• Anonym (.)

    Börjat sluta köpa ekologiska varor - Är det dåligt för hälsan?

    Jag har alltid varit försiktig och köpt ekologiska varor. Dels för klimatet/miljön, men framförallt för mig själv och för min hälsa. Jag har helt enkelt inte velat ha en massa kemikaliska besprutningar i min mat.

    Jag känner mig nöjd, över hur mycket biligare det var för min del. Men jag börjar tänka hur dåligt det är för min hälsa.

    Finns det någon belägg på att det är dåligt att t.ex äta lök som inte är ekologisk. Dem har ju ändå skal i sig. Är det dåligt för kroppen att äta det?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Börjat sluta köpa ekologiska varor - Är det dåligt för hälsan?
  • sextiotalist
    Anonym (Marie) skrev 2022-09-26 15:38:37 följande:
    Självklart gör det skillnad. Ju mer besprutningar och hormoner som pumpas i, desto sämre är det för hälsan.
    Samtliga höginkomsttagare jag känner äter enbart ekologiskt och närodlat och deras hälsa är på topp jämfört med andra i samma ålder som är låginkomsttagare. Det bör inte komma som en överraskning. De lever längre av en anledning och det är för att de äter bra råvaror och tar hand om hälsan.

    Köper man svenskt kött, så är det hormonfritt. Man får inte tillsätta hormoner till djur i Sverige.
    En lantbrukare som följer regelverket i Sverige, har djur som mår bra, sällan behöver antibiotika (endast när de är sjuka), så det köttet behöver man inte vara orolig för. 
    Tyvärr, så måste bönderna använda bekämpningsmedel vid odling, när det är monokultur, om det inte grödorna ska angripas av parasiter av olika slag. Men det finns regler för det också. 


    Däremot har både grisuppfödningen och hönsuppfödningen en del övrigt att önska, hela kedjan, men det blir förhoppningsvis bättre med tiden

  • Tecum
    Anonym (Miljöintresserad) skrev 2022-09-26 15:58:38 följande:
    Möjligtvis, Men bättre för bin och fjärilar och ekologisk mångfald i allmänhet. Man har också mätt gifter i urin hos barn som ätit ekologisk mat och jämfört med vanlig mat och det var jättestor skillnad. Ekologiska mejeriprodukter har också en nyttigare sammansättning av fetter, med mer omega tre fett. Det samma gäller ekologiskt kött.
    Jag köper så mycket ekologiskt jag bara kan, det har blivit billigare på sista tiden med ekologiskt kött, finns oftare på specialpris nu. Köpte ekologiskt Bregott med stor rabatt och ICAs ekologiska mjölk var också nedsatt, sist jag handlade. 
    I Danmark hittade man rester av ett visst insektsmedel som inte är tillåtet i Sverige hos 99% av barnen, alltså även hos de som äter ekologiskt. Även i USA har man fått liknande resultat och samma fenomen finns troligen i andra länder som tillåter användning. Dock inte i Sverige så med svensk mat klarar man sig från det.

    Fakta från SLU, ekologisk produktion och konsumtion: 

    "En sammanställning inom EU av dessa data för åren 2013–2015 visar att 44 procent av de konventionella och 6,5 procent av de ekologiska produkterna hade mätbara resthalter för åtminstone ett ämne. Gränsvärden överskreds för 1,2 respektive 0,2 procent av proverna. Denna sammanställning är den hittills mest systematiska jämförelsen av resthalter i ekologiska och konventionella produkter"

    "Förekomsten av bekämpningsmedelsrester beror även på vilka livsmedel man tittar på: för exempelvis spannmål, baljväxter och rotgrönsaker är resthalter ovanliga även för svenskproducerade konventionella produkter, medan resthalter är vanliga för många sorters importerad frukt."

    "Källor för bekämpningsmedelsrester i ekologiska produkter kan vara: otillåten användning, spridning med vinden, spridning via avdunstning och sedan nedfall, kontaminering eller förväxling i livsmedelskedjan, felmärkning, förekomst i miljön (särskilt för gamla långlivade insektsmedel som DDT), naturligt förekommande ämnen eller från användning av medel som är tillåtna i ekologisk produktion."

    Alltså liten skillnad mellan svensk konventionell och ekologisk produktion vad gäller kemiska restprodukter i mat och ekologiska varor är inte garanterat fria från rester.
  • Anonym (Maria)
    sextiotalist skrev 2022-09-26 17:09:37 följande:

    Köper man svenskt kött, så är det hormonfritt. Man får inte tillsätta hormoner till djur i Sverige.
    En lantbrukare som följer regelverket i Sverige, har djur som mår bra, sällan behöver antibiotika (endast när de är sjuka), så det köttet behöver man inte vara orolig för. 
    Tyvärr, så måste bönderna använda bekämpningsmedel vid odling, när det är monokultur, om det inte grödorna ska angripas av parasiter av olika slag. Men det finns regler för det också. 


