• Kaninbunny

    Orkar inte med barnlösa

    Som rubriken lyder... 
    Står verkligen inte ut med de flesta barnlösa människor!! 
    Inte alla dock, vissa vill inte ha barn och är en kategori för sig själv som utgör en grupp av människor som är helt på de klara med att de inte önskar barn och har ett rikt liv utan. De kan vara stöttande människor till de som har barn. 


    Sedan kommer alla dessa som vill ha. De tjatar om ivf o andra behandlingar. 
    De ger s k goda råd till de som redan har barn gällande barnuppfostran, de har husdjur som de behandlar som barn osv. 


    Hur snäsa av dessa? Har själv fyra ungar, är ff ung o fräsch  men får ideligen oombedda s k råd o åsikter från barnlösa person ang uppfostran osv... 

    De är de mest dömande av alla människor som finns. orkar inte. De har ingen aning om hur det är att ha barn på riktigt. Någon som känner igen sig?  

  • Svar på tråden Orkar inte med barnlösa
  • Kaninbunny

    tillägg: 
    ofta har de inte alls förståelse för hur livet med barn kan se ut (nej-du orkar inte ses i stan vid 20:00 för middag när man har två barn Osv) 

  • Anonym (Mimi)

    Nä jag känner inte igen mig i det där. Ger någon råd tar jag till mig av det som låter bra och struntar i de som inte passar mig, oavsett om råden kommer från en förälder, barnlös eller barnfri.

  • Anonym (Mamma)

    Har också väldigt svårt för vissa ofrivilligt barnlösa. Har 3 barn, blivit gravid lätt, är så tacksam för det då jag vet att det inte är självklart. Samtidigt har jag haft två vänner som har kämpat för allt i världen att bli gravida men helt utan framsteg. Jag lyssnar gärna på dem, stöttar dem och gör allt jag kan för jag förstår det är hemskt. 

    Det som irriterar mig och slutligen fick mig att säga upp kontakten var att jag inte fick samma sak tillbaka. Fick aldrig nämna mina barn, de vägrade träffa mig när jag hade gravidmage. Vill inte träffa mina barn, jag var ondskan själv som kunde bli gravid. Och då gjorde jag redan allt för att inte trycka upp graviditeterna i ansiktet på dem från början. 

  • Anonym (nä)
    Kaninbunny skrev 2022-08-18 09:42:24 följande:
    Orkar inte med barnlösa

    Som rubriken lyder... 
    Står verkligen inte ut med de flesta barnlösa människor!! 
    Inte alla dock, vissa vill inte ha barn och är en kategori för sig själv som utgör en grupp av människor som är helt på de klara med att de inte önskar barn och har ett rikt liv utan. De kan vara stöttande människor till de som har barn. 


    Sedan kommer alla dessa som vill ha. De tjatar om ivf o andra behandlingar. 
    De ger s k goda råd till de som redan har barn gällande barnuppfostran, de har husdjur som de behandlar som barn osv. 


    Hur snäsa av dessa? Har själv fyra ungar, är ff ung o fräsch  men får ideligen oombedda s k råd o åsikter från barnlösa person ang uppfostran osv... 

    De är de mest dömande av alla människor som finns. orkar inte. De har ingen aning om hur det är att ha barn på riktigt. Någon som känner igen sig?  


    Nä, ingen vet ju så mycket om barnuppfostran som den som inte har några egna barn. Så var jag också innan jag fick barn, tänkte att sådär skulle jag aaaldrig göra eller sådär skulle jag aaaaldrig låta mitt barn bete sig. Sen när man har barnen så vet man att det är ganska mycket mer komplext än så. 

    Men det var värst när barnen var små, nu när de är tonåringar är det inte så många som kommer med oombedda råd längre.
  • Anonym (Förståelse)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-18 09:59:28 följande:

    Har också väldigt svårt för vissa ofrivilligt barnlösa. Har 3 barn, blivit gravid lätt, är så tacksam för det då jag vet att det inte är självklart. Samtidigt har jag haft två vänner som har kämpat för allt i världen att bli gravida men helt utan framsteg. Jag lyssnar gärna på dem, stöttar dem och gör allt jag kan för jag förstår det är hemskt. 

