• Anonym (22 med sambo)
    Sun 27 Nov 2022 20:39
    4510 visningar
    21 svar
    +2
    21
    4510

    Tjejen blir sur om jag kollar på andra tjejer men…

    Min tjej blir irriterad om jag kollar på andra tjejer t.ex på instagram. Hon säger typ att de har mycket större bröst än henne och är smalare osv. Dock är hennes egna kategori när hon kollar på porr BIG DICK. Jag har sett det när jag lånar hennes laptop (hon är fine med det). vet inte om jag ska ta upp det med henne med samma motargument, att jag inte har en sådan?samtidigt bryr jag mig inte om vad hon kollar på men blir meter irriterad på dubbelmoralen. tankar? 

  • Svar på tråden Tjejen blir sur om jag kollar på andra tjejer men…
  • Anonym (Hin håle)
    Tue 29 Nov 2022 07:53
    #11
    +2
    Anonym (Fia) skrev 2022-11-27 22:42:17 följande:

    Det kommer upp ibland med män som hävdar de "bara" kollar typ på tjejer i underkläder så får väl räkna in det här med instagram kollande under samma. Själv skulle jag vara oändligt mycket mindre ok med det faktiskt. Porr är porr liksom och att titta på folk som har sex är upphetsande och rätt vanligt att använda för att kompensera lite dålig fantasi till onani. Men att sitta och glo på andra? Betydligt mer personligt och mer aktivt fantiserande om någon annan person så faller mer under att välja att fantisera om folk i ens närhet vilket känns rätt sunkigt i ett förhållande. 
    Nåja har aldrig haft någon partner som varit mycket för det där med att titta på lättklädda personer, de har funnit det rätt meningslöst så exakt hur jag skulle göra om jag hade det vet jag inte säkert. 

    Tycker inte det är jämförbart men även om det vore det så blir två fel aldrig rätt. Gillar du inte att hon är så intresserad av den porr kategorien så får du ta upp det med henne, däremot är det inte något som automatiskt gör det du gör rätt. Tittar inte du på porr då? Eftersom du vill "kvitta" det just mot det hon inte gillar? Annars är det väl i så fall mer jämförbart med att hon vore helt ok med att du kollar rent allmänt men tar illa vid sig att du kanske enbart är insnöad på "big tits" och hon har små och komplex för saken?

    Och ja det gäller helt oberoende vilket kön det är på de inblandade. 


    Som jag skrev i mitt förra inlägg, läs Fias tankar ovan så ser ni precis vad jag menar. 

    Olika regler och känslor för samma fenomen där kvinnans perspektiv ska bejakas om du inte vill skapa konflikter som du aldrig kan ta dig ur med hedern i behåll, sett ur hennes perspektiv då....
  • Anonym (Kaffe­draken­)
    Tue 29 Nov 2022 08:14
    #12
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-11-29 07:53:49 följande:
    Som jag skrev i mitt förra inlägg, läs Fias tankar ovan så ser ni precis vad jag menar. 

    Olika regler och känslor för samma fenomen där kvinnans perspektiv ska bejakas om du inte vill skapa konflikter som du aldrig kan ta dig ur med hedern i behåll, sett ur hennes perspektiv då....
    Sant. För en man blir livet lugnare och mer harmoniskt om man inte ifrågasätter. En tråd jag gjorde handlade just om det. Skillnader och hyc... Det stormade i den tråden och den bekräftade vad jag redan visste.
  • Anonym (Jk)
    Tue 29 Nov 2022 09:06
    #13

    Orka med sura tjejer...

  • Anonym (A)
    Tue 29 Nov 2022 11:55
    #14

    TS: Det ena utesluter inte alltid det andra (ang. dubbelmoralsifrågasättandet).
    Alla har rätt till sina känslor, såklart även du, men i detta fallet blir ju inte du sårad av vad hon gör så du bör inte använda det som argument om du vill ha en mogen och bra kommunikation. Hon blir sårad, inte du. Har du frågat varför hon reagerar?

