• Anonym (R)

    Pojkvän vill köpa hus för mina pengar

    Jag o min pojkvän har hittat ett helt perfekt hus. Jag älskar verkligen det. Dock är det en stor grej att köpa o inget man bara köper sådär. Detta är första huset vi kollat på o min mamma tycker att det ligger fel o att vi inte borde ha så bråttom o välja första. Däremot har vi kikat runt. Min pojkvän är heeelt inne i att vi ska köpa det. Medans jag till en början kände mig säkert men börjat tänka lite mer. Huset i sig är väldigt rätt, det som dock oroar mig är att jag o min pojkvän har det väldigt olika ekonomiskt. jag har en hel del sparade pengar. Min pojkvän har precis pluggat klart trots han är vuxen o knappt något sparat. Han sa att han måste ta lån till sin del av kontantinsatsen. Jag nämnde att jag har så det täcker båda , däremot vill jag ju ha tillbaka detta så det hoppas jag han räknar med. Han vill t.o.m. vi lånar upp så att det ska täcka pantbrev, o lagfart mm, allltså kommer jag få betala mer i kontakt insats.  Sen tänker jag att man måste ha sparat för det kan bli utgifter i renovering o jag vill inte behöva stå för allt. Jag tycker dock att detta är så svprt att ta upp för honom.. tex det med kontantinsatsen kommer vi behöva skriva samboavtal på, o hur lägger man fram att jag önska han hade mer sparat? Hur tycker ni vi ska agera i denna situation?

  • Svar på tråden Pojkvän vill köpa hus för mina pengar
  • Anonym (Of course)
    Anonym (R) skrev 2022-08-21 19:39:15 följande:
    Nu har vi som sagt lagt husköpet på hyllan. Han har inte tagit upp något mer om det. Däremot har han börjat planera att han vill vi ska åka på en resa inom snart framtid, han pratat om nu i vinter alt vår, o den resten räknar han med runt 50 000 per person.  Så han måste ju ha pengar alt kunna spara ihop utan Problem.
    Tummen upp för avbokat husköp. 
    Tummen ner för resa....
  • Anonym (R)
    Anonym (lll) skrev 2022-08-21 20:16:00 följande:
    vill du lägga pengar på en resa? 
    Varför skulle jag inte vilja?
  • LFF
    Anonym (R) skrev 2022-08-21 19:39:15 följande:
    Nu har vi som sagt lagt husköpet på hyllan. Han har inte tagit upp något mer om det. Däremot har han börjat planera att han vill vi ska åka på en resa inom snart framtid, han pratat om nu i vinter alt vår, o den resten räknar han med runt 50 000 per person.  Så han måste ju ha pengar alt kunna spara ihop utan Problem.
    Vad är det för snordyr resa? Om han nu vill att ni ska köpa hus tillsammans så borde ju fokus ligga på att spara ihop till handpenning för honom, inte spendera på en snordyr resa. 
  • Fiona M

    Varför har ni lagt husköp på hyllan?
    Har ni faktiskt pratat om det eller rann det ut i sanden?

  • Anonym (R)
    LFF skrev 2022-08-22 07:59:45 följande:
    Vad är det för snordyr resa? Om han nu vill att ni ska köpa hus tillsammans så borde ju fokus ligga på att spara ihop till handpenning för honom, inte spendera på en snordyr resa. 

    En resa som innefattar husbil, massa utflykter o grejer. Vi har räknat på det o det uppgår till den summan. 


    mjag känner med så att hus är ju prio om han vill köpa det. jag känner mig så förvirrad nu bara. Har han pengar eftersom han tydligen kan göra en sådan resa? Alt spara ihop till det på så pass kort tid? drt är ju liksom halva handpenningen.. 

  • Anonym (R)
    Fiona M skrev 2022-08-22 08:02:33 följande:

    Varför har ni lagt husköp på hyllan?
    Har ni faktiskt pratat om det eller rann det ut i sanden?


