• HelloLife

    Hur ofta har ni sex, är det mannen som ska ta initiativ?

    Hur ofta har ni sex, tänker främst på er som varit i ett förhållande i över 1 år.


    Vem är det som tar initiativet, är det mannen som förväntas ta initiativ?

  • Svar på tråden Hur ofta har ni sex, är det mannen som ska ta initiativ?
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (Kalle) skrev 2022-10-05 16:38:37 följande:
    Du skulle aldrig våga tacka nej till sex i ett förhållande även om du inte är sugen för att du inte vet när nästa tillfälle kommer? Förstår jag dig rätt?
    Skulle det vara ovanligt?
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Biologi) skrev 2022-10-05 16:42:50 följande:
    Skulle det vara ovanligt?
    Det hoppas jag verkligen.

    Har du någonsin haft en relation?
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (Kalle) skrev 2022-10-05 17:01:18 följande:
    Det hoppas jag verkligen.

    Har du någonsin haft en relation?
    Nej men jag har varit gift i totalt 25 år.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Biologi) skrev 2022-10-05 17:03:30 följande:
    Nej men jag har varit gift i totalt 25 år.
    Du anser inte äktenskap vara en relation?
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (Kalle) skrev 2022-10-05 17:06:26 följande:
    Du anser inte äktenskap vara en relation?
    Dum fråga, dumt svar.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Biologi) skrev 2022-10-05 17:07:37 följande:
    Dum fråga, dumt svar.
    Frågan motsvarade ditt svar. 
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (Kalle) skrev 2022-10-05 17:12:34 följande:
    Frågan motsvarade ditt svar. 
    Jaså? vad vet du om det?
  • Anonym (Sanna)
    Tecum skrev 2022-10-04 17:31:13 följande:
    Kul att det fungerar för er, men jag tycker ändå att du gör fel. Om den som har minst lust  alltid ska ta initiativ är risken att sexlivet dör ut helt. I synnerhet om det är en kvinna då de har lättare att "vänja sig av" med sex. Man måste tåla att bli nekad och man måste klara att säga nej utan att skuldbelägga sig.
    Ja, jag är glad att det fungerade för oss. Här blev det kanske lyckat just för att jag är kvinnan i förhållandet, och han man. Nu efter flera barn skulle jag dessutom säga att vår sexlust hamnat på samma nivå i princip, så det kan nog vara smart för män att bli tillsammans med kvinnor som har högre lust än dem initialt - för det brukar minska med åren hos kvinnor, men sällan minska särskilt mycket för män däremot.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Biologi) skrev 2022-10-05 17:15:16 följande:
    Jaså? vad vet du om det?

    Läs vad du skrev.
    Men om du inte fattar så sammanfattar jag.

    Jag undrade om det verkligen stämde att du inte skulle våga tack nej till sex trots att du inte var sugen bara för att du inte visste när nästa tillfälle skulle dyka upp. 
    Du frågade om jag tror det var ovanligt. 


    Ja jag tror det är väldigt ovanligt. Är man inte sugen så är det ju poänglöst att ha sex och att ens tänka att nästa gång kanske dröjer borde ha noll inverkan. Mycket vanligare är det däremot att många, både män och kvinnor, ställer upp för husfridens skull. Det är väldigt beklagligt men kan förstå om man tycker att resten av förhållandet blir drägligare (egentligen borde de bryta upp men går det inte så går det inte).

    Men att ha sex när man inte sugen bara för att man inte vet när nästa gång dyker upp är på en sådan nivå att  frågan om du någonsin haft ett förhållande var ytterst berättigad.

  • Anonym (Biologi)
    Anonym (Kalle) skrev 2022-10-05 22:40:34 följande:

    Läs vad du skrev.
    Men om du inte fattar så sammanfattar jag.

    Jag undrade om det verkligen stämde att du inte skulle våga tack nej till sex trots att du inte var sugen bara för att du inte visste när nästa tillfälle skulle dyka upp. 
    Du frågade om jag tror det var ovanligt. 


    Ja jag tror det är väldigt ovanligt. Är man inte sugen så är det ju poänglöst att ha sex och att ens tänka att nästa gång kanske dröjer borde ha noll inverkan. Mycket vanligare är det däremot att många, både män och kvinnor, ställer upp för husfridens skull. Det är väldigt beklagligt men kan förstå om man tycker att resten av förhållandet blir drägligare (egentligen borde de bryta upp men går det inte så går det inte).

