• Mon 14 Nov 2022 10:29
    253570 visningar
    3004 svar
    -13 +6
    3004
    253570

    Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?

    Män som saknar högre utbildning har svårt att hitta någon - medan kvinnor till och med kan vara arbetslösa utan att det är några problem.

    Kvinnor får vara ledsna, må dåligt och vilja bli tröstade av sin man - men om en man är ledsen saknar han självförtroende och betraktas som oattraktiv.

    Män måste ha humor och ha glimten i ögat - kvinnor behöver bara ha förmågan att skratta åt mannens skämt.

    Män ska ha en ordnad boendesituation - men för kvinnor är det inga problem om de flyttar runt i andra hand eller bor hos vänner.

    Män ska ha driv, ambitioner och ha en stor social umgängeskrets - kvinnor har inga sådana krav på sig.

    Varför är det rimligt att kvinnor har högre krav på mäns personligheter om vi verkligen menar allvar med att sträva efter jämställdhet på 2000-talet?

  • Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?
  • Anonym (Rapto­r)
    Thu 5 Jan 2023 18:38
    Anonym (Lena) skrev 2023-01-04 22:33:50 följande:

    1. På många sätt blir det ändå fel om dem med generellt lägre krav på lön av det skälet söker läraryrket, när det är motivation, lämplighet och engagemang i elevers lärande som borde vara styrande. Vi har en ambitiös tjej i vår tråd är värt att nämna. Det var ledsamt när de manliga lärarstudenterna vid Dalarnas högskola i attitydstudien visade sig så pass löneorienterade när många andra mjuka värden står på spel. 

    Är kvinnor sämre löneförhandlare än män? Det tycks faktiskt vara så. Om fler killar väljer lärarbanan kunde status och därmed lönebild höjas. 


    1. Flera nyare studier visar att kvinnor inte är sämre på att kräva högre lön än män, men däremot får de oftare nej. En orsak kan vara att arbetsgivaren tror/vet att män är mer benägna att byta jobb om de inte får det de begär.

    www.bbc.com/news/business-37278170

    "When like-for-like male and female workers were compared, men were 25% more likely to get a pay rise when they asked, the study found."

    2. Kvinnor stannar ofta längre på jobb för att de tar mer hänsyn till familjesituation, och inte i lika mån har en partner som ställer upp om de plötsligt skulle få för sig att ta ett bättre betalt jobb på annan ort. Att inte byta jobb med jämna mellanrum ger dig automatiskt sämre löneutveckling.

    3. Män får ofta lön up front för sin potentiella prestation, medan kvinnor måste prestera först innan de kan få "rätt" lön. Detta har jag själv upplevt när jag förväntades ta på mig ett massivt större ansvar för projekt för över 60 miljoner kr utöver min vanliga tjänst, frågade vad jag skulle få för det och bara fick höra "prestation först- belöning efteråt". Hade jag sagt nej till VD hade jag aldrig fått frågan igen- så vad hade ni själva valt i det läget?

    4. Kvinnor som är duktiga och får en högre lön relativt sina kollegor kan drabbas av en inlåsningseffekt när de vill byta jobb, då den nya arbetsgivaren förväntar sig att få "kvinnorabatt" och enligt 3 ovan inte har sett med egna ögon att kvinnan kan prestera enligt det som nuvarande arbetsgivare har insett. Detta hindrar jobbyte och även den konsekvent överpresterande kvinnan riskerar då att hamna efter en manlig kollega. 
  • Anonym (Rapto­r)
    Thu 5 Jan 2023 18:39

    Fast nu har vi gått rätt långt ifrån ämnet, så jag  ber om ursäkt till TS för off topic.

