• Anonym (Bio)

    Hur skulle ni tolka detta?

    Kalle får på sitt 8-årskalas två biobiljetter i present av en av sina kompisar, Pelle. Vad ska han göra med biljett nr 2 - ska han

    (i) ge den till Pelle, så att de kan gå tillsammans på bio
    (ii) ge den till någon annan valfri person som han vill gå med?

    Hur hade ni tolkat Pelles (föräldrars) tanke här?

  • Svar på tråden Hur skulle ni tolka detta?
  • EpicF
    Anonym (Bio) skrev 2022-12-03 14:54:28 följande:

    Blir lite nyfiken på varför någon har ogillat mitt inlägg...?


    Jag kan förstå mammans reaktion eftersom baktanke var att de skulle gå tillsammans. Men å andra sidan så borde de varit mer tydliga med det. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Bio) skrev 2022-12-03 14:53:35 följande:

    Oj så många svar! Tack!!

    Skönt att höra att flesta verkar tänka som jag - "Kalles" mamma". Precis som flera andra också sagt:

    (i) Menar man att ens eget barn ska gå med födelsedagsbarnet så ger man väl inte bort båda biljetterna, eller ens den ena?? Då gör man - precis som flera sagt - ett litet kort där man skriver att Pelle bjuder med Kalle på bio.

    (ii) Att ge bort en present och sen förvänta sig att man ska få halva tillbaka känns ärligt talat ganska oförskämt (precis som andra också sagt).

    (iii) Eftersom Kalle bara är precis fyllda 8 känns det ju naturligt att biljett nr två är tänkt till medföljande förälder. 

    Hursomhelst så blev Kalle jätteglad för biljetterna och utbrast spontant "Åh, då kan ju du och jag gå på Lassemaja, mamma!" när han packade upp dem. "Pelle" sa inget då, men sen på kvällen fick jag ett telefonsamtal från hans mamma som förklarade att det var väldigt elakt att vi bara tog Pelles biljett, och att om det skulle vara på det sättet så behövde ju inte Kalle komma på Pelles kalas (som är om två veckor). Jag blev verkligen helt paff! Kan tillägga att Pelle och Kalle är jättebra kompisar, och hittar på många saker tillsammans, så det är inte så att Pelle brukar bli lämnad utanför eller så.  


    Så konstigt. Varför ger man bort Pelles biljett? Vad sade hon när du förklarade hur ni uppfattade det?
  • Anonym (Lin)

    Det låter väldigt märkligt TS. Det är ingen självklarhet att ett presentkort ska delas med givaren. Ska två 8-åringar gå på bio själva? Eller har det tänkt att du ska du gå med och betala för en biljett. Eller har andra mamman tänkt betala och gå med? Nej det kan man inte anta, att det skulle vara självklart på något sätt. Då får man skriva hur man tänkt.

  • Anonym (Hk)

    Men HAHAHA, va?! Det är inte alls Pelles biljett, det är Kalles eftersom han har fått den i gåva. 
    Stackars Pelle med en sån mamma, som kommer porta hans kompis från kalaset.

    Vad gav du mamman för svar?


    Anonym (Bio) skrev 2022-12-03 14:53:35 följande:

    Oj så många svar! Tack!!

    Skönt att höra att flesta verkar tänka som jag - "Kalles" mamma". Precis som flera andra också sagt:

    (i) Menar man att ens eget barn ska gå med födelsedagsbarnet så ger man väl inte bort båda biljetterna, eller ens den ena?? Då gör man - precis som flera sagt - ett litet kort där man skriver att Pelle bjuder med Kalle på bio.

    (ii) Att ge bort en present och sen förvänta sig att man ska få halva tillbaka känns ärligt talat ganska oförskämt (precis som andra också sagt).

    (iii) Eftersom Kalle bara är precis fyllda 8 känns det ju naturligt att biljett nr två är tänkt till medföljande förälder. 