    Däremot har både grisuppfödningen och hönsuppfödningen en del övrigt att önska, hela kedjan, men det blir förhoppningsvis bättre med tiden


    Håller med om det med gris och höns även om jag vet schysta gårdar som inte är ekologiska. Det är någon sorts samhällsmyt att djur lider där.  Den storskaliga produktionen är inte kul det skulle man vilja styra om. Ge bönder betalt vore en början. 
    Men det med hormoner och liknande gäller likadant i hela EU. Sedan 80-talet är det förbjudet med hormoner.
    Som skrivit tidigare i tråden utanför EU vet ej regelverk. 
    Antibiotika måste även ekokor, grisar få ibland ju, så inget konstigt med det. Det är karens som gäller precis som med konventionellt lantbruk. Mjölk kasseras en viss tid som exempelvis. 

    Synd att folk tror att djur automatisk har det dåligt på konventionella gårdar tycker jag. Det sprids mycket okunskap f.ö. Även där är kor, grisar ute. Kor sommartid. Grisar, får, hönor kan röra sig ute året om. Om de vill...

    Finns nästan aldrig nyanser när det kommer till eko/konventionellt.
    Som tidigare nämnts när det kommer till klimat är eko sämre. Tänk om alla skulle ställa om till ekologisk produktion det skulle ju faktiskt inte alls fungera över världen. 
  • sextiotalist
    Anonym (Maria) skrev 2022-09-26 17:54:43 följande:
    Håller med om det med gris och höns även om jag vet schysta gårdar som inte är ekologiska. Det är någon sorts samhällsmyt att djur lider där.  Den storskaliga produktionen är inte kul det skulle man vilja styra om. Ge bönder betalt vore en början. 
    Men det med hormoner och liknande gäller likadant i hela EU. Sedan 80-talet är det förbjudet med hormoner.
    Som skrivit tidigare i tråden utanför EU vet ej regelverk. 
    Antibiotika måste även ekokor, grisar få ibland ju, så inget konstigt med det. Det är karens som gäller precis som med konventionellt lantbruk. Mjölk kasseras en viss tid som exempelvis. 

    Synd att folk tror att djur automatisk har det dåligt på konventionella gårdar tycker jag. Det sprids mycket okunskap f.ö. Även där är kor, grisar ute. Kor sommartid. Grisar, får, hönor kan röra sig ute året om. Om de vill...

    Finns nästan aldrig nyanser när det kommer till eko/konventionellt.
    Som tidigare nämnts när det kommer till klimat är eko sämre. Tänk om alla skulle ställa om till ekologisk produktion det skulle ju faktiskt inte alls fungera över världen. 
    Storskalig är inte samma sak som dåligt. Wapnö är ju exempel på detta 
    Grisar kan vara svårt att hålla i större flock, då de enligt en grisbonde, kan vara elaka mot varandra 
  • Citronella
    Anonym (Maria) skrev 2022-09-26 04:33:25 följande:
    Så du tror att djur har det dåligt för att de inte är uppfödda på ekologiska gårdar?
    Det är isåfall okunskap. Djur t ex hönor, kor får gå ute även om det är traditionell djurhållning.
    Sedan finns ju den här storskaliga industriuppfödningen av hönor ja det är inget man bör stödja. Förstår inte ens hur det kan vara tillåtet i Sverige som alltid tror man är bättre än andra länder. När så inte är fallet ens. 
    Jag tror inte jag vet eftersom jag läst vilka regler som gäller. En kravmärkt höna har dubbelt så mycket plats att röra sig på som en konventionell höna, de har också mat att picka på och reglerna kring antibiotika är hårdare. Hönorna får inte gå ut om man köper ägg från frigående höns inomhus. 
  • Anonym (Maria)
    Citronella skrev 2022-09-27 01:53:56 följande:
    Jag tror inte jag vet eftersom jag läst vilka regler som gäller. En kravmärkt höna har dubbelt så mycket plats att röra sig på som en konventionell höna, de har också mat att picka på och reglerna kring antibiotika är hårdare. Hönorna får inte gå ut om man köper ägg från frigående höns inomhus. 
    KRAV är ännu hårdare regler än just "bara" ekogård. 
    Men iallafall, du glömmer att även konventionella djur får gå ut. Synd att du tror det bara är eko djur som får det. 
    Ja intryckta burhöns är ett sjukt fenomen, det tycker jag också och köper helst inte kyckling öht

