• Anonym (Ragnar)

    Hur få henne att ge mer närhet?

    Vi har levt ihop i 25 år, är båda över 60. Vi gillar varann, grälar nästan aldrig, unnar varandra våra respektive glädjeämnen, separata barnbarn och kompisar med mera. Och har gemensamma vänner.

    Vi har bra sexliv som båda njuter av.

    Jag lagar all mat, sköter räkningarna, deltar i städning och tvätt, pysslar om vårt hem. Är snäll och omtänksam mot henne. Bjuder henne på utlandsresor och står för andra stora kostnader.

    Jag är mer utåtriktad och behövande när det gäller uppmärksamhet, bekräftelse och närhet. Hon blir mer inåtvänd när hon inte är uppåt. Det hör till saken (kanske) att hon haft cancer i ett par omgångar, men är nu fri från den, även om den riskerar att komma tillbaka. Jag vet att hon tänker mycket på det.

    Men hennes distans fanns även innan hon blev sjuk, så det är inte hela förklaringen till att jag känner mig osedd, oälskad. På sistone har hon verkat extra sur och irriterad. Jag lyfter det, frågar varför hon låter så, och hon ber om ursäkt. 

    Jag längtar efter att hon skulle klappa mig på kinden, krama mig, säga att jag är fin, krypa upp i soffan med mig, köpa en present ibland med mera. 

    Begär jag för mycket? Hur ska jag få henne att komma närmare? 

  • Svar på tråden Hur få henne att ge mer närhet?
  • Anonym (Ragnar)
    Fjäril kär skrev 2022-12-02 15:22:12 följande:

    Har det alltid varit så eller har det kommit nu? 


    Hon har den läggningen, har alltid haft. Jag har pensionerat mig och har lite småtråkigt hemma medan hon jobbar. Det bidrar till att jag känner mig ensam. Men om man älskar varandra så tycker jag att man ska försöka möta den andres behov. Jag gör det med henne, tycker jag. Även att låta henne vara ifred 
  • Anonym (88)

    Du går hemma och hon jobbar. Sur och irriterad för hon vill säkert det skall vara tvärtom.

    Innerst inne gillar inte kvinnor att jobba egentligen, lite lata av naturen.
    En man skall bita ihop och jobba ovasett hur tungt eller illa jobbet är.

  • Anonym (Charlie)

    Har du pratat med henne om det? Vad säger hon då?

  • Anonym (C)
    Anonym (Ragnar) skrev 2022-12-02 15:25:05 följande:
    Hon har den läggningen, har alltid haft. Jag har pensionerat mig och har lite småtråkigt hemma medan hon jobbar. Det bidrar till att jag känner mig ensam. Men om man älskar varandra så tycker jag att man ska försöka möta den andres behov. Jag gör det med henne, tycker jag. Även att låta henne vara ifred 

    Om inte hon kommer att gå i pension väldigt snart så är det nog bäst att du försöker hitta dig fler sociala sammanhang så att du inte blir så beroende av henne. Att komma hem till en uttråkad partner, när man själv varit igång hela dagen och behöver vila, kan vara rätt tufft.
  • Cusoon

    Säg det till henne, att du längtar efter spontan närhet, även små gester är betydelsefulla, vänta inte bara på att det ska komma, säg att du saknar det.

Svar på tråden Hur få henne att ge mer närhet?