• Anonym (Frustrerad)

    Beteenden på universitetet

    Jag går sista året på en universitetsutbildning och är något äldre än snittet i klassen. Jag har märkt av några saker bland studenter som jag tycker är lite märkliga och kanske rent av oroväckande. Några exempel:

    - Noll uppmärksamhet vid föreläsningar. Det tas selfies, kollas Snapchat, reels, nätshoppas, Facebook... En del passar till och med på att titta på TV-serier. 

    - "Lärarnas fel". Vid underkänt på uppsatser/andra arbeten är den lärare som bedömt dum i huvudet etc. En del har till och med skällt ut läraren. En vän till mig berättade hur en i hennes klass började skrika på en lärare inför hela klassen, då denne fått underkänt på ett arbete.

    - Samarbete i grupp fungerar inte. Tjafs och skitsnack. Hänsyn till varandra saknas. Gäller givetvis inte alla grupparbeten, men många har inte fungerat och krävt att läraren hoppar in och medlar. Som i grundskolan.

    Skulle kunna skriva fler exempel men orkar inte just nu.

    Pluggade för lite mer än 10 år sedan. Det var inte perfekt då heller, men upplever att det blivit värre nu.

    Någon mer som studerar på högskolan märkt av detta? Eller råkar jag befinna mig i ett undantagsfall?
  • Svar på tråden Beteenden på universitetet
  • AndreaBD
    Anonym (bulle) skrev 2022-11-30 09:58:45 följande:
    Fina fördomar du vädrar.
    Vad ska vi säga lockar folk att läsa till lärare?
    Vissa fördomar är trots allt sanna. Och jag reagerade faktiskt på att nästan alla som min dotter umgicks med under studierna eller skulle göra ett grupparbete eller en uppsats med antigen hoppade av helt plötsligt eller hamnade på sjukhus (på psyk alltså), eller försökte ta livet av sig.  Med den erfarenheten tycker jag inte att det är fördomar.
  • fjanten

    Jag påbörjade min utbildning år 2013, och då var det inte alls så. Visserligen upplevde jag att vissade hade lite väl dåligt språk när de skrev uppsatser, så jag tog ofta på mig uppgiften att skriva ihop uppsatserna, renskriva bitar som andra skrivit m.m., bara för att inte falla på det. Men aldrig att någon skulle ha suttit och stört under föreläsningar (med det sagt var det förstås vissa som missade fler föreläsningar än andra), eller ha suttit med telefonen eller liknande. Märkligt beteende! Inte en enda gång har en kursansvarig behövt gå in och medla under grupparbeten, och då hamnade jag nog i samma grupp med nästan alla som läste utbildningen vid något tillfälle. Dock läste jag en utbildning som är lite svårare att ta sig in på, så det kan ju vara att vi var lite mer av varianten "skötsamma plugghästar" som kommit in ...

  • Spucks

    Jag läste en annan omgång på högskolan för 10 år sedan och var chockad. Folk snackar hela tiden så läraren får hyssja dem minst var femte minut - så jävla respektlöst! Sedan är det gnäll "Men varför behöver vi lära oss det!" och vid ett grupparbete med enbart infödda svenskar fick jag, som började läsa svenska på Komvux 3 år tidigare och som hade bott i Sverige i 4 år, flera gånger rätta deras stavning, grammatik och uttryck. Några tyckte det var rolig (inte på ett "det är pinsamt och jag skratta bort det" sätt, utan verkligen rolig) några brydde sig inte alls. 

    Det var blivande högstadie- och gymnasielärare.

  • AndreaBD
    Spucks skrev 2022-11-30 13:39:39 följande:

    Jag läste en annan omgång på högskolan för 10 år sedan och var chockad. Folk snackar hela tiden så läraren får hyssja dem minst var femte minut - så jävla respektlöst! Sedan är det gnäll "Men varför behöver vi lära oss det!" och vid ett grupparbete med enbart infödda svenskar fick jag, som började läsa svenska på Komvux 3 år tidigare och som hade bott i Sverige i 4 år, flera gånger rätta deras stavning, grammatik och uttryck. Några tyckte det var rolig (inte på ett "det är pinsamt och jag skratta bort det" sätt, utan verkligen rolig) några brydde sig inte alls. 