    Rätta mig om jag har missuppfattat:
    1. Du tittar på (tänder på?) tjejer som har andra fysiska attribut än din partner? Och anser att det behovet är viktigare än hennes känslor?
    2. Du tycker att din partner inte borde känna något kring det och anser att du ska få fortsätta uppenbart såra henne?
    3. Du bryr dig inte om att din partner söker tillfredsställelse på egen hand? (undrar inte om hon saknar nåt? Eller om ditt surfande ger henne komplex/dålig självkänsla/känner sig oönskad?)
    4. Du känner att du måste komma med ett motargument om du ska ventilera dina tankar med din partner, annars kan du inte yttra dina åsikter?
    Lite: "men du då?"-nivå (glöm inte ta med spaden och hinken då)
    5. Du vill inte ta reda på orsaken till varför din partner känner känslor kring ditt beteende och du vill fortsätta köra över hennes känslor utan tjafs genom att trycka till henne med ett motargument?
    (Bra sätt att bli singel på dock)

    Vill du få tips om hur du löser detta eller vill du få bekräftat vad du redan känner om din partner?

  • Anonym (22 med sambo) Trådstartaren
    Tue 29 Nov 2022 15:11
    #15
    Anonym (A) skrev 2022-11-29 11:55:47 följande:

    TS: Det ena utesluter inte alltid det andra (ang. dubbelmoralsifrågasättandet).
    Alla har rätt till sina känslor, såklart även du, men i detta fallet blir ju inte du sårad av vad hon gör så du bör inte använda det som argument om du vill ha en mogen och bra kommunikation. Hon blir sårad, inte du. Har du frågat varför hon reagerar?

    Rätta mig om jag har missuppfattat:
    1. Du tittar på (tänder på?) tjejer som har andra fysiska attribut än din partner? Och anser att det behovet är viktigare än hennes känslor?
    2. Du tycker att din partner inte borde känna något kring det och anser att du ska få fortsätta uppenbart såra henne?
    3. Du bryr dig inte om att din partner söker tillfredsställelse på egen hand? (undrar inte om hon saknar nåt? Eller om ditt surfande ger henne komplex/dålig självkänsla/känner sig oönskad?)
    4. Du känner att du måste komma med ett motargument om du ska ventilera dina tankar med din partner, annars kan du inte yttra dina åsikter?
    Lite: "men du då?"-nivå (glöm inte ta med spaden och hinken då)
    5. Du vill inte ta reda på orsaken till varför din partner känner känslor kring ditt beteende och du vill fortsätta köra över hennes känslor utan tjafs genom att trycka till henne med ett motargument?
    (Bra sätt att bli singel på dock)

    Vill du få tips om hur du löser detta eller vill du få bekräftat vad du redan känner om din partner?


    Jag vet inte om jag kan vara så mycket tydligare än det jag redan skrivit. Jag kollar på Instagram. ibland är det på mat och ibland är det på lättklädda tjejer. jag har ingen specifik porr typ ?Young? eller ?big tits?. jag kollar inte på något för att såra henne men känner att jag borde få kolla på vad jag vill. Precis som hon får kolla på vad hon vill. Hon ser ut som hon gör och jag tycker att hon är superfin. Jag ser ut som jag gör och kan inte påverka det därav bryr jag mig inte om vad hon söker på. Hon väljer ju att vara tillsammans med en normalutrustad kille. 


    tar gärna emot tips. Inte ute efter någon pajkastning. 

  • Anonym (A)
    Tue 29 Nov 2022 18:04
    #16
    Anonym (22 med sambo) skrev 2022-11-29 15:11:38 följande:

    Jag vet inte om jag kan vara så mycket tydligare än det jag redan skrivit. Jag kollar på Instagram. ibland är det på mat och ibland är det på lättklädda tjejer. jag har ingen specifik porr typ ?Young? eller ?big tits?. jag kollar inte på något för att såra henne men känner att jag borde få kolla på vad jag vill. Precis som hon får kolla på vad hon vill. Hon ser ut som hon gör och jag tycker att hon är superfin. Jag ser ut som jag gör och kan inte påverka det därav bryr jag mig inte om vad hon söker på. Hon väljer ju att vara tillsammans med en normalutrustad kille. 


    tar gärna emot tips. Inte ute efter någon pajkastning. 