  • Fri 6 Jan 2023 00:12
    Anonym (Raptor) skrev 2023-01-05 18:17:31 följande:
    I grunden behövde kvinnor inte lika mycket lön när de började arbeta för männen skulle ju fortfarande vara huvudförsörjare av familjen, och så resonerade man när man satte lön för kvinnor. Däri ligger den historiska grunden och lärare, sjuksköterska och läkare var bland de första utbildade yrkena som det kunde accepteras att kvinnor ägnade sig åt.

    Lönedumpning har över tid setts inom flera yrken.

    Lärare blev kvinnor- yrket har tappat i relativ lön och prestige
    Här skrev LR om detta 2012 och det är värre idag:

    www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/studier-och-antagning/bilder-under-studier/lararyrketsattraktionskraftpafallrepet201202.pdf

    Läkare blev kvinnor- yrket har tappat i relativ lön och prestige, även om det fortfarande är högt ansett. Men för några decennier sen var läkare mer eller mindre som gud, det kom t.ex. inte på tal att säga emot sin läkare då och idag gör folk det bara baserat på medelmåttiga google-skills.

    Civ.ing kemiteknik var första civilingenjörsutbildningen som kom att ha en större andel kvinnor och de fick då rätt omgående sämst löner av alla civing-inriktningar.

    Kemiteknik ligger i lönebotten än idag av de gamla huvudinriktningarna (Teknisk fysik, Elektro, Data, Maskin, Bygg, Kemi), se själv:

    ingenjoren.se/2022/04/21/ingenjorsinriktningarna-som-ger-hogst-lon/

    Det var intressant. 
  • Anonym (Lena)
    Fri 6 Jan 2023 00:54
    Anonym (Raptor) skrev 2023-01-05 18:38:02 följande:
    1. Flera nyare studier visar att kvinnor inte är sämre på att kräva högre lön än män, men däremot får de oftare nej. En orsak kan vara att arbetsgivaren tror/vet att män är mer benägna att byta jobb om de inte får det de begär.

    www.bbc.com/news/business-37278170

    "When like-for-like male and female workers were compared, men were 25% more likely to get a pay rise when they asked, the study found."

    2. Kvinnor stannar ofta längre på jobb för att de tar mer hänsyn till familjesituation, och inte i lika mån har en partner som ställer upp om de plötsligt skulle få för sig att ta ett bättre betalt jobb på annan ort. Att inte byta jobb med jämna mellanrum ger dig automatiskt sämre löneutveckling.

    3. Män får ofta lön up front för sin potentiella prestation, medan kvinnor måste prestera först innan de kan få "rätt" lön. Detta har jag själv upplevt när jag förväntades ta på mig ett massivt större ansvar för projekt för över 60 miljoner kr utöver min vanliga tjänst, frågade vad jag skulle få för det och bara fick höra "prestation först- belöning efteråt". Hade jag sagt nej till VD hade jag aldrig fått frågan igen- så vad hade ni själva valt i det läget?

    4. Kvinnor som är duktiga och får en högre lön relativt sina kollegor kan drabbas av en inlåsningseffekt när de vill byta jobb, då den nya arbetsgivaren förväntar sig att få "kvinnorabatt" och enligt 3 ovan inte har sett med egna ögon att kvinnan kan prestera enligt det som nuvarande arbetsgivare har insett. Detta hindrar jobbyte och även den konsekvent överpresterande kvinnan riskerar då att hamna efter en manlig kollega. 
    Tack för ett utförligt och intressant svar! :) 
    Läser länken där bra svar finns på kvinnors förhandlingsläge vid rekrytering och lönesättning. Tack på nytt! 
  • Fri 6 Jan 2023 09:14
    Anonym (Raptor) skrev 2023-01-05 18:38:02 följande: #2988
    Anonym (Lena) skrev 2023-01-04 22:33:50 följande:

    1. På många sätt blir det ändå fel om dem med generellt lägre krav på lön av det skälet söker läraryrket, när det är motivation, lämplighet och engagemang i elevers lärande som borde vara styrande. Vi har en ambitiös tjej i vår tråd är värt att nämna. Det var ledsamt när de manliga lärarstudenterna vid Dalarnas högskola i attitydstudien visade sig så pass löneorienterade när många andra mjuka värden står på spel. 