    Ja jag sa till honom att jag dels inte känner mig hundra på just det huset samt att jag vill vänta tills han sparat ihop o fått en stabil ekonomi. Han höll helt med. Men jag blir så förvirrad när han få vill göra en sådan resa.. visst jätte kul, men vart är prio? O hur kan han ha de pengarna?
  • LFF
    Anonym (R) skrev 2022-08-22 08:08:25 följande:

    En resa som innefattar husbil, massa utflykter o grejer. Vi har räknat på det o det uppgår till den summan. 


    mjag känner med så att hus är ju prio om han vill köpa det. jag känner mig så förvirrad nu bara. Har han pengar eftersom han tydligen kan göra en sådan resa? Alt spara ihop till det på så pass kort tid? drt är ju liksom halva handpenningen.. 


    Som sagt, för mig låter det som slöseri med pengar när man pratat om att köpa hus tillsammans (för någon annans pengar). 

    Om han kan spendera den summan (som låter galet stor med tanke på att det är 50k per person) på en resa så har han absolut inga problem att spara ihop till en handpenning. Men det handlar om vilja. Hus vore trevligt att ha (om någon annan betalar) men resa är roligt och därmed så kan man spendera sina egna pengar på det. 

    Hur länge skulle ni vara borta för den kostnaden? Vart skulle ni åka? Vad är det ni skulle göra som kostar så ofantligt mycket? Tycker DU att det är rimligt att lägga 50k på en resa? Är det din drömresa? 
  • Anonym (R)
    LFF skrev 2022-08-22 08:13:35 följande:
    Som sagt, för mig låter det som slöseri med pengar när man pratat om att köpa hus tillsammans (för någon annans pengar). 

    Om han kan spendera den summan (som låter galet stor med tanke på att det är 50k per person) på en resa så har han absolut inga problem att spara ihop till en handpenning. Men det handlar om vilja. Hus vore trevligt att ha (om någon annan betalar) men resa är roligt och därmed så kan man spendera sina egna pengar på det. 

    Hur länge skulle ni vara borta för den kostnaden? Vart skulle ni åka? Vad är det ni skulle göra som kostar så ofantligt mycket? Tycker DU att det är rimligt att lägga 50k på en resa? Är det din drömresa? 

    Det är lite så jag tänker med.. jag kommer fråga honom o reda ut va fan det är han vill egentligen. Vart vi ska lägga fokus egentligen. Funderar även på att säga att här var jag nära att gå in med hela kontantinsatsen när han tydligen kan resa utan problem. O frpga hur hans ekonomi egentligen ser ut. 


    det är 3 veckor i Amerika, en road trip, ink hyra bil, besöka saker o ja det skulle ha kostat så mycket när man ska äta o grejer. Jag har gjort liknande o det var värt det , men jag har som sagt pengar. Men absolut inte något man ska göra för de önda pengar man har 

  • Anonym (Old)
    Anonym (R) skrev 2022-08-21 20:30:04 följande:
    Varför skulle jag inte vilja?
    För att det är en skitdyr resa? Vill du verkligen prioritera det?
  • LFF
    Anonym (R) skrev 2022-08-22 08:35:57 följande:

    Det är lite så jag tänker med.. jag kommer fråga honom o reda ut va fan det är han vill egentligen. Vart vi ska lägga fokus egentligen. Funderar även på att säga att här var jag nära att gå in med hela kontantinsatsen när han tydligen kan resa utan problem. O frpga hur hans ekonomi egentligen ser ut. 


    det är 3 veckor i Amerika, en road trip, ink hyra bil, besöka saker o ja det skulle ha kostat så mycket när man ska äta o grejer. Jag har gjort liknande o det var värt det , men jag har som sagt pengar. Men absolut inte något man ska göra för de önda pengar man har 


    Det låter som att han tänker så här:

    "tråkiga" saker som vore trevligt att ha = någon annan betalar och han flyter med (någon annan i detta fall är du), han vill ha kakan men inte stå för kostnaden helt enkelt.

    "roliga" saker = han kan gladeligen betala sin del och du ska stå för din del. 

