• Anonym (Internet.2)

    Ytterligare fråga om webb-terminologi

    Startade en tråd igår med lite frågor kring webb-terminologi och fick jättebra hjälp :) 

    Nu har jag ytterligare en fråga, som gäller sociala medier:

    Finns det ett specifikt ord för den/de som "ligger bakom" ett visst konto eller en viss sida på sociala medier? Jag har sett "avsändare" (som i "kontots avsändare ska framgå tydligt"), men tycker det låter lite skumt - men det kanske är så det heter??

    Jag undrar även om nån vet vad motsvarande term (om det finns någon sådan) är på engelska.

    Jag var inne på sid/kontoansvarig, men det är ju inte riktigt samma sak; om organisationen X har ett konto på fb till exempel så är det ju organisationen X som "ligger bakom" kontot, men det är ju troligtvis bara en eller kanske ett par personer som ansvarar för kontot.

    Mycket tacksam för hjälp, både med svenskt och engelskt ord!

  • Svar på tråden Ytterligare fråga om webb-terminologi
  • EnAnonumius
    Anonym (Internet.2) skrev 2022-08-12 16:06:37 följande:
    Ytterligare fråga om webb-terminologi

    Startade en tråd igår med lite frågor kring webb-terminologi och fick jättebra hjälp :) 

    Nu har jag ytterligare en fråga, som gäller sociala medier:

    Finns det ett specifikt ord för den/de som "ligger bakom" ett visst konto eller en viss sida på sociala medier? Jag har sett "avsändare" (som i "kontots avsändare ska framgå tydligt"), men tycker det låter lite skumt - men det kanske är så det heter??

    Jag undrar även om nån vet vad motsvarande term (om det finns någon sådan) är på engelska.

    Jag var inne på sid/kontoansvarig, men det är ju inte riktigt samma sak; om organisationen X har ett konto på fb till exempel så är det ju organisationen X som "ligger bakom" kontot, men det är ju troligtvis bara en eller kanske ett par personer som ansvarar för kontot.

    Mycket tacksam för hjälp, både med svenskt och engelskt ord!


    Svenska: Kontoinnehavare
    Engelska: Account owner.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Internet.2)
    EnAnonumius skrev 2022-08-12 18:39:45 följande:
    Svenska: Kontoinnehavare
    Engelska: Account owner.
    Tack!! Så klart :) 
Svar på tråden Ytterligare fråga om webb-terminologi