• Anonym (vvvv)

    Måste man anmäla vabb varje dag?

    Vi har varit magsjuka nästan hela veckan och jag ringde in första dagen och sen ringde jag idag igen för att uppdatera att vi fortfarande är sjuka. Borde jag ringt in varenda dag? Det är alltså två dagar som jag inte ringde in på. Jag har tidigare inte gjort det men har samtidigt aldrig varit sjuka så här många dagar på raken på väldigt länge så minns inte riktigt. Jag är en classic overthinker..sån som oroar sig i onödan. 

    Hur skulle ni gjort?

  • Svar på tråden Måste man anmäla vabb varje dag?
  • Anonym (S)
    Anonym (vvvv) skrev 2022-08-12 08:42:26 följande:
    Måste man anmäla vabb varje dag?

    Vi har varit magsjuka nästan hela veckan och jag ringde in första dagen och sen ringde jag idag igen för att uppdatera att vi fortfarande är sjuka. Borde jag ringt in varenda dag? Det är alltså två dagar som jag inte ringde in på. Jag har tidigare inte gjort det men har samtidigt aldrig varit sjuka så här många dagar på raken på väldigt länge så minns inte riktigt. Jag är en classic overthinker..sån som oroar sig i onödan. 

    Hur skulle ni gjort?


    Fråga din arbetsgivare vad som gäller. 
  • Anonym (vvvv)
    Anonym (S) skrev 2022-08-12 08:49:24 följande:
    Fråga din arbetsgivare vad som gäller. 
    Vågar jag nog inte. Jag vet att jag tidigare inte ringt in varenda dag om det gällt flera dagar på raken. Vi var tvungna att åka till sjukhus  så varit ganska mycket kaos, är ensamstående. Jag får väl höra på måndag..
  • Zaxika

    Vid magsjuka och där det finns barn hemma så får man nästan alltid räkna 3 dagar frånvaro. Ibland någon extra dag om barnen/en själv är för matt för att orka med förskola/jobb. 
    Chefen kan också skicka iväg ett meddelande "Hoppas ni är på bättringsvägen, har ni någon prognos för när du är tillbaka på jobbet?" 
    Jag brukar meddela min chef när jag känner att jag börjar bli kry. 

  • EnAnonumius
    Anonym (vvvv) skrev 2022-08-12 09:24:09 följande:
    Vågar jag nog inte. Jag vet att jag tidigare inte ringt in varenda dag om det gällt flera dagar på raken. Vi var tvungna att åka till sjukhus  så varit ganska mycket kaos, är ensamstående. Jag får väl höra på måndag..
    Du måste faktiskt ta till dig att olika arbetsgivare har olika regler/riktlinjer kring detta med hur man skall göra med VAB. Random person på ett diskussionsforum kan ju inte veta hur det är hos din aktuella AG:

    Vissa vill ha anmälan varje dag vid VAB..

    Vissa nöjer sig med varannan och/eller var tredje dag VAB

    Vissa bara en gång och så sedan "friskanmälan" vid VAB.

    Hur det är hos din aktuella arbetsgivare så är det din plikt som anställd att ta reda på detta ,OM du inte fått information om det.

    Så jo du ska ta dig i kragen och våga ställa den frågan till din AG..

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (S)
    Anonym (vvvv) skrev 2022-08-12 09:24:09 följande:
    Vågar jag nog inte. Jag vet att jag tidigare inte ringt in varenda dag om det gällt flera dagar på raken. Vi var tvungna att åka till sjukhus  så varit ganska mycket kaos, är ensamstående. Jag får väl höra på måndag..
    Bättre att ta reda på det och förklara varför du inte gjort det, det ser mer seriöst ut, än att de ska behöva tillrättavisa dig.
  • Anonym (Nn)

    Det normala är väl att man meddelar hur många dagar man kommer vabba som man vet. När dessa dagar passerat ringer man och meddelar att man fortfarande vabbar. T ex "jag är hemma idag och omorgon för vab, meddelar imorgon em hur det blir nästa dag". Sen ringer man igen. Precis som när man är sjuk själv. Arbetsgivaren måste veta att du inte är i tjänst. Det är ditt ansvar att meddela det. Hur man meddelar kan se olika ut och det finns rutiner för det hos alla arbetsgivare. 

  • violis

    Har ni inte några regler för det på ert jobb?