    Hur bor ni idag? Sambos eller särbos? Om ni är sambos, hur delar ni upp vardagskostnaderna idag? Om ett bostadsköp skulle innebära att ni blev sambos så är det ju enormt viktigt att ni har en gemensam syn på hur kostnaderna ska fördelas och i vart fall ett hum om hur varandras ekonomi ser ut. Man behöver inte veta vart varenda krona spenderas men ett hum är bra att ha så man inte hamnar i skiten för att något som den andre skulle betala inte är betalt. 

    Det finns inget som två människor kan bråka så mycket om som pengar och ekonomin i hushållet. 
  • Anonym (R)
    LFF skrev 2022-08-22 08:44:19 följande:
    Det låter som att han tänker så här:

    "tråkiga" saker som vore trevligt att ha = någon annan betalar och han flyter med (någon annan i detta fall är du), han vill ha kakan men inte stå för kostnaden helt enkelt.

    "roliga" saker = han kan gladeligen betala sin del och du ska stå för din del. 

    Hur bor ni idag? Sambos eller särbos? Om ni är sambos, hur delar ni upp vardagskostnaderna idag? Om ett bostadsköp skulle innebära att ni blev sambos så är det ju enormt viktigt att ni har en gemensam syn på hur kostnaderna ska fördelas och i vart fall ett hum om hur varandras ekonomi ser ut. Man behöver inte veta vart varenda krona spenderas men ett hum är bra att ha så man inte hamnar i skiten för att något som den andre skulle betala inte är betalt. 

    Det finns inget som två människor kan bråka så mycket om som pengar och ekonomin i hushållet. 

    Ja jag håller helt med.. så besviken jag blir. 


    vi bor idag inte ihop. Men när vi ses så står vi för maten båda 2 o liknande. 


    jag får inte alls ihop det. han har alltid sagt han sparat i fonder, jag vet han gjort ett flertal stora sådana här resor så vet han kan spara ihop pengar. jag tror inte han är en sådan som spenderar varenda krona heller utan är ekonomisk o kan vara lite snål, så frpgan är ju om han helt enkelt har pengar sparade men som han som sagt inte vill lägga på hus?.
    när vi pratade om hus tog han som sagt upp att han skulle ta lån till kontantinsatsen. Jag sa då att det kanske är bättre att lösa mellan oss då jag har. Jag antog då han fattade att det innebär lån till mig, men han svarade inget mer än javisst. 

  • Lönnsirap
    Anonym (R) skrev 2022-08-22 09:06:59 följande:

    Ja jag håller helt med.. så besviken jag blir. 


    vi bor idag inte ihop. Men när vi ses så står vi för maten båda 2 o liknande. 


    jag får inte alls ihop det. han har alltid sagt han sparat i fonder, jag vet han gjort ett flertal stora sådana här resor så vet han kan spara ihop pengar. jag tror inte han är en sådan som spenderar varenda krona heller utan är ekonomisk o kan vara lite snål, så frpgan är ju om han helt enkelt har pengar sparade men som han som sagt inte vill lägga på hus?.
    när vi pratade om hus tog han som sagt upp att han skulle ta lån till kontantinsatsen. Jag sa då att det kanske är bättre att lösa mellan oss då jag har. Jag antog då han fattade att det innebär lån till mig, men han svarade inget mer än javisst. 


    Att han har gjort flertalet resor som detta innebär inte att han har förmågan att spara ihop tillräckligt. Han kan lika gärna vara duktig på att snylta och sol och våra...

    Jag tycker du ska lyssna på ditt eget resonemang om att det svänger väldigt med denne killen. Du verkar uppskatta spontaniteten... men som du påpekar... han är vuxen och har inte till en "liten" kontantinsats, trots välbetalt jobb.

    Din killes första tanke är uppenbarligen LÅN och du gör dig själv en tjänst om du faktiskt undersöker hur han tänker om pengar och framtid INNAN du blivit utnyttjad.
  • LFF
    Lönnsirap skrev 2022-08-22 13:48:29 följande:
    Att han har gjort flertalet resor som detta innebär inte att han har förmågan att spara ihop tillräckligt. Han kan lika gärna vara duktig på att snylta och sol och våra...