    Men alla djur har det ju inte så. Inte alla konventionellt uppfödda höns heller. Du borde kanske besöka lite gårdar och nyansera dig lite.
  • Anonym (Maria)
    sextiotalist skrev 2022-09-26 18:01:06 följande:
    Storskalig är inte samma sak som dåligt. Wapnö är ju exempel på detta 
    Grisar kan vara svårt att hålla i större flock, då de enligt en grisbonde, kan vara elaka mot varandra 
    Håller med att skolskalig inte måste vara dåligt absolut. Ja grisar och hönor behöver lite space de kan vara elaka mot varandra. Därför sjukt att det är tillåtet med burar till höns. 
    Är djuren inträngda så kan de få beteendestörningar. Men det är väl så att just de här burhönsen lever så kort tid (jämför med mjölkkor tex) att Jordbruksverket och EU, djurskyddslagen tycker det är ok. Man kan ju välja bort det som konsument iallafall. 
  • Anonym (klargörande)
    Anonym (Maria) skrev 2022-09-27 05:42:03 följande:
    KRAV är ännu hårdare regler än just "bara" ekogård. 
    Men iallafall, du glömmer att även konventionella djur får gå ut. Synd att du tror det bara är eko djur som får det. 
    Ja intryckta burhöns är ett sjukt fenomen, det tycker jag också och köper helst inte kyckling öht

    Men alla djur har det ju inte så. Inte alla konventionellt uppfödda höns heller. Du borde kanske besöka lite gårdar och nyansera dig lite.
    Tänkte att det behövs ett klargörande här. Det finns vissa storstadsbor som aldrig besökt en småskalig konventionell gård utan faktiskt tror att det står mellan små mysiga ekogårdar och storskalig industridjurhållning, menar inte någon speciell i tråden.
    Växte själv upp bredvid en konventionell gård i storleken 400 ha och ca (vild gissning, kan vara färre men även något fler) 80-120 köttkor samtidigt. 
    Gården var ju rätt stor men samtidigt inte jämförbar med industrialiserade jättegårdar. De hade ingen inhyrd personal utan det var familjen som ägde gården som tog hand om allt, vilket jag skulle tro är det vanligaste.
    På vintrarna stod korna i ladugården, annars skulle de frysa. Men de blev alltid lika glada vid vårsläppet som skedde ungefär i slutet av mars, beroende på väder. Under sommaren rörde sig korna i flock under stora områden.

    På gården fanns också hönor. Det handlade inte om någon industrialiserad äggfarm, vilket faktiskt många av de oekologiska ägg man köper i affären kommer från. Bara en vanlig, lite större hönsgård med reden inomhus, pinnar att sitta på och golvyta och större yta utomhus dör de fick gå och picka och sprätta i jorden som är naturligt för höns.
    Till mat gav man dem rester från hushållet. Höns äter det mesta, spannmål, baljväxter, kött, mask de hittar i jorden. Äggen levererades aldrig till affärer utan konsumerades av ägarna till gården och de sålde till grannarna runt omkring bygden. 
    Tyvärr är det väl rätt få som bor i städer som har möjlighet att köpa såna ägg och tar man bilen för att åka till en gård flera mil bort för att köpa ägg så är det väl inte miljövänligt iaf. Annars är ju det helt klart de bästa äggen, betydligt bättre än ekologiska ägg från ett mer storskaligt jordbruk.
  • Citronella
    Anonym (Maria) skrev 2022-09-27 05:42:03 följande:
    KRAV är ännu hårdare regler än just "bara" ekogård. 
    Men iallafall, du glömmer att även konventionella djur får gå ut. Synd att du tror det bara är eko djur som får det. 
    Ja intryckta burhöns är ett sjukt fenomen, det tycker jag också och köper helst inte kyckling öht

    Men alla djur har det ju inte så. Inte alla konventionellt uppfödda höns heller. Du borde kanske besöka lite gårdar och nyansera dig lite.

    VISSA konventionella djur får gå ut, burhöns och frigående höns inomhus får inte gå ut, grisar får vanligtvis inte gå ut heller. Ekologiska hönor och KRAV hönor har utevistelse. Bregottreklamen där korna står nästan ensamma ute i hagen och allt är så naturligt stämmer inte (jag pratar inte om kor nu utan djurhållning generellt) Jag förnekar inte att det finns enstaka gårdar som erbjuder utevistelse fast de inte måste men det är inte det vanliga. 