    Är kvinnor sämre löneförhandlare än män? Det tycks faktiskt vara så. Om fler killar väljer lärarbanan kunde status och därmed lönebild höjas. 


    1. Flera nyare studier visar att kvinnor inte är sämre på att kräva högre lön än män, men däremot får de oftare nej. En orsak kan vara att arbetsgivaren tror/vet att män är mer benägna att byta jobb om de inte får det de begär.

    www.bbc.com/news/business-37278170

    "When like-for-like male and female workers were compared, men were 25% more likely to get a pay rise when they asked, the study found."

    2. Kvinnor stannar ofta längre på jobb för att de tar mer hänsyn till familjesituation, och inte i lika mån har en partner som ställer upp om de plötsligt skulle få för sig att ta ett bättre betalt jobb på annan ort. Att inte byta jobb med jämna mellanrum ger dig automatiskt sämre löneutveckling.

    3. Män får ofta lön up front för sin potentiella prestation, medan kvinnor måste prestera först innan de kan få "rätt" lön. Detta har jag själv upplevt när jag förväntades ta på mig ett massivt större ansvar för projekt för över 60 miljoner kr utöver min vanliga tjänst, frågade vad jag skulle få för det och bara fick höra "prestation först- belöning efteråt". Hade jag sagt nej till VD hade jag aldrig fått frågan igen- så vad hade ni själva valt i det läget?

    4. Kvinnor som är duktiga och får en högre lön relativt sina kollegor kan drabbas av en inlåsningseffekt när de vill byta jobb, då den nya arbetsgivaren förväntar sig att få "kvinnorabatt" och enligt 3 ovan inte har sett med egna ögon att kvinnan kan prestera enligt det som nuvarande arbetsgivare har insett. Detta hindrar jobbyte och även den konsekvent överpresterande kvinnan riskerar då att hamna efter en manlig kollega. 
     
    Flera nyare studier visar att kvinnor inte är sämre på att kräva högre lön än män, men däremot får de oftare nej. En orsak kan vara att arbetsgivaren tror/vet att män är mer benägna att byta jobb om de inte får det de begär.
  • Fri 6 Jan 2023 09:17
    AndreaBD skrev 2023-01-05 09:05:11 följande: #2984
    Ja, och begränsa skärmtid (dator, mobil). Men det är ju då föräldrarnas bord. 
     
    Jag tycker att nå ut till föräldrar med information som är relevant för skolan ligger på skolans bord
  • Fri 6 Jan 2023 09:22
    Anonym (Lena) skrev 2023-01-04 22:33:50 följande: #2979
    ClumsySmurf skrev 2023-01-04 20:27:17 följande:
    1. Ju färre som utbildar sej till dessa yrken ju mer press sätter man på politiker men kvinnor har generellt lägre krav på lön och söker sig till dessa arbeten ändå vilket håller lönerna nere.

    2. Vi har haft en feministisk regering i flera år, ju mindre man gör åt saken ju mer finns det kvar för feministerna att gnälla om.

    det tycker jag verkar logiskt.

    1. På många sätt blir det ändå fel om dem med generellt lägre krav på lön av det skälet söker läraryrket, när det är motivation, lämplighet och engagemang i elevers lärande som borde vara styrande. Vi har en ambitiös tjej i vår tråd är värt att nämna. Det var ledsamt när de manliga lärarstudenterna vid Dalarnas högskola i attitydstudien visade sig så pass löneorienterade när många andra mjuka värden står på spel. 

    Är kvinnor sämre löneförhandlare än män? Det tycks faktiskt vara så. Om fler killar väljer lärarbanan kunde status och därmed lönebild höjas. 