    Jag tycker du ska lyssna på ditt eget resonemang om att det svänger väldigt med denne killen. Du verkar uppskatta spontaniteten... men som du påpekar... han är vuxen och har inte till en "liten" kontantinsats, trots välbetalt jobb.

    Din killes första tanke är uppenbarligen LÅN och du gör dig själv en tjänst om du faktiskt undersöker hur han tänker om pengar och framtid INNAN du blivit utnyttjad.
    Ja, det där med att han spontant tänker "Lån" när de pratar handpenning till hus gör ju att man funderar över om det faktiskt har sparats ihop pengar till resorna eller om han har lånat till dem... Och sen säger att det handlar om sparade pengar för att det låter bättre.
  • Anonym (R)
    LFF skrev 2022-08-22 14:14:36 följande:
    Ja, det där med att han spontant tänker "Lån" när de pratar handpenning till hus gör ju att man funderar över om det faktiskt har sparats ihop pengar till resorna eller om han har lånat till dem... Och sen säger att det handlar om sparade pengar för att det låter bättre.
    Jag kommer inte skaffa hus med han förrens han sparat ihop till kontant insats har jag bestämt? jag har med tänkt så.. men hur funkar det om de gör en kredit upplysningar för lånelöfte? Då borde de väl se om han har massa lån eller
  • Anonym (Old)
    Anonym (R) skrev 2022-08-22 14:53:30 följande:
    Jag kommer inte skaffa hus med han förrens han sparat ihop till kontant insats har jag bestämt? jag har med tänkt så.. men hur funkar det om de gör en kredit upplysningar för lånelöfte? Då borde de väl se om han har massa lån eller
    Om det finns en massa lån eller avbetalningar så flyter dom upp i en kreditupplysning, svar ja. Bra att du bestämt dig för att inte låna ut pengar, var försiktig. 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (R) skrev 2022-08-22 14:53:30 följande:
    Jag kommer inte skaffa hus med han förrens han sparat ihop till kontant insats har jag bestämt? jag har med tänkt så.. men hur funkar det om de gör en kredit upplysningar för lånelöfte? Då borde de väl se om han har massa lån eller
    Jag läser dina inlägg och det låter som att du pratar om någon som du egentligen inte känner alls? Som att du pratar om en främling som sagt si eller så. "Nu har X sagt så, jag vet inte alls vad han menar". 

    Hur länge har ni varit tillsammans? Det känns som att du inte känner honom på minsta vis.
    Pratar ni med varandra? Om han säger något, frågar du då aldrig hur han menar/ hur han tänkt/ hur han planerar att det ska genomföras? 

    Som denna dyra resa, frågar du då inte hur det kan bli så dyrt? Hur han kommer att ha råd? Pratar ni inte om hur du ska ha råd? 
    Pratar ni inte då också om hur ni ska se på hus vs resa? Han ville ju nyss ha hus, så hur tänker han kring att ni nu ska lägga en rejäl summa på en resa? När kan det då bli aktuellt med hus? 

    Kanske ska ni backa rejält från mer seriösa planer och bara ha kul med varandra? Bara vara, utan krav och planer? 
  • Anonym (..)
    Anonym (R) skrev 2022-08-18 16:05:03 följande:

    Jag har uppfattat det tydligt att han vill ha sitt o jag mitt. Han är väldigt snål emot mig o att bjuda på saker. Nästan alltid jag som bjudit han medans han inte ens kunde bjuda mig när jag fyllde år utan jag fick betala mitt egna. 


    jag började försöka dra upp lite hur han hade tänkt ifall  fi k barn o jag skulle få mindre lön, att vi då måste ha råd. Han svarade bara ja. Jag är tveksam på om han skulle betala mer om jag var mamma ledig?


    Och den här killen vill du alltså fortsätta med, som inte verkar göra något alls för dig utan mer försöker dra nytta av? Vad ser du hos honom?

    :(   :(  :(
Svar på tråden Pojkvän vill köpa hus för mina pengar