• Anonym (.)

Hur många av er har drabbats av prisökningen?

Jag bor själv i en etta och drabbats hårdast av matpriserna. Jag har ingen bil, så bensin/diesel har jag inget att vara orolig över.

Jag köper billigaste falukorven i butiken och makaroner. Jag jobbar på restaurang, så jag har tur att jag kan få varierad kost därifrån.

Min lön som blir ungefär 15.000kr, så känner jag att jag måste snåla så mycket jag kan, för att klara mig månaden ut.

Jag kan inte berätta alla mina utgifter här.

Men jag vill gå rak på sak vad jag vill med tråden. Jag vill veta om fler har drabbats hårt?

Ibland känner jag mig ensam, med tanken på hur många kunder vi får i restaurangen. Hur många personer som köper mängder av olika varor i butiken.

• Svar på tråden Hur många av er har drabbats av prisökningen?
  • me33
    Anonym (Desktop) skrev 2022-10-20 18:22:10 följande:

Jag påverkas nog mest på så vis att jag börjar lida av någon sorts välbeställd-skam, även om jag för all del har jobbat tämligen mycket och hårt på vägen.

Vi är en bit fram i livet, man har betalt av studielånen, man har ärvt en del, tagit bort lån, bor centralt och har ett stort barn som transporterar sig själv och behöver då nästan inte använda bilen då en kan jobba hemma.

Men hade vi levt som vi gjorde för 10 år sen, då båda bilpendlade 10 mil per dag med varsin bil, hade lägre löner, CSN-lån och bolån ska betalas, barnet hade aktiviteter kors och tvärs, fler föräldrar levde och skulle hälsas på och hjälpas med saker osv osv, då hade läget sett rätt annorlunda ut.

Jag tycker det är för eländigt att folk som jobbar heltid inte tycker sig ha råd med den mat de vill ha, det är skandal. Och jag förstår att det känns riktigt svettigt för barnfamiljer just nu.

Men vi har också haft en köp/lånecirkus i Sverige i ett par decennier där en del har förköpt sig, och blivit invaggade i tron att räntorna ska vara låga för evigt. Det är ingen mänsklig rättighet att bo på 180 kvm och ha spabad hemma när man knappt har gått ut gymnasiet. Så nu kommer tyvärr en verklighet som de yngre aldrig har upplevt och biter dem i baken. Jag som var med på 90-talet har alltid haft ett tak på fasta utgifter relativt lön och satt försiktiga budgetar, så idag med lånen betalda kan vi dra runt hushållet på en lön, så länge vi inte tillför rejäla transportkostnader.

Så- det är ju schysst av somliga att rösta för en regering som kommer att ge mig ännu mer pengar, men jag tyckte att de behövdes till vård och skola och sånt. Och frågan är väl om ni andra har råd med mer nedmontering av välfärden? Det är trots allt mycket större sannolikhet att den som arbetar med kroppen behöver kvalificerad vård, knäoperationer o.s.v. före 60 än en tjänsteman som jag.

Den som lever får se men nästa år åker vi nog rakt ner i källaren globalt, med lågkonjunktur. Håll i hatten...

Kloka ord.

Jag med hoppas hela skiten till "svenska" samhället åker ned med nästa industri-kris som kommer. ("," det känns inte så svenskt här ändå längre)
  • Anonym (kalori)
    Citronella skrev 2022-10-20 16:22:08 följande:

Jag tipsade om billigt kött och fisk också. Ni bestämmer helt själva vad ni vill äta, vill ni äta hummer varje dag så gör det. Det jag säger att nyttig mat inte är dyrare. Linssoppa är för övrigt inget tillbehör och jag har aldrig sagt att man ska äta havregryn på kvällen. 

Här är ett exempel på vad man kan äta på en dag: 
    Frukost: Havregrynsgröt, mjölk och ett kokt ägg
    Mellanmål: Ett äpple
    Lunch: Linssoppa med hembakat bröd 
    Mellanmål: morotsstavar
    Middag: Potatis och sill 

Det här är både billig och nyttig mat. 

En kost som våra förfäder stod sig bra på. 
  • Anonym (Hmm..)
    Citronella skrev 2022-10-20 16:22:08 följande:

Jag tipsade om billigt kött och fisk också. Ni bestämmer helt själva vad ni vill äta, vill ni äta hummer varje dag så gör det. Det jag säger att nyttig mat inte är dyrare. Linssoppa är för övrigt inget tillbehör och jag har aldrig sagt att man ska äta havregryn på kvällen. 

Här är ett exempel på vad man kan äta på en dag: 
    Frukost: Havregrynsgröt, mjölk och ett kokt ägg
    Mellanmål: Ett äpple
    Lunch: Linssoppa med hembakat bröd 
    Mellanmål: morotsstavar
    Middag: Potatis och sill 

Det här är både billig och nyttig mat. 