    Det var blivande högstadie- och gymnasielärare.


    Fy 17, vad hemskt!  Ja, jag pratade också med några kollegor om det just idag under lunchen. De säger också att det har blivit värre. Och jag hittar också ofta fel som infödda svenskar gör. I regel inte mina lärarkollegor dock. 
  • Anonym (farbror doktorn)

    Apropå språket s är ju så mkt korrläsning besparat på ex dagstidningar.  Kan shockas av språket och nivån numera. Unga som aldrig möter avancerad svenska och inte behöver prestera i skolan kan ju inte förväntas kunna nåt senare heller.

    Apropå det andra så har jag ibland shockats av att de studerande jag haft inte alls vill höra annat än det som krävs för att klara tentan. Strunt i läroplanen och vad som förväntas av dem när de är ute på jobb. Och ständiga försök att behöva mindre. Då undrar jag vad man egentligen gör där. 

  • Spucks
    AndreaBD skrev 2022-11-30 15:06:16 följande:
    Fy 17, vad hemskt!  Ja, jag pratade också med några kollegor om det just idag under lunchen. De säger också att det har blivit värre. Och jag hittar också ofta fel som infödda svenskar gör. I regel inte mina lärarkollegor dock. 
    Själv vet jag inte om det har blivit värre, för jag har inget att jämför med (när jag pluggade innan var det först i Österrike och sedan kurser på engelska i Sverige med internationella studenter), men ja, absolut är det skrämmande. Det var också en del i mitt beskut att lämna Sverige, förutom att skolorna var så skitdåliga. Jag tänkte på att mitt barn kanske få sådana till lärare och ville kräkas!

    Jag kan berätta ännu en liten historia fr
    ån mitt år som lärarstudent: en student gnäller högt varför hon ska behöva kunna det, för det gymnasiematte och hon ska ju bara bli högstadielärare. Då frågade jag henne om hon inte tror att hon behöver kunna lite mer än sina elever. Då sa en annan, som pluggade till gymnasielärare, "Jaha, jag då, som ska bli gymnasielärare, tycker du då att jag ska behöva lära mig all matte som finns!?". Han menade faktist allvar.
  • AndreaBD
    Spucks skrev 2022-11-30 16:53:37 följande:
    Själv vet jag inte om det har blivit värre, för jag har inget att jämför med (när jag pluggade innan var det först i Österrike och sedan kurser på engelska i Sverige med internationella studenter), men ja, absolut är det skrämmande. Det var också en del i mitt beskut att lämna Sverige, förutom att skolorna var så skitdåliga. Jag tänkte på att mitt barn kanske få sådana till lärare och ville kräkas!

    Jag kan berätta ännu en liten historia från mitt år som lärarstudent: en student gnäller högt varför hon ska behöva kunna det, för det gymnasiematte och hon ska ju bara bli högstadielärare. Då frågade jag henne om hon inte tror att hon behöver kunna lite mer än sina elever. Då sa en annan, som pluggade till gymnasielärare, "Jaha, jag då, som ska bli gymnasielärare, tycker du då att jag ska behöva lära mig all matte som finns!?". Han menade faktist allvar.
    Ja, jag förstår inte hur man inte kan fatta det. Man måste ju vara lite säkrare inom sitt ämne än att kunna precis det som eleverna ska lära sig. 
  • Anonym (Kaizen)
    Anonym (bulle) skrev 2022-11-30 09:58:45 följande:
    Fina fördomar du vädrar.
    Vad ska vi säga lockar folk att läsa till lärare?
    Mestadels att de inte hade betyg till att komma in på något annat, så var det i alla fall i min naturvetarklass på gymnasiet.

