med honung i. Är man täppt i näsan kan hostan bli värre. Man blir torr i luftvägarna om man andas mest med munnen så ta nässprej isf. Hostmedicin har du säkert redan fått utskrivet. Krya på dig! Kram 

  • Anonym (deadm­anwalk­ing) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 09:48
    #2
    Anonym (Hej) skrev 2022-08-11 09:33:01 följande:

    Så jobbigt för dig!
    Vad har gjorts för tidigare undersökningar och vad har de visat? 
    Har du haft Covid, jag tänker framförallt på om du hade det 2020 när den var lite värre? 


    Har du tagit prover på Alfa 1 antitrypsin? Vid brist kan man få kol trots att man inte röker. 


    Har du fått nån form av kortisonspray utskrivet? Hjälper det minsta lilla så använd det. Sov med öppet fönster, huvudet lite högre. Drick mycket vatten, gärna varmt vatten med honung i. Är man täppt i näsan kan hostan bli värre. Man blir torr i luftvägarna om man andas mest med munnen så ta nässprej isf. Hostmedicin har du säkert redan fått utskrivet. Krya på dig! Kram 


    Nä, höll mig undan vid Covid så fick det aldrig i början. Sen har jag ju hakat på vaccinationerna så fort det gått. Insåg redan då att min hosta sannolikt gjorde mig till riskgrupp.

    När jag fick det hade jag 3st vaccinationer. Tror att jag hade det, en av ungarna fick diagnosen. Fick mild symptom.

    Alfa 1 antitrypsin? Ingen aning, tror inte det eftersom jag inte har en susning om vad det är. Kanske får göra det idag?

    Han sa att jag hade en enklare form av astma som varit obehandlad. Det var baserat på hostan och ärrbildningen i lungorna. Har gjort någon spirometri förut som antytt samma sak fast sedan hände inget. Det var så lite.

    Jag fick kortison utskrivet men det hjälpte inte. Har Giona, Buventol och Ipravent. De två senare hjälper för att trycka tillbaka hostanfallen. Använder dem varje dag. Mot slutet innan jag fick dessa så hostade jag tills jag "kastade upp". Nu händer det mer sällan. Gionan känner jag inte av, men det ska tydligen vara något mer långtidsverkande.

    Får jag diagnosen så ska jag tydligen få någon annan medicin. Oklart vilken.

    Tack för råden, ska göra så! Kram
  • Anonym (Hej)
    Thu 11 Aug 2022 19:07
    #3
    Anonym (deadmanwalking) skrev 2022-08-11 09:48:04 följande:
    Nä, höll mig undan vid Covid så fick det aldrig i början. Sen har jag ju hakat på vaccinationerna så fort det gått. Insåg redan då att min hosta sannolikt gjorde mig till riskgrupp.

    När jag fick det hade jag 3st vaccinationer. Tror att jag hade det, en av ungarna fick diagnosen. Fick mild symptom.

    Alfa 1 antitrypsin? Ingen aning, tror inte det eftersom jag inte har en susning om vad det är. Kanske får göra det idag?

    Han sa att jag hade en enklare form av astma som varit obehandlad. Det var baserat på hostan och ärrbildningen i lungorna. Har gjort någon spirometri förut som antytt samma sak fast sedan hände inget. Det var så lite.

    Jag fick kortison utskrivet men det hjälpte inte. Har Giona, Buventol och Ipravent. De två senare hjälper för att trycka tillbaka hostanfallen. Använder dem varje dag. Mot slutet innan jag fick dessa så hostade jag tills jag "kastade upp". Nu händer det mer sällan. Gionan känner jag inte av, men det ska tydligen vara något mer långtidsverkande.

    Får jag diagnosen så ska jag tydligen få någon annan medicin. Oklart vilken.

    Tack för råden, ska göra så! Kram

    Jag är ju ingen expert på nåt sätt men det låter lite konstigt att det skulle vara Astma om inte det hjälper mer än att trycka tillbaka men å andra sidan så hjälper det lite och då är frågan om det är kol. 


    Jag tänker att det kan va bra att åtminstone veta vad det beror på om det skulle visa sig vara kol. Det stämmer inte överens med lungfibros? 


    Hoppas det går bra för dig oavsett <3

  • Anonym (deadm­anwalk­ing) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 19:47
    #4
    Anonym (Hej) skrev 2022-08-11 19:07:23 följande:

    Jag är ju ingen expert på nåt sätt men det låter lite konstigt att det skulle vara Astma om inte det hjälper mer än att trycka tillbaka men å andra sidan så hjälper det lite och då är frågan om det är kol. 


    Jag tänker att det kan va bra att åtminstone veta vad det beror på om det skulle visa sig vara kol. Det stämmer inte överens med lungfibros? 