Linssoppa är oätligt, äpple blir man hungrig av, potatis och sill är en förrätt och inte en middag. Men gröt och ägg är perfekt som frukost.
  • Anonym (Hundis)
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-10-21 06:25:59 följande:
    Linssoppa är oätligt, äpple blir man hungrig av, potatis och sill är en förrätt och inte en middag. Men gröt och ägg är perfekt som frukost.
    Är man så kräsen får man kanske ta att det blir dyrt... Men det beror ju i så fall på dig själv, inte samhällsutvecklingen. 
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (Hundis) skrev 2022-10-21 07:04:16 följande:
    Är man så kräsen får man kanske ta att det blir dyrt... Men det beror ju i så fall på dig själv, inte samhällsutvecklingen. 
    Kräsen är jag verkligen inte. JAG blir superhungrig av äpple, därför kan jag bara äta det när jag är mätt.

Linssoppa fick jag i spanskt fängelse och det var totalt oätligt så jag kommer aldrig våga mig på det igen. Sill och potatis äter man på julbord, till påsk och midsommar, jag tycker mycket om det men det är INTE en mättande middag.
  • Anonym (Hundis)
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-10-21 07:16:16 följande:
    Kräsen är jag verkligen inte. JAG blir superhungrig av äpple, därför kan jag bara äta det när jag är mätt.

Linssoppa fick jag i spanskt fängelse och det var totalt oätligt så jag kommer aldrig våga mig på det igen. Sill och potatis äter man på julbord, till påsk och midsommar, jag tycker mycket om det men det är INTE en mättande middag.
    Fortfarande bara dina preferenser. Och sen vet du vad? Det som skrevs var ett exempel. Om du är så dålig på att laga mat att du inte själv kan tänka ut andra rätter (inte ens klura ut att man kan äta morot på förmiddagen!) med de ingredienser som skribenten nämnt så ligger fortfarande problemet hos dig. Kräsen och dålig på att laga mat. Ja, då blir det ju dyrt. 
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (Hundis) skrev 2022-10-21 08:02:28 följande:
    Fortfarande bara dina preferenser. Och sen vet du vad? Det som skrevs var ett exempel. Om du är så dålig på att laga mat att du inte själv kan tänka ut andra rätter (inte ens klura ut att man kan äta morot på förmiddagen!) med de ingredienser som skribenten nämnt så ligger fortfarande problemet hos dig. Kräsen och dålig på att laga mat. Ja, då blir det ju dyrt. 
    Haha... Ja vi säger så
  • Kockobello
    Anonym (Hundis) skrev 2022-10-21 08:02:28 följande:
    Man måste inte vara dålig på att laga mat bara för att man inte är förtjust i sill och potatis och linssoppa? Är detta avancerad matlagning, tänker du? 
  • Anonym (Hundis)
    Kockobello skrev 2022-10-21 08:13:39 följande:
    Man måste inte vara dålig på att laga mat bara för att man inte är förtjust i sill och potatis och linssoppa? Är detta avancerad matlagning, tänker du? 

God linssoppa slänger inte vem som helst ihop. Jag har ätit en del dålig linssoppa i mitt liv.

Och om man tror att all linssoppa smakar som spansk fängelsemat och inte kan komma på att man kan ta en morot istälket om man blir hungrig av äpple, då är man nog ingen stjärna i köket. Hmm verkar också tro att enda sättet att tillaga sill är att göra inläggningar.

Antingen gillar Hmm att klaga över matpriserna och är inte intresserad av att rätta mun efter matsäck, eller så är hen okunnig om matlagning. I ärlighetens namn tror jag mest på förslag nr 1. Men det drabbar å andra sidan bara Hmm själv, så jag vet inte varför jag tjafsar emot... 

• Kockobello
    Anonym (Hundis) skrev 2022-10-21 08:44:54 följande:

God linssoppa slänger inte vem som helst ihop. Jag har ätit en del dålig linssoppa i mitt liv.

Och om man tror att all linssoppa smakar som spansk fängelsemat och inte kan komma på att man kan ta en morot istälket om man blir hungrig av äpple, då är man nog ingen stjärna i köket. Hmm verkar också tro att enda sättet att tillaga sill är att göra inläggningar.

Antingen gillar Hmm att klaga över matpriserna och är inte intresserad av att rätta mun efter matsäck, eller så är hen okunnig om matlagning. I ärlighetens namn tror jag mest på förslag nr 1. Men det drabbar å andra sidan bara Hmm själv, så jag vet inte varför jag tjafsar emot... 

Nej, linssoppa är inte avancerad mat.
  • Egon den stora

Det är i vilket fall som helst ett feltänkt att man inte drabbas av bränslepriser bara för att man inte har bil. 
    Matpriserna är otroligt beroende av just diesel priser för både produktionen och transport.  Alla drabbas, en del har marginal att hantera det och en del inte. 