    Ber om ursäkt att det framstod som pajkastning, det var inte menat att såra utan för reflektion. Alla gör fel i relationer och det är bra att ibland vara kritisk till om man själv är en del av problemet.

    Har inte tänkt att du sårar henne med flit eller att du inte tycker att hon är fin osv. Utgick från att det inte är relevant här. Men de facto blir hon inte glad ju. Så avsikten är irrelevant.
    Självklart får du kolla på vad du vill, men du skriver att det du gör framkallar irritation hos din partner och det blir ditt problem. Hon kan heller inte förbjuda dig att titta på vad du vill.

    Här kommer en wall/bok, valfri att läsa! Så ni som Zzzzz får sova så gott ;)

    Du får göra vad du vill, men hon får också bli irriterad/ledsen/sårad/upprörd osv. Även om hon gör samma sak själv. Om hon säger att du/andra inte får/bör titta på porr men gör det själv så är det dubbelmoral dock. Men hon kan bli sårad av att du tittar på tjejer, men själv surfa porr utan att det är dubbelmoral. För uppenbart visar du att du vill göra som du vill och då får hon det med såklart som du också skriver. Men ni får båda ha känslor eller inte kring allt som den andra gör. Du kan inte försöka ta känslan ifrån henne, den har hon rätt att känna. Dvs inte ge henne motargument, speciellt inte om något du inte bryr dig om att hon gör. Så här låter det du beskrivit anser jag:

    Hon: jag blir upprörd när du gör si...
    Du: jaha men du gör ju så....
    Hon: blir du upprörd när jag gör så...?
    Du: nej jag bryr mig inte att du gör så... därför vill jag inte att du bryr dig när jag gör si (ett slags krav att hon ska ha samma åsikter som dig).
    Hon: okej? Men jag bryr mig när du gör si ändå... för att...(orsaker jag inte vet)
    Du: jag tänker ändå fortsätta göra si, även fast det gör dig upprörd för jag vill göra som jag vill...(blir det du förmedlar om du argumenterar så)
    Hon blir kanske då sårad och ej bemött i sina känslor och du visar att hon inte är viktig eller prio.

    Vill du bli bemött så själv? (Inte paj utan genuin fråga)

    Vill du fortsätta göra det du gör utan att hon ska reagera så behöver ni prata ut. Vill hon ha det som du?
    Kanske vill du också veta varför hon reagerar på det du gör eller det hon ser? (Om du inte redan frågat såklart).

    Varför är det triggande för henne att se det du tittar på?
    Varför är det triggande för dig att hon blir triggad?

    Svårt att veta om du bara scrollar insta och hon ser eller om du aktivt söker något som hon sedan blir irriterad över och om det sker ofta osv. Det är inte så hälsosamt för någon av er att det inte lyfts ordentligt.

    Du kan ju inte rå för vad som dyker upp i flödet, men det du kan rå för är dina handlingar och hur du tar ansvar för konsekvenserna av dom.
    Sedan har du ju inte Ansvar för hennes känslor (det är hennes ansvar) utan dina handlingar och hur du vill vara som partner såklart samt hur du vill bemöta henne.
    Hur vill du vara som partner? Vad är viktigast?

    Det kan finns andra anledningar också såklart till varför hon blir "irriterad", mitt tips är att du frågar hur hon känner kring det och att du verkligen lyssnar på svaren utan att fördömma. Exempel på pajkastning blir då att du tar upp hennes surfande som motargument och det sårar bara ännu mer. Mycket av sånt i en relation dödar kommunikationen och tystar ner den andres känslor.
    För hennes känslor är viktiga precis som dina.
    Känslorna måste få finnas, det finns andra sätt att bemöta på än att tysta ner den man har en konfliktgrej med en tillbakakaka. Som att genuint fråga varför det blir så och hitta en gemensam lösning som fungerar ok för båda.

    Uppenbart så gör det inte henne lycklig och egentligen finns det bara en sak som kan reda ut frågetecken kring det: kommunikation.
    Att vilja veta när hur och varför ens partner reagerar som dom gör.
    Om det sen är fråga om osund svartsjuka att problemet ligger i henne själv så kanske ni kan jobba med det och att hon själv eller med hjälp av någon (dig eller terapi) kan bygga upp sin självkänsla och uppleva att hon duger. Det kanske är en trigger hur tjejerna ser ut, snarare än att du kollar på dom? Kanske är allt en missuppfattning, eventuellt bara ett önskemål om mer fokus från dig.

