• Anonym (Kaffedraken)

    Sluta med imovane

    Hej,
    Jag fick imovane utskrivet första ggn för ca 6 år sen i samband när jag gick in i väggen och helt tappade förmågan att sova. De räddade verkligen livet på mig då. Jag har sen fortsatt att använda dem, men tagit lägre dos på helgen och kunnat trappa ner och sluta på sommaren. Ingen läkare har någonsin varit orolig för mitt bruk av imovane. Jag har själv tagit upp det flera ggr men läkarna har varit eniga om att på det sätt jag använt dem så finns inga risker. 


    Så, då blev min läkare sjukskriven och jag blev uppringd av en läkare jag aldrig träffat (och som inte heller bemödat sig att kolla min journal). Han sa att han inte kommer skriva ut mer öht och jag drabbades först av panik. Men efter hand kom jag fram till att okej, jag slutar. Jag har på ca 3 v kunnat trappa ner och sluta helt och har nu varit utan i en knapp vecka. Har sovit lite knackigt några nätter men i övrigt helt okej. 

    Så i natt kunde jag inte sova. Nickade till då och då och var klarvaken sen från 01.30. När tiden bara gick fick jag panik och halv fyra tog jag en halv och somnade och sov sen gott.

    Jag har tänkt förut att optimalt skulle va att bara behöva ta dem vid behov. Dvs ofta natten till måndag och kanske på resor el vid andra speciella tillfällen. (Jag ringde en annan läkare som skrev ut tabletterna ändå men jag har inte hämtat ut dem - jag vill ju sluta). Frågan är, kan man efter att ha använt dem så länge gå över till ett ?vid-behov-bruk? eller är kroppen så van att det är antingen eller? (Tänker som vid missbruk, att man inte ens kan ta lite av det man missbrukat för att trilla dit.)

    Det blev långt detta. Hoppas nån har erfarenhet och kan stilla mina frågor. Just nu känner jag mig så misslyckad över att ha tagit en halv, när jag bestämt mig för att sluta

  • Svar på tråden Sluta med imovane
  • Anonym (Kaffedraken)

    Läkaren som ringde upp dig låter inte klok, tyvärr är det så med vissa läkare de gillar att ha makt. Jag tycker absolut inte det är fel att sätta ut en medicin och det är i slutändan läkaren som bestämmer vad som ska skrivas ut men det ska ske efter ett konstruktivt samtal och efter att ha läst journalerna inte på det där sättet. 


    Tänk på att läkare kan återkalla recept så jag skulle hämta ut den för säkerhetsskull. 


    Du har ingen ökad toleransnivå och det har fungerat för dig att använda vid behov så jag tror det kommer gå bra i framtiden också. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag får bara lov att ta dem vid behov för min läkare. De är starkt beroendeframkallande och det känner jag redan. Tar man de för ofta så avtar också effekten och det är lätt att känna att man inte kan sova utan dem.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Absolut kan du det. Imovane är inte beroendeframkallande på ett fysiskt sätt som tex lugnande tabletter och starka smärtstillande.

    Det är den psykologiska aspekten som är beroendet så att säga.

    Jag har tagit Imovane till och från i säkert 10 år med flera månaders uppehåll i perioder. De är min säkerhetslina som jag behöver efter att ha lidit av insomnia sedan tonåren. Jag höll nyss upp några månader och det gick utmärkt, men så hade jag inga krav på mig heller eller skulle upp tidiga morgnar. För mig räcker det med att ha något inplanerat nästa dag för att sova illa och då är ju Imovane et enda som hjälper.  Det blir en psykisk spärr som gör sömnen omöjlig.

    Stressen det innebär att vakna mitt i natten och tvingas vänta in nästa sömntåg som tar ca 3-4 tim för mig att få, och ofta då vid 7-8 tiden på morgonen när man ska upp. Det blir för jobbigt och man tar lätt till tabletterna.

    Jag tror att man måste vara väldigt motiverad att tvinga in sig själv i bra vanor. Kanske meditera varje kväll, släcka ner all elektronik, belysning osv en stund innan, ta varma bad, inte dricka koffein osv för att kunna komma in i bra vanor. Alternativt att man går i nån sömnskola KBT så man får lite press på sig och får hantera ångesten omkring och varför man stressar upp sig.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (M) skrev 2022-12-06 19:56:12 följande:

    Jag får bara lov att ta dem vid behov för min läkare. De är starkt beroendeframkallande och det känner jag redan. Tar man de för ofta så avtar också effekten och det är lätt att känna att man inte kan sova utan dem.


    De är beroendeframkallande och narkotikaklassade men inte starkt beroendeframkallande det är ett av de mildaste narkotikaklassade läkemedlen man kan ta. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för era svar! 


    Läkaren är inte klok nej. (Har faktiskt blivit varnad för just denna läkare av både tidigare kollegor till honom och såna som gått hos honom. Han är känd för att bla sätta ut mediciner som enligt honom saknar evidens.)

    Det som skruvar upp ångesten för mig är att jag läser om avancerade nedtrappningsscheman osv och att det ska ske under flera månaders tid. I natt har jag tex inte behövt ta dem alls men är rätt yr i dag. Det kan jag va ändå (har ju utmattnin i botten och är rätt känslig för stress osv) men då börjar ändå tänka ?jaha, nu är det mitt beroende som visar sig?. Jag skulle behöva konsultera en läkare el ssk el liknande som är bra på sånt här. Den stolliga läkaren vill jag inte ringa upp och min ordinarie är ju tyvärr sjukskriven. Vart vänder man sig? Är det 1177? Skulle eg bara behöva bli lite lugnad tror jag. 

Svar på tråden Sluta med imovane