• felix le chat

Knappt drabbad alls. Har nästan noll inflation för egen del.

Matpriserna har gått upp men det märks knappt i plånboken. som ensamstående.
    Köper vad jag känner för precis som tidigare.

Innan pandemin åt jag lunch ute för 110 kr ca x 22 dagar = 2500 kr/ mån
    I dag har jag matlåda som knappt 20-30 kr per dag.

Har inga kostnader för bensin
    Har fast elpris 3 år till
    Har fast ränta på lån 2 år till

TS problem är ju den låga lönen. Om hon har 15.000 efter skatt blir bruttolön
    18.000 kr och det är mycket lågt idag. Man tjänar mycket bättre på samhall.

• Citronella
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-10-21 06:25:59 följande:
    Att du är kräsen ändrar inte det faktum att man kan laga billig mat du väljer bara att inte göra det. Förövrigt var det här EXEMPEL man kan göra mycket, mycket, mycket mer. 
  • Anonym (Hundis)
    Kockobello skrev 2022-10-21 12:08:26 följande:
    Nej, linssoppa är inte avancerad mat.
    Det sa jag inte heller. Men är du inte bra på att laga mat så blir det inte så gott. Vill man kan man ju blanda en burk linser med en burk passerade tomater, smula ner en buljongtärning och kalla det soppa. Men gott blir det ju inte. 
  • Anonym (Självklart)

Möjligt att det finns några som lyckades binda lån och elpriser i tid samt äger elbil. (och på så vis undvikit el, bränsle och ränteökningarna). Men lägg där till att de dessutom skulle vara självförsörjande på mat.. då blir det riktigt svårt.

Jag band mitt elpris för 2 år sedan, så jag sitter lugnt ett år till vad gäller det (samt har gjort investeringar för att sänka förbrukningen också). Jag bytte min gamla bil som drog dryga litern bensin till en som drar 0,5 l diesel istället, men skulle ändå tippa att min kostnad ökat med runt 700 kr i månaden på bränsle ändå.

Visst, mat och allt övrigt har blivit dyrare. Kanske 500 kr extra där.

Största negativa skillnaden kommer dock gällande räntan och då har jag ändå bara ett bottenlån på en miljon. Men obundet.. Så en ökning från 1,6 till 3,6 gör skillnaden på drygt 1700 kr dyrare per månad.

Så totalt avrundat ca 3000 kr dyrare per månad.

• me33
    felix le chat skrev 2022-10-21 13:23:32 följande:

Knappt drabbad alls. Har nästan noll inflation för egen del.

Matpriserna har gått upp men det märks knappt i plånboken. som ensamstående.
    Köper vad jag känner för precis som tidigare.

Innan pandemin åt jag lunch ute för 110 kr ca x 22 dagar = 2500 kr/ mån
    I dag har jag matlåda som knappt 20-30 kr per dag.

Har inga kostnader för bensin
    Har fast elpris 3 år till
    Har fast ränta på lån 2 år till

TS problem är ju den låga lönen. Om hon har 15.000 efter skatt blir bruttolön
    18.000 kr och det är mycket lågt idag. Man tjänar mycket bättre på samhall.

"Matpriserna har gått upp men det märks knappt i plånboken. som ensamstående.
    Köper vad jag känner för precis som tidigare."

Inte bra att lura sig själv.
  • Anonym (Hundis)
    Egon den stora skrev 2022-10-21 12:52:41 följande:

Det är i vilket fall som helst ett feltänkt att man inte drabbas av bränslepriser bara för att man inte har bil. 
    Matpriserna är otroligt beroende av just diesel priser för både produktionen och transport.  Alla drabbas, en del har marginal att hantera det och en del inte. 

Det beror ju på vad man lägger i ordet drabbad. Jag, och vad jag kunnat se även ordböckerna, lägger in i ordet att man orsakas skada på något sätt. De prishöjningar som varit hittills på mat har vi haft utrymme för i vår ekonomi. Den, eller vi, tar inte skada. Alltså är vi inte drabbade. Hade vi haft två bensinbilar och båda haft 10 mils bilresa till jobbet, ja då hade vi drabbats av ökade bränslekostnader. 
  • Anonym (Maten viktig)

Det klart att det märks att allt har blivit dyrare. Jag märker att människor inte fyller sina vagnar som förr och att mina shoppingvanor har förändrats.
    Själv tänker jag att det är viktigt att mina barn har tillgång till en allsidig och näringsrik kost. Bra kläder, rent  hem och jämn värme är också viktigt. Sen har jag dragit ner på andra utgifter som utemat, premunationer och onödiga bilresor osv. 
    Barnens tillgång till fritidsaktiviteter är fortsatt viktigt.

Svar på tråden Hur många av er har drabbats av prisökningen?