    En annan aspekt är om hennes internetsökningar är menade för dig att hitta för att se om du bryr dig. Om kommunikationen brister och en del inte upplever att dom kan visa sig svaga inför sin partner så kan dom "testa" sin partner på olika vis för att se om det finns några "äkta känslor". Oftast i yngre ålder, omoget men en del av mognadsprocess för en del. Speciellt om man haft osäkra relationer/blivit sårad tidigt i livet.

    En annan aspekt:
    Kan det inte finnas något i att hon faktiskt bryr sig så pass att hon reagerar? 
    Det behöver inte vara något negativt såvida det inte är destruktivt såklart.

    Sista tipset: öva bort eventuell (påstår inte att du har detta problem) konflikträdsla genom att fråga mer, var nyfiken och tänk att svaren kommer från en som troligtvis försöker/menar väl.
  • Anonym (Fia)
    Thu 1 Dec 2022 12:46
    #17
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-11-29 07:53:49 följande:
    Som jag skrev i mitt förra inlägg, läs Fias tankar ovan så ser ni precis vad jag menar. 

    Olika regler och känslor för samma fenomen där kvinnans perspektiv ska bejakas om du inte vill skapa konflikter som du aldrig kan ta dig ur med hedern i behåll, sett ur hennes perspektiv då....
    Och du missade helt raden om att det inte spelar någon roll vilket kön det är på de inblandade?

    Däremot har jag aldrig hört kvinnor hävda just specifikt argumentet att de bara tittar på män i underkläder och inte porr så det borde vara helt ok. Antagligen för att det inte är så väldigt vanligt. 

    Poängen var att det inte var rakt av jämförbart och att jag personligen finner det mer sunkigt att glo på än porr. Tror inte det är något särskilt kvinnligt specifikt perspektiv - om något så verkar det vara mer vanligt att man inte är så ok med porr. 

    Jag lovar att det är väldigt vanligt med män med samma sorts "dubbelmoral" jämtemot sina kvinnliga partners, men ni är ju inte i förhållanden med dessa och ser dem inte - så det är så väldigt lätt att hoppa på och raljera. 

    Man lyckas vanligen bättre i ett förhållande om man försöker se sin partners synvinkel och hitta en gemensamlösning än att bara se sin egen och döma ut den andre för hyckleri och dubbelmoral eller vad som, det om något säger ju något osmickrande om en själv - i de flesta fall ett erkännande att man inte är kapabel att se saker ur den andres perspektiv. Det verkar ganska vanligt, själv har jag inte varit inblandad i den sortens dysfunktionella relationer sedan jag var tonåring och omogen och därmed ihop med likaledes omogna killar och vi var båda lika goda kålsupare. 

    Finner man att man ofta hamnar i ställningskrig är den gemensamma nämnare alltid en själv. 
  • Anonym (Maria­)
    Thu 1 Dec 2022 14:01
    #18
    -1

    Det är olika saker. Porr är just porr. Dessa Instagram fakebrudar är ngt sorts mellanting vissa mer närmre än vad ngn porrskådis nånsin kommer att vara. 
    Min kille får gärna kolla porr. Jag gör det med. 

    Men skulle tappa respekten för honom helt om han satt på riktigt o följde instagram"modeller"
    Det är närmre på ngt vis.
    Porr är porr och ren sex typ och en mer nischad värld.
    Instagram blir lite konstigt om mannen sitter och dreglar över vissa specifika kvinnor bara. Nä usch. 

  • Anonym (Hin håle)
    Thu 1 Dec 2022 14:03
    #19
    Anonym (Fia) skrev 2022-12-01 12:46:19 följande:
    Och du missade helt raden om att det inte spelar någon roll vilket kön det är på de inblandade?

    Däremot har jag aldrig hört kvinnor hävda just specifikt argumentet att de bara tittar på män i underkläder och inte porr så det borde vara helt ok. Antagligen för att det inte är så väldigt vanligt. 

