• Anonym (Mamman)

    Lämna våldsam sambo. Men hur?

    Okej så jag har levt i en relation i några år med en man med aggressivt beteende då han blir arg. Han kastar sönder saker, slår i väggar, smäller i dörrar, skriker, kränker, använder härskarteknik, knuffas och har flera gånger tagit tag i mig så hårt att jag fått blåmärken på ca 1 dm på överarmarna.

    Vi har två små barn. Det yngsta bara några månader.

    Jag måste lämna för barnens skull. Inser det. Men hur? Ekonomin finns inte då jag är föräldraledig. Boende finns inte då jag inte har råd med denna lägenhet själv och kön till en är minst fem år. Jag sitter fast i ett dyrt leasingavtal som det är 1.5 år kvar på. Samt... Jag vill inte att sambon har barnen själv. Rädd för att han ska gå upp i affekt och agera såhär mot dom.

    Sambon har gått för hjälp hos flertalet olika men han avslutar innan behandlingen är klar... Han har fått sina chanser och nu måste jag lämna.

  • Svar på tråden Lämna våldsam sambo. Men hur?
  • Dockan

    Kontakta en kvinnojour. De är duktiga på allt det praktiska, vem du ska kontakta och hur du kan lösa många av de praktiska problemen. De är säkert bättre på att råda dig än jag, men oro för barn ska orosanmäla. Så du kan orosanmäla din föredetta partner, om umgänget oroar dig. 

    Gör det snart, vänta inte. Du är dessutom som föräldraledig mer isolerad med honom. 


    Tyvärr får du nog ställa dig in på att ekonomin blir svintuff först. Men du gör detta för barnen och för dig - det blir bättre  


     

  • Anonym (S)

    Hej

    Kontakta din kommunen och be att få prata med någon som jobbar med våld i nära relationer. Finns även socialjour som jobbar på helgerna om du känner att det är akut.
    De kan hjälpa med placering på skyddat boende och även ta ställning om du har rätt till ekonomiskt bistånd.
    De gör även orosanmälan kring barnen om de känner oro.

    Mitt råd till dig är att ta en sak i taget. Boende, ekonomi etc kommer att lösa sig men du måste lämna detta våldsamma innan det eskalerar.

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (S) skrev 2022-09-24 07:59:13 följande:

    Hej

    Kontakta din kommunen och be att få prata med någon som jobbar med våld i nära relationer. Finns även socialjour som jobbar på helgerna om du känner att det är akut.
    De kan hjälpa med placering på skyddat boende och även ta ställning om du har rätt till ekonomiskt bistånd.
    De gör även orosanmälan kring barnen om de känner oro.

    Mitt råd till dig är att ta en sak i taget. Boende, ekonomi etc kommer att lösa sig men du måste lämna detta våldsamma innan det eskalerar.


    Jag har inget behov av skyddat boende så problemet med vart jag ska ta vägen kvarstår... Jag har kontaktat kommunen anonymt för att höra mig för och enligt dom leder orosanmälan till utredning där både jag och sambon blir kallade men hur ska jag där kunna säga som det är och sedan gå hem med honom? Enligt henne jag pratade med så är det upp till mig att hitta boende...
  • Anonym (Mamman)
    Dockan skrev 2022-09-24 07:46:42 följande:

    Kontakta en kvinnojour. De är duktiga på allt det praktiska, vem du ska kontakta och hur du kan lösa många av de praktiska problemen. De är säkert bättre på att råda dig än jag, men oro för barn ska orosanmäla. Så du kan orosanmäla din föredetta partner, om umgänget oroar dig. 

    Gör det snart, vänta inte. Du är dessutom som föräldraledig mer isolerad med honom. 


    Tyvärr får du nog ställa dig in på att ekonomin blir svintuff först. Men du gör detta för barnen och för dig - det blir bättre  


     


    Ekonomin kommer rasa och det oroar mig eftersom jag kommer hamna hos fogden och då kommer jag inte få något hyreskontrakt... Det känns som en jävla rävsax detta...
  • Dockan

    Skulle du kunna lösa ut dig ur leasingavtaler på något vis? Ring och prata med dem och var ärlig med din situation och att du söker en lösning. Be om förslag på hur?

    Försätt dig inte hos fogden utan kontakt företag innan och sök lösning. Detta kan du göra innan du separerar. 


    Har du vänner eller släkt som kan stötta dig? Dels med leasingavtal (nära släkt kanske kan bistå..) eller med boende? Kanske ditt nätverk har kontakter med boende?

    Förbered mycket innan. Sen får man sänka standard/förväntningar rejält parallellt. 

  • Anonym (Ooo)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-09-24 12:56:55 följande:
    Ekonomin kommer rasa och det oroar mig eftersom jag kommer hamna hos fogden och då kommer jag inte få något hyreskontrakt... Det känns som en jävla rävsax detta...
    Om du ligger under riksnormen med din föräldrapenning så kan du få försörjningsstöd.

    Men annars, är du själv med 2 barn har du fp, båda barnbidragen, underhållstöd (3-4000 kr mån) och kan säkert också få bostadsbidrag.

    Jag tror du kommer att klara dig.

    Sätt dig ner och kolla upp alla privata värdar du kan hitta, kolla blocket, kranskommunerna osv. 
  • Anonym (A)
    Dockan skrev 2022-09-24 07:46:42 följande:

    Kontakta en kvinnojour. De är duktiga på allt det praktiska, vem du ska kontakta och hur du kan lösa många av de praktiska problemen. De är säkert bättre på att råda dig än jag, men oro för barn ska orosanmäla. Så du kan orosanmäla din föredetta partner, om umgänget oroar dig. 