    Hoppas det går bra för dig oavsett <3


    Tydligen var det bara spirometri, svara på frågeformulär och en enklare intervju om mina symptom och levnadsvanor.

    Kastade upp första gången när jag blåste pga att jag hostade så mycket. Efter jag tagit medicinen hostade jag inte så mycket men fick i samma mätvärden som utan medicinen.

    Medicinen hjälper på så sätt att jag hostar mindre...

    Det finns någon normalkurva för hur jag borde blåsa med min ålder, längd och vikt. Jag låg en bit under den, typ 15-20%?

    Rätt säker att jag blåst normalt förut. Påverkas sådant av motion?

    Ingen aning vad det betyder. Sköterskan ville inte säga något. Men hon sa att de, skulle höra av sig nästa vecka. Vi får se vad som händer.

    Ingen aning, lungfibros eller kol... Någon skillnad? Bra eller dåligt?

    Tack för omtanken! <3
  • Anonym (Hej)
    Thu 11 Aug 2022 20:04
    #5

    Har du läst dina journaler på 1177? 
    Ibland får man reda på mer genom att läsa där. 
    Jag är lite dåligt insatt för att uttala mig egentligen om skillnaden mellan Kol och lungfibros men som jag fattat det så är kol aningen bättre diagnos om man nu måste välja. Har själv haft långvariga besvär med hosta men har in fått någon vettig förklaring. Läkarna står som frågetecken efter alla undersökningar. Men jag har börjat fundera på om det kan vara en biverkning av alla borrelia infektioner jag haft genom åren och som inte behandlats i tid. Du har inte haft borrelia tror du? Oavsett så hade jag bett att kolla Alfa 1 antitrypsin. Kram Hjärta

  • Anonym (deadm­anwalk­ing) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 20:49
    #6
    Anonym (Hej) skrev 2022-08-11 20:04:16 följande:

    Har du läst dina journaler på 1177? 
    Ibland får man reda på mer genom att läsa där. 
    Jag är lite dåligt insatt för att uttala mig egentligen om skillnaden mellan Kol och lungfibros men som jag fattat det så är kol aningen bättre diagnos om man nu måste välja. Har själv haft långvariga besvär med hosta men har in fått någon vettig förklaring. Läkarna står som frågetecken efter alla undersökningar. Men jag har börjat fundera på om det kan vara en biverkning av alla borrelia infektioner jag haft genom åren och som inte behandlats i tid. Du har inte haft borrelia tror du? Oavsett så hade jag bett att kolla Alfa 1 antitrypsin. Kram Hjärta


    Jag gick över 20 år utan vettig förklaring. Nu verkar det som att det är för sent. Men kan jag skjuta upp det hela så gör jag ju gärna det.

    Jag tycker att du ska ligga på sjukvården och inte ge upp.

    Första gången någon ens tog det på allvar var när det kom en utrustning som man kunde blåsa i och som mätte infektioner i lungan. Den visade nämligen att mina lungor var kroniskt infekterade. Då fick jag för första gången mer än en klapp på axeln.

    Nä, inte haft Borrelia. Hostan startade någon gång under högstadiet i samband med en lunginflammation. Sen dess har den aldrig försvunnit. Går lite fram och tillbaka men över tid blir det värre. Ofta blir det ju så att man bokar läkartid när man har hostan sen hinner den försvinna när du får tiden. Nu är det enklare. Nu har jag hostan mer eller mindre hela tiden.

    Hostar blod ett par gånger om året nu i samband med förkylningar och är i princip beroende av den här medicinen för att inte fastna i jobbiga hostattacker.

    Tack för tipset, jag ska be dem kolla Alfa 1 Antitrypsin om de inte gör det självmant. Jag kollade även vad det stod på 1177. Stod inget särskilt. Egentligen bara det jag sagt med mina svar på frågorna och vilka test som blivit utförda.

    Är det någon skillnad på din hosta vid träning eller rörelse? Får du svårt att andras eller är det bara hostan?

    Haha då hoppas jag ju självklart på den diagnos som är mest fördelaktig! Tack för ditt stöd! <3 Kram
  • Anonym (Hej)
    Thu 11 Aug 2022 21:47
    #7
    Hej igen Hjärta

    Skönt ändå att de fak ser något och inte bara rycker på axlarna. Men håller tummar och tår att det inte är så allvarligt. Hosta blod låter ju inte så bra :/ . 


    Just nu är min hosta lite bättre och  jag njuter i fulla drag av att inte vakna varje natt av hostattacker. 


    När det är som värst så har jag framförallt jobbigt med hostan när jag ligger ner och jag måste ha två kuddar för att få tillräckligt med luft. Men det har egentligen kommit efter coviden 2020 då jag var rejält sjuk. Om jag anstränger mig så kommer framförallt andfåddheten. 


