• Anonym (Kaffedraken)

    Grilla i skogen

    Tänkte hitta på nån ute utflykt och kom på att vi aldrig varit ute och grillat i skogen. Finns ju lite haivlyxiga varianter med betongrör som är preparerat ibland har det funnits ved tillgängligt. Grillpinnar lär man väl få tälja till.
    Vad bör man ta med sig när man grillar? Kol? Tändvätska? Vatten att släcka? Tändare? Tändved? Tidningspapper?

    Ja och korv så klart.

  • Svar på tråden Grilla i skogen
  • Anonym (Kaffedraken)
    spettakel skrev 2022-09-23 16:10:29 följande:
    Grilla i skogen

    Tänkte hitta på nån ute utflykt och kom på att vi aldrig varit ute och grillat i skogen. Finns ju lite haivlyxiga varianter med betongrör som är preparerat ibland har det funnits ved tillgängligt. Grillpinnar lär man väl få tälja till.
    Vad bör man ta med sig när man grillar? Kol? Tändvätska? Vatten att släcka? Tändare? Tändved? Tidningspapper?

    Ja och korv så klart.


    Det första man ska kolla upp är att det inte råder eldningsförbud i det område man tänkt grilla.

    Hur mycket man behöver ha med sig utöver det man ska grilla är ju beroende av själva grillplatsen man tänkt, som du är inne på så har en del både tändved och ved och vattenbehållare, medan andra får man ta med allt sådant själv.
    Exakt vad man behöver ha med är ju också beroende på hur bra man är på att göra upp eld. För oss räcker det med tändved, ved och tändstickor/braständare. Tändvätska har vi bara till kolgrillen.
  • Anonym (Kaffedraken)

    I vissa områden är det förbjudet att elda med ved. Varför vet jag dock inte. Men det känns vanligt vid naturreservat t.ex.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Abc) skrev 2022-09-23 17:29:55 följande:

    I vissa områden är det förbjudet att elda med ved. Varför vet jag dock inte. Men det känns vanligt vid naturreservat t.ex.


    Nu hamnade jag i diskussion med en bekant är det hellre skulle användas grillkol istället för ved. Men sen är ju frågan hur man hanterar det efteråt. Ska man konka med plåtkärl och skyflar och vänta i två timmar tills glöden försvunnit eller hur brukar man göra?

    Hade varit Bra med nån typ guide haha
  • Anonym (Kaffedraken)

    Problemet är väl att man inte vet om det finns torr ved att elda med. Så är det viktigt att projektet lyckas kan det ju vara bra ta med lite kol.
    Generellt tycker jag det är bra och billigt att smälta överblivna stearinljus över tidningspapper, där kan man få bra tändmassa som ger mer än det rena pappret.
    Sedan om man grillar så pass primitivt är det bra ha rätt mat med sig. Snarare korv, burgare än kyckling och helt kött. 
    För att slippa en massa pinnar alla tröttnar att hålla i, speciellt barn, kan det vara enklare köpa ett halster. Tror jag gav 70 pix för mitt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    spettakel skrev 2022-09-23 17:37:45 följande:
    Nu hamnade jag i diskussion med en bekant är det hellre skulle användas grillkol istället för ved. Men sen är ju frågan hur man hanterar det efteråt. Ska man konka med plåtkärl och skyflar och vänta i två timmar tills glöden försvunnit eller hur brukar man göra?

    Hade varit Bra med nån typ guide haha
    www.friluftsframjandet.se/lat-aventyret-borja/kunskap--guider/sova-ute/gora-upp-eld/
  • Anonym (Kaffedraken)
    spettakel skrev 2022-09-23 17:37:45 följande:
    Nu hamnade jag i diskussion med en bekant är det hellre skulle användas grillkol istället för ved. Men sen är ju frågan hur man hanterar det efteråt. Ska man konka med plåtkärl och skyflar och vänta i två timmar tills glöden försvunnit eller hur brukar man göra?

    Hade varit Bra med nån typ guide haha
    Man släcker med vatten.  Kolet lämnar du ju naturligtvis kvar. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Och glöm inte pinnbröd med ost i och marchmallows! 

  • Anonym (Kaffedraken)

    5l bensin, tändare och en yxa, sedan är man redo för ett fin brasa nästan var som helst. Man kanske ska börja smått som i grannens trädgård eller i en park första gången.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det knixigaste blir väl vattnet, får försöka hitta nån plats nära vattendrag så man kan fylla en hink på plats.

    Tämdkuber har vi en drös av.

    Korvpinne?

  • Anonym (Kaffedraken)
    spettakel skrev 2022-09-23 18:49:42 följande:

    Det knixigaste blir väl vattnet, får försöka hitta nån plats nära vattendrag så man kan fylla en hink på plats.

    Tämdkuber har vi en drös av.

    Korvpinne?


    Det kan vara bra att ta med något grillpinnigt för säkerhets skull (finns ihopfällbara), men annars är det trevligt att hitta varsin pinne i skogen och tälja lite på när man väntar på grillglöden. Bra grej för att lära sig använda kniv. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Gick utmärkt att grilla, var lite småblött och vindstilla. Fick snabbt fyr och kunde börja grilla korv efter nån timme. Ungarna nöjda trots att det inte fanns nån lekpark. Fanns ett vattendrag så kunde hålla på vatten efteråt. Täljde pinnar till grillen. Enda kruxet var väl att det rykte lite väl mycket så kläder och hår luktar inte jordgubb precis 

Svar på tråden Grilla i skogen