    Gör det snart, vänta inte. Du är dessutom som föräldraledig mer isolerad med honom. 


    Tyvärr får du nog ställa dig in på att ekonomin blir svintuff först. Men du gör detta för barnen och för dig - det blir bättre  


     


    +1
  • Anonym (Mamman)
    Dockan skrev 2022-09-25 10:07:16 följande:

    Skulle du kunna lösa ut dig ur leasingavtaler på något vis? Ring och prata med dem och var ärlig med din situation och att du söker en lösning. Be om förslag på hur?

    Försätt dig inte hos fogden utan kontakt företag innan och sök lösning. Detta kan du göra innan du separerar. 


    Har du vänner eller släkt som kan stötta dig? Dels med leasingavtal (nära släkt kanske kan bistå..) eller med boende? Kanske ditt nätverk har kontakter med boende?

    Förbered mycket innan. Sen får man sänka standard/förväntningar rejält parallellt. 


    Jag ringde för ett tag sedan och förklarade lite kryptiskt då jag inte vill bli anmäld för förtal ifall det skulle komma fram, men det fanns inget att göra. Det måste isf lösas ut för dyra pengar så då är det billigare för mig att låta det vara som det är men det är 4000 i månaden och med en fp på knappt 15000 ut och med en nuvarande hyra på 11 000 så är det omöjligt för mig att bo kvar här själv. Bostadsbidraget hade landat på ca 2000 enligt kassakollen. Men i den ekvationen krävs att sambon flyttar ut och det kommer han inte göra och jag kommer ändå inte ha råd att bo kvar...

    Jag har ingen som har ett boende att erbjuda tyvärr men söker hela tiden dock utan framgång. Jag har inga förväntningar alls utan önskar bara något tryggt. Det ser dock ut som om mitt enda alternativ är att försöka stå ut i detta tills jag börjar arbeta igen om ca 1 år... först då har jag en chans att få vår gemensamma lägenhet tilldelad mig vid separation.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Ooo) skrev 2022-09-25 10:12:22 följande:
    Om du ligger under riksnormen med din föräldrapenning så kan du få försörjningsstöd.

    Men annars, är du själv med 2 barn har du fp, båda barnbidragen, underhållstöd (3-4000 kr mån) och kan säkert också få bostadsbidrag.

    Jag tror du kommer att klara dig.

    Sätt dig ner och kolla upp alla privata värdar du kan hitta, kolla blocket, kranskommunerna osv. 
    Der gör jag inte. Men det jag menar är att om jag tar barnen och flyttar så är jag ändå skyldig att betala min del av denna hyran (11 000 totalt) och det skulle tillsammans med leasingbilen göra att jag hade ca 5500 kvar efter att dom två posterna var betalda. Det finns därmed inget utrymme för ytterligare hyra osv... båda barnbidragen och underhållsstöd kommer dröja i och med att detta kommer bli mer eller mindre en flykt.... 
  • Anonym (Ooo)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-09-26 21:10:10 följande:
    Der gör jag inte. Men det jag menar är att om jag tar barnen och flyttar så är jag ändå skyldig att betala min del av denna hyran (11 000 totalt) och det skulle tillsammans med leasingbilen göra att jag hade ca 5500 kvar efter att dom två posterna var betalda. Det finns därmed inget utrymme för ytterligare hyra osv... båda barnbidragen och underhållsstöd kommer dröja i och med att detta kommer bli mer eller mindre en flykt.... 
    Du behöver inte betala din del av en hyra om du har flyttat. Vem står på kontraktet?
    Om du står med så kan du säga upp din del av kontraktet eller säga upp den helt.

    Vem har bb nu?
    Du kan kontakta fk så fort du är skriven på ny adress. Att adressändra hos Skatteverket tar bara någon dag. Underhåll dröjer någon månad eller två och då får du utbetalt även retroaktivt. 

    Är barnen små räcker det ju om du hittar något litet och billigt till att börja med. Jag förstår att det är lätt att bara se problemen, men försök se lösningarna istället.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Ooo) skrev 2022-09-27 06:18:31 följande:
    Du behöver inte betala din del av en hyra om du har flyttat. Vem står på kontraktet?
    Om du står med så kan du säga upp din del av kontraktet eller säga upp den helt.

    Vem har bb nu?
    Du kan kontakta fk så fort du är skriven på ny adress. Att adressändra hos Skatteverket tar bara någon dag. Underhåll dröjer någon månad eller två och då får du utbetalt även retroaktivt. 

    Är barnen små räcker det ju om du hittar något litet och billigt till att börja med. Jag förstår att det är lätt att bara se problemen, men försök se lösningarna istället.
    Båda står på kontraktet. Det är 3 månaders uppsägningstid för oss båda. Barnbidraget är uppdelat.

    Jag försöker se lösningar men tyvärr faller ju allt på pengar och boende. Jag är inte tillräckligt utsatt för skyddat boende och har samtidigt inte tillräckligt med pengar för att kunna ta mig härifrån. I och med att vi har gemensam vårdnad kan sambon även komma att kräva växelvis boende så jag kan inte räkna med att få varken hela bb eller underhåll...
Svar på tråden Lämna våldsam sambo. Men hur?