    Poängen var att det inte var rakt av jämförbart och att jag personligen finner det mer sunkigt att glo på än porr. Tror inte det är något särskilt kvinnligt specifikt perspektiv - om något så verkar det vara mer vanligt att man inte är så ok med porr. 

    Jag lovar att det är väldigt vanligt med män med samma sorts "dubbelmoral" jämtemot sina kvinnliga partners, men ni är ju inte i förhållanden med dessa och ser dem inte - så det är så väldigt lätt att hoppa på och raljera. 

    Man lyckas vanligen bättre i ett förhållande om man försöker se sin partners synvinkel och hitta en gemensamlösning än att bara se sin egen och döma ut den andre för hyckleri och dubbelmoral eller vad som, det om något säger ju något osmickrande om en själv - i de flesta fall ett erkännande att man inte är kapabel att se saker ur den andres perspektiv. Det verkar ganska vanligt, själv har jag inte varit inblandad i den sortens dysfunktionella relationer sedan jag var tonåring och omogen och därmed ihop med likaledes omogna killar och vi var båda lika goda kålsupare. 

    Finner man att man ofta hamnar i ställningskrig är den gemensamma nämnare alltid en själv. 
    Läser du första meningen i inlägget jag citerar och sedan fortsätter att läsa meningarna som följer därefter så ska man vara bra dum eller inte det minsta läskunnig för att missa vad du vill ha sagt med ditt inlägg.

    Men hey, det får stå för dig. :)
  • Anonym (Du har rätt till din kropp)
    Thu 1 Dec 2022 14:49
    #20
    Anonym (22 med sambo) skrev 2022-11-27 20:39:33 följande:
    Tjejen blir sur om jag kollar på andra tjejer men?

    Min tjej blir irriterad om jag kollar på andra tjejer t.ex på instagram. Hon säger typ att de har mycket större bröst än henne och är smalare osv. Dock är hennes egna kategori när hon kollar på porr BIG DICK. Jag har sett det när jag lånar hennes laptop (hon är fine med det). vet inte om jag ska ta upp det med henne med samma motargument, att jag inte har en sådan?samtidigt bryr jag mig inte om vad hon kollar på men blir meter irriterad på dubbelmoralen. tankar? 


    Du får göra som du vill, så länge det inte bryter mot någon lag. 
  • Thu 1 Dec 2022 22:57
    #21
    Anonym (Fia) skrev 2022-12-01 12:46:19 följande:
    Och du missade helt raden om att det inte spelar någon roll vilket kön det är på de inblandade?

    Däremot har jag aldrig hört kvinnor hävda just specifikt argumentet att de bara tittar på män i underkläder och inte porr så det borde vara helt ok. Antagligen för att det inte är så väldigt vanligt. 

    Poängen var att det inte var rakt av jämförbart och att jag personligen finner det mer sunkigt att glo på än porr. Tror inte det är något särskilt kvinnligt specifikt perspektiv - om något så verkar det vara mer vanligt att man inte är så ok med porr. 

    Jag lovar att det är väldigt vanligt med män med samma sorts "dubbelmoral" jämtemot sina kvinnliga partners, men ni är ju inte i förhållanden med dessa och ser dem inte - så det är så väldigt lätt att hoppa på och raljera. 

    Man lyckas vanligen bättre i ett förhållande om man försöker se sin partners synvinkel och hitta en gemensamlösning än att bara se sin egen och döma ut den andre för hyckleri och dubbelmoral eller vad som, det om något säger ju något osmickrande om en själv - i de flesta fall ett erkännande att man inte är kapabel att se saker ur den andres perspektiv. Det verkar ganska vanligt, själv har jag inte varit inblandad i den sortens dysfunktionella relationer sedan jag var tonåring och omogen och därmed ihop med likaledes omogna killar och vi var båda lika goda kålsupare. 

    Finner man att man ofta hamnar i ställningskrig är den gemensamma nämnare alltid en själv. 

    Är det mer sunkigt att glo på tjejer med kläder på än att specifikt söka på stora kukar? 


    TS, har inget bra svar mer än att din tjej verkar lite knasig.

Svar på tråden Tjejen blir sur om jag kollar på andra tjejer men…