    2. Nej, vi har ingen feministiskt representation på riktigt på regeringsnivå (har aldrig haft), så länge Feministiskt initiativ inte är representerade i riksdagen. För om så vore fallet kunde vi garanterat haft mindre att gnälla om. Eller? 


    Att lärare har låg lön pga kvinnodominans i yrket, tycker oxå jag verkar logiskt. Inget ologiskt alls. Där är vi helt överens.


     

    "Är kvinnor sämre löneförhandlare än män?"
    Ska man vara petig så har det med medgörlighet att göra.
  • Fri 6 Jan 2023 09:25
    Anonym (Lena) skrev 2023-01-04 22:49:08 följande: #2980
    ClumsySmurf skrev 2023-01-04 06:19:58 följande:
    "Visst, just när det gäller läraryrket så vore det bra med fler män, särskilt på högstadiet och gymnasiet, där pojkarna behöver manliga identifikationspersoner."

    Jag kommer inte hur jag såg på det där med identifikationspersoner när jag var barn men av de få som tog steget från "svarta tavlan" och visade intresse för eleverna som personer var nog bara män.
    - Om jag som 15 åring fått frågan om jag var teknikintresserad skulle jag antagligen ha svarat nej. För mig var teknik=programmering och kretskort, vilket jag verkligen inte var intresserad av. Jag valde snarare inriktningen design och produktutveckling än programmet teknik. Idag har jag en bredare bild av vad teknik kan vara och därför skulle jag säga att 15-åriga Sara kanske var teknikintresserad trots allt.

    t.teknikforetagen.se/kompetensforsorjning/darfor-valjer-sa-fa-tjejer-teknikprogrammet/
    Knepigt att generalisera sina upplevelser från sin egen gymnasie- eller grundskola och sen applicera sin iakttagelse på helt andra rektorsområden. I min skola ex vis tog både en manlig och en kvinnlig lärare steget från svarta tavlan. Fantastiska lärare och personligheter!
     Det är inte jag, det är du som generaliserar min upplevelse.
  • Anonym (Rapto­r)
    Fri 6 Jan 2023 09:45
    ClumsySmurf skrev 2023-01-06 09:14:25 följande:
     
    Flera nyare studier visar att kvinnor inte är sämre på att kräva högre lön än män, men däremot får de oftare nej. En orsak kan vara att arbetsgivaren tror/vet att män är mer benägna att byta jobb om de inte får det de begär.
    Den australiensiska studien jag länkade till är unik vad gäller reliabilitet eftersom det är det enda land där arbetsgivare måste dokumentera när en anställd begärt mer i lön, oavsett om de fått det eller inte.

    I andra länder är det svårare att genomföra den typen av studier, men det är säkerligen också så att kvinnors beteende i arbetslivet skiljer sig mellan länder.

    Dock finns även svensk forskning som visar att

    1) kvinnor begär lägre ingångslön än män MEN

    2) även att kvinnor när de begär samma lön som män ändå får mindre.

    Och då kan man ju fundera över vad det beror på.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/nationalekonom-kvinnor-begar-lagre-ingangsloner-an-man
  • Fri 6 Jan 2023 09:58
    ClumsySmurf skrev 2023-01-06 09:17:18 följande:
     
    Jag tycker att nå ut till föräldrar med information som är relevant för skolan ligger på skolans bord
    Information - visst. Men det gör ingen större skillnad. Skolan tar redan ansvar utöver det som egentligen är skolans bord. Det hålls kurser om barnuppfostran, man organiserar info-kväll om senaste forskning om ungdomars alkoholvanor (dvs. man presenterar för föräldrarna att de bör se till att ungdomarna provar alkohol så sent som möjligt). Nattvandrare, osv, osv.

    Det finns mycket som skolan kan göra, men det är omöjligt att göra allt. Och om man jämför med andra länder - jag talar bara av egen erfarenhet nu, jag känner till hur det funkar i Tyskland och jag har även sett lite av hur det fungerar t.ex. i Storbritannien. Att skolan tar så omfattande ansvar, det har jag inte sett i något annat land hittills.