    Jag har också utredds för kol och lungfibros men mina lungor ser fina ut vilket är både skönt såklart men även frustrerande. Vill ju att de ska hitta något iallafall haha. 
    Man blir trött på att kämpa för att få hjälp och varje gång gå ifrån läkaren utan att de har nåt vettigt att säga. Känslan av lufthunger och hostan är ju där. Men som sagt nu är jag tillfälligt bättre :). Kram 


     


     

  • Anonym (deadm­anwalk­ing) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 22:02
    #8
    Anonym (Hej) skrev 2022-08-11 21:47:13 följande:
    Hej igen Hjärta

    Skönt ändå att de fak ser något och inte bara rycker på axlarna. Men håller tummar och tår att det inte är så allvarligt. Hosta blod låter ju inte så bra :/ . 


    Just nu är min hosta lite bättre och  jag njuter i fulla drag av att inte vakna varje natt av hostattacker. 


    När det är som värst så har jag framförallt jobbigt med hostan när jag ligger ner och jag måste ha två kuddar för att få tillräckligt med luft. Men det har egentligen kommit efter coviden 2020 då jag var rejält sjuk. Om jag anstränger mig så kommer framförallt andfåddheten. 


    Jag har också utredds för kol och lungfibros men mina lungor ser fina ut vilket är både skönt såklart men även frustrerande. Vill ju att de ska hitta något iallafall haha. 
    Man blir trött på att kämpa för att få hjälp och varje gång gå ifrån läkaren utan att de har nåt vettigt att säga. Känslan av lufthunger och hostan är ju där. Men som sagt nu är jag tillfälligt bättre :). Kram 


     


     


    Haha, jo att sova på nätterna gör susen för hur pigg man är på dagen! Många undersökningar har visat på det sambandet! Skönt att du får sova nu!

    Ligg på sjukvården ändå. När jag gjorde förra spirometrin så hade jag inga lungsjukdomar. Nu har jag antagligen det. Men jag hade inte behövt ha det.

    Egentligen... Det jag har är en struntsak. Som sannolikt utvecklats till något allvarligt för att den inte blivit behandlad på rätt sätt. Det hade kunnat stanna vid en struntsak.

    Jag är i sammanhanget rätt ung. Omkring 40år. Så det är ju lite onödigt.

    Ge dig inte förrän du får en medicin som i vart fall kan trycka tillbaka hostan. Något är det ju som irriterar dina luftvägar.

    Kram <3
  • Anonym (Erika­)
    Thu 11 Aug 2022 22:55
    #9

    Kan tyvärr inte säga varken det ena eller det andra, men jo, man kan få KOL utan att vara rökare - även om det är betydligt och många gånger vanligare att rökare får KOL. Sedan finns det ju olika stadier när det gäller KOL.

    Vet att det finns ett svenskt företag som heter Pharma Lundensis som försökt forska på mediciner och så för KOL-patienter, tyvärr verkar det inte gå så bra på den forskningsfronten längre enligt vad jag läst för ett tag sedan. Men ett tips kan ju vara att trycka på forskingsföretag som de att ta upp KOL-forskningen igen för den är viktig. 

    Hoppas du mår bättre snart oavsett! 

  • Anonym (Hej)
    Sat 13 Aug 2022 03:03
    #10
    Anonym (deadmanwalking) skrev 2022-08-11 22:02:02 följande:
    Haha, jo att sova på nätterna gör susen för hur pigg man är på dagen! Många undersökningar har visat på det sambandet! Skönt att du får sova nu!

    Ligg på sjukvården ändå. När jag gjorde förra spirometrin så hade jag inga lungsjukdomar. Nu har jag antagligen det. Men jag hade inte behövt ha det.

    Egentligen... Det jag har är en struntsak. Som sannolikt utvecklats till något allvarligt för att den inte blivit behandlad på rätt sätt. Det hade kunnat stanna vid en struntsak.

    Jag är i sammanhanget rätt ung. Omkring 40år. Så det är ju lite onödigt.

    Ge dig inte förrän du får en medicin som i vart fall kan trycka tillbaka hostan. Något är det ju som irriterar dina luftvägar.

    Kram <3

    Ja sömnen är viktigare än man tror för välmåendet. Ja jag ska ta mig till läkaren nästa gån det drar igång ordentligt. Man blir less på att gå från läkaren varje gång utan att fått nåt svar på vad som spökar i kroppen. Du har rätt att man ska ligga på för att få hjälp. Du är för ung för att få nån allvarlig lungsjukdom så hoppas verkligen att det inte är så farligt. Ta hand om dig! 


    kram <3 

Svar på tråden Ska (sannolikt) få en jobbig diagnos idag