• Anonym (TS)

    Bortglömt barn på förskolan

    Igår gick jag förbi en förskola, klockan var drygt 10:20. I hörnet på staketet står en liten flicka och gråter, ropar på mamma. Hon kan inte varit mer än 2år, rosa overall, inga vantar och iskall om händerna, tårar på kinderna. Jag stannar upp, känner att något är fel. Går in på gården, INGA VUXNA! Inga barn heller. Tar flickan i handen och går med henne till dörren, bankar på, en trött och ointresserad barnskötare öppnar. Jag frågar om flickan hör hemma hos dem.... Öh, ja.... säger hon.
    Alla andra är inne. I värmen. Denna lilla flicka har alltså blivit kvarglömd på gården efter utevistelse. Helt ensam. Rädd och ledsen. Ingen som hör henne gråta. Och mamma kommer inte trots att hon ropar. Kommer inte upp till dörren för det är en trappa hon inte kom upp för själv.
    HUR FAN KAN MAN GLÖMMA ETT LITET BARN UTE! Det är liksom dras enda jobb, att ta hand om barnen. Gudars vet när utevistelsen tog slut, hur länge hon stått där och gråtit, iskall var hon. Hade jag varit en annan sorts person så hade jag bara kunnat lyft henne över staketet, in i skogen... ingen hade ens märkt att hon var borta. Fy FAN!

  • Svar på tråden Bortglömt barn på förskolan
  • Anonym (FB)
    Anonym (TS) skrev 2022-12-06 13:07:58 följande:

    UPPDATERING:


    Fick ett mail från rektorn där hon tackade för hjälpen och att hon pratat med personalen. Sedan det vanliga om att de ska "göra en utredning" och "se över rutiner". Jag bad henne skicka ett underlag på hur rutinerna ska uppdateras och gav henne några tips.
    Jag frågade henne också om barnets föräldrar informerats om händelsen.

    Får se vad som händer.


    Det är inte så att du bor i närheten och kan göra ett inlägg i eventuell områdesgrupp på Facebook?
  • Anonym (TS)
    Anonym (FB) skrev 2022-12-06 13:15:13 följande:
    Det är inte så att du bor i närheten och kan göra ett inlägg i eventuell områdesgrupp på Facebook?
    Jag använder inte sociala medier , men i detta sammanhang hade det ju varit nyttigt
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (TS) skrev 2022-12-06 13:07:58 följande:

    UPPDATERING:


    Fick ett mail från rektorn där hon tackade för hjälpen och att hon pratat med personalen. Sedan det vanliga om att de ska "göra en utredning" och "se över rutiner". Jag bad henne skicka ett underlag på hur rutinerna ska uppdateras och gav henne några tips.
    Jag frågade henne också om barnets föräldrar informerats om händelsen.

    Får se vad som händer.


    Bra gjort. Kanske rektorn tycker det är lite jobbigt att den som upptäckte detta inte är vilken mes som helst utan verkligen står på sig och vill se bevis på förändring. Du är en nagel i ögat på den chefen just nu ts. Bra jobbat.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2022-12-06 13:09:45 följande:
    Ja det skulle jag ju kunna göra. Kanske det inte alls var en barnskötare som stod där med ett barn i famnen utan en utomjordning som var där för att ta dem alla till en annan planet, och det barnet jag hittade var det enda som kommit undan deras UFO till Keppler 22b. Attans.
    Ja? Det är väl minst lika sannolikt som en FL-tants teorier?
    Så du ringde du eller?
  • Anonym (Avskum)

    Hoppas det får nån effekt bara. "Utreda" brukar betyda att man lite löst pratar om nåt och sen händer skvatt nada.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (TS) skrev 2022-12-06 13:07:58 följande:

    UPPDATERING:


    Fick ett mail från rektorn där hon tackade för hjälpen och att hon pratat med personalen. Sedan det vanliga om att de ska "göra en utredning" och "se över rutiner". Jag bad henne skicka ett underlag på hur rutinerna ska uppdateras och gav henne några tips.
    Jag frågade henne också om barnets föräldrar informerats om händelsen.

    Får se vad som händer.