    Risken är att föräldrarna förlitar sig på skolan när det gäller det mesta. Och det kan inte skolan klara. Inte med de resurserna, och överhuvudtaget inte för att skolpersonal inte har den relationen till barnen och inte heller rättigheterna. Och det är en bra idé att knyta barnen ännu tajtare till skolpersonal. Det skulle bara göra att föräldrarna skulle bli svartsjuka, för att säga det rakt ut. Det ser man redan ibland i nuläget. Men inte bara det. De skulle ha anledning också, de tappar en del av relationen till sina barn. Det blir konsekvenser OM barn verkligen har så tätt relation till skolpersonal. Om inte, så hänger barnen i luften. Föräldrarna gör inte tillräckligt och skolpersonalen har de inte tillräckligt nära relation till. 

    Sorry för den långa utläggningen. Men att föräldrarna förlorar en del av relationen till sina barn - det är en risk man ska vara medveten om, om man förlitar sig för mycket på att andra ska uppfostra ens barn. 
  • Anonym (Luke)
    Fri 6 Jan 2023 10:03
    Anonym (Raptor) skrev 2023-01-06 09:45:46 följande:
    Den australiensiska studien jag länkade till är unik vad gäller reliabilitet eftersom det är det enda land där arbetsgivare måste dokumentera när en anställd begärt mer i lön, oavsett om de fått det eller inte.

    I andra länder är det svårare att genomföra den typen av studier, men det är säkerligen också så att kvinnors beteende i arbetslivet skiljer sig mellan länder.

    Dock finns även svensk forskning som visar att

    1) kvinnor begär lägre ingångslön än män MEN

    2) även att kvinnor när de begär samma lön som män ändå får mindre.

    Och då kan man ju fundera över vad det beror på.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/nationalekonom-kvinnor-begar-lagre-ingangsloner-an-man
    Männen ses som mer dugliga där antar jag.

    Tycker rent generellt att det är så märkligt när man ska försöka påtala att någon är över eller underbetald baserat på titel. Om man ser på arbetsmarknaden så är det ofta så att en individ gör tre gånger vad en annan gör trots att de har samma titel. Sedan kommer den som har lägst lön att tycka att den underbetald när den får 33K när den förstnämnda får 35K. I praktiken är personen som får 33K överbetald och personen som får 35K underbetald. 
  • Fri 6 Jan 2023 10:49
    AndreaBD skrev 2023-01-06 09:58:10 följande:
    Information - visst. Men det gör ingen större skillnad. Skolan tar redan ansvar utöver det som egentligen är skolans bord. Det hålls kurser om barnuppfostran, man organiserar info-kväll om senaste forskning om ungdomars alkoholvanor (dvs. man presenterar för föräldrarna att de bör se till att ungdomarna provar alkohol så sent som möjligt). Nattvandrare, osv, osv.

    Det finns mycket som skolan kan göra, men det är omöjligt att göra allt. Och om man jämför med andra länder - jag talar bara av egen erfarenhet nu, jag känner till hur det funkar i Tyskland och jag har även sett lite av hur det fungerar t.ex. i Storbritannien. Att skolan tar så omfattande ansvar, det har jag inte sett i något annat land hittills.

    Risken är att föräldrarna förlitar sig på skolan när det gäller det mesta. Och det kan inte skolan klara. Inte med de resurserna, och överhuvudtaget inte för att skolpersonal inte har den relationen till barnen och inte heller rättigheterna. Och det är en bra idé att knyta barnen ännu tajtare till skolpersonal. Det skulle bara göra att föräldrarna skulle bli svartsjuka, för att säga det rakt ut. Det ser man redan ibland i nuläget. Men inte bara det. De skulle ha anledning också, de tappar en del av relationen till sina barn. Det blir konsekvenser OM barn verkligen har så tätt relation till skolpersonal. Om inte, så hänger barnen i luften. Föräldrarna gör inte tillräckligt och skolpersonalen har de inte tillräckligt nära relation till. 

