• Anonym (Kaffedraken)

    Mår dåligt

    Hej, behöver skriva av mig lite och prata med nån som har upplevt liknande.

    Jag har svårt att fokusera, jobbigt bara att sitta och skriva det här. Känner mig förvirrad, frånvarande, oro för att bli tokig, synen försämras, känns som att jag har problem att gå samt annorlunda känsel i lemmarna och rörelser. Är så jäkla orolig att jag är döende eller har nån hemsk sjukdom... 

    Det jag nämnde nu är bara en liten del av det jag upplever, och nu undrar jag om det är någon annan som haft det så här?

    Jag är under 30 och håller på bli galen/döende.

  • Svar på tråden Mår dåligt
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har ju såklart alltid ska och ms i tankarna... Är så orolig att jag inte kan spela musik längre.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har en konstig känsla i tungan, känns nästan lite svagare eller något.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (hmm) skrev 2023-01-06 07:17:26 följande:

    Ja, det tror jag. Sen kanske det inte är svaret på allt. Men att det kommer ge din kropp ett inre lugn lär det göra.  


    Jag hade själv stora problem med ev åkommor. Stel o knastrade o knakade så dant att folk hoppade till i kö i affärer bara jag vred lite på nacken. Musklerna var stela de med och inflammationer och inte i full kontakt med "grepp" i händerna även fast vc ansåg att jag hade bra styrka i dom så kändes det inte bra. 


    O minska ner på sockret.


    www.mabra.com/nyttig-mat/9-livsmedel-som-kan-minska-ditt-sotsug/6612978


    Anonym (B12) skrev 2023-02-09 18:40:58 följande:

    Det behöver såklart inte vara så i ditt fall, men jag känner igen symtomen från när jag hade brist på vitamin B12. Det kan ge hemska symtom som ganska snabbt blir bättre med tillskott. Det går att köpa själv men också att få på recept så det blir lite billigare. Du kan väl testa?

     Hjärta


    Hej, har köpt en sån här burk nu och ska prova. Tror ni det kan ge någonting?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-22 05:15:28 följande:
    Anonym (B12) skrev 2023-02-09 18:40:58 följande:

    Det behöver såklart inte vara så i ditt fall, men jag känner igen symtomen från när jag hade brist på vitamin B12. Det kan ge hemska symtom som ganska snabbt blir bättre med tillskott. Det går att köpa själv men också att få på recept så det blir lite billigare. Du kan väl testa?

     Hjärta


    Hej, har köpt en sån här burk nu och ska prova. Tror ni det kan ge någonting?

    Det är ju värt ett försök! Skulle du ha brist på vitamin B12 så krävs det högre doser än det som vanligtvis finns i en multivitamintablett, men jag vet inte hur dosen ser ut i just Mitt val Man. De tabletter jag fick på recept, och sedan köpt själv, har 40 000 % av rekommenderat dagligt intag och innehåller metylkobalamin och inte cyanokobalamin som multivitamin ofta innehåller. 

    Att du börjar ta en tablett dagligen av Mitt val kommer i alla fall inte göra någon skada. Om du fortfarande mår dåligt och är orolig så borde du verkligen gå till vårdcentralen. Har du hört av dig till vården? Det kanske är lättare för dig att höra av dig till Kry, Mindoktor osv? 

    Säger inte att du är hypokondriker, men jag vet hur jobbigt det är att må dåligt och vara rädd för vad det kan vara för fel - tillslut är det en ond spiral av tankar och känslor och man uppmärksammar minsta fel i kroppen. Tillslut tolkas minsta lilla avvikelse som något potentiellt farligt. Det kan verkligen vara befriande att träffa en läkare som kan gå igenom varför man har vissa symtom och vad som faktiskt kan hjälpa en att må bättre. För din del tror jag att en stor sten hade släppt från dina axlar om du gick iväg till vårdcentralen. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är så orolig för als... Problem med ostadiga ben. Har muskelryckningar nu också, på olika ställen på båda benen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Känns fortfarande hemskt, tror gången är mer påverkad nu samt resten av kroppen. Konstig känsla i rörelser osv. Riktigt jobbigt och skrämmande.

    :(

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ts) skrev 2023-04-09 05:30:49 följande:

    Känns fortfarande hemskt, tror gången är mer påverkad nu samt resten av kroppen. Konstig känsla i rörelser osv. Riktigt jobbigt och skrämmande.

    :(


    Hur ser din vardag och kostvanor ut?
    Ditt sociala liv? Hur mår du psykiskt?
    Är du fysiskt aktiv?

    Alla dem här sakerna spelar in i din kropps hälsa! 
    Börja med att boka tid hos din husläkare, förklara för honom/henne dina symptom och din oro! 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mort) skrev 2023-04-09 05:39:49 följande:
    Hur ser din vardag och kostvanor ut?
    Ditt sociala liv? Hur mår du psykiskt?
    Är du fysiskt aktiv?

