• Anonym (.)
    Mon 3 Oct 2022 15:23
    769 visningar
    8 svar
    8
    769

    Så den regeringen kommer inte kunna förhindra elpris läget?

    Högern sa hela tiden att Socialdemokraterna har fel om att anklaga Putin för elpriserna och det hela är Socialdemokraternas fel. Så kommer högern nu förhindra eller sänka elpriset?

    Jag är väldigt nervös för höjda hyrorna och elpriserna...Matpriserna gjorde mig redan skräckslagen och ledsen....

  • Svar på tråden Så den regeringen kommer inte kunna förhindra elpris läget?
  • Anonym (Hopp)
    Mon 3 Oct 2022 15:29
    #1
    -1 +2

    Det är de senaste årens vansinniga energipolitik som satt oss i skiten och inte Putin. Hade inte miljömupparna haft sånt inflytande hade vi haft kärnkraften kvar och el så det räckte. Den nya regeringen får det tufft på många plan efter vanstyret på i princip alla områden under 8 års tid. Men jag hyser ändå hopp. Det kan liksom inte bli värre nu.

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Mon 3 Oct 2022 18:23
    #2
    Anonym (Hopp) skrev 2022-10-03 15:29:19 följande:

    Det är de senaste årens vansinniga energipolitik som satt oss i skiten och inte Putin. Hade inte miljömupparna haft sånt inflytande hade vi haft kärnkraften kvar och el så det räckte. Den nya regeringen får det tufft på många plan efter vanstyret på i princip alla områden under 8 års tid. Men jag hyser ändå hopp. Det kan liksom inte bli värre nu.


    Så det du säger, är att högern kan fixa, allt om priserna?

    Efter att fått mer infomration, så vet jag nu att detta är ett internationellt problem och det är inte bara p.g.a kriget som sker, utan det är p.g.a allt annat.

    Visst, om vi införskaffade mer kärnkraft och inte stoppade kärnkraft så kanske vi hade haft el, jag vet inte, jag behöver mer kunskap om det. För jag tänker väl att kärnkraft i alla fall förut, var dåligt för miljön? Det är väl kanske inte förs nu, som man börjat få mer inblick om klimat tänk och har mer ett ''vänligare'' kärnkraft för miljön. Om det nu är sant, vet jag inte.

    Hur som helst, så är väl klimatet ganska dåligt just nu eller att vi i alla fall på väg åt det hållet? Så att ha förhindrat kärnkraft för länge sedan, fanns kanske både för och nackdelar för det?

    Hela världen är i kaos just nu, mest p.g.a klimatet, har jag för mig att jag läste om..
  • Mon 3 Oct 2022 18:40
    #3
    +1

    Högern kommer inte att göra något, de bara skyller på gamla regeringen. Det hade varit bättre att S suttit kvar, de har ansvaret för det som hänt och var mer motiverade att kompensera. Högern kommer bara att skylla från sig.

  • Mon 3 Oct 2022 18:48
    #4
    Anonym (Hopp) skrev 2022-10-03 15:29:19 följande:
    Det är de senaste årens vansinniga energipolitik som satt oss i skiten och inte Putin. Hade inte miljömupparna haft sånt inflytande hade vi haft kärnkraften kvar och el så det räckte. Den nya regeringen får det tufft på många plan efter vanstyret på i princip alla områden under 8 års tid. Men jag hyser ändå hopp. Det kan liksom inte bli värre nu.

    Allt är nazistens putins fel och det läget som vi nu är i.
    Utan nazisten putin, så hade vi haft ett hanterbart problem mot nu.


    Tecum skrev 2022-10-03 18:40:26 följande:
    Högern kommer inte att göra något, de bara skyller på gamla regeringen. Det hade varit bättre att S suttit kvar, de har ansvaret för det som hänt och var mer motiverade att kompensera. Högern kommer bara att skylla från sig.

    Jag förutspår att de bara kommer köra populism.
    Man såg ju lite hur de reagerade sen när EU ger dom chansen att nu sänka skatten på bränslen, är inte längre lika intresant.


    Jag förutspår en raketfart på statsskulden och få en betydande ökning, då de pratar om sänka skatten och sen löna pengar för göra detta.
    Låter som sms-lån tanker de har, och facit kommer.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Hopp)
    Mon 3 Oct 2022 18:49
    #5
    +1

    Kärnkraft är förutom vattenkraft det miljövänligaste som finns. Det var vansinne att stänga ner så många reaktorer här. Vi har ju inget att ersätta det med.
    Högern kommer få det svårt, men har ändå betydligt bättre lösningar än vänstern. Vänstern körde på i gamla hjulspår och såg ju inte verkligheten öht.

  • Anonym (S)
    Mon 3 Oct 2022 18:50
    #6
    +1

    EU håller på som bäst att arbeta fram ett förslag på hur man ska kunna minska elpriserna för medborgarna.
    Sverige verkar på en europeisk marknad, och kan således inte själv bestämma priset. Priset är oberoende av att vi stängt ner reaktorer. 

  • Mon 3 Oct 2022 19:03
    #7
    -2
    Anonym (Hopp) skrev 2022-10-03 18:49:36 följande:
    Kärnkraft är förutom vattenkraft det miljövänligaste som finns. Det var vansinne att stänga ner så många reaktorer här. Vi har ju inget att ersätta det med.
    Högern kommer få det svårt, men har ändå betydligt bättre lösningar än vänstern. Vänstern körde på i gamla hjulspår och såg ju inte verkligheten öht.

    Kärnkraftverk är inte alls miljövänligt pga avfallet, det är därför generation 4 kärnkraftverk är så viktiga.


     


    Reaktorerna som stängdes ned är av ett affärsmässigt beslut, och renovationen gav samma energi efter renovationen och att stänga två och 4 renoverade.
    Och då var elen billig, och Vattenfall gjorde mycket stora förluster och ett självklart beslut då.


    Sen kom serverhallar och suger skiten ur energin, och Bitcoin är en miljöfara pga den extrema energiförbrukning något så enkelt tar.


    Och på detta kom nazisten putin och är orsaken till att det nu är ett akut problem.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tue 4 Oct 2022 14:23
    #8
    Anonym (Hopp) skrev 2022-10-03 15:29:19 följande:

    Det är de senaste årens vansinniga energipolitik som satt oss i skiten och inte Putin. Hade inte miljömupparna haft sånt inflytande hade vi haft kärnkraften kvar och el så det räckte. Den nya regeringen får det tufft på många plan efter vanstyret på i princip alla områden under 8 års tid. Men jag hyser ändå hopp. Det kan liksom inte bli värre nu.


    Vi kan bygga hur många kärnkraftverk som helst det hjälper inte om inte elen stannar i Sverige och vi inte har Sverigepriser. Vi måste också bygga ut ledningarna mellan norra och södra Sverige det är politikernas fel att det inte gjorts.
Svar på tråden Så den regeringen kommer inte kunna förhindra elpris läget?