• Anonym (Beyon­d)
    Fri 2 Dec 2022 17:10
    516 visningar
    2 svar
    +1
    2
    516

    När du talar om för mig att jag är fet

    Då gör du mig, oftast, illa. Även om det inte är orden du säger. Du kanske vill vara snäll, tipsa om mat eller träning. Du kanske inte tänkte på annat än min hälsa vid påpekandet om att Krille på jobbets födelsedagsfika inte är så nyttig för mig och jag borde ta bara lite.

    Det ligger och gnager. Mest i hjärtat. Det river upp gamla sår. Gamla trauman. Mammas kritiska röst. De smala, populära tjejernas gliringar. Killarnas högljudda tjej-diskussioner, riktade mot mig.

    Så det där inplanerade gym-besöket blir inte av, för jag orkar inte med mer kommentarer. Och vad är egentligen vitsen med att äta något nyttigt, som jag tänkt? Jag mår dåligt för att du inte kunde låta bli att kommentera min lunch, nyttigt är inte vad mitt hjärta behöver, utan tröst. Något som lyfter mig, eftersom någon inte gör det.

    Jag vet att jag är tjock. Fet. Men jag ar så mycket mer än tjock. Jag är en människa. Med känslor. Och talanger. Och åsikter. Och drömmar. Och sorger. Och bedrövelse. Och kunskap. Och vilja. Och en kropp som får dig att glömma allt det, och bidra till en annan sak jag har, svajande självkänsla. Försök minnas hela mig. Om du inte känner mig, försök lära känna mig. Mig utöver min tjocka kropp. Resten av mig. 

    Mvh
    Den tjocka människan i ditt liv.

  • Svar på tråden När du talar om för mig att jag är fet
  • Anonym (???)
    Fri 2 Dec 2022 17:41
    #1
    Anonym (Beyond) skrev 2022-12-02 17:10:31 följande:
    När du talar om för mig att jag är fet

    Då gör du mig, oftast, illa. Även om det inte är orden du säger. Du kanske vill vara snäll, tipsa om mat eller träning. Du kanske inte tänkte på annat än min hälsa vid påpekandet om att Krille på jobbets födelsedagsfika inte är så nyttig för mig och jag borde ta bara lite.

    Det ligger och gnager. Mest i hjärtat. Det river upp gamla sår. Gamla trauman. Mammas kritiska röst. De smala, populära tjejernas gliringar. Killarnas högljudda tjej-diskussioner, riktade mot mig.

    Så det där inplanerade gym-besöket blir inte av, för jag orkar inte med mer kommentarer. Och vad är egentligen vitsen med att äta något nyttigt, som jag tänkt? Jag mår dåligt för att du inte kunde låta bli att kommentera min lunch, nyttigt är inte vad mitt hjärta behöver, utan tröst. Något som lyfter mig, eftersom någon inte gör det.

    Jag vet att jag är tjock. Fet. Men jag ar så mycket mer än tjock. Jag är en människa. Med känslor. Och talanger. Och åsikter. Och drömmar. Och sorger. Och bedrövelse. Och kunskap. Och vilja. Och en kropp som får dig att glömma allt det, och bidra till en annan sak jag har, svajande självkänsla. Försök minnas hela mig. Om du inte känner mig, försök lära känna mig. Mig utöver min tjocka kropp. Resten av mig. 

    Mvh
    Den tjocka människan i ditt liv.


    Hej, fint att du skriver och förklarar hur du känner. Tänk på att de flesta vuxna människor förbiser storlek och utseende på folk, så försök släpp tankar som "dom tänker säkert xxx...". Dom som är ytliga är inga personer du vill ha och göra med ändå så skit i dom och tyck synd om dom istället för de mentalt inte lämnat högstadiet. kram och trevlig helg!
  • Anonym (Sträc­k på dig)
    Fri 2 Dec 2022 17:46
    #2

    Är det släkt och bekanta så fräs ifrån! Är det s.k vänner så slutar du umgås med dom. Är det random folk på stan så försök att inte ta åt dig. Vissa är så små i sig själva att de prompt måste hoppa på andra för att må bättre. Du vet att du är mer än din vikt. Det vet alla människor med nåt vett innanför pannbenet att du och andra överviktiga är.

Svar på tråden När du talar om för mig att jag är fet