• Anonym (Skrivande)

    Ni hobbyförfattare och författare - hur botar ni "skrivkramp?"

    Jag har i skrivande stund författat 64857 ord. Jag är därmed på god väg att skriva färdigt min roman trots att det är en del kvar av romanen att skriva färdigt. Jag har full kontroll på berättelsen och på dispositionen. Jag vet exakt var jag behöver fylla ut texten och var jag måste fortsätta skriva. Jag vet hur min bok ska sluta och jag har ett hum om hur den ska börja. (Ja, givetvis har jag skrivit första kapitlet, men det måste skrivas om när jag är färdig med berättelsen.)

    Trots det har det plötsligt tagit stopp. Jag hamnar alltid i det här läget någon gång när jag skriver. Skillnaden nu, mot tidigare, är att jag faktiskt verkligen tror på den här berättelsen. Jag vet exakt vad jag ska skriva och jag har stenkoll på vad kapitlen framöver ska innehålla ända fram till slutet.


    Trots det kan jag inte längre skriva.

    Jag har stått stilla och stampat ett långt tag nu. Jag kan inte ge upp just nu! Dessutom har jag en medförfattare som börjar bli otålig.

    Ge mig era bästa tips för att bota skrivkramp!

  • Svar på tråden Ni hobbyförfattare och författare - hur botar ni "skrivkramp?"
  • Freddie K

    Först vill jag säga att det var inte dåligt! Sen brukar jag när jag får skrivkramp antingen skriva på något annat eller försöka byta fokus helt. Tänk på något annat och gör något annat. Kanske ta en promenad för att rensa tankarna lite, eller städa, eller vad som helst. .


    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Freddie K

    Det ska tilläggas att man behöver ha tålamod. Det har jag lärt mig genom mitt skrivande. Jag kan ibland få lite panik när jag bara står och stampar på ett och samma ställe, men det brukar lösa sig. .


    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Skrivande)
    Freddie K skrev 2022-08-14 06:10:16 följande:

    Det ska tilläggas att man behöver ha tålamod. Det har jag lärt mig genom mitt skrivande. Jag kan ibland få lite panik när jag bara står och stampar på ett och samma ställe, men det brukar lösa sig. .


    Det är paniken som gör det svårt. Jag vet ju vad jag ska skriva, men orden vill inte komma naturligt och kommer de inte naturligt så blir berättelsen platt och innehållslös, som om jag mer refererar från någon annans text.

    Jag kanske helt enkelt får låta berättelsen ligga och vila ett litet tag och titta på den vid ett senare tillfälle, för under en hel vecka har jag knappt kunnat pressa fram ett enda ord, och det stressar något så enormt.
  • Aniiee

    Skriver något annat. Gärna en promt. Tar en prommenad. Lyssnar på musik. Läser en bok.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Enkelt)

    Genom att fortsätta skriva. Antingen blir det hyfsat bra eller så blir det kattskit, men då har man lärt sig något ändå.

  • Aniiee
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-08-14 22:09:42 följande:

    Genom att fortsätta skriva. Antingen blir det hyfsat bra eller så blir det kattskit, men då har man lärt sig något ändå.


    Du... har nog missuppfattat vad skrivkramp är för något.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Freddie K
    Anonym (Skrivande) skrev 2022-08-14 21:31:51 följande:
    Det är paniken som gör det svårt. Jag vet ju vad jag ska skriva, men orden vill inte komma naturligt och kommer de inte naturligt så blir berättelsen platt och innehållslös, som om jag mer refererar från någon annans text.

    Jag kanske helt enkelt får låta berättelsen ligga och vila ett litet tag och titta på den vid ett senare tillfälle, för under en hel vecka har jag knappt kunnat pressa fram ett enda ord, och det stressar något så enormt.
    Jo, jag vet hur det är, men försök att byta fokus så löser det nog sig ska du se. .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
Svar på tråden Ni hobbyförfattare och författare - hur botar ni "skrivkramp?"