• Anonym (ts)
    Sun 14 Aug 2022 07:42
    778 visningar
    5 svar
    5
    778

    Se saker mer positivt?

    Hur gör man för att börja se saker mer positivt? Jag har de senaste åren börjat se saker allt mer i moll och känner själv att det inte är så kul - vare sig för mig eller de i min omgivning.

    Att jag börjat med det kommer sig av många saker, dels en medelålderskris (fyller 40 och känner att åren gått), dels oro för sjukdomar i familjen och åldrande föräldrar, dels förlust av familjemedlem, jobb som gått i stå där jag inte ser någon utvecklingspotential eller möjlighet att höja lönen mer, dels ändlösa renoveringar hemma som aldrig blir klara. Det känns kort sagt som att allt är en negativ spiral av oro och jobbigheter och att jag fastnat. 

    Jag gillar inte det här - men hur bryter man det när det känns som att det inte kommer något positivt in utifrån att ta fasta vid? Vill hitta tillbaka till en mer positiv syn på livet.

  • Svar på tråden Se saker mer positivt?
  • Anonym (Jag)
    Sun 14 Aug 2022 07:55
    #1
    +1

    Börja skriva en tacksamhetslista varje dag. Minst 5 saker du är tacksam över. Det är svårt att vara negativ när man är tacksam. Det kan vara hur stora eller små saker som helst. 
    Typ "jag är tacksam för den goda lunchen idag"
    "jag är tacksam över mina barn" "jag är tacksam över att solen sken på mig när jag gick till jobbet imorse" o.s.v.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sun 14 Aug 2022 09:06
    #2
    Anonym (Jag) skrev 2022-08-14 07:55:55 följande:

    Börja skriva en tacksamhetslista varje dag. Minst 5 saker du är tacksam över. Det är svårt att vara negativ när man är tacksam. Det kan vara hur stora eller små saker som helst. 
    Typ "jag är tacksam för den goda lunchen idag"
    "jag är tacksam över mina barn" "jag är tacksam över att solen sken på mig när jag gick till jobbet imorse" o.s.v.


    Åh bra tips! Tack!

    Jag vet att jag har mkt att vara glad för - det är bara att det hänt mkt saker de senaste åren som varit motiga och som tagit väldigt mkt energi så det har dränerat mig i vardagen.
  • Anonym (O)
    Sun 14 Aug 2022 09:20
    #3
    +1

    Man kan inte blunda för det som är negativt. Ibland är det många saker samtidigt och då är det ok att vara ledsen och må dåligt, att be om hjälp och ta emot tröst. Vi människor bär varandra genom livet. Har du tillåtit dig själv att sörja, att vara trött och vila, att gråta hos någon?  Det är ok att gråta över ett ofärdigt badrum. Man kan inte gå genom livet och skjuta det jobbiga åt sidan. 


    Med det sagt behöver man så klart ta sig vidare sen, och det kanske är där du står nu? 


    1) Ät, motionera, umgås och sov tillräckligt och regelbundet. Ingen kan må bra utan att de tre sakerna först är ordnade. 


    2) Gör saker som gör dig glad. Du kanske gillar finliret i slutet av renoveringen bättre än grovjobbet? Ta pauser från att slipa spackel och titta på gardintyger en stund. Läs jobbannonser. Det kanske finns något bättre! Spela gitarr en stund, eller vad du nu gillar. 


    3) Gör en lista över renoveringsdelarna och bocka av när något är klart. Man kan få fira att våtrumstapeten är uppe eller fönstrena levererade. Lite kaffe och ballonger. :) 

    Det är svårt att ändra hur man tänker, lättare att  ändra vad man gör. Tankarna följer så småningom efter. 

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sun 14 Aug 2022 09:41
    #4
    Anonym (O) skrev 2022-08-14 09:20:33 följande:

    Man kan inte blunda för det som är negativt. Ibland är det många saker samtidigt och då är det ok att vara ledsen och må dåligt, att be om hjälp och ta emot tröst. Vi människor bär varandra genom livet. Har du tillåtit dig själv att sörja, att vara trött och vila, att gråta hos någon?  Det är ok att gråta över ett ofärdigt badrum. Man kan inte gå genom livet och skjuta det jobbiga åt sidan. 


    Med det sagt behöver man så klart ta sig vidare sen, och det kanske är där du står nu? 


    1) Ät, motionera, umgås och sov tillräckligt och regelbundet. Ingen kan må bra utan att de tre sakerna först är ordnade. 


    2) Gör saker som gör dig glad. Du kanske gillar finliret i slutet av renoveringen bättre än grovjobbet? Ta pauser från att slipa spackel och titta på gardintyger en stund. Läs jobbannonser. Det kanske finns något bättre! Spela gitarr en stund, eller vad du nu gillar. 


    3) Gör en lista över renoveringsdelarna och bocka av när något är klart. Man kan få fira att våtrumstapeten är uppe eller fönstrena levererade. Lite kaffe och ballonger. :) 

    Det är svårt att ändra hur man tänker, lättare att  ändra vad man gör. Tankarna följer så småningom efter. 


    Nej, jag har nog inte tillåtit mig det - eller snarare har jag nog försökt traska på och hållit tillbaka för att inte tynga andra, och det har gjort att det pyst ut som bitterhet istället när jag inte orkat försöka hålla ihop det. Att vara småbarnsförälder samtidigt gör att det också kommit med sömnbrist.

    Ska göra som du säger och mer fira små framgångar än att känna frustration åt allt som kvarstår.
  • Sun 14 Aug 2022 10:39
    #5

    I stil med första svaret så försöker jag vara tacksam. Fast inte genom en lista utan så fort jag länger märke till nåt härligt. Typ hur vackert nåt är eller hur bra temperaturen är just nu. Och ge tanken några sekunder. njut av solen lite extra typ.

    och när dåliga saker händer så får man försöka hitta det-kunde-varit-värre tänket.

Svar på tråden Se saker mer positivt?