    Sorry för den långa utläggningen. Men att föräldrarna förlorar en del av relationen till sina barn - det är en risk man ska vara medveten om, om man förlitar sig för mycket på att andra ska uppfostra ens barn. 
    Det vekar vara helt omöjligt att göra något för att göra det bättre, men det går jättebra att indoktrinera barn med toxiskt normflum för att bota pojkars självdestruktiva maskulinitet, betygen blir inte bättre men Gudrun shyman blir glad.
  • Anonym (Rapto­r)
    Fri 6 Jan 2023 11:00
    +1
    Anonym (Luke) skrev 2023-01-06 10:03:59 följande:
    Männen ses som mer dugliga där antar jag.

    Tycker rent generellt att det är så märkligt när man ska försöka påtala att någon är över eller underbetald baserat på titel. Om man ser på arbetsmarknaden så är det ofta så att en individ gör tre gånger vad en annan gör trots att de har samma titel. Sedan kommer den som har lägst lön att tycka att den underbetald när den får 33K när den förstnämnda får 35K. I praktiken är personen som får 33K överbetald och personen som får 35K underbetald. 
    I den senare studien jag länkade talar vi dock ingångslöner- du har två individer med samma examen, varför ska de ha olika lön? 

    Fast sen håller jag givetvis med om att det är skillnad i prestation mellan folk med samma titel. En bra chef med vettiga utvärderingskriterier ser detta.
  • Anonym (Luke)
    Fri 6 Jan 2023 11:26
    Anonym (Raptor) skrev 2023-01-06 11:00:13 följande:
    I den senare studien jag länkade talar vi dock ingångslöner- du har två individer med samma examen, varför ska de ha olika lön? 

    Fast sen håller jag givetvis med om att det är skillnad i prestation mellan folk med samma titel. En bra chef med vettiga utvärderingskriterier ser detta.
    Varför tror du man har anställningsintervjuer? Om det vore som du påstod hade man kunnat lotta bland sökande.

    Återigen. Personen är mycket viktigare än titeln och vid anställningsintervju får man mycket bra indicier på vem man har att göra med. Det vore extremt märkligt om de med samma papper skulle haft samma ingångslön. Som arbetsgivare ger man givetvis bättre betalt till den man upplever kommer att göra ett bättre arbete.
  • Fri 6 Jan 2023 11:26
    Anonym (Raptor) skrev 2023-01-06 09:45:46 följande:
    Den australiensiska studien jag länkade till är unik vad gäller reliabilitet eftersom det är det enda land där arbetsgivare måste dokumentera när en anställd begärt mer i lön, oavsett om de fått det eller inte.

    I andra länder är det svårare att genomföra den typen av studier, men det är säkerligen också så att kvinnors beteende i arbetslivet skiljer sig mellan länder.

    Dock finns även svensk forskning som visar att

    1) kvinnor begär lägre ingångslön än män MEN

    2) även att kvinnor när de begär samma lön som män ändå får mindre.

    Och då kan man ju fundera över vad det beror på.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/nationalekonom-kvinnor-begar-lagre-ingangsloner-an-man

    Den som är mer medgörlig kan begära lägre ingångslön (säkrare kort), har lättare att ta ett nej även om man inte är nöjd, är mindre benägen att välja bort jobbet eller hota att säga upp sej och löper större risk att få vara någons nyttiga idiot på jobbet eller som kuddflicka i skolan.
    Medgörlighet har positiv korrelation med betyg men negativ med lön.

    Kvinnor är mer på gruppnivå mer medgörliga än män och kan behöva träna mer på strategier, något man skulle kunna få göra i skolan.

    Det behöver ju inte förklara hela skillnaden .

