Anonym (Desktop) skrev 2022-10-20 18:22:10 följande:
Jag påverkas nog mest på så vis att jag börjar lida av någon sorts välbeställd-skam, även om jag för all del har jobbat tämligen mycket och hårt på vägen.
Vi är en bit fram i livet, man har betalt av studielånen, man har ärvt en del, tagit bort lån, bor centralt och har ett stort barn som transporterar sig själv och behöver då nästan inte använda bilen då en kan jobba hemma.
Men hade vi levt som vi gjorde för 10 år sen, då båda bilpendlade 10 mil per dag med varsin bil, hade lägre löner, CSN-lån och bolån ska betalas, barnet hade aktiviteter kors och tvärs, fler föräldrar levde och skulle hälsas på och hjälpas med saker osv osv, då hade läget sett rätt annorlunda ut.
Jag tycker det är för eländigt att folk som jobbar heltid inte tycker sig ha råd med den mat de vill ha, det är skandal. Och jag förstår att det känns riktigt svettigt för barnfamiljer just nu.
Men vi har också haft en köp/lånecirkus i Sverige i ett par decennier där en del har förköpt sig, och blivit invaggade i tron att räntorna ska vara låga för evigt. Det är ingen mänsklig rättighet att bo på 180 kvm och ha spabad hemma när man knappt har gått ut gymnasiet. Så nu kommer tyvärr en verklighet som de yngre aldrig har upplevt och biter dem i baken. Jag som var med på 90-talet har alltid haft ett tak på fasta utgifter relativt lön och satt försiktiga budgetar, så idag med lånen betalda kan vi dra runt hushållet på en lön, så länge vi inte tillför rejäla transportkostnader.
Så- det är ju schysst av somliga att rösta för en regering som kommer att ge mig ännu mer pengar, men jag tyckte att de behövdes till vård och skola och sånt. Och frågan är väl om ni andra har råd med mer nedmontering av välfärden? Det är trots allt mycket större sannolikhet att den som arbetar med kroppen behöver kvalificerad vård, knäoperationer o.s.v. före 60 än en tjänsteman som jag.
Den som lever får se men nästa år åker vi nog rakt ner i källaren globalt, med lågkonjunktur. Håll i hatten...
Kloka ord.
Jag med hoppas hela skiten till "svenska" samhället åker ned med nästa industri-kris som kommer. ("," det känns inte så svenskt här ändå längre)