• Anonym (s)

    SVENSKAR ÄR OHÄLSOSAMMA

    Ett intressant fenomen online är att män klagar på att svenska kvinnor är feta.

    Faktum är att enligt MIN bild är majoriteten av män överviktiga. Det sätter sig på magen oftare medan överviktiga kvinnor har mer jämt fördelat fett.

    Jag tycker i vilket fall mig se en tråkig utvecklig att både män och kvinnor är överviktiga och otränade.

    Undrar hur mycket 'sjukare' svenskar är generellt än övriga länder? Vi är nog inte bland de friskaste, men inte heller de sjukaste.

    Vad tror ni? 
    Jag försöker själv äta bättre och röra på mig mer. Är inte överviktig men kan ändå optimera min hälsa, vilket jag försöker.

  • Svar på tråden SVENSKAR ÄR OHÄLSOSAMMA
  • Glinda från Oz

    Man behöver inte tro någonting, det finns statistik. Mån är generellt sätt oftare överviktiga och  52% av befolkningen är överviktig (2021) det kan jämföras med Storbritannien där 64% är överviktiga eller USA där 74% är det. 

  • annabellelee

    Vad gäller övervikt hos män jämfört med kvinnor skriver folkhälsomyndigheten:

    "Förekomsten var högre bland män, 58 procent, än bland kvinnor, 46 procent. "

    Siffror från 2021.

  • Aniiee

    Som sagt, det finns statistik. Enligt Eurostat ligger Sverige hyfsta lågt bland EU-medlemmarna. Bara Belgien och Frankrike ligger lägre för männen (57.1% för Sv, 56,2% för BE och 52,9 för FR), högst ligger Kroatien med 73.2% överviktiga män, eu-genomsnittet är 60,2%, Kvinnorna ligger lite sämre till, där är svenska siffran 45,7%, och 9 länder klår oss, även belgiska kvinnor är smalar än svenska. Äter igen är det Kroatien som toppar ligan med 58,5% överviktiga kvinnor. Smalast är man i Italien, där 37,1% av kvinnorna är lverviktiga. (siffror från 2019)

    sånna här uppgifter är oftast från självskattningsformulär. Man hoppas ju att det jämnar ut sig till hyfsat rättvisande men det är ju inte tvätsärkert. 

    Vad gäller hur vikten fördelar sig på män resp kvinnor är det hormonellt och evolutionärt betingat. Kvinnor behövde/behöver fettreserver för att kunna växa ,föda och nära ett barn, därför sätter sig kvinnors fett mer där det inte skadar kvinnan och hennes organ, medan män inte har en sån betingelse, varför fettet sätter sig mer koncentrerat på magen, vilket inte är så hälsosamt. Men sen är det så klart individellt efter det.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (s)
    Aniiee skrev 2022-08-13 14:28:18 följande:

    Som sagt, det finns statistik. Enligt Eurostat ligger Sverige hyfsta lågt bland EU-medlemmarna. Bara Belgien och Frankrike ligger lägre för männen (57.1% för Sv, 56,2% för BE och 52,9 för FR), högst ligger Kroatien med 73.2% överviktiga män, eu-genomsnittet är 60,2%, Kvinnorna ligger lite sämre till, där är svenska siffran 45,7%, och 9 länder klår oss, även belgiska kvinnor är smalar än svenska. Äter igen är det Kroatien som toppar ligan med 58,5% överviktiga kvinnor. Smalast är man i Italien, där 37,1% av kvinnorna är lverviktiga. (siffror från 2019)

    sånna här uppgifter är oftast från självskattningsformulär. Man hoppas ju att det jämnar ut sig till hyfsat rättvisande men det är ju inte tvätsärkert. 

    Vad gäller hur vikten fördelar sig på män resp kvinnor är det hormonellt och evolutionärt betingat. Kvinnor behövde/behöver fettreserver för att kunna växa ,föda och nära ett barn, därför sätter sig kvinnors fett mer där det inte skadar kvinnan och hennes organ, medan män inte har en sån betingelse, varför fettet sätter sig mer koncentrerat på magen, vilket inte är så hälsosamt. Men sen är det så klart individellt efter det.


    Intressant information!
    Självskattningsformulär är väl inte alltid att lita på dock. :)
  • Anonym (Hettan)

    Såg idag i värmen i samhället hur stora magar gungar osv

    Enda som är smala är ungdomar som jobbar i typ Willys och ränner runt

  • Anonym (Tänkte hålla med)

    Tänkte hålla med och skriva om hur tjocka alla är idag, men just på platsen där jag är så är nästan alla utom jag sjukt vältränade av nån anledning så det passar inte riktigt. Är en herr och fru som baserat på ansiktena måste vara 50 men ser max ut som 30 i kroppen. Herr och fru magrutor har jag döpt dem till. Hon har nog inte fött barn med den magen kan jag tro.

    Känner mig jäkligt obekväm i bikini just nu får jag erkänna.

Svar på tråden SVENSKAR ÄR OHÄLSOSAMMA