    Det som irriterar mig och slutligen fick mig att säga upp kontakten var att jag inte fick samma sak tillbaka. Fick aldrig nämna mina barn, de vägrade träffa mig när jag hade gravidmage. Vill inte träffa mina barn, jag var ondskan själv som kunde bli gravid. Och då gjorde jag redan allt för att inte trycka upp graviditeterna i ansiktet på dem från början. 


    Nej, du förstår nog faktiskt inte hur det är. Hela deras liv kanske blir hela annorlunda för att de inte får barn. Deras gener tar slut med dem då. De får aldrig känna en spark i magen, aldrig få en blöt puss av en bebis eller se någons ansikte lysa upp när de ser dem. Det är en livssorg som jag förstår leder till att man väljer bort vänner med barn en tid och inte orkar ses alls. Man orkar inte helt enkelt. Precis allt i ens liv blir annorlunda och man vill inte ha det så annorlunda. I en del fall kanske också ens relation tar  slut om mannen vill ha barn och det inte går.
  • Anonym (Mimi)
    Anonym (Sofia 95) skrev 2022-08-18 09:52:19 följande:
    Aha så om ditt barn gråter om nån läxar upp dig så s i tar du det bara? tönt 

    Vad menar du?
    Ingen har någonsin läxat upp mig. 

  • Anonym (Godiva)

    Be idioterna ganska sonika boka en guidad tur i underjorden där solen aldrig skiner! ????????????

  • Anonym (Tröttsamt)

    Tycker det är tråkigt att när man har lätt för att bli gravid inte får nämna det. Inte att man kanske vill skrika att ?jag blir gravid bara maken kollar på mig? men om man kommer in på graviditeter så måste man hela tiden tänka sig för hur man uttrycker sig så inte någon blir kränkt. Känner att livet är inte rättvist och man måste få lova att prata om sin fertilitet utan att folk blir kränkta. ska någon med tuff uppväxt bli kränkt när någon pratar som inte haft det tufft? Eller vad det nu kan vara? 

  • Anonym (My)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2022-08-18 10:29:56 följande:

    Tycker det är tråkigt att när man har lätt för att bli gravid inte får nämna det. Inte att man kanske vill skrika att ?jag blir gravid bara maken kollar på mig? men om man kommer in på graviditeter så måste man hela tiden tänka sig för hur man uttrycker sig så inte någon blir kränkt. Känner att livet är inte rättvist och man måste få lova att prata om sin fertilitet utan att folk blir kränkta. ska någon med tuff uppväxt bli kränkt när någon pratar som inte haft det tufft? Eller vad det nu kan vara? 


    Själv var jag, under tiden vi försökte få barn, rätt less på alla oombedda "goda" råd, jag fick av folk som blev gravida utan problem. Om jag fick en krona för varje gång jag fick höra "slappna aaaav", hade jag varit rik idag.

    Det innebär ju inte att alla som får barn lätt är idioter. Det innebär att det finns lika många idioter där, som bland barnlösa. 
  • Anonym (Förståelse)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2022-08-18 10:29:56 följande:

    Tycker det är tråkigt att när man har lätt för att bli gravid inte får nämna det. Inte att man kanske vill skrika att ?jag blir gravid bara maken kollar på mig? men om man kommer in på graviditeter så måste man hela tiden tänka sig för hur man uttrycker sig så inte någon blir kränkt. Känner att livet är inte rättvist och man måste få lova att prata om sin fertilitet utan att folk blir kränkta. ska någon med tuff uppväxt bli kränkt när någon pratar som inte haft det tufft? Eller vad det nu kan vara? 


    Just barnfrågan är ju någonting som blir ett vägskäl i livet dock, framför allt för en kvinna. Man har en deadline och livet blir väldigt olika i kanske 50 år om man skaffar barn mot om man inte gör det.  
Svar på tråden Orkar inte med barnlösa