    Hos oss ( förskola) så har vi som grund att du ringer in första dagen du är sjuk ,då meddelar du hur länge minst du räknar med att vara borta..säg då som i ditt fall vabb för magsjuka.. barnet blir sjukt på söndagen.. du ringer in på måndag morgon och talar om att du blir hemma minst måndag- tisdag ..på tisdag förmiddag
    ( vi har att vi ska ringa senast kl 9.30 för att kunna fixa vikarier ) ringer du in igen o talar antingen om att barnet inte kräkts något mer än på söndagen så du kommer o jobbar på onsdagen  ( då det gått minst 48h sedan barnet hade sista symptom ) om inget annat inträffar
    ..eller så talar du om att barnet fortfarande är sjukt. / syskon / du blivit smittad och ger ett nytt datum för sista vabb/sjukdag
    Dagen innan du kommer tillbaka ringer du och meddelar att : nu är vi friska så i morgon kommer jag som vanligt 

  • Anonym (Vård)

    Det beror ju på vilket jobb man har och om det krävs vikarie. Jag måste försöka förutspå i förväg hur länge jag blir borta. 
    Hur ska folk på FL veta hur det funkar på ditt arbete? 

  • Anonym (vvvv)
    EnAnonumius skrev 2022-08-12 09:53:19 följande:
    Du måste faktiskt ta till dig att olika arbetsgivare har olika regler/riktlinjer kring detta med hur man skall göra med VAB. Random person på ett diskussionsforum kan ju inte veta hur det är hos din aktuella AG:

    Vissa vill ha anmälan varje dag vid VAB..

    Vissa nöjer sig med varannan och/eller var tredje dag VAB

    Vissa bara en gång och så sedan "friskanmälan" vid VAB.

    Hur det är hos din aktuella arbetsgivare så är det din plikt som anställd att ta reda på detta ,OM du inte fått information om det.

    Så jo du ska ta dig i kragen och våga ställa den frågan till din AG..
    violis skrev 2022-08-12 10:18:07 följande:

    Har ni inte några regler för det på ert jobb?


    Hos oss ( förskola) så har vi som grund att du ringer in första dagen du är sjuk ,då meddelar du hur länge minst du räknar med att vara borta..säg då som i ditt fall vabb för magsjuka.. barnet blir sjukt på söndagen.. du ringer in på måndag morgon och talar om att du blir hemma minst måndag- tisdag ..på tisdag förmiddag
    ( vi har att vi ska ringa senast kl 9.30 för att kunna fixa vikarier ) ringer du in igen o talar antingen om att barnet inte kräkts något mer än på söndagen så du kommer o jobbar på onsdagen  ( då det gått minst 48h sedan barnet hade sista symptom ) om inget annat inträffar
    ..eller så talar du om att barnet fortfarande är sjukt. / syskon / du blivit smittad och ger ett nytt datum för sista vabb/sjukdag
    ?Dagen innan du kommer tillbaka ringer du och meddelar att : nu är vi friska så i morgon kommer 


    Vid magsjuka är man hemma minst två dagar. Vi har inga andra regler. 
    Anonym (Vård) skrev 2022-08-12 10:42:18 följande:

    Det beror ju på vilket jobb man har och om det krävs vikarie. Jag måste försöka förutspå i förväg hur länge jag blir borta. 
    Hur ska folk på FL veta hur det funkar på ditt arbete? 


    Behövs ingen vikarie, förstår att läget vore annorlunda då. Pratat med facket nu och ingen fara..redan meddelat och ringde ju igen. Så typiskt mig att oroa mig i onödan.


  • Räkan77

    Om du inte vill fråga din chef så kan du ju ta upp frågan på ett apt-möte eller liknande. Att du skulle vilja veta hur ni ska meddela er vid frånvaro. Är ju en bra sak att prata i arbetsgruppen om, för det är säkert fler som inte har full koll. 

  • Anonym (Hej)

    Vad sa du när du ringde första gången då?
    Jag brukar säga att jag hör av mig dagen innan men räknar med att vara hemma åtminstone x antal dagar. 

    Där jag jobbat så ska man höra av sig senast kl 12 el 14 dagen innan man räknar med att komma tillbaka. Oftast vet jag ju att blir minst några dagar. 

    Tex jag är hemma och vabbar, blir hemma minst tom tor, så hör av mig på tor hur det ser ut. 

Svar på tråden Måste man anmäla vabb varje dag?