    Källa grisar: https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/grymt-stora-skillnader-i-grisarnas-liv/

  • Anonym (Maria)
    Citronella skrev 2022-09-27 14:27:27 följande:

    VISSA konventionella djur får gå ut, burhöns och frigående höns inomhus får inte gå ut, grisar får vanligtvis inte gå ut heller. Ekologiska hönor och KRAV hönor har utevistelse. Bregottreklamen där korna står nästan ensamma ute i hagen och allt är så naturligt stämmer inte (jag pratar inte om kor nu utan djurhållning generellt) Jag förnekar inte att det finns enstaka gårdar som erbjuder utevistelse fast de inte måste men det är inte det vanliga. 


    Källa grisar: https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/grymt-stora-skillnader-i-grisarnas-liv/


    Det stämmer inte rakt upp och ned att vissa gårdar kanske erbjuder utevistelse. Det vanliga är att djur kommer ut. Eller är går ut och är inne i lösdrift. Kor förövrigt går oftast inte självmant ut i dåligt väder. De är ute främst sommartid.  Bortsett ungdjur som kan vara ute längre tid på året. 
    Att just burhöns har det ganska odrägligt tycker nog de flesta. 
    Det fanns reklam för ekologisk mjölk m.m som är direkt missvisande för den spred felaktig information om konventionell djurhantering. Tror man slutade visa den som tur var. 
    Naturskyddsföreningen är inte en källa som är opartisk tycker jag man ska tänka på också. 
    Har du över huvud taget satt din fot på olika typer av gårdar?
    Du skulle behöva det tror jag. 
  • sextiotalist
    Citronella skrev 2022-09-27 14:27:27 följande:

    VISSA konventionella djur får gå ut, burhöns och frigående höns inomhus får inte gå ut, grisar får vanligtvis inte gå ut heller. Ekologiska hönor och KRAV hönor har utevistelse. Bregottreklamen där korna står nästan ensamma ute i hagen och allt är så naturligt stämmer inte (jag pratar inte om kor nu utan djurhållning generellt) Jag förnekar inte att det finns enstaka gårdar som erbjuder utevistelse fast de inte måste men det är inte det vanliga. 


    Källa grisar: https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/grymt-stora-skillnader-i-grisarnas-liv/


    Det är lagkrav att mjölkkor ska ha minst 60 dagars utevistelse 
    Där vi har vårt sommarhus finns många mjölkbönder och ja, det ser ut som bregottreklamen. Tror jag ser minst 10 stora hagar med mjölkkor den sista milen
  • Anonym (Jay)

    Googla på vilka produkter som är viktigast att köpa eko, som tar upp mest kemikalier i slutprodukten. Har för mig att det är potatis, paprika och vindruvor. Samt kaffe och bananer för arbetarnas skull. Lök och vissa andra saker var ingen skillnad på eko eller inte. Så har jag resonerat när jag behövt sålla.

  • Inteutanproblem

    Vilket skämt att påstå att det är ett undantag att kor får gå ute. Tror bestämt man tittat på lite för många amerikanska dokumentärer om man tror det. 


    Dels är det lagstadgat i Sverige att kor måste få utevistelse. Minst 60 dagar. Men majoriteten låter sina mjölkkor, kalvar, kvigor och tjurar gå ute långt mer än så. Köttbonden i vår by släpper ut dom i början av Maj oftast. Inte ovanligt vi fortfarande har snö i April, så ja. Marken ska ju vara bar, och gräset hunnit börja växa. Dom brukar placera ett större gäng kvigor på betet intill vår fastighet. Dom vart och hämtade hem dom till lösdriften på sin bondgård nu förra helgen. Dom tas in in, när snön kommer. Ser fortfarande en del kor ute när man kör till butiken, eller stan. Många stödmatar med ensilage under hösten, och tar faktiskt inte in dom innan tjälen/snön kommer. Får har vi inte så många gårdar här omkring som har, men dom få som finns, där brukar man se dom fåren ute tidig och långt in på hösten också. Vanligt att man har en mindre lösdrift hemmavid under vintrarna, så dom trotts allt ändå har utevistelse. 

  • ernstina
    Inteutanproblem skrev 2022-09-28 12:53:41 följande:

    Vilket skämt att påstå att det är ett undantag att kor får gå ute. Tror bestämt man tittat på lite för många amerikanska dokumentärer om man tror det. 


