• Anonym (Sysko­n)
    Fri 28 Oct 2022 14:09
    1584 visningar
    4 svar
    -1
    4
    1584

    Vad är det som blir sämre med åren?

    Att äggkvaliteten blir sämre med åren har man ju hört och att det är svårare att bli gravid. Är 39 år och vet det är mindre chans till graviditet, men är alla ägg dåliga vid den här åldern eller finns det ?normala? som släpps då och då? Som faktiskt kan bli en graviditet som stannar ?

  • Svar på tråden Vad är det som blir sämre med åren?
  • Fri 28 Oct 2022 14:14
    #1
    Anonym (Syskon) skrev 2022-10-28 14:09:28 följande:
    Vad är det som blir sämre med åren?

    Att äggkvaliteten blir sämre med åren har man ju hört och att det är svårare att bli gravid. Är 39 år och vet det är mindre chans till graviditet, men är alla ägg dåliga vid den här åldern eller finns det ?normala? som släpps då och då? Som faktiskt kan bli en graviditet som stannar ?


    Jag var 39 när jag fick mitt andra barn på naturlig väg. Så omöjligt är det inte. 
  • Anonym (Anna)
    Fri 28 Oct 2022 15:52
    #2

    Alla ägg ju lika gamla eftersom vi föds med dem. 

  • Anonym (Sysko­n) Trådstartaren
    Fri 28 Oct 2022 16:11
    #3

    Ja men alla ägg har väl inte kromosomfel ex ? 

  • Anonym (Usel)
    Fri 28 Oct 2022 16:41
    #4
    Anonym (Syskon) skrev 2022-10-28 16:11:20 följande:
    Ja men alla ägg har väl inte kromosomfel ex ? 
    Nej, självklart inte. Men äggkvaliteten skiljer sig jättemycket åt mellan kvinnor i alla åldrar och ännu mer som äldre. Vissa som jag hade endast usla ägg kvar vid den åldern och andra som en bekant lyckades få barn spontant vid 47. Man vet aldrig innan. Det enda man rent statistiskt kan säga är att äggkvaliteten överlag sjunker, att chansen att lyckas både bli gravid och undvika missfall minskar och att de med PCO oftast har bättre äggkvalitet som äldre. Men inte i nån större utsträckning förrän efter 40 och sen ganska radikalt efter 42-43. Det är därför IVF-kliniker har en åldersgräns på just 42-43. Chansen att lyckas efter det är mycket låg överlag. Men just för en enskild kvinna vet man inte.
Svar på tråden Vad är det som blir sämre med åren?