    Men att ha sex när man inte sugen bara för att man inte vet när nästa gång dyker upp är på en sådan nivå att  frågan om du någonsin haft ett förhållande var ytterst berättigad.


    Och jag tror att det är väldigt vanligt att män i medelåldern har en kvinna där lusten dalar och då får de passa på när hon har lust. Jag har inte det problemet men jag utgår från vad jag hör från andra och läser på nätet.
  • Anonym (Lika)
    Anders 386 skrev 2022-10-05 09:05:00 följande:

    Efter många år av misslyckade initiativ gav jag upp. Jag sa ifrån att från nu får du ta initiativet. Och det funkade bättre. På den tiden hade vi sex ungefär tre gånger per månad. Numera har vi nästan aldrig sex.
    Det är ganska knäckande att få ständiga nej, inget man mår bra av..  Rynkar på näsan jag klarade liksom inte av att läsa henne, hon har aldrig skickat några tydliga signaler.

    Vi är båda en bra bit över 60 år.


    Likadant för oss. Tidigare var det jag som tog initiativ och hon som sa nej. Det blev väl 2-3 gånger per månad i början, sen 1-2. Numera låter jag henne ta initiativ och det blir av 1 gång per månad, ibland 2. Vi är över 50 nu. 
  • New  Dawn

    Jag tror ibland att problemet med sex är att ett initiativ oftast betraktas som en handling som görs bara för att få sex. 
    Ja, självklart kanske ni tänker, men problemet blir om man:

    1... känner att man måste vilja ha sex för att göra denna typ av handling.( Ta initiativ) Det kan liksom vara svårt att bara "prova" kravlöst och se vad som händer. Jag tror att det är vanligt att man känner att det är svårt att "backa". Har man en mer responsiv lust (som kvinnor oftare har) är det svårt att initera handlingar. Det kan ju även gälla män, tex en man med besvärande potensproblem, kanske låter bli att ta initiativ om han är osäker på sin förmåga.

    2. Den som får en invit, vågar inte svara på inviten om hen är osäker på kroppen och lusten kan väckas. Det kan kännas jobbigare att avbryta och "backa" när man kommit längre i de intima/sexuella handlingarna, och väljer därför att avvisa i ett tidigare skede. Det kan vara svårt att veta om lusten/kroppen kommer att vakna. Detta blir mer påtagligt i längre relationer. I början styrs sexlusten mer av direkt attraktion och kanske förälskelse. 

    Min upplevelse är att vi har lättare att väcka lusten därför att vi inte ser en intim handling som ett misslyckande om det inte leder till sex. Vi njuter av smekningar även om målet inte är sex (tex samlag/oralsex/ orgasm). Dessutom tycker vi om att ge varandra njutning även om den som ger inte har tillräcklig lust/funktion för att ha sex/få orgasm själv just då. Utöver det njuter vi även av icksexuella handlingar, som tex smekningar i håret, på kroppen, massage, eller liknade. Steget till sex är så nära att det blir så enkelt att bara röra var som helst. Prova, njuta osv... 


    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (saffran)

    Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 4 år. Vi båda är periodare där vi tex under 2 veckors tid kan göra det en eller flera gånger om dagen för att sen ligga 1 gång under 2 veckor. När det kommer till vem som tar initiativ så går även det i perioder. Men både han och jag är lika där.

    Tycker det är skönt att man kan köra på som kaniner en period för att sen lugna av sig och känna lite längtan och spänning. 

  • Emiiee89

    Jag har egentligen sex så ofta jag vill. Jag är mer sexuell av mig än vad min sambo är så oftast är det jag som tar intiativet här hemma :) 

  • Man 78
    Emiiee89 skrev 2022-10-17 23:51:19 följande:

    Jag har egentligen sex så ofta jag vill. Jag är mer sexuell av mig än vad min sambo är så oftast är det jag som tar intiativet här hemma :) 


    Heter du Emelie så stämmer det nog.
  • Perjonsson
    Anonym (Biologi) skrev 2022-10-05 00:11:35 följande:
    Återigen så är det inget de flesta kvinnor behöver tänka på tack vare eller på grund av rådande könsnormer beroende på hur man ser på saken. 2022 är det fortfarande mannens uppgift att se, bekräfta och uppvakta kvinnan.
    Ja du har rätt tyvärr.
    Feminismen och känsligheten är ett skämt där vi ska ha uppdelade könsroller så fort det passar henne.
    Det få mycket att spåra ur
Svar på tråden Hur ofta har ni sex, är det mannen som ska ta initiativ?