    Låter som att hon mest försöker vifta bort dig. Kan vara läge att ta till kommunen också (om de är huvudman).
  • Anonym (TS)

    UPPDATERING 2
    Sprang på mamman till barnet igår! Var i affären och kände igen lillan i sulkyn. Sade hej till henne och frågade mamman om hon fått en genomgång i vad som skett på föris?
    Mamman har svårt med språket, de har flyttat hit från italien för 6mån sedan så hon kan bara lite svenska. Som slumpen faller sig, och otur för förskolan, så kan jag lite av språket för jag är gift med en italienare.
    Så jag frågade henne vad förskolan sagt, med nästan ingen förvåning alls så har de ljugit för henne. De sade till henne att dagen i fråga så hade hennes dotter gömt sig ute när de skulle gå in, men personalen hade upptäckt det när de räknat barnen och gått ut och hämtat in henne. (Att hon stått därute länge och att jag hittat henne nämndes inte alls.)
    Så hon fick min makes nummer för att han skulle kunna berätta ingående vad jag berättat för honom, att hon var ensam, kall, att hon grät, ropade efter mamma. 
    Hon berättade att hon själv känt att något var underligt när förskolan berättat detta, och att de envisades med att säga nej när hon frågade om de kunde förklara med tolkstöd. Sedan när jag hälsade på hennes dotter och hon kände igen mig så föll bitarna på plats.
    Min make erbjöd sig att följa med som tolk för nu tar det hus i helvete, hon har bokat möte med rektorn.

  • Anonym (Teddy)
    Anonym (TS) skrev 2022-12-09 12:17:09 följande:

    UPPDATERING 2
    Sprang på mamman till barnet igår! Var i affären och kände igen lillan i sulkyn. Sade hej till henne och frågade mamman om hon fått en genomgång i vad som skett på föris?
    Mamman har svårt med språket, de har flyttat hit från italien för 6mån sedan så hon kan bara lite svenska. Som slumpen faller sig, och otur för förskolan, så kan jag lite av språket för jag är gift med en italienare.
    Så jag frågade henne vad förskolan sagt, med nästan ingen förvåning alls så har de ljugit för henne. De sade till henne att dagen i fråga så hade hennes dotter gömt sig ute när de skulle gå in, men personalen hade upptäckt det när de räknat barnen och gått ut och hämtat in henne. (Att hon stått därute länge och att jag hittat henne nämndes inte alls.)
    Så hon fick min makes nummer för att han skulle kunna berätta ingående vad jag berättat för honom, att hon var ensam, kall, att hon grät, ropade efter mamma. 
    Hon berättade att hon själv känt att något var underligt när förskolan berättat detta, och att de envisades med att säga nej när hon frågade om de kunde förklara med tolkstöd. Sedan när jag hälsade på hennes dotter och hon kände igen mig så föll bitarna på plats.
    Min make erbjöd sig att följa med som tolk för nu tar det hus i helvete, hon har bokat möte med rektorn.


    1+
  • Anonym (Avskum)

    Varför är jag inte förvånad? Suck. Hoppas innerligt det händer nåt nu.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (TS) skrev 2022-12-09 12:17:09 följande:

    UPPDATERING 2
    Sprang på mamman till barnet igår! Var i affären och kände igen lillan i sulkyn. Sade hej till henne och frågade mamman om hon fått en genomgång i vad som skett på föris?
    Mamman har svårt med språket, de har flyttat hit från italien för 6mån sedan så hon kan bara lite svenska. Som slumpen faller sig, och otur för förskolan, så kan jag lite av språket för jag är gift med en italienare.
    Så jag frågade henne vad förskolan sagt, med nästan ingen förvåning alls så har de ljugit för henne. De sade till henne att dagen i fråga så hade hennes dotter gömt sig ute när de skulle gå in, men personalen hade upptäckt det när de räknat barnen och gått ut och hämtat in henne. (Att hon stått därute länge och att jag hittat henne nämndes inte alls.)
    Så hon fick min makes nummer för att han skulle kunna berätta ingående vad jag berättat för honom, att hon var ensam, kall, att hon grät, ropade efter mamma. 
    Hon berättade att hon själv känt att något var underligt när förskolan berättat detta, och att de envisades med att säga nej när hon frågade om de kunde förklara med tolkstöd. Sedan när jag hälsade på hennes dotter och hon kände igen mig så föll bitarna på plats.
    Min make erbjöd sig att följa med som tolk för nu tar det hus i helvete, hon har bokat möte med rektorn.


    Vilken tur att ni sprang på varandra, och snällt av din make att ställa upp som tolk! Sånt här får bara inte hända med barn.
Svar på tråden Bortglömt barn på förskolan