• Anonym (Frustrerad)

    Omöjligt att bli psykoterapeut

    Hej!
     
    Min största dröm är att studera för att bli legitimerad psykoterapeut (grundläggande psykoterapi+psykoterapeutprogrammet) men vägen dit verkar minst sagt svår.
     
    För att ens komma in på grundläggande psykoterapi behöver man redan vara yrkesverksam som kurator eller liknande. Men att få en tjänst som kurator utan grundläggande psykoterapi verkar vara i princip omöjligt. Jag har sökt runt 300 kuratorstjänster de senaste åren utan att ens få komma på intervju. Moment 22 alltså.
     
    Det andra alternativet är att gå en utbildning som man betalar för, där det kravet inte finns. Men hur många har råd att betala 150-200 000 samtidigt som de jobbar deltid?
     
    Är det någon här som lyckats med denna resan och kan tipsa mig om hur jag ska gå tillväga för att komma framåt åtminstone lite?
     
    Att klara utbildningen tror jag inte kommer att bli något problem alls eftersom jag har bra studiehuvud, älskar att studera och älskar allt inom ämnet psykologi. Det är att komma in som är problemet. Jag är i grunden socionom med tillhörande magisterexamen.
  • Svar på tråden Omöjligt att bli psykoterapeut
  • Anonym (MR klister)

    Har för mig att utbildningen finns att köpa. 

  • Anonym (MR klister)

    Vilket jag såg att du själv nämnde, sorry. 

  • Anonym (Frustrerad)

    Ett annat alternativ är att först gå den nya utbildningen till hälso och sjukvårdskurator, och sen förhoppningsvis få ett jobb som kurator, så att man sedan kan studera vidare på grundläggande psykoterapi. Men då adderas minst 1 år till på den långa vägen 1år+2år grundläggande+2år arbete innan de 3 åren på psykoterapeutprogrammet =8år.

    Just nu har jag inte ens ett jobb eftersom en magisterexamen uppenbarligen inte är värt någonting överhuvudtaget. Så om jag ska ta vägen via hälso och sjukvårdskurator så är det steg 1 att ha ett jobb överhuvudtaget.

  • Anonym (Frustrerad)

    Ja utbildningen finns att köpa men då måste jag nog vinna på Bingolotto eller något.

Svar på tråden Omöjligt att bli psykoterapeut