    Några klipp om det







    Tog första studien som visade korrelation

    www.researchgate.net/publication/51831237_Do_Nice_Guys-and_Gals-Really_Finish_Last_The_Joint_Effects_of_Sex_and_Agreeableness_on_Income

    Och så finns det ju andra saker som ger fördelar när man ska söka jobb:
    Anonym (Raptor) skrev 2022-11-18 14:18:15 följande:
    Då får du nöjet att förklara varför detta aldrig kommer fram i forskning?

    Studie på studie visar att det generellt är män som tror sig vara smartare, köra bil bättre, ha större kuk, vara mer attraktiv osv osv än vad tester visar att de har och den samlade omvärlden tycker.

    Det är ju jättekonstigt att det blir så hela tiden om det skulle stämma som du säger, att det är kvinnor som överskattar sig själva?

    Lite läsning:

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5089055/

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8858829/

    www.cnbc.com/2018/04/13/study-men-overestimate-their-intelligence-in-science-class.html

    iradio.ie/men-overestimate-penis-length-by-an-inch/

    www.psychologytoday.com/us/blog/social-instincts/201507/when-men-arent-good-looking-they-think
  • Fri 6 Jan 2023 12:57
    ClumsySmurf skrev 2023-01-06 10:49:46 följande:
    Det vekar vara helt omöjligt att göra något för att göra det bättre, men det går jättebra att indoktrinera barn med toxiskt normflum för att bota pojkars självdestruktiva maskulinitet, betygen blir inte bättre men Gudrun shyman blir glad.
    Politikernas bord. Ingen blir gladare än lärarna om man ändrar en del saker. Men vi har inte mandat att göra det. 
  • Fri 6 Jan 2023 13:20
    Anonym (Raptor) skrev 2023-01-05 18:17:31 följande:
    I grunden behövde kvinnor inte lika mycket lön när de började arbeta för männen skulle ju fortfarande vara huvudförsörjare av familjen, och så resonerade man när man satte lön för kvinnor. Däri ligger den historiska grunden och lärare, sjuksköterska och läkare var bland de första utbildade yrkena som det kunde accepteras att kvinnor ägnade sig åt.

    Lönedumpning har över tid setts inom flera yrken.

    Lärare blev kvinnor- yrket har tappat i relativ lön och prestige
    Här skrev LR om detta 2012 och det är värre idag:

    www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/studier-och-antagning/bilder-under-studier/lararyrketsattraktionskraftpafallrepet201202.pdf

    Läkare blev kvinnor- yrket har tappat i relativ lön och prestige, även om det fortfarande är högt ansett. Men för några decennier sen var läkare mer eller mindre som gud, det kom t.ex. inte på tal att säga emot sin läkare då och idag gör folk det bara baserat på medelmåttiga google-skills.

    Civ.ing kemiteknik var första civilingenjörsutbildningen som kom att ha en större andel kvinnor och de fick då rätt omgående sämst löner av alla civing-inriktningar.

    Kemiteknik ligger i lönebotten än idag av de gamla huvudinriktningarna (Teknisk fysik, Elektro, Data, Maskin, Bygg, Kemi), se själv:

    ingenjoren.se/2022/04/21/ingenjorsinriktningarna-som-ger-hogst-lon/
    Det har inte att göra med kön utan att vi går framåt i vår människosyn så "gudar" blir mindre och mindre vanliga inom alla områden. När det gäller läkare är det inte längre läkaren i fokus utan vad denne kan göra för sin patient.

    Det finns även jobb där kvinnor tjänar mer:

    "I flera yrken har kvinnor högre medianlön. I vårt urval finns de här jobben inom kommunerna. Exempel är personalchefer, kontors- och kundtjänstpersonal, allmänläkare, barnskötare samt buss- och spårvagnsförare."

    www.hbl.fi/artikel/40ba453c-b1d6-4a81-aa78-d057e02989ba
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?