    Alla dem här sakerna spelar in i din kropps hälsa! 
    Börja med att boka tid hos din husläkare, förklara för honom/henne dina symptom och din oro! 
    Min vardag är rätt grå, är sjukskriven och sitter hemma. Uppe på nätterna osv. Mitt sociala liv finns väl litegrann men för det mesta sitter jag ensam hemma. Är inte fysiskt aktiv.

    Är s rädd för att söka vård, därför jag bara skriver här istället
    ... Vet inte riktigt varför det blir så men undviker att kontakta vården. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ts) skrev 2023-04-09 06:44:57 följande:
    Min vardag är rätt grå, är sjukskriven och sitter hemma. Uppe på nätterna osv. Mitt sociala liv finns väl litegrann men för det mesta sitter jag ensam hemma. Är inte fysiskt aktiv.

    Är s rädd för att söka vård, därför jag bara skriver här istället
    ... Vet inte riktigt varför det blir så men undviker att kontakta vården. 
    Ok.. vad är du sjukskriven för? 
    Jag fattar att du är rädd och orolig, det är ju fullkomligt normalt, men man måste åxå kunna vara rationell i det och tänka att, om det skulle kunna vara nått, så är det ju viktigt att det upptäcks i ett tidigt skede!

    Ta det här på rätt sätt, återigen din reaktion är fullkomligt normal! Och självklart,jag kan inte säga något om hur du upplever symtomen! 
    Men det känns lite som att du tänker det absolut värsta! Det du beskriver kan vara allt från b-12 brist, till ångest osv, det behöver inte vara det värsta! Och att vänta med att gå, det är faktiskt det dummaste du kan göra! 

    Att tänka katastroftankar kommer inte att bättra varken ditt fysiska och psykiska mående! Till slut kommer du hamna i en spiral där minsta smärta eller minsta avvikelse blir den värsta sjukdomen! 

    Så för din skull och åxå faktiskt för dina näras skull så boka en tid, förklara åxå för läkaren om dina tankar och känslor kring det! 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej TS,
    Det låter som att du behöver och måste kontakta vården för att utesluta ALS och MS. Gör det för din skull! Du behöver få själslig ro. Det låter annars mest som att du mår psykiskt dåligt. Och kanske är det det enda du lider av. Men det är också mycket svårt att komma tillrätta med själv när man mår som du. Du skulle behöva psykologstöd. Det låter på dina inlägg som att du mest mår psykiskt dåligt. Du behöver bli bättre på att ta plats och utrymme. Göra det som är bäst för dej. Söka social kontakt även på annat sätt än här. Hoppas det är lite sol där du är. Ta en promenad i så fall. Att vara fysiskt aktiv hjälper mot psykisk ohälsa. Kram 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har varit sjukskriven länge nu, har inget annat för mig liksom. Vet inte vad jag är sjukskriven för? Depression osv antar jag. Fixar inte att ta mig iväg till jobb och så.

    Är bara rädd att söka vård för då blir det väl på riktigt... har ju inte ens nämnt detta för någon annan än er här på internet så det känns riktigt svårt att få till. Har ju varit orolig för andra sjukdomar förut men det är några år sedan. Men detta märks ju utåt säkert också. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej igen TS,
    På ditt inlägg syns det att du själv inser att du mår psykiskt dåligt och att du därför oroar dej för fysisk ohälsa. Du behöver kräva en psykologkontakt. Du behöver vara öppen med hur du mår så du får rätt hjälp. Du behöver hjälp. Med hjälp kan du må bättre och troligtvis återgå till eller skaffa jobb. Du kan må bättre. Jag lovar dej det. Jag vet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hade det varit mer okej att vara galen/döende om du var över 30? Eftersom du kände Behöva att skriva du var under 30..

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ts) skrev 2023-04-09 05:30:49 följande:

    Känns fortfarande hemskt, tror gången är mer påverkad nu samt resten av kroppen. Konstig känsla i rörelser osv. Riktigt jobbigt och skrämmande.

    :(


    För din egen skull behöver du kontakta vården och beskriva din oro och vad du är rädd för. Inget blir bättre av att du går hemma och är full av ångest kring allt; du förstör ju dagarna nu med detta. Ring direkt och boka in en tid. Skriv upp frågor innan, kan du inte säga så ge dem lappen
  • Anonym (Kaffedraken)

    Känns som jag bara blir mer och mer handikappad, dock tror jag inte det syns utåt men jag försöker väl dölja det så mycket som möjligt. Riktigt obehagligt att leva så här...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du måste kontakta vården, ingen i ett forum kan ställa diagnos. Någon skrev B-12 brist och om man googlar de vanligaste symptomen så återfinns många i din beskrivning, kraftlöshet, nedstämdhet, problem med balans etc. Så mycket vet jag; B-12 finns bara i animaliska födoämnen, veganer måste därför äta kosttillskott. När du nu är så orolig och bekymrad undrar jag förstås hur det förhåller sig med din kost? Är den varierad och fullvärdig? Jag misstänker att du inte orkar planera och laga ordentlig mat, det skulle jag prioritera i ditt ställe men givetvis snarast söka vård.

Svar på tråden Mår dåligt