    Med ett lysande undantag, som verkligen brann för skolan. Hon blev både gymnasierektor och utbränd och fick sen kämpa sig tillbaka och bli lärare igen, på en annan skola.
  • Anonym (Lowlife)
    Anonym (SJ) skrev 2022-11-29 22:16:47 följande:

    Kan bara instämma.
    Jag studerar också en andra omgång och är faktiskt väldigt förvånad av att en sån stor del av studenterna är så oseriösa, respektlösa, lata och/eller korkade.

    Så här var det inte när jag studerade sist...

    Det som skrämmer mig är att väldigt många ändå får godkänt och tycker personligen att nivån för godkännande är alldeles för låg.


    Vem som helst kan få en utbildning idag när kraven från högskolor och universitetn är så låga.

    Kan tänka mig att en lärarutbildning var något "tungt" på 80-talet. Idag särskriver grundskolelärare och pratar som 15-åringar i vissa fall.

    Allt har devalverats.

    Självklart är det alltid någon annans fel när man misslyckas. Personligt ansvar existerar inte. Läraren som ger ug är givetvis ett "pucko".
  • Kockobello
    Anonym (Lowlife) skrev 2022-11-30 18:32:37 följande:
    Vem som helst kan få en utbildning idag när kraven från högskolor och universitetn är så låga.

    Kan tänka mig att en lärarutbildning var något "tungt" på 80-talet. Idag särskriver grundskolelärare och pratar som 15-åringar i vissa fall.

    Allt har devalverats.

    Självklart är det alltid någon annans fel när man misslyckas. Personligt ansvar existerar inte. Läraren som ger ug är givetvis ett "pucko".
    Detta. 

    Det är ett skämt alltihop.
  • Anonym (Lowlife)
    Kockobello skrev 2022-11-30 18:59:25 följande:
    Detta. 

    Det är ett skämt alltihop.
    Japp, dagens flumskola är inte mycket att ha. Kommer in på lärtarprogrammet med 0,2 på HP.
  • Anonym (Vilken utbildning)

    Tror ni inte att det beror på vilken utbildning och vilket universitet eller högskola också?

    Jag känner inte igen det där alls från min utbildning men jag läste på universitetet för 20 år sedan och läste till läkare. Uppfattar läkarstudenterna som relativt sett ordningssamma även idag även om det alltid finns undantag. Visst klagade vi en del men vi gick också långa dagar på lektioner, ofta 8-16 eller 17, och sedan kunde vi ha jourpass att följa med på efter det. Dessutom ett antal uppgifter att läsa på varje vecka samt stora tentor. Så det var rätt mycket att klara och förståeligt att man ibland klagade lite. Vet faktiskt inte hur det är idag men på våra tentor var det alltid en del som inte klarade sig trots att de försökte så det var absolut inte bara att visa upp sig och sedan klaga på läraren om det inte gick bra. Helt sjukt. Man ska väl kunna något efter studierna.

  • Anonym (Kaizen)
    Anonym (Vilken utbildning) skrev 2022-11-30 23:38:52 följande:

    Tror ni inte att det beror på vilken utbildning och vilket universitet eller högskola också?

    Jag känner inte igen det där alls från min utbildning men jag läste på universitetet för 20 år sedan och läste till läkare. Uppfattar läkarstudenterna som relativt sett ordningssamma även idag även om det alltid finns undantag. Visst klagade vi en del men vi gick också långa dagar på lektioner, ofta 8-16 eller 17, och sedan kunde vi ha jourpass att följa med på efter det. Dessutom ett antal uppgifter att läsa på varje vecka samt stora tentor. Så det var rätt mycket att klara och förståeligt att man ibland klagade lite. Vet faktiskt inte hur det är idag men på våra tentor var det alltid en del som inte klarade sig trots att de försökte så det var absolut inte bara att visa upp sig och sedan klaga på läraren om det inte gick bra. Helt sjukt. Man ska väl kunna något efter studierna.


    Nej, naturvetenskap, juridik och teknik är fortfarande riktiga kurser/utbildningar.

    Men sånt som beteendevetenskap första året är ju bara snömos, jag tror knappt att en del av de som jag läste de kurserna med kunde knyta skorna ens. 
Svar på tråden Beteenden på universitetet