• Anonym (undra­r)
    Fri 30 Sep 2022 18:21
    3068 visningar
    21 svar
    -2
    21
    3068

    Polisanmäla utan att det utreds vidare?

    Jag blev utsatt för våldtäkt/övergrepp av mitt ex för en vecka sen. Vi har barn ihop och jag har inga önskemål om att han ska bli åtalad, häktad eller något sånt. Jag orkar inte med den konflikt och de följder som kommer uppstå.

    Men kan man göra en anmälan bara för att få med övergreppet i brottsstatistiken, och samtidigt be polisen att inte utreda vidare? Kan man be dem att inte förhöra honom? Jag vill inte att han ska veta om att jag i så fall gör en anmälan.

    Om jag gör en anmälan är det mer för min egen skull, för att jag inte vill att det som hände ska bagatelliseras, och för att det ska finnas med i statistiken.

  • Svar på tråden Polisanmäla utan att det utreds vidare?
  • Anonym (Samma­)
    Fri 30 Sep 2022 20:00
    #11
    +1

    Jag har också vart utsatt för en våldtäkt inom en relation. Anmälde aldrig. Den relationen eskalerade dock med psykisk misshandel och tillslut fysisk misshandel. 


    Jag förstår att inget är så svartvitt som alla runtomkring i denna tråd vill påskina. Men med lite distans till den relation jag hade inser jag också hur mycket psykisk misshandel som pågick och jag är glad att jag lämnade relationen. För mig dock det cirka 3-4 månader efter misshandeln  


    Tyvärr som de säger ovan kan du inte anmäla utan att de utreder. Brottet är så grovt att de är skyldiga att utreda om de får kännedom om det. Blir knappast fällande dom om du inte medverkar, men absolut blir han kontaktad. 


    Rekommenderar dig att berätta för en vän, gärna i textform, så om han börjar misshandla dig så kan även detta ingå i ett åtal. 

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Fri 30 Sep 2022 20:12
    #12
    Anonym (Samma) skrev 2022-09-30 20:00:57 följande:

    Jag har också vart utsatt för en våldtäkt inom en relation. Anmälde aldrig. Den relationen eskalerade dock med psykisk misshandel och tillslut fysisk misshandel. 


    Jag förstår att inget är så svartvitt som alla runtomkring i denna tråd vill påskina. Men med lite distans till den relation jag hade inser jag också hur mycket psykisk misshandel som pågick och jag är glad att jag lämnade relationen. För mig dock det cirka 3-4 månader efter misshandeln  


    Tyvärr som de säger ovan kan du inte anmäla utan att de utreder. Brottet är så grovt att de är skyldiga att utreda om de får kännedom om det. Blir knappast fällande dom om du inte medverkar, men absolut blir han kontaktad. 


    Rekommenderar dig att berätta för en vän, gärna i textform, så om han börjar misshandla dig så kan även detta ingå i ett åtal. 


    Jag har levt i många år med psykisk misshandel från honom. Är i processen att lämna, men det tar tid. Har stöd med samtal från kommunens mottagning för våld i nära relationer. Det var min samtalskontakt där som frågade om jag tänkte anmäla, men det tar emot.

    Jag har skärmdumpar av en konversation med honom där han skriver rakt ut att han var osäker på om jag verkligen ville ha sex.
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Fri 30 Sep 2022 20:14
    #13
    Anonym (d) skrev 2022-09-30 19:47:37 följande:
    Vad menar du?

    Du har fått helt relevanta svar.
    Absolut, jag tackar för ditt första svar som helt enkelt var svar på min fråga.

    Det jag menar är att jag inte orkar med att ta emot dömande ord och ifrågasättanden.
  • Anonym (S)
    Fri 30 Sep 2022 20:17
    #14
    Anonym (undrar) skrev 2022-09-30 20:12:58 följande:
    Jag har levt i många år med psykisk misshandel från honom. Är i processen att lämna, men det tar tid. Har stöd med samtal från kommunens mottagning för våld i nära relationer. Det var min samtalskontakt där som frågade om jag tänkte anmäla, men det tar emot.

    Jag har skärmdumpar av en konversation med honom där han skriver rakt ut att han var osäker på om jag verkligen ville ha sex.
    Du kan anmäla honom efter att du lämnat honom.
  • Anonym (Ehhh)
    Fri 30 Sep 2022 21:05
    #15
    Anonym (undrar) skrev 2022-09-30 19:37:11 följande:

    Som jag misstänkte var det ganska värdelöst att fråga om råd på Familjeliv  // Obestämd

    Tänker inte diskutera huruvida jag ska anmäla/inte anmäla. 


    Det här kan ju inte vara sant? Är det en FREDAGSTRÅD så är det inte ens roligt att hitta på nåt sånt här. 
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Fri 30 Sep 2022 21:19
    #16
    Anonym (Ehhh) skrev 2022-09-30 21:05:12 följande:
    Det här kan ju inte vara sant? Är det en FREDAGSTRÅD så är det inte ens roligt att hitta på nåt sånt här. 
    ???
  • Fri 30 Sep 2022 22:25
    #17
    Anonym (Ehhh) skrev 2022-09-30 21:05:12 följande:
    Det här kan ju inte vara sant? Är det en FREDAGSTRÅD så är det inte ens roligt att hitta på nåt sånt här. 
    Jag tror inte det är en Fredagstråd. Jag tror på TS. Men även om jag skulle ha fel så är saken så allvarlig att den ska tas på allvar.
  • Anonym (L)
    Sat 1 Oct 2022 11:39
    #18

    Ring en kvinnojour. 

  • Anonym (L)
    Sat 1 Oct 2022 11:39
    #19
    +1
    Anonym (undrar) skrev 2022-09-30 18:30:06 följande:
    Jag vill fortfarande upprätthålla en okej relation inför vår dotter.
    Den möjligheten har ju han redan förstört. 
  • Sat 1 Oct 2022 13:18
    #20

    Hej!

    Tyvärr kan man inte det. 

    Jag är SÅ ledsen för att du var med om en våldtäkt och allt annat han utsatte dig för. Jag beklagar verkligen.

    Det är så fint att höra att du ändå är i processen att lämna. Kanske skyddar du ditt barn bättre genom att anmäla, viktigast är dock att ta dig därifrån.

    Önskar dig och barnet allt gott!

    Ni är förresten starkare, och långt mer värda än vad han velat förmedla till dig. Det är han som är sjuk, det har ingenting med dig att göra vad som har hänt.

    Det hände mig likadant, men jag tog mig ur och det är längesedan nu. Man kan läka!

    Stor kram

  • Anonym (W)
    Sat 1 Oct 2022 13:47
    #21
    +1
    Anonym (undrar) skrev 2022-09-30 18:30:06 följande:
    För att jag inte orkar ta smällen med de konflikter som följer. Jag vill fortfarande upprätthålla en okej relation inför vår dotter.
    Så din dotter ska alltså umgås med en person som misshandlat dig psykiskt och sedan våldtagit dig?

    Stackars dotter. 
Svar på tråden Polisanmäla utan att det utreds vidare?