    Hursomhelst så blev Kalle jätteglad för biljetterna och utbrast spontant "Åh, då kan ju du och jag gå på Lassemaja, mamma!" när han packade upp dem. "Pelle" sa inget då, men sen på kvällen fick jag ett telefonsamtal från hans mamma som förklarade att det var väldigt elakt att vi bara tog Pelles biljett, och att om det skulle vara på det sättet så behövde ju inte Kalle komma på Pelles kalas (som är om två veckor). Jag blev verkligen helt paff! Kan tillägga att Pelle och Kalle är jättebra kompisar, och hittar på många saker tillsammans, så det är inte så att Pelle brukar bli lämnad utanför eller så.  


  • Anonym (S)

    Tycker synd om Kalle, och Pelle också som har idioter till föräldrar.

  • Fiona M
    Anonym (S) skrev 2022-12-03 18:26:37 följande:

    Tycker synd om Kalle, och Pelle också som har idioter till föräldrar.


    Vad menar du?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Lin) skrev 2022-12-03 17:58:24 följande:

    Det låter väldigt märkligt TS. Det är ingen självklarhet att ett presentkort ska delas med givaren. Ska två 8-åringar gå på bio själva? Eller har det tänkt att du ska du gå med och betala för en biljett. Eller har andra mamman tänkt betala och gå med? Nej det kan man inte anta, att det skulle vara självklart på något sätt. Då får man skriva hur man tänkt.


    Varför måste föräldrarna följa med in? 
  • Anonym (S)
    Fiona M skrev 2022-12-03 18:33:34 följande:
    Vad menar du?
    Vad i den meningen är svårt att förstå?
  • Anonym (Lin)
    Anonym (Oj) skrev 2022-12-03 18:36:07 följande:
    Varför måste föräldrarna följa med in? 
    Ja för att för mig är det inte självklart att man kan lämna två nyss fyllda 8-åriga pojkar ensamma på bio utan att någon vuxen har koll eller ser till att de inte stör andra biobesökare.
  • EpicF
    Anonym (Lin) skrev 2022-12-03 19:32:55 följande:
    Ja för att för mig är det inte självklart att man kan lämna två nyss fyllda 8-åriga pojkar ensamma på bio utan att någon vuxen har koll eller ser till att de inte stör andra biobesökare.
    Då får väl en av föräldrarna bli med de två på bion. 
  • Anonym (Jerry)
    Anonym (Oj) skrev 2022-12-03 18:36:07 följande:
    Varför måste föräldrarna följa med in? 
    Tråkig attityd och ton. Skrev vad du själv anser istället för att ifrågasätta andra. 
  • Anonym (Lin)
    EpicF skrev 2022-12-03 19:46:19 följande:
    Då får väl en av föräldrarna bli med de två på bion. 
    Ja det var väl det jag skrev.
  • EpicF
    Anonym (Lin) skrev 2022-12-03 19:51:56 följande:
    Ja det var väl det jag skrev.
    Nej  det gjorde du inte. 
  • Anonym (Bio)

    Tack igen för all svar!

    Jag kan rapportera att Pelles mamma ringde igen några dar senare och bad om ursäkt för sin reaktion, och sa att Kalle självklart fick välja själv vem han ville gå på bio med, och att han självklart fick komma på Pelles kalas trots allt. Så slutet gott allting gott :) Och nej, jag ifrågasatte inte varför hon reagerade som hon gjorde till att börja med, eller vad det var som fick henne att ändra sig - jag är bara glad att det löste sig :) 

  • Anonym (H)

    En sund, normal förälder bjuder naturligtvis med Pelle på bion i första hand. Hallå eller, vem skulle göra annat???? 

  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (H) skrev 2022-12-26 22:10:06 följande:

    En sund, normal förälder bjuder naturligtvis med Pelle på bion i första hand. Hallå eller, vem skulle göra annat???? 


    Helt självklart gör man så!
  • Anonym (H)

    Och krävs förälder med, så köpar man extra till dem. Men Pelle är naturligtvis inkluderad

  • Anonym (qwerty)

    Bestäm själv, men om de är vänner så är det väl inga problem att de går ihop på bio. Det låter mysigt.

Svar på tråden Hur skulle ni tolka detta?