    Dels är det lagstadgat i Sverige att kor måste få utevistelse. Minst 60 dagar. Men majoriteten låter sina mjölkkor, kalvar, kvigor och tjurar gå ute långt mer än så. Köttbonden i vår by släpper ut dom i början av Maj oftast. Inte ovanligt vi fortfarande har snö i April, så ja. Marken ska ju vara bar, och gräset hunnit börja växa. Dom brukar placera ett större gäng kvigor på betet intill vår fastighet. Dom vart och hämtade hem dom till lösdriften på sin bondgård nu förra helgen. Dom tas in in, när snön kommer. Ser fortfarande en del kor ute när man kör till butiken, eller stan. Många stödmatar med ensilage under hösten, och tar faktiskt inte in dom innan tjälen/snön kommer. Får har vi inte så många gårdar här omkring som har, men dom få som finns, där brukar man se dom fåren ute tidig och långt in på hösten också. Vanligt att man har en mindre lösdrift hemmavid under vintrarna, så dom trotts allt ändå har utevistelse. 


    Så är det på gården där jag har mina hästar.Korna går ut i slutet av april/början av maj beroende på hur långt våren kommit. De går sedan ute till första snön lägger sig, förra året gick de in runt 2:a advent. De har öppet så de kan välja att gå in i lagården eller vara ute och de går gärna in på kvällarna nu. 
    Djuren på gården mår alldeles utmärkt och är väldigt sociala och sällskapliga, gården är en traditionell mjölkgård. Gårdens höns lever ett riktigt frigående liv, ibland har jag hittat hönor i bakluckan om jag glömt stänga den Skrattande
    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Anonym (melon)

    Skulle tro att många produkter marknadsförs som ekologiska trots att de inte är det, så du Jjar nog proppat i dig en massa skit redan.

  • Anonym (Konstgödsel)

    Jag äter ekologiskt så långt det är möjligt, men allt finns såklart inte. Anledningen är dels miljöpåverkan, dels att jag inte vill ha i mig besprutningsmedel och andra kemikalier som inte hör hemma i naturen.

    Det är även så att all konventionell odling är beroende av konstgödsel. Konstgödsel består till största delen av fosfor och kväve. Kväve får man lätt från djururin eller förmultnande växdelar. Det finns i överflöd, bl.a. i atmosfären.
    Fosfor, däremot, bryts framför allt i gruvor i Nordafrika. Dessa gruvor är på upphällningen, och när fosforn är slut där, då blir det inget mer konstgödsel.

    Så, bäst är att gynna det ekologiska jordbruket så mycket som möjligt så vi ställer om innan naturen ställer om åt oss den hårda vägen.

  • Inteutanproblem
    Anonym (Konstgödsel) skrev 2022-09-28 21:55:18 följande:

    Jag äter ekologiskt så långt det är möjligt, men allt finns såklart inte. Anledningen är dels miljöpåverkan, dels att jag inte vill ha i mig besprutningsmedel och andra kemikalier som inte hör hemma i naturen.

    Det är även så att all konventionell odling är beroende av konstgödsel. Konstgödsel består till största delen av fosfor och kväve. Kväve får man lätt från djururin eller förmultnande växdelar. Det finns i överflöd, bl.a. i atmosfären.
    Fosfor, däremot, bryts framför allt i gruvor i Nordafrika. Dessa gruvor är på upphällningen, och när fosforn är slut där, då blir det inget mer konstgödsel.

    Så, bäst är att gynna det ekologiska jordbruket så mycket som möjligt så vi ställer om innan naturen ställer om åt oss den hårda vägen.


    Nu är det ju så att ekologiskt jordbruk inte är särskilt optimalt. Vad gäller areal åtgång och skördstorlek. Konventionell odling kräver mindre markyta, och ger dessutom större skördar. I takt med att människan blir fler och fler, är dom här detaljerna i allra högsta grad jäkligt relevant. All mark är inte likvärdig. Det krävs rätt sorts markkvalitet för att kunna odla. Teknikutveckling och forskning pågår även vad rör handelsgödsel, så det är inte skrivet i sten att den kommer se ut på samma vis. För alltid. Det finns ett egenintresse att sträva efter hållbarhet, och låg miljöpåverkan. 


    Det är inte så lätt som att ekologiskt alltid = bäst. Fler och fler studier visar ju även att det är komplext, och att ekologiskt inte sällan är sämre. Ur miljö och klimathänsyn. 
    Vad rör besprutning och liknande, så är detta hårt reglerat. Det finns ingen anledning till att tro att man får i sig skadliga mängder av diverse. (finns lite olika länkar postade i tråden redan).

    Vill man köpa Eko, ja för all del gör det. Men mycket runt eko är pr, lobbying, politik, egenintresse, ideologi. Precis som med det mesta annat. 

Svar på tråden Börjat sluta köpa ekologiska